کد خبر 1249949
تاریخ انتشار: ۳ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۴:۳۹

در بین سطور تبلیغات چاپ کتاب، که خواننده را به این کار ترغیب می‌کند، ناگفته‌هایی هست که در مطلب حاضر در خلال تمام آنچه از چاپ کتاب باید بدانید، به آن هم اشاره شده است.

از چاپ کتاب چه نمی‌دانیم؟

چرا می‌خواهید کتاب چاپ کنید؟

در تبلیغات مرسوم است که برای چاپ کتاب انگیزه‌ها و امتیازاتی برشمرده‌اند. بیایید چند مورد را بررسی کنیم:

- امتیاز در مصاحبه شغلی و تحصیلی

اگر فقط یک بار به جلسه مصاحبه کاری یا تحصیلی پا گذاشته باشید، می‌دانید که با وجود دستورالعمل‌ها و شیوه‌نامه‌ها و جدول امتیازاتی که گاه در بدو امر کاملاً قاعده‌مند، الزامی و خدشه‌ناپذیر می‌نمایند، امتیازدهی و انتخاب بسیار تابع سلیقه شخص/ تیم مصاحبه‌کننده است. این به آن معنا نیست که کتاب در این مصاحبه‌ها مطلقاً بی‌ارزش و امتیاز است؛ اما باید دانست که صرف داشتن کتاب امتیازی را تضمین نمی‌کند. غالباً در مصاحبه مجال بررسی تمام مطالب مندرج در کتاب نیست و جلد کتاب و صفحه‌بندی آن ممکن است تأثیر زیادی روی مصاحبه‌کننده داشته باشد؛ از دقت در اجرای این موارد پشیمان نخواهید شد.

از چاپ کتاب چه نمی‌دانیم؟

- فروش به دانشجویان/ دانش‌آموزان

استادان/ مربیان دانشگاه یا معلمان مدارس گاه تشخیص می‌دهند منبع مورد مطالعه دانشجویان را خودشان تدوین یا ترجمه کنند. این مورد یکی از تضمین‌شده‌ترین موارد برای فروش کتابی است که شخصاً هزینه چاپ آن را به عهده می‌گیرید. اما باید توجه داشت که حتی اگر صرفاً نیتتان از چاپ کتاب و فروش آن به دانشجویان در اختیار قرار دادن منابع دست‌اول و مهم باشد و انگیزه‌های مالی در آن دخیل نباشد، دانشجویان غالباً نسبت به تهیه کتاب استادان خود، آن هم به توصیه و سفارش شخص استاد، دافعه دارند و ممکن است آن را برخاسته از سودجویی بپندارند. اما فارغ از برداشتی که دانشجویان ممکن است داشته باشند، ناچارند کتاب را تهیه کنند، فروش کتاب در این مورد تقریباً برابر پیش‌بینی‌ای است که نویسنده پیش از چاپ داشته است.

از چاپ کتاب چه نمی‌دانیم؟

- چاپ رمان و شعر

واقعیت این است که کتاب شعر یا رمانی که با سرمایه نویسنده چاپ شده و فروش رفته باشد (حتی به همان تعداد کمی که نویسنده چاپ کرده و گاه به ۲۰۰ نسخه هم نمی‌رسد.) بسیار نادر است. اگر پخش و فروش کتاب چاپ‌شده برایتان خیلی مهم است، بهتر است اثر خود را به ناشر تخصصی‌ای که در این حوزه سرمایه‌گذاری می‌کند بسپارید تا دغدغه توزیع نداشته باشید.

در تمامی موارد ذکر شده و موارد دیگری که مجال ذکر آن در این نوشته نبود، تجاربی داریم که احتمالاً در چاپ کتاب به شما کمک خواهد کرد.

چاپ کتاب به چه قیمتی؟

پرسش بالا در معنای کنایی آن مطرح نشده. منظور مشخصاً هزینه چاپ کتاب است. غالباً هزینه‌ چاپ کتاب را به این موارد تقسیم می‌کنند: تایپ، ویرایش، صفحه‌بندی، طراحی جلد، اخذ مجوز و چاپ.

از موراد ذکر شده در این سال‌ها تقریباً تایپ حذف شده است. ویرایش غالباً به‌دست شخص نویسنده/ مترجم انجام می‌شود. (که البته بهتر است به متخصص واگذار شود.) و باقی مراحل به ناشر سپرده می‌شود. در سایت نبشته می‌توانید از هزینه چاپ کتاب، آنلاین و به‌روز مطلع شوید. سعی کرده‌ایم این هزینه ارزان‌ترین هزینه ممکن باشد.

چطور هزینه چاپ کتاب را کم کنیم؟ (چقدر از این مسیر شخصاً قابل پیگیری است؟)

از مراحل یادشده در بند قبل، جز اخذ مجوز، که مدتی است محدود به ناشران شده است و دیگر به صورت ناشر ـ مؤلف ممکن نیست، بقیه مراحل توسط صاحب اثر قابل پیگیری و انجام است. درباره نحوه صفحه‌بندی و طراحی جلد توضیحات مکفی در سایت نبشته آورده شده است. چنانچه آشنایی مقدماتی با نرم‌افزارهای مرتبط داشته باشید، صفحه‌بندی و طراحی جلد چندان کار سختی نیست. اما درباره چاپ کتاب پیشنهاد می‌شود خودتان اقدام نکنید. ظرایف و نکاتی که باید در چاپ رعایت شود، گاه پیچیده‌تر از چیزی است که در بدو امر به نظر می‌آید.

چند جلد چاپ کنیم؟

بسته به نیتی که از چاپ کتاب دارید و امکاناتی که ناشر در اختیار شما قرار می‌دهد یا خودتان ممکن است در شبکه‌های اجتماعی یا خبرگزاری‌ها و ... داشته باشید، تعداد نسخه‌هایی را که قرار است چاپ کنید، مشخص کنید. بهتر است برای تعیین تعدادی که می‌خواهید چاپ کنید و میزان فروش احتمالی کتاب، واقع‌بین باشید و خوش‌بینی را کمی کنار بگذارید.

نکته قابل ذکر درباره تعداد نسخه‌هایِ کتابِ چاپی غیر از هزینه، نوع چاپ (غالباً دیجیتال یا افست)  است و تعدادی که برای آن مجوز اخذ می‌شود. پیش از تعیین تعداد و در مذاکره با ناشر این دو مورد را در نظر داشته باشید. در سایت نبشته درباره چاپ دیجیتال و افست توضیحاتی آورده شده است که برای علاقه‌مندان مفید خواهد بود.

کتابمان را کجا چاپ کنیم؟

طبعاً بهتر است خودتان برای چاپ کتاب هزینه نکنید و ناشر هزینه‌های چاپ آن را متقبل شود، حق‌التألیف/ حق‌الترجمه‌ای به شما بپردازد و پخش کتاب را هم به عهده گیرد. هرچند که این روزها ناشران به‌سختی از نویسندگان نوقلم اثر می‌پذیرند و بعد از پذیرفتن بررسی اثر، که خود گاه امری ناممکن است، در مواردی تا چند سال باید در نوبت بررسی‌ای که نتیجه‌اش تضمین‌شده هم نیست، ماند، اما اگر اثر از جانب ناشر تخصصی آن حوزه پذیرفته شود، به تمام معطلی‌هایش می‌ارزد.

با در نظر گرفتن نکات بالا اگر به هر دلیل تصمیم گرفتید نشر کتاب را خودتان به عهده بگیرید، اغلب مؤسسات چاپ کتاب امتیاز ویژه‌ای نسبت به یکدیگر ندارند. غالباً از کیفیت قابل قبولی برخورداند و خروجی قابل دفاعی دارند. نکاتی که این مؤسسات را از یکدیگر متمایز می‌کند، این موارد است:

- نحوه تعامل و پاسخ‌گویی و تسلط به مراحل انجام کار

- مدت‌زمانی که برای چاپ کتاب صرف می‌شود

- قیمت

- کیفیت صفحه‌بندی و طراحی جلد

- کیفیت چاپ

- امکاناتی که برای توزیع و پخش کتاب دارند

از چاپ کتاب چه نمی‌دانیم؟

چاپ رایگان کتاب چگونه میسر است؟

مؤسسات چاپ کتاب کمتر به سرمایه‌گذاری مایلند. چنانچه در سپردن کتاب به ناشرانی که حق‌التألیف می‌پردازند توفیق نداشتید، می‌توانید برای چاپ رایگان اثر با این مؤسسات وارد مذاکره شوید. چاپ کتاب نبشته در برخی حوزه‌ها به‌صورت محدود به سرمایه‌گذاری اقدام کرده و می‌کند. می‌توانید در سایت نبشته و مطلبی با عنوان «چاپ رایگان کتاب» از چندوچون همکاری در این زمینه مطلع شوید.

توزیع و پخش کتاب چگونه است؟

توزیع و پخش کتاب فرایند ساده‌ای نیست. صرف داشتن لیستی از نام کتاب‌فروشی‌ها و مراکز  پخش به معنای پذیرفتن اثر از جانب آنها نیست. اگر کسی پیش از اینکه شما و سابقه‌تان را بشناسد و کتابتان را بررسی کند به شما وعده توزیع کتاب را داد، با احتیاط بیشتری با او برخورد کنید.

اغلب شرکت‌های توزیع و پخش کتاب صرفاً واسطه‌ای بین ناشر و کتاب‌فروش‌اند و امکانات تبلیغاتی چندانی ندارند که گمان کنیم با سپردن کتاب به آنها حتماً کتاب به فروش خواهد رسید. حتی اگر بپذیرند که کتاب را توزیع کنند، باید کتاب در محافل مختلف مطرح شده باشد تا بتواند فروش موفقی داشته باشد.

در سایت نبشته و ذیل نوشته‌ای با عنوان «توزیع و پخش کتاب» به این موضوع پرداخته شده است که اگر دوست داشتید درباره‌اش بیشتر بدانید، می‌توانید به آنجا مراجعه کنید.

بدون اینکه بخواهیم برای مؤسسه خود امتیاز ویژه‌ای قائل شویم یا با ادعاهای گزاف در پی جلب مشتری باشیم، می‌توانیم با ارائه کارهایی که تا کنون انجام داده‌ایم، از کیفیت فعالیت و سطح متخصصانی که با ما در اتباط‌اند، شما را مطلع کنیم. برای اطلاع از سابقه فعالیت می‌توانید به اینستاگرام nebehteh_pub مراجعه کنید و برای ارتباط جهت سفارش چاپ کتاب یا فعالیت‌های مرتبط با 66435637 و 09024868956 تماس بگیرید.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

برچسب‌ها

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس