عراق

سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت که نیروهایی که به منظور آموزش و اقدامات مستشاری در عراق می‌مانند در پایگاه‌هایی تحت کنترل کامل بغداد خواهند بود.

به گزارش مشرق، «احمد الصحاف» سخنگوی وزارت خارجه عراق تاکید کرد که افراد آمریکایی که به منظور اقدامات مستشاری، آموزش و توانمندسازی نیروهای عراقی و همچنین تبادل اطلاعات نظامی میان دو کشور فعالیت خواهند کرد، در پایگاه‌هایی نظامی که کاملا تحت حاکمیت و قوانین عراق عمل می‌کنند، خواهند بود.

به گزارش موازین نیوز، الصحاف در اظهاراتی تلویزیونی گفت: نیروهای مسلح عراق نظیر ارتش، پلیس فدرال، نیروهای الحشد الشعبی، نیروهای پیشمرگه و فرزندان داوطلب عشایر و همچنین نهاد مبارزه با تروریسم طی سال‌های اخیر توانمندی آنها با ارتقای چشمگیری همراه بوده و به پیروزی‌های قابل توجهی دست یافتند از همین رو با تحول توان امنیتی عراق، گفت‌وگوهای راهبری میان بغداد-واشنگتن هم با پیشرفت قابل توجهی همراه شده و به توافق بر سرخرج نظامیان آمریکایی منجر شد.

وی افزود: نیروهای رزمی ائتلاف بین المللی از جمله آمریکا از ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱ هرگز در خاک عراق نخواهند بود و نقش نیروهای باقیمانده عراقی، آموزش،   مشورت و ساختن توان نیروهای مسلح و دستگاه امنیتی خواهد بود.

سران آمریکا و عراق بعد از پایان دور چهارم گفت‌وگوهای راهبردی در کاخ سفید در روز دوشنبه طی بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که در تاریخ ۳۱ دسامبر ۲۰۲۱، دیگر هیچ نیروی آمریکایی با نقش رزمی در عراق نخواهد بود.

با این حال نیویورک تایمز دو روز پیش نوشت، به گفته مقام های وزارت دفاع آمریکا  و دیگر مقام‌های دولت بایدن، این کشور شمار اندکی از ۲۵۰۰ نظامی مستقر در عراق را خارج خواهد کرد و نقش باقیمانده نیروها را بازتعریف خواهد کرد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس