کد خبر 1251014
تاریخ انتشار: ۵ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۴۰
سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران سعید خطیب زاده نمایه

سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه از نزدیک تحولات و حوادث جاری در تونس را دنبال می‌کنیم، همه طرف‌ها را به خویشتنداری و حفظ همدلی دعوت کرد.

به گزارش مشرق، «سعید خطیب‌زاده» سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران امروز (سه‌شنبه) در واکنش به تحولات اخیر در تونس اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران از نزدیک تحولات و حوادث جاری در تونس را دنبال می‌کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن درخواست از همه طرف‌ها برای خویشتنداری و حفظ همدلی، بر گفت‌وگوی همه گروه‌ها و نهادهای کشور جهت برون رفت از تنش موجود و تحقق آمال ملت انقلابی تونس، تأکید کرد.

خطیب‌زاده با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران در کنار تونس برای عبور از این مرحله قرار دارد، استقرار ثبات در حوزه‌های سیاسی و امنیتی در تونس را ضروری خواند و ابراز امیدواری کرد، تونس از طریق گفت‌وگو هر چه سریع‌تر از این مرحله بحرانی عبور کند.

شامگاه یکشنبه پس از نشست اضطراری «قیس سعید» رئیس جمهور تونس با برخی از مقامات بلندپایه این کشور، دفتر ریاست جمهوری در بیانیه‌ای اعلام کرد که  سعید تصمیم گرفته اداره امور کابینه را خود برعهده بگیرد و ضمن تعلیق فعالیت پارلمان تونس، مصونیت سیاسی نمایندگان را نیز لغو کرده است. وی در بیانیه خود این تصمیمات را مطابق با اصل ۸۰ قانون اساسی تونس خواند.

تحولات تونس واکنش‌های دیگر کشورها را نیز به همراه داشته است.

«جنیفر ساکی» سخنگوی کاخ سفید شامگاه دوشنبه در واکنش به این تحولات گفت: «ما از تحولات در تونس نگران هستیم که همزمان‌شده با تلاش‌های مقام‌های تونسی برای برگرداندن ثبات به کشورشان، مقابله با افزایش همه‌گیری کووید-۱۹ و بهبود استانداردهای زندگی تمام مردم تونس. ما در سطوح ارشد هم در کاخ سفید و هم وزارت خارجه با سران تونس در تماس هستیم تا درباره وضعیت این کشور اطلاع بیشتری پیدا کنیم، خواستار آرامش شده‌ایم و از تلاش‌ها برای پیشبرد اصول دموکراتیک حمایت کنیم». (اینجا بخوانید)

سازمان ملل متحد نیز در واکنش به حوادث چند روز گذشته در تونس، خواستار خویشتنداری همه طرف‌ها و خودداری از خشونت شد.

سخنگوی کمیسیون اروپا هم در واکنش به اقدام رئیس‌جمهور تونس در برکناری نخست‌وزیر و تعلیق پارلمان این کشور از همه بازیگران تونس خواست آرامش خودشان را حفظ کنند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس