سرویس جهان مشرق _ در واپسین ساعات شب ۲۹ جولای ۲۰۲۱ میلادی یک فروند نفتکش ۲۸ هزار تنی تحت مالکیت رژیم صهیونیستی با نام MERCER STREET در آبهای دریای عرب و شرق سواحل کشور عمان هدف حمله قرار گرفت.
این پنجمین کشتی تحت مالکیت شرکتهای تجاری رژیم صهیونیستی است که از ماه فوریه سال جاری میلادی تا کنون در محدوده آبهای خلیج فارس تا دریای عرب هدف حملات ناشناس قرار میگیرد. بد نیست نگاهی داشته باشیم به تاریخچه این حملات که به شرح زیر است:
۱ _ در تاریخ ۲۵ فوریه ۲۰۲۱ میلادی کشتی تجاری Helios Ray متعلق به یک شرکت تجاری اسرائیلی که از مبدا بندر دمام عربستان به سوی سنگاپور در حال حرکت بود در آبهای دریای عمان هدف حمله قرار میگیرد.
۲ _ در روز ۲۴ مارس ۲۰۲۱ کشتی تجاری MV Lori تحت اجاره شرکت XT MANAGEMENT رژیم صهیونیستی در شمال اقیانوس هند و نزدیکی آبهای دریای عمان هدف حمله قرار گرفته و دچار آسیب شدید در بخش داخلی میشود.
۳ _ در تاریخ ۱۳ آوریل کشتی hyperion RAY متعلق به کمپانی دریانوردی RAY اسرائیل در سواحل بندر الفجیره امارات هدف حمله موشکی قرار گرفته و دچار خسارات جدی میشود.
۴ _ روز ۳ جولای ۲۰۲۱ کشتی CSAV Tyndall که با پرچم لیبریا در حال حرکت از بندر جده عربستان به مقصد بندر جبل علی امارات بود که در اقیانوس هند هدف حمله قرار گرفت. این کشتی متعلق به یک میلیاردر مشهور اسرائیلی به نام ایال عوفر بود.
۵ _ در آخرین مورد از حملات ثبت شده به ناوگان تجاری اسرائیل نیز، در شب ۲۹ جولای، نفتکش MERCER STREET تحت مالکیت اسرائیل در فاصله ۳۰۰ کیلومتری از شهر مسقط پایتخت عمان و در آبهای دریای عرب هدف حمله پهپادی قرار میگیرد.
این حمله بر خلاف موارد قبلی که پرتابههای مهاجم به سمت بدنه زیرین کشتی حمله ور میشدند، از ناحیه پل فرماندهی اصلی نفتکش هدف قرار گرفته و بر اساس ادعای منابع اسرائیلی منجر به کشته شدن ۲ تبعه غیر اسرائیلی از جمله کاپیتان کشتی اهل کشور رومانی و یک نیروی امنیتی انگلیسی شده است.
صهیونیستها مدعی هستند که در این حمله هیچ تبعه اسرائیلی آسیب ندیده است که با توجه به هدف قرار گرفتن محل اصلی تجمع خدمه کشتی جای شک و تردید بسیاری دارد.
واکنشها به حمله به نفتکش اسرائیلی
به مانند تمامی موارد قبلی حملات، در این حادثه نیز هیچ فرد، گروه یا کشوری مسئولیت حمله به کشتی صهیونیستی را بر عهده نگرفته است. به مانند همیشه مقامات و رسانههای اسرائیلی که دچار سردرگمی شدید شدهاند، ایران را مسئول حملات به ناوگان تجاری اسرائیل معرفی کردند.
یائیر لاپید وزیر خارجه دولت نوپای رژیم صهیونیستی در سخنانی که حاکی از عصبانیت شدید وی بود در تماس تلفنی با وزیر خارجه انگلستان با مسئول دانستن ایران در این حمله از ضرورت «پاسخ سخت» به ایران سخن گفت.
فرماندهی مرکزی ارتش امریکا "سنتکام" بدون اشاره به جزئیات حادثه یا عامل حمله در بیانیهای اعلام کرد که در نخستین ساعات روز ۳۰ جولای و در پاسخ به درخواست کمک نفتکش اسرائیلی اقدام به ارسال نیروی کمکی بر روی کشتی و اسکورت آن توسط ناوگروه USS Ronald Reagan و ناوشکن موسوم به USS Mitscher برای خروج از آبهای منطقه کرده است.
تاثیر حملات دریایی بر عادی سازی روابط اسرائیل و کشورهای عربی
از آخرین روزهای حضور دونالد ترامپ در کاخ سفید تا کنون، رژیم صهیونیستی با وساطت دولت امریکا طرحی را برای عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی و عربی در منطقه آغاز کرد که منجر به مذاکراتی با دولتهای کشورهایی نظیر امارات و بحرین در حاشیه خلیج فارس شد. این موضوع به نفسه موجب اعتراضات شدید و مخالفت گسترده در میان جامعه عربی و اسلامی و حتی مردم دو کشور فوق شد و به ویژه پس از ماجراهای محله شیخ جراح قدس و نبرد شمشیر قدس میان ارتش رژیم صهیونیستی و مقاومت غزه به اوج خود رسید.
بخش مهمی از برنامه عادی سازی روابط میان اسرائیل و این کشورها، برقراری خط تجاری دریایی و رفت و آمد آزادانه ناوگان تجاری کمپانیهای اسرائیلی به بنادر کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود؛ اما ۵ مورد از حملات ناشناس به کشتی های اسرائیلی در مدت تنها ۵ ماه از آغاز روابط میان این رژیم با کشورهایی نظیر امارات و بحرین نشان میدهد که قرار نیست طرح عادی سازی روابط با کشورهای اسلامی به سادگی اجرا شده و به سایر دول عربی نیز گشترش یابد.
در واقع تیرهای غیب شلیک شده از سوی طرفی ناشناس اما قدرتمند، که به خوبی و با برنامه ریزی دقیق بخش مهم و اقتصادی این طرح را هدف گرفته است نشان میدهد که قرار نیست به سادگی و در کوتاه مدت، آبهای منطقه خلیج فارس و دریای عمان به حیات خلوت رژیم صهیونیستی و عرصه جولان آنها تبدیل شود.