کد خبر 1252157
تاریخ انتشار: ۸ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۷
واکنش چین به تحریکات نیروی دریایی انگلیس - کراپ‌شده

سخنگوی وزارت دفاع چین درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز کشتی‌های جنگی انگلیس در دریای جنوبی چین هشدار داد.

به گزارش مشرق، وزارت دفاع چین روز جمعه درخصوص اقدامات تحریک‌آمیز ناو هواپیمابر انگلیس در دریای جنوبی چین هشدار داد.

به نوشته روزنامه «گاردین»، «وو کیان» سخنگوی وزارت دفاع چین گفت، کشورش به آزادی ناوبری در آب‌های بین‌المللی احترام می‌گذارد اما به شدت با فعالیت‌هایی که اهداف تحریک‌آمیز را دنبال کنند مخالف است.

این مقام چینی گفت: «این اقدام هرگز نباید تلاشی برای بی‌ثبات کردن صلح منطقه باشد که [این اقدامات] شامل همکاری‌های نظامی اخیر بین انگلیس و ژاپن می‌شود».

سخنگوی وزارت دفاع چین ادامه گفت: «نیروی دریایی چین هرگونه اقدام لازم را برای مقابله با چنین رفتارهایی، اتخاذ خواهد کرد».

علاوه بر این، روزنامه چینی «گلوبال تایمز» نیز روز جمعه با اشاره به این تحرکات نوشت: «ایده اصلی حضور بریتانیا در دریای جنوبی چین، خطرناک است».

این روزنامه افرود: «اگر لندن تلاش کند حضور نظامی خود در این منطقه دارای اهمیت ژئوپولیتیک تثبیت کند، فقط وضع فعلی منطقه را مختل می‌کند و اگر اقدامی واقعی علیه چین صورت گیرد، با شکست مواجه خواهد شد».

وزارت دفاع انگلیس اخیراً مدعی شده که ناوگروهی با همراهی ناو هواپیمابر «ملکه الیزابت» مستقیم‌ترین مسیر را برای رساندن خود به رزمایشی با متحدانش انتخاب کرده است.

«بن والاس» وزیر دفاع انگلیس مدعی شده است: «همچنان که شاهد مایل شدن قدرت به سمت منطقه اقیانوس هند-آرام هستیم، متعهد به همکاری با شرکای خود در این منطقه به‌منظور دفاع از ارزش‌های دموکراتیک، مقابله با تهدیدات و ایمن نگه‌داشتن ملت‌های خود خواهیم بود».

هشدارهای وزارت دفاع چین در حالی صورت می‌گیرد که به گزارش گاردین، انگلیس قصد دارد در سال جاری میلادی، دو کشتی جنگی دیگر را نیز وارد منطقه دریای جنوبی چین کند.

به گفته والاس این دو کشتی جنگی انگلیسی با اسامی «اچ‌ام‌اس اسپِی» و «اچ‌ام‌اس تامار» به قصد پشتیبانی از عملیات‌های ژاپن، استرالیا، سنگاپور و احتمالاً آمریکا اعزام خواهند شد.

ناو هواپیمابر ملکه الیزابت انگلیس  و ناو گروه آن روز سه شنبه بدون توجه به هشدارهای چین وارد آب‌های دریای چین جنوبی شد. این ناوگروه به نیروهای دریایی آمریکا و استرالیا پیوسته است که مدعی هستند که برای تردد امن دریایی در این منطقه حساس حاضر هستند.

پیش‌تر وزارت امور خارجه چین در این‌باره هشدار داده بود، دولت چین به آزادی ناوبری و پرواز در مجاورت این کشور احترام می‌گذارد و هر کشوری می‌تواند در چارچوب قوانین بین‌المللی از آن بهره بگیرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین افزود، پکن «قویاً با اقدام به قدرت‌نمایی برای چین مخالف است» و ارسال کشتی جنگی به آب‌های آسیایی از سوی انگلیس «حق حاکمیت و امنیت چین را به خطر انداخته و صلح و ثبات منطقه را تهدید می‌کند».

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • علی IR ۲۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۸
    0 1
    قدرت گرفتن چین بمراتب از غربی ها ویرانگر تر خواهد بود همچنانکه روسیه هم اینگونه است و این زمانی مشخص میشه که این اتفاق بیفته و متاسفانه حاکمان ما بجای سیاست مستقل رو بسوی شرق آورده اند غافل از آنکه آینا خطرناک تر از غرب هستند
    • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۰
      0 1
      دقیقا چینی ها ‌‌‌و روس ها خطرشون بسیار زیاده ، باید با همه دنیا سیاست مستقل و پایدار داشته باشیم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس