روسیه

نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی ابراز امیدواری کرد بعد از لغو تحریم‌ها علیه ایران و بازگشت صادرات نفت آن به جایگاه قبل، تهران به تلاش‌های اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازار نفت ملحق شود.

به گزارش مشرق، «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی به توییت «کاظم غریب آبادی» سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان‌های بین‌المللی در خصوص پاسخ کتبی آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» رئیس‌جمهور ایران به پیام تبریک دبیرکل اوپک واکنش نشان داد.

غریب‌آبادی در خصوص پاسخ رئیس‌جمهور جدید ایران نوشته بود: در این پاسخ، رئیس‌جمهور از تلاش‌های دبیرخانه اوپک در حفظ ثبات بازار نفت در دو سال گذشته قدردانی کرده و همچنین برای دبیرکل اوپک و همکارانش آرزوی موفقیت کرده است.

اولیانوف این پاسخ را پیامی مهم خواند و افزود: «امیدوارم ایران بعد از لغو تحریم‌ها و بازگرداندن صادرات نفت خود (به جایگاه قبل)، به تلاش‌های اوپک پلاس برای حفظ ثبات بازار نفت ملحق شود.»

پیش از این برخی تحلیلگران گفته‌اند ثبات بازار نفت یکی از متغیرهای اثرگذار بر تصمیم آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام خواهد بود.

دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از توافق هسته‌ای، با صدور یک فرمان اجرایی در سال ۲۰۱۹ هر گونه خرید نفت از ایران را تحت تحریم‌های ثانویه وزارت خزانه‌داری قرار داد. واشنگتن تهدید کرد چنانچه کشوری اقدام به خریداری نفت از ایران بکند از هرگونه ارتباط با نظام مالی آمریکا و استفاده از دلار منع خواهد شد.

در سال ۲۰۱۵ میلادی زمانی که صادرات نفت ایران به سرعت دو برابر شد، بازار نفت به راحتی محموله‌های جدید را جذب کرد اما تحلیلگران می‌گویند در شرایط فعلی، بازگشت نفت ایران به بازار شرایط متفاوتی ایجاد خواهد کرد و حتی ممکن است بر مسائل داخلی آمریکا نیز اثرگذار باشد.

تحلیلگران می‌گویند چنانچه آمریکا با بازگشت نفت ایران به بازار موافقت کند با ظرفیت فعلی موجود در بازار امکان سقوط سریع قیمت‌ها وجود دارد و این به معنای بحران جدی در بازارهای نفت و در پی آن شرکت‌های نفتی آمریکا خواهد بود؛ امری که باعث ضربه به استقلال انرژی این کشور خواهد شد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس