به گزارش مشرق، چند روزی است که ماجرای آتش سوزی در ترکیه و در پی آن اعزام بالگردها و هواپیماهای اطفای حریق سپاه به این کشور یکی از موضوعات پر بحث و حاشیه در فضای مجازی شده است.
برخی مطالبی که در این رابطه توسط کاربران فضای مجازی منتشر می شود طرح این سوال است که نیروی هوافضای سپاه چرا بجای کمک به اطفای حریق جنگلهای کشور خودمان تجهیزات اطفای حریق هوایی را به کشور ترکیه اعزام کرده است.
برای پاسخ به این سوال به سراغ سردار سرتیپ دوم خلبان شمس الدین فرزادی پور فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه رفتیم تا اصل ماجرا را جویا شویم.
سردار فرزادی پور با بیان اینکه نیروی هوافضای سپاه اولین ارگانی در کشور بود که بدون اتکا به کمک های خارجی و تنها با تکیه بر توان متخصصان داخلی تجهیزات اطفا حریق هوایی را طراحی و تولید کرد گفت: اکثر نقاط کشور ما طبیعت گرم و خشک دارد و در فصول گرم سال بدلیل افزایش درجه حرارت هوا با آتش سوزی جنگل ها و مراتع کشور روبرو هستیم، لذا در مقطعی نیاز به تجهیزات اطفا حریق هوایی به شدت احساس می شد.
وی افزود: از همین رو و با توجه به اینکه بر اثر تحریم های ظالمانه چنین تجهیزاتی به ما فروخته نمی شد بر آن شدیم تا با بهره گیری از توان متخصصان داخلی کار طراحی و ساخت این سامانه ها را آغاز کنیم. در ابتدا موفق به طراحی سبد های اطفا حریق برای بالگردهای mi۱۷ شدیم و توانستیم با بهره گیری از این تجهیزات کمک شایانی به اطفای حریق جنگل های کشور کنیم.
بالگرد mi-۱۷ نیروی هوافضای سپاه مجهز به سبد اطفای حریق
فرمانده عملیات هوایی سپاه تصریح کرد: اما برخی آتش سوزی ها بدلیل وسعت زیاد می بایست توسط حجم بیشتری آبریزی هوایی اطفا می شد که برای اینکار نیاز به هواپیمای آتش نشان داشتیم. لذا طراحی سامانه اطفا حریق هوایی برای هواپیماهای ایلوشین ۷۶ در دستور کار قرار گرفت.
وی عنوان کرد: اما این موضوع کار پیچیده ای بود زیرا این هواپیما قادر است تا ۴۰ تن آب با خود حمل کرده و در مدت زمان ۳۰ ثانیه این میزان آب را تخلیه کند. سرعت بالای تخلیه آب در کنار پرواز در ارتفاع پایین در ماموریت های اطفای حریق موجب می شود تا نقطه ثقل هواپیما دچار نوسان شود. از این رو پرواز های اطفا حریق با هواپیمای ایلوشین نیاز به مهارت های خاصی دارد.
سردار فرزادی پور اظهار داشت: پیچیدگی طراحی سامانه اطفای حریق برای ایلوشین در کنار آموزش خلبان برای پروازهای اطفای حریق، مسیر دشواری را پیش روی ما قرار می داد که به لطف خداوند توانستیم بدون هیچگونه کمک خارجی از عهده این کار برآییم و برای اولین بار در کشور و منطقه موفق به طراحی و ساخت سامانه اطفای حریق برای هواپیمای ایلوشین ۷۶ شدیم.
هواپیمای ایلوشین ۷۶ سپاه مجهز به سامانه اطفای حریق هوایی
فرمانده عملیات هوایی نیروی هوافضای سپاه با اشاره به ماموریت های اطفای حریق سپاه عنوان کرد: یکی از ماموریت های ما کمک به ماموریت های مردم یاری سپاه و سایر ارگانهای کشور است. در مورد ماموریت اطفای حریق باید گفت که این ماموریت به دو صورت حمل نفر و تجهیزات و همچنین عملیات آب ریزی هوایی صورت می گیرد.
وی افزود: ما از زمان دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی در تمامی حوادث آتش سوزی جنگل ها و مراتع که در داخل کشور اتفاق افتاده حضور موثر و تعیین کننده داشته ایم که اجرای بیش از ۱۱۰۰ سورتی پرواز اطفای حریق توسط هواگردهای سپاه خود گویای این امر است.
سردار فرزادی پور با بیان اینکه ما تنها در یکماه اخیر بیش از ۲۳۰ سورتی پرواز اطفای حریق در داخل کشور انجام داده ایم خاطر نشان کرد: یکی از ماموریت های مهمی که ما انجام دادیم اطفای حریق هور العظیم در سال ۹۷ بود. در این سال هواپیمای ایلوشین ۷۶ ما برای نخستین مرتبه عملیات اطفای حریق را انجام داد و کادر پروازی در این عملیات طی یک روز قریب به ۱۰ سورتی پرواز اطفای حریق انجام داد که در نوع خورد یک رکورد محسوب می شود. این یعنی کادر پروازی ما روزانه ۱۰ سورتی پرواز انجام دادند و هر روز ۱۴ ساعت درگیر عملیات اطفای حریق بودند.
وی در پاسخ به برخی شبهات مبنی بر عدم اجرای پرواز اطفای حریق از سوی سپاه بدلیل پرداخت نشدن بدهی ها از سوی برخی ارگانها گفت: این موضوع کذب محض است و در چند سال اخیر هرکجا از ما در خواست کرده اند و نیاز به حضور هواگردها و تجهیزات ما بوده است بدون چشم داشت به اجرای ماموریت پرداخته ایم.
فرمانده عملیات هوایی سپاه در ادامه با اشاره به ماموریت های برون مرزی اطفای حریق توسط نیروی هوافضای سپاه گفت: توانمندی سپاه در دستیابی به تجهیزات اطفای حریق هوایی و همچنین ارائه آموزش های مناسب به کادر پروازی نیرو در کنار اجرای موفق عملیا های اطفای حریق در داخل کشور موجب شد تا برخی کشورهای خارجی نیز برای اجرای اینگونه ماموریت ها از ما در خواست همکاری کنند.
وی تصریح کرد: در همین راستا در سال ۹۶ بالگردهای ما برای کمک به اطفا آتش سوزی به کشور گرجستان اعزام شدند و پس از آن نیز برای کمک به اطفای حریق مناطقی در کشور سوریه حضور پیدا کردند. هم اکنون دو فروند بالگرد و همچنین هواپیمای ایلوشین آتش نشان ما بنا به درخواست رسمی دولت ترکیه و برای کمک به مهار آتش سوزی در این کشور حضور دارندو به اجرای عملیات می پردازند.