فوت 36 هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت - کراپ‌شده

رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران توضیحاتی درباره آمار روزانه کرونا در پایتخت، هزینه خرید قبر، کفن و دفن، ساخت آرامستان در کهریزک و سرانجام تدوین سند سلامت ارائه داد.

به گزارش مشرق، کرونا همچنان در کشور می تازد و آمار روزانه ابتلا و فوتی ناشی از ویروس کووید ۱۹ همچنان در حال افزایش است. مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت اعلام کرد:  فقط از دهم تا یازدهم مرداد۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۳۷ هزار و ۱۸۹ بیمار جدید مبتلا به کووید ۱۹ در کشور شناسایی شد که چهار هزار و ۳۱۷ نفر از آنها بستری شدند. همچنین متاسفانه در طول ۲۴ ساعت گذشته، ۴۱۱ بیمار کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری در کل کشور به ۹۱ هزار و ۴۰۷ نفر رسید.

در حال حاضر ۲۸۵ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۰ شهر در وضعیت نارنجی، ۵۳ شهر در وضعیت زرد قرار دارند و وضعیت تهران هم نامساعد است و در پی نامه و پیشنهاد وزیر بهداشت به رهبر انقلاب د باره تعطیلی دو هفته‌ای برای کاهش چرخش ویروس کرونا، رهبر معظم انقلاب اسلامی از رئیس‌جمهور خواستند این موضوع در ستاد ملی کرونا بررسی شود و هر اقدامی که لازم است انجام گیرد.

پایتخت در محاصره «دلتا کرونا» است و بهشت زهرا (س) تهران نیز به دلیل افزایش آمار فوتی‌ها به حالت بحرانی درآمده است.مسوولان ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرده اند؛ کرونای دلتا در ۲۹ استان کشور گسترش یافته و تخت های بیمارستانی کاملا پر است، این شرایط در حالی بوده که رعایت پروتکل ها در کشور به زیر ۴۰ درصد سقوط کرده است و دلتا، ویروس می تواند با قدرت سرایت بالا همه را مبتلا کند. یکی از مکان هایی که احتمال انتقال کرونا در آن زیاد است اتوبوس و مترو اعلام شده و شهروندان در شهرهایی مانند تهران همواره نسبت به این موضوع نگرانی و دغدغه داشته اند. 

بر همین اساس درباره موضوعات مختلف در شهر تهران از جمله آمار مرگ و میر ناشی از کرونا در پایتخت، واکیسناسیون، تدوین سند سلامت، وضعیت حمل و نقل عمومی در پیک پنجم و هزینه قبور و کفن و دفن در بهشت‌زهرا با ناهید خداکرمی رئیس کمیته سلامت شورای شهر تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح زیر است:

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

آخرین آمار فوتی‌های کرونا در تهران چقدر است و چند نفر تاکنون در بهشت‌زهرا به دلیل این بیماری دفن شده‌اند؟

مشابه بسیاری از کشورهای دنیا اپیدمی کرونا طی دو هفته اخیر اوج گرفته و در تهران هم شدت یافته است. متأسفانه مرگ و میر ناشی از این بیماری به شدت افزایش یافته و بیمارستان‌ها نیز لبریز از بیماران کرونایی شده است. تعداد زیادی از مبتلایان هم به دلیل اینکه بیمارستان‌ها ظرفیت پذیرش ندارند، به صورت سرپایی در منازل تحت درمان قرار دارند و بالطبع با گسترش بیماری، مرگ و میر نیز شدت یافته است.

شرایط به شدت بحرانی در بهشت‌زهرا (س)/کفن و دفن روزانه ۴۰۰ نفر

در بهشت‌زهرا شرایط به شدت بحرانی است و چنین وضعیتی تاکنون بی‌سابقه بوده، چرا که مرگ و میر ناشی از حوادث ، کهولت سن و سایر بیماری‌ها هم بطور معمول سبب مرگ و میر روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر است که اکنون بیش از ۱۸۵ فوت ناشی از ابتلا به کرونا ویروس بدان اضافه شده است و روزانه کفن و دفن نزدیک به ۴۰۰ فوتی را رقم زده است و به عبارتی حجم کار کارکنان بهشت زهرا دوبرابر شده بدون اینکه نیروی انسانی بدان اضافه شده باشد. 

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

۳۶ هزار فوتی ناشی کرونا در پایتخت/افراد جوان و میانسال بیشترین متوفیان موج ۵ کرونا

از ابتدای کرونا تا امروز حدود ۳۶ هزار فوتی ناشی از این بیماری در سامانه بهشت زهرا به ثبت رسیده است که اگر دقیق به این آمار و ارقام توجه کنیم جمعیت سالم یک شهر محسوب می‌شود که جان خود را ازدست داده اند و بسیار اسفبار است که می دانیم بسسیاری از این مرگ ها قابل پیش بینی و قابل پیشگیری بود. توجه داشته باشدی که مرگ این عزیزان خسارت‌های زیادی را برای خانواده‌ها و جامعه به همراه داشته چرا که فوت هر نفر می‌تواند خسارت‌های اجتماعی، اقتصادی و روانی برای سایر افراد خانواده ایجاد کند، به ویژه اینکه اغلب فوتی ها در سنین فعال و سرپرست خانواده بودند و کندی تهیه واکسن به درد و رنج‌ مردم افزوده است. متأسفانه در حال حاضر بیشتر کسانی که فوت می‌شوند افراد جوان و میانسال هستند.

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

آمار تفکیکی فوت زنان و مردان

همچنین تاکنون ۲۱ هزار و ۶۰۰ نفر از مردان تهرانی و ۱۴ هزار و ۴۵۰ هزار نفر از زنان تهرانی بدلیل ابتلا به کرونا ویروس جان باخته اند. 

تدوین سند سلامت به کجا رسید؟

شاید در دو سال گذشته که جهان و کشور ما در گیر کرونا بود بیش از هر زمان دیگری اهمیت توجه به مقوله سلامت در همه پروژه ها و برنامه های توسعه ای در مدیریت شهری احساس شد، زیرا تا قبل از آن شاخص های یک مدیریت مطلوب در شهر بیشتر با ابزار های فیزیکی نظیر ساخت و ساز و توسعه محیطی سنجیده می شد، این در حالی است که رویکرد جهانی به کیفیت زندگی و سلامت عمومی منعطف است و امروز خوشبختانه نگاه بسیاری از صاحبنظران در اداره شهر ها حول محور سلامت در ابعاد مختلف آن می چرخد.

شاخص های سلامت  شهروندان تهران در ۸ حوزه استخراج شد

هر مداخله و تفییر و ساخت و سازی که در شهر انجام می شود بطور مستقیم و غیر مستقیم سلامت شهر و شهروندان را تحت تآثیر قرار می دهد و هر قدمی که در اداره شهر برداشته می شود بنوعی می تواند سبب بهبود یا ایجاد اختلال در سلامت شهروندان شود. به ممین دلیل بود که استخراج شاخص های سلامت شهر تهران و تدوین سند سلامت پایتخت در دستور کار کمیسیون سلامت قرار گرفت.

خوشبختانه شاخص های سلامت در ۸ حوزه استخراج شده ولی بخشی از تدوین سند سلامت که نیازمند جمع‌آوری اطلاعات از شهروندان بود به دلیل شرایط حاد کرونایی و محدودیت‌هایی که ایجاد شد، با تأخیر همراه بود ولی در حال اجرا است، که امیدواریم کمیته سلامت شورای ششم و مرکز مطالعات شهرداری پیگیر به سرانجام رساندن این مهم باشند تا بر مبنای نیازسنجی‌های صورت گرفته،  اقدامات مرتبط با سلامت شهروندان بصورت محله ای و مناطق ۲۲ گانه حاصل شود.

این سند بسیار برای برنامه‌ریزی آتی دارای اهمیت است، چرا که سلامت در تهران، سلامت در شهرهای دیگر را نیز به لحاظ اجتماعی و محیطی تحت تأثیر قرار می‌دهد و باید تلاش کنیم با استخراج و جمع‌آوری اطلاعات، برای تدوین این سند راهبردی بصورت دقیق عمل شود و شیوه نگاه ما به خدمات قابل ارایه در شهر بصورت محله محور باشد. نتایج اولیه مطالعه نشان می دهد که نیاز های سلامتی هر منطقه و محله متفاوت است و به عوامل مختلفی نظیر بافت فرهنگی، قومی، محیط زیستی، معماری و حتی حمل و نقل بستگی دارد. در صورت تمایل شورای ششم، کمیته سلامت شورای پنجم آماده هرگونه همکاری برای به ثمر رسیدن سند سلامت شهر تهران است.

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

بیشترین آمار ابتلا و فوتی در حوزه اداری شورا و شهرداری

وضعیت کرونا در شهرداری و شورای شهر به چه صورت بوده است؟ 

متأسفانه بسیاری از کارکنان شهرداری و شورای شهر برای بار چندم مبتلا به کرونا شده اند ولی خوشبختانه در سازمان بهشت‌زهرا(س) علی‌رغم اینکه حجم کارها زیاد است، انجام واکسیناسیون و رعایت موازین دقیق بهداشتی، مرگ و میر و ابتلا به کرونا نداشته‌ایم و در حوزه اداری همچنان موارد مبتلا و فوتی داریم که امیدواریم با گسترش واکسیناسیون در سطح شهر همچنین واکسیناسیون کامل رانندگان حمل و نقل عمومی و آتش‌نشانان، مصونیت بیشتری را شاهد باشیم. 

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

بیشترین موارد ابتلا به کرونا مربوط به سویه دلتا

آمار فوتی و مبتلایان به سویه دلتای کرونا در پایتخت چگونه است؟

ببینید! بیشترین موارد ابتلا به کرونا در موج پنجم مربوط به سویه دلتاست. میزان انتشار این ویروس بسیار بیشتر است و برخی شدت سرایت آنرا شبیه به آبله‌مرغان می دانند چرا که اگر فرد در مدت کوتاهی در فضایی قرار داشته باشد که فرد مبتلا به این نوع ویروس حضور داشته، احتمال ابتلای آن هم وجود دارد، حتی اگر فرد مبتلا نزدیک به آن نباشد.

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

 مسافران اتوبوس و مترو از دو ماسک استفاده کنند/ در مترو آدامس نجوید

وضعیت مترو و اتوبوس‌های پایتخت در شرایط پیک پنجم کرونا چگونه است؟

مطالعات نشان می‌دهد اگر همه جا از ماسک استفاده شود، ابتلا به کرونا به صورت چشمگیری کاهش می‌یابد. گفته می‌شود که مسافران اتوبوس و مترو حداقل از دو ماسک استفاده کنند و شستشوی دست را مدنظر قرار دهند. و از سفرهای درون شهری غیر ضروری بپرهیزند، در صورت استفاده از ماسک حتما از دست زدن به آن یا جابجایی آن بپرهیزند. از خوردن و آشامیدن و حتی جویدن آدامس باید در حمل و نقل عمومی و خارج از منزل پرهیز کرد.

ساخت آرامستان جدید اطراف کهریزک قطعی شد

اخیرا شورای شهر تهران مصوبه‌ای جهت ساخت آرامستان‌های جدید در پایتخت داشت. این آرامستان‌ها دقیقا کجاها به بهره‌برداری می‌رسند؟

تملک و ساخت یک آرامستان جدید در جنوب تهران در اطراف کهریزک قطعی شده و دو مورد دیگر نیز برای شرق و غرب درنظر گرفته شده است. ولی برای این دو مورد هنوز توافق کامل با دولت، منابع طبیعی و سازمان های ذیربط انجام نشده است. در صورتی که دو مکان جدید آرامستان در شرق و غرب نهایی شود، از ترافیک مسیرهای منتهی به بهشت‌زهرا کاسته شده و شهروندان دسترسی بیشتری به آرامستان‌ها خواهند داشت. 

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

 قبر رایگان برای هر تهرانی/هزینه کفن و دفن حدود ۵۰۰ هزار تومان است

هزینه قبر و کفن و دفن در بهشت‌زهرا چقدر است؟

برای هر تهرانی یک قبر مجانی درنظر گرفته شده است، ولی هزینه کفن و دفن حدود ۵۰۰ هزار تومان است که از طرف خانواده ها پرداخت می شود. البته اگر خانواده‌ای بخواهد متوفی در قطعه های خاص دفن شود یا قبر پیش خرید کنند  هزینه‌های آن را می پردازند. همچنین اگر قبرهای رایگان در قطعات جدید و به پیشنهاد بهشت‌زهرا پذیرفته نشود، و خانواده‌ها پیشنهاد دفن در قطعا ت دیگر را داشته باشند هزینه هایی دارد که می باید پرداخت شود.

فوت ۳۶ هزار تهرانی به دلیل کرونا/ هزینه کفن، دفن و خرید قبر در پایتخت

گران ترین قبور در قطعات اولیه

ماجرای قبرهای لاکچری در بهشت‌زهرا چیست؟

اصولاً قبر در قطعات اولیه بهشت‌زهرا مانند قطعات ۲۰ و ۳۰ قیمت‌های بالایی دارند ولی پچدیده ای بنام   قبرهای لاکچری نداریم و اگر هم باشد در قطعات قدیمی قرار دارند که البته این موضوع قبرهای لاکچری قبرهایی است که خارج از سازمان واگذار می‌شوند که بهشت‌زهرا اعلام کرده اگر فامیل درجه یک نباشند، تا وراث اجازه ندهند، در طبقات قبور دیگر کفن و دفن انجام نمی‌شود. 

مصوبات شورا پیوست سلامت داشته باشند

مهمترین برنامه‌ای که به نظر شما در شورای ششم در کمیته سلامت لازم است، پیگیری شود چیست؟ 

شورای پنجم در حوزه کاهش مصرف پلاستیک، کاهش استعمال دخانیات، توسعه فضای سبز، کنترل سفیدبالک ها، کاهش آلودگی های محیط زیست، پسماند و راه‌اندازی تصفیه‌خانه‌ها و تأمین آب اضطراری تهران و بازچرخانی پساب اقدامات خوبی انجام داد که ادامه این روند در شورای ششم برای شهروندان بسیار مؤثر واقع خواهد شد.

در حال حاضر آب شرب تهران سالم است و سازمان آب هم اعلام کرده اگر دو تصفیه‌خانه اصلی به کمک شهرداری راه‌اندازی نمی‌شد یک میلیون تهرانی بدون آب می‌ماندند و باید جیره‌بندی صورت می‌گرفت.

در شورای ششم باید تلاش شود مصوبات آتی پیوست سلامت داشته باشند، همه پروژه‌ها از منظر تآثیر بر سلامت شهری و سلامت شهروندان  سمورد ارزیابی قرار گیرد.  چرا که سلامت اجتماعی و سلامت روان مردم پایتخت به دلیل حجم اخبار مربوط  به تورم و اپیدمی کرونا بسیار دستخوش تغییر شده و به نظر من کیفیت سلامت اجتماعی و سلامت روان تهرانی‌ها کاهش یافته و تهدید کننده های محیطی نیز افزایش یافته، بنابراین توجه به این موضوع ضرورت دارد، ضمن اینکه خود شهروندان هم باید به موضوع خودمراقبتی و بهبود سبک زندگی خود توجه کنند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • بنده خدا IR ۰۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    بیند این بستر وعبرت گیرد،،،هرکه را چشم حقیفت بیین است
  • حیدر صالح IR ۰۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 1
    اگر آمار صدور گواهی فوت ثبت احوال در این روزها را منتشر کنند و در مقایسه آمار در سالهای قبل کرونا میبینیم تغییر محسوسی ندارد
  • IR ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    1 0
    قطعه ۳۲۸ ، صحرای کربلاست . این همه پول میگیرن ، نه یه آبسردکن ، سایه بان . هیچی . فقط پول .
  • ناشناس IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    چقدر وقاحت میخواهد به راحتی از مرگ روزانه 400نفر انقدر راحت حرف بزنید در جایی که حاصل بی تدبیری و بیفکری مسولان هست!!
  • DE ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۲
    0 0
    خانم خداکرمی براساس واقعیت حرف بزنید، همین المان با اینکه تحریم و تورم نداره و عالیترین کارخانه های دارویی و بیمارستانی رو داره تعداد مرگ ومیرش از ایران بیشتر بوده! هنوز کرونا دلتایی دراروپا شیوع نیافته وضع اینه اگر کرونا دلتا اینجاشایع بشه حتما سیستم درمانی شون فلج خواهد شد. حالا ایران با اینهمه تحریم های ظالمانه و نیز تحریم دارویی و ده ها کمبود تکنیکی و مالی دیگه جای خود داره. چرا روحیه تیم سلامت و مردم رو الکی با این حرفهای یک من غاز ضعیف میکنید؟ اول از رفع ایرادهای خودتون شورای شهر شروع کنید که چند ساله نمیتونه یک محل مناسب برای ارامستان جدید برای تهران تعیین کنید! اول ایرادها و ضعف های شورای شهر خودتون رو رفع کنید.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس