کد خبر 1253272
تاریخ انتشار: ۱۱ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۹:۴۱

به گزارش مشرق محسن مهدیان در کانال تلگرامی خود در مطلبی با عنوان دعوای اصلی در طرح صیانت کجاست؟ نوشت: واکشن ها به طرح صیانت از کاربران مغشوش است. مردم بحق نگران اند. نگران کسب وکار یا زندگی عادیی که بدان عادت کردند. کارشناسان هم نقد فنی به طرح دارند. اما تقاطع این دو کنش، در زمینی است که اهریمن را به طمع انداخته است.

 تصویرسازی از اینکه عده ای در کشور دنبال احیای بربریت اند. دشمن جیغ می کشد چون با امثال این طرح زمین عملیاتش را از دست می دهد. دقت کنیم آرایش جنگی دشمن در ذهن است. ذهن مخاطب ایرانی را از او بگیرید، رگ حیاتش میخورد.

دشمن دو کار می کند. اول نیت سازی. اینکه جمهوری اسلامی دنبال قطع اینترنت است. دوم بی اعتماد سازی. اینکه هرچه گفتند، دروغ است. باور نکنید.  

اما محکمات طرح چیست و از چه دفاع و چه چیز را باید مطالبه کنیم؟
 

جهت گیری راهبردی این طرح چیست؟ حکمرانی مجازی نیازمند قانونمندی است. چرا؟ مگر تا حالا قانون نداشتیم؟ هم داشتیم و هم نه. آنچه نداشتیم که باید تدوین شود و آنچه داشتیم اجرا نشده چون ضمانت اجرایی نداشته است. 

این طرح کلا یک جمله است: قدرت بخشیدن به جایگاه حقوقی شورای عالی فضای مجازی و کمسیون مقرراتی اش. تا از این پس مقرارتش هم اجرا شود و هم بودجه بگیرد و هم نظارت شود و هم اگر اجرا نشد برسد دادگاه.

از این راهبرد باید دفاع کرد. طبیعی است که در این راهبرد ممکن است به محدودیت یک پیام رسان هم برسیم. نترسیم از بیان این حرف. اما مساله نحوه اجرای عالمانه و هوشمندانه ایست که فشارش به مردم نیاید. 

بنابراین طرح باید واجد عقلانیت حکمرانی و درک مصالح مردم باشد. یعنی چی؟ یعنی نباید مردم در این قانونمندی به سختی بیافتند. طرح معتقد است اتفاقا بلبشوی موجود را حل کرده است. اینکه هرکس هروقت خواست و هرچه به ذهنش رسید را عمل نکند. 

چطور؟ می گوید اگر پیام رسانه داخلی قوانین داخلی را پذیرفت که می ماند. اگر نپذیرفت باید دنبال پیام رسان جایگزین بود. پیام رسان جایگزین چیست؟ پیام رسانی که هم به جهت فنی مثل پیام رسان موجود باشد و هم مردم آنرا بخواهند و بدان اقبال نشان دهند. این تعریف از پیام رسان جایگزین را داشته باشید؛ مهم است. 

حالا همزمان هرمیزان مردم به پیام رسان جایگزین اقبال نشان دادند ترافیک پیام رسان خارجی کم می شود. آنهم به نحوی که کسانی که در پیام رسان خارجی ماندند با وضعیت غیرطبیعی مواجه نشوند.

این خلاصه نکاتی است که طراحان طرح گفتند. 
 

حالا حرف نهایی؛

از راهبرد طرح باید دفاع کرد. این طرح می خواهد با اعتبار بخشی به نقش آفرینی شورای عالی مجازی، قانونمندی فضای مجازی را حاکم سازد. .

چه چیز را باید مطالبه کرد؟ 

اینکه هرکس هرجا نشسته یک ایرادی از طرح یافته و فریاد کند، خوب است اما هنری نیست. هرطرحی همین است. باید منتشر و نقد و اصلاح شود.

مطالبه اینست که اشکالات طرح، در یک فرآیند شفاف در کمسیون ویژه اصلاح شود. منطق مطالبه و پاشنه آشیل طرح در حکمرانی مردم سالارانه اینست: سیاست گذاری باید به نحوی باشد که مردم با

آگاهی و اراده خودشان تصمیم به مهاجرت از یک پلتفرم به پلتفورم دیگری بگیرند، نه با زور حاکمیت. 

 طراحان طرح معتقدند همین گزاره را دنبال کردند. اگر هست که هست. اگرنه باید در کمسیون محقق شود. مطالبه باید در این نقطه باشد.  قدم به قدم باید کمسیون را نظارت کرد که همین هدف نهایی محقق شود.

پس دفاع از راهبرد طرح و نقد طرح با منطق دفاع از آزادی و اراده مردم.
 

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 38
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    9 29
    ولی انتهای اعتراضات و سروصدا ها به این طرح صیانت را که می گیریم به چند شرکت معروف داخلی و مافیا گونه در فضای مجازی می رسیم که بسیار از قانون مند شد فضای مجازی و شکسته شدن انحصارشان در این فضا وحشت کردند
  • IR ۱۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 25
    طرح خوبیه
  • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    18 5
    رفاه مردمو کاهش بدید تا نتیجشو مشاهده کنید
    • احمد IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 7
      فکر می کنیم سایت رو اشتباه اومدی! برو تو سایت روحانی بگو از رای بهش پشیمونی. اونی که رفاه مردم رو گرفت و اقتصاد کشور رو به خاک سیاه نشوند ایشون بود.
  • امیر US ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    19 6
    رسما به نامه کاغذی، کتاب و مقاله چاپ شده تاریخ گذشته و تلفن خطی روی میاورم اما از سرویس های مشابه (!) داخلی استفاده نخواهم کرد.
    • IR ۱۳:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      7 4
      پیام رسان های داخلی ها شنود میشن
    • IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 13
      از تلاویو هستی
    • IR ۱۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      10 2
      14.36. پس خودت تلاویو بازی!!!!! ببین تو بیکارالدوله ای. ملت پروژه پژوهشی دارن. ضمنا این تهمت میچسبه به فرق سرت!
    • IR ۱۷:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 4
      با پروژه ات پراید میسازی چی میسازی دانشمند
    • احمد IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 5
      خخخ. احسنت! پروژه پژوهشی رو خوب اومدی! اونوقت دانشمند عزیز. تو اینستا و واتساپ پژوهش می کنی؟ حتما خوندی و دیدی که گفتن هیچکدوم فیلتر نمیشه. پژوهشگر گرامی اول برو ۹ بند طرح رو بخون و شرایطش رو ببین بعد نظر محققانه بده. این طرح یکی از ثمراتش مقابله با جرایم فضای سایبر و بالارفتن امنیت کاربران هست. واقعا پروژه رو خوب اومدی. از ته دل خندیدم. الهی خدا شادت کنه...
    • IR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      18.3.مشرق استدعا میکنم جواب این بی ادب رو چاپ کن. آقا /خانم منطق نخودی!!! یک. احتمالا تمام دنیای تو واتساپ و تلگرام و اینستاگرامه. دو. من از بُعد تخصصی دارم میگم برای اعمال کنترل ناگزیر به کاهش پهنای باند خواهند بود و بنده این رو مضر میدونم و این بسیاری از امور پژوهشی رو مختل میکنه. پراید رو هم سو استفاده گرهایی امثال شما طوطی وار ساختن. خخخخ فهمیدی؟؟؟! با نفهمیده حرف زدن چهره ای دلقک گونه از خودت به نمایش میگذاری!!!
    • IR ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      14.42. انقدر به لطف خدا اعتبار دارم که حتی اگه بچه معتقداش هم بخوان مشورت تخصصی بگیرن، اول یادم باشن و دریغ نکنم. شما برو درست حرف زدنو یاد بگیر.
  • IR ۱۱:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    10 1
    شاه بيتش همون گرفتن بودجه است
  • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    15 2
    کاری به درستی و غلطی این طرح ندارم ولی مطلقا الان وقتش نبود.
  • IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    10 1
    مشرق جان مرض که نداریم مخالفت میکنیم. اتفاقا ما عمدتا دانشگاهی هستیم. درست میگی شما مشکل اعتماد هست. شاید اصلی ترین کار که باید صورت بگیره همین اعتمادسازی هست.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    من یه اتفاقی رو که برای خودم افتاد بهتون میگم. اوایل ریاست جمهوری ترامپ، آمریکاییها اومدن خیلی از سایت های علمی رو به روی ایران بستن. ما اساتید قابلی داریم اما گاه نوشتن مقاله به انگلیسی براشون سخته و اگر سطح نگارش مطلوب نباشه، ریجکت می کنند. اکثرا دانشگاههاشون هم خدمات ویرایش دارن که به روی ما بستن و وقتی خودم درخواست فرستادم، نامه زدن شما از ایران هستید و ارائه خدمات معذوریم. ببینین اونا کلی ضربه میزنن. من میگم حداقل سهمیه و امکانات دانشجویان و اساتید برای پژوهش و استفاده از app منظور بشه. اصلا قانونی خودتون منظور کنید بدونین کی به کیه. .
    • احمد IR ۱۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 4
      یه سوال: چرا تو ژورنالای داخلی چاپ نمی کنید؟ کم مجله علمی پژوهشی با ضریب تاثیر بالا داریم؟ من فکر می کنم isi بیشتر یه جور پز دادنه! البته نافی استفاده از محتواهای علمی جهانی به هیچ وجه نیستم. بخون. بهشون استناد کن و... شما اگر تمایل داری isi چاپ کنی تو پایگاه استنادی isc چاپ کن. ضمن اینکه اگر ۹ بند طرح مذکور و توضیحاتش رو بخونی هیچ ربطی به موردی که نوشتی نداره. ملت نگران اینستا و واتساپ هستند که اونم صدبار نماینده ها و رئیس مجلس گفتن فیلتر نمیشه. البته قدرت رسانه های زنجیره ای اینقدر زیاده که هزار تا اونا میگن و مینویسن و نهایتا ده تا رسانه های انقلابی!
    • IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      1 0
      اینو برو به وزیر علوم بگو. امتیاز isc پایگاه جهان اسلام کمتر از isi و scopus هست. ما چرا در ژورنالهای معتبر جهانی دیده نشیم؟ ما از ایران میخوایم چاپ کنیم و تولید علم بالا بره. اینهم یه تلاش و عزم جهادیه. امکانات ویرایش مجانی نبوده! با پول منت میگذاشتن. حالا بالاخره این نیز بگذرد.
  • IR ۱۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    13 4
    من و خیلی ها کاری به سیاست نداریم ولی این طرح عملا بدبختمون میکنه
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    4 3
    دو نفر در کوچه دعوا میکردند ملا نصرالدین از پشت بام نظاره میکرد آمد پایین برای میانجیگری بعد از اتمام دعوا رفت پشت بام دید وسایلش را برده اند ازش برسیدند علت دعوا چی بود گفت وسایل من . الان دعوا برای کسب و کار مردم است که باید دزدیده شود
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 3
    دو نفر در کوچه دعوا میکردند ملا نصرالدین از پشت بام نظاره میکرد آمد پایین برای میانجیگری بعد از اتمام دعوا رفت پشت بام دید وسایلش را برده اند ازش برسیدند علت دعوا چی بود گفت وسایل من . الان دعوا برای کسب و کار مردم است که باید دزدیده شود
    • احمد IR ۱۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 6
      حکایت جالبی بود! اما ربطش به بحث چیه؟ اولا که اینستا قرار نیست فیلتر بشه و صدبار مسئولین و نماینده ها گفتن. بعد به فرض محال که بشه. مگه چند درصد کار مردم تو اینستا و... هست؟ کسب و کار مردم رو دولت گرین کارتی دزدید که بیشترین توروم و رکورد رو برای ملت به یادگار گذاشت!
  • علی IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    5 0
    آفتابه لگن هفت دست شام و ناهار هیچی ....
  • احمد IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 14
    دعوای اصلی دراینه که اصلاح طلبان با طرح صیانت تسلط خودشون ب رفضای مجازی وشبکه های اجتماعی را ازدست میدن پس دعوا سر .... !
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      8 1
      چقدر تو نادانی
  • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    2 0
    اره مثل تلگرام که مردم بعد تبلیغات پیامرسان های داخلی کلا حذفش کردن!!!!
  • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    1 2
    ویک اصل باید از طرف پیام رسانه های خارجی پذیرفته شود که اگر ایران. خواستار سرور پبام رسان در داخل ایران باشد ، این عمل انجام شود و اصل دوم تضمین لازم جهت حفظ وحراست از داده های ایران بنماید و مثلا یک بیت اطلاعات به سازمان سیا و غیره نرسد .. صهیونیستها از کجا به اطلاعات ایران دستیابی دارند؟؟؟؟ تلگرام و امثالهم
  • IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    8 0
    الان پژومانفر تنها تنها به این مکاشفات طرح رسیده؟؟؟؟ بهش بگین چطوره تو بیای استاد راهنمای ما بشی من بعد!!!!!!! از همه گرایشها هم میان تو راهنماییشون کنی!
    • احمد IR ۱۸:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 6
      عزیزم ترم اول دانشگاه پولی که اینقدر پز دادن نداره! بعدشم اکثر نماینده های مجلس تحصیلات عالیه تو بهترین دانشگاه های دولتی رو دارند... شما در نهایت که بعد دو سال کاردانیت رو گرفتی برو معادل سازی کن. میشه نهایتا سیکل مدارس دولتی! یه خورده افتادگی داشته باش. الان همه دانشجو هستند و دانشجو شدن از آب خوردن هم راحت تره از بس صندلی خالی هست...
    • IR ۲۱:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      0 0
      یعنی چی
    • IR ۲۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
      2 0
      عزیز من فردوسی مشهد هستم. انصافا خودت رو مسخره نکن. مباحثه بخوام بکنم با آدمش مباحثه میکنم نه با تو که فکر میکنی همه مثل خودت از یه پول کده، مدرک پولی گرفتن.!!! برو بخواب. لزومی نداره پای حرفای ما جوابیه بنویسی. مشرق به مخالف دانا احتیاج داره.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    6 0
    دعوا سر اینه که اقتصاد و معیشت رو درست نکردین بعد رفتین سراغ فضای مجازی
  • ... IR ۲۱:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    18.3. آهای خوش خنده! مواظب حرف زدنت باش
  • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۱
    0 0
    خطاب به موافقان طرح که ما مخالفان رو میکوبن. از رهبر عزیزمون یه کلیپ قشنگ الان دیدم که خیلی زیباست. متن سخنان حضرت آقا میگذارم. . ضمنا بهتره همتون برین یادبگیرین چه جور صحبت کنین که ناراحتی و خصومت ایجاد نکنین . متن : *مساله ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست* مساله ی اصلی مردم بیکاری جوانان، معیشت ضعیف طبقات پایین، مافیای وارداتی است که کمر تولید را میشکند، سیاست غلطی است که فلان جوان مبتکر را مایوس کند.
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    خطاب به موافقان طرح که ما مخالفان رو میکوبن. از رهبر عزیزمون یه کلیپ قشنگ الان دیدم که خیلی زیباست. متن سخنان حضرت آقا میگذارم. . ضمنا بهتره همتون برین یادبگیرین چه جور صحبت کنین که ناراحتی و خصومت ایجاد نکنین . متن : *مساله ی اصلی مردم فضای مجازی و سیاست خارجی و ارتباط با این دولت و آن دولت نیست* مساله ی اصلی مردم بیکاری جوانان، معیشت ضعیف طبقات پایین، مافیای وارداتی است که کمر تولید را میشکند، سیاست غلطی است که فلان جوان مبتکر را مایوس کند.
  • حسن IR ۱۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 4
    بایدفضای مجازی ازدست دشمنان انقلاب گرفته شود.بایدتلگرام وواتساپ وغیره درایران دفتردداشته باشندوپاسخگوباشند.
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    دعوی سر اینست که مسئولین هر تصمیمی بگیرند اعمال میکنند و به حقوق مردم اهمیت نمیدن
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    0 0
    دعوی سر اینست که مسئولین هر تصمیمی بگیرند اعمال میکنند و به حقوق مردم اهمیت نمیدن

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس