بررسی پیشینه خیابان هزارنام تهران در «تهران ۱۴»

پیشینه خیابان سی تیر و ماجراهای مرتبط با آن در مجموعه مستند «تهران ۱۴» بررسی می‌شود.

به گزارش مشرق، مجموعه مستند «تهران ۱۴» در قسمت پنجم خود که جمعه یکم مردادماه از شبکه پنج سیما پخش می شود، داستان خیابان هزارنام تهران یعنی خیابان سی تیر و ماجراهای آن را تعریف می کند.

خیابانی که حالا مردم آن را سی تیر می شناسند، روزگاری خیابان قوام بوده و خیابان ادیان؛ خیابانی که روزها و شب های شلوغی دارد؛ خیابانی که ده ها کافه سیار و دکه غذافروشی، شب های سی تیر را روشن نگه می دارند.

مجموعه مستند «تهران ۱۴» که سعی کرده با بیانی شیرین و داستانی، قصه بناهای مهم و تاریخی تهران را روایت کند، در هفته های گذشته، داستان خانه موزه تیمورتاش، کاخ گلستان و میدان بهارستان را روایت کرده و این هفته، با روایت ماجراهای خیابان سی تیر، روی آنتن شبکه ۵ سیما می رود.

روایت پیوند خانوادگی قوام و مصدق، کسانی که هم قجرها آنها را برای نخست وزیری می پسندیدند، هم پهلوی ها. هردوی شان هم دست خالی نبودند از بازار داغ عنوان و القابی که شاهان قجری و پهلوی، به نزدیکان شان می دادند؛ یکی قوام السلطنه بود و آن دیگری مصدق السلطنه. هرچند ماجرا آن طور که آنها می خواستند پیش نرفت.

مجموعه مستند «تهران ۱۴» که با تهیه کنندگی سمیه عظیمی ستوده و کارگردانی داوود مرادیان، روی آنتن می رود، فریبا باقری را جلوی دوربین دارد و با صدای امین قاضی، داستان تاریخ تهران را برای تهرانی ها، روایت می کند.

کارگردانی بخش گرافیک «تهران ۱۴» را احسان میرآبادی به عهده دارد؛ او تلاش کرده با استفاده از گرافیک و جلوه های بصری، کمبود تصویر از گذشته را جبران کرده و تهران قدیم را برای مخاطبان بازسازی کند.

در قسمت پنجم این مجموعه مستند که کاری است از گروه اجتماعی شبکه تهران، رویدادهای مرتبط با خیابان سی تیر، ماجراهای تغییر نام و قصه عبادتگاه‌های ادیان مختلف این خیابان روایت شده است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس