آمریکا

سخنگوی کاخ سفید بار دیگر ابراز امیدواری کرد دولت آمریکا بتواند از مسئله ورود به برجام به عنوان مبنایی برای پرداختن به سایر حوزه‌های اختلاف با ایران استفاده کند.

به گزارش مشرق، «جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه (۳ آگوست) بار دیگر ابراز امیدواری کرده که آمریکا بتواند از بازگشت به برجام برای پرداختن به سایر حوزه‌های اختلاف با جمهوری اسلامی ایران استفاده کند.

جنیفر ساکی در پاسخ به سوال یک خبرنگار درباره گزارش‌های شب گذشته در خصوص بروز حادثه برای چند نفتکش در نزدیکی سواحل امارات تصریح کرد که آمریکا امیدوار است از بازگشت به برجام به عنوان مبنایی برای پرداختن به سایر موضوعات استفاده کند.

سخنگوی کاخ سفید با اشاره به بروز حوادث امنیتی برای نفت‌کش‌ها گفت: «اول بگویم که ما این موقعیتی که در جریان است را تحت نظر داریم و با لندن و سایر شریکانمان تماس نزدیک داریم. گزارش‌های اولیه، بسیار نگران‌کننده هستند.»

رسانه‌های بین‌اللملی روز گذشته در عملیاتی شبیه به جنگ روانی مدعی شدند سکان هدایت چهار فروند کشتی در نزدیکی سواحل امارات از کنترل خارج شده و نیروهای مسلح، یک کشتی را توقیف کرده و در حال هدایت آن به سمت ایران هستند.

آژانس دریانوردی انگلیس ابتدا اعلام کرد که یک عملیات کشتی‌ربایی اتفاق افتاده اما ساعاتی بعدتر اعلام کرد که عملیات به اتمام رسیده و کشتی‌ها رها شده‌اند.

جنیفر ساکی در نشست خبری شامگاه سه‌شنبه در پاسخ به این سوال که آیا دولت آمریکا گمان می‌کند می‌تواند با دولت آیت‌الله «ابراهیم رئیسی»، رئیس‌جمهور منتخب ایران همکاری کند یا خیر، گفت: «درباره این سوال که آیا می‌توانیم [با دولت جدید ایران] همکاری کنیم، دیدگاه ما همان‌طور که دیروز هم گفتم این است که تک تک چالش‌ها و تهدیدهایی که از طرف ایران با آنها مواجه هستیم، در صورت وجود یک برنامه هسته‌ای مهارنشده، جدی‌تر و خطرناک‌تر خواهد شد.»

او در ادامه تصریح کرد که آمریکا پیش‌بینی نمی‌کند که ورود به برجام، تمامی پرونده‌های اختلاف با ایران را حل و فصل خواهد کرد.

ساکی گفت: «پیش‌بینی ما این نیست که این کار [بازگشت به برجام] تمامی نگرانی‌هایی که ما درباره رفتارهای آنها داریم را حل خواهد کرد ولی معتقدیم که داشتن نظارت بیشتر بر ظرفیت‌ها و قابلیت‌های هسته‌ای آنها در راستای منافع ملی ما و منافع ملی بسیاری از شریکان ما خواهد بود.»

وی در ادامه اضافه کرد که امیدوار است آمریکا بتواند از همین مسئله به عنوان مبنایی برای ورود به پرونده اختلافات در سایر موضوعات با ایران استفاده کند.

جن ساکی گفت: «و مطمئناً ما امیدواریم که بتوانیم از همان نقطه [روی برجام] ساخت‌وساز انجام بدهیم. همان‌طور که می‌دانید ما کاملاً آماده بازگشت به وین برای ادامه دادن مذاکرات هستیم و امیدواریم که فرصتی برای این کار وجود داشته باشد.»

مقام‌های دولت آمریکا پیش از این تصریح کرده‌اند که قصد دارند از ورود به برجام به عنوان «سکویی» جهت پرداختن به سایر اختلافات از جمله مسائل موشکی و منطقه‌ای استفاده کنند.

اخیراً مقام معظم رهبری در جلسه‌ای تأکید کردند آمریکایی‌ها خواستن گنجاندن بندی در توافق هسته‌ای برجام برای ملزم کردن ایران به گفت‌وگو بر سر مسائل موشکی و منطقه‌ای هستند.

رهبر انقلاب اسلامی چهارشنبه هفته گذشته در آخرین دیدار با دولت دوازدهم خاطرنشان کردند: «آمریکایی‌ها در زبان و وعده می‌گویند تحریم‌ها را بر می‌داریم اما تحریم‌ها را برنداشتند و برنمی‌دارند، ضمن آنکه شرط هم می‌گذارند و می‌گویند که باید در همین توافق جمله‌ای بگنجانید که بعداً درباره برخی موضوعات صحبت شود و گرنه توافقی نخواهیم داشت.»

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای گفتند: «آنها می‌خواهند با گذاشتن این جمله، بهانه‌ای برای دخالت‌های بعدی خود درباره اصل برجام و مسائل موشکی و منطقه‌ای فراهم کنند و اگر ایران حاضر به بحث درباره آنها نشود بگویند توافق را نقض کرده‌اید و توافق، بی‌توافق.»

«ند پرایس»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در هم نشست خبری شامگاه سه‌شنبه درباره مذاکرات جاری در وین برای از سر گرفتن اجرای کامل توافق هسته‌ای اظهارنظر کرد.

مذاکرات وین در برجام از فروردین‌ماه سال ۱۴۰۰ با هدف بازگرداندن آمریکا به توافق هسته‌ای برجام و مجاب کردن ایران به متوقف کردن اقداماتش در جهت کاستن از تعهدات برجامی خود آغاز شد. جمهوری اسلامی ایران اعلام کرده با توجه به خروج آمریکا از برجام با نمایندگان این کشور گفت‌وگو نمی‌کند. آمریکایی‌ها از طریق سایر طرف‌های حاضر در مذاکرات، از مواضع ایران مطلع می‌شوند.

ششمین دور این مذاکرات، از روز ۲۲ خردادماه آغاز شد و تا روز یکشنبه ۳۰ خردادماه ادامه داشت. «سید عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه و رئیس هیأت ایرانی شرکت کننده در مذاکرات وین در آن زمان گفت ملاک ایران  رسیدن به یک توافق خوب است. او درباره روند مذاکرات گفت: به اواخر کار نزدیک شدیم، ولی مسیر باقی‌مانده ساده نخواهد بود.

هنوز زمان برگزاری دور هفتم مذاکرات شروع نشده است و مقام‌های کشورهای غربی، کمپین فشار رسانه‌ای-روانی برای مجاب کردن ایران به مشخص کردن زمان دور جدید مذاکرات را تشدید کرده‌اند.

ند پرایس گفت: «درباره مذاکرات و دور هفتم که هنوز قرار است زمان آن اعلام شود این را روشن کرده‌ایم که کماکان اعتقاد ما ایران است که منع دائمی و قابل راستی‌آزمایی ایران از دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای در راستای منافع ما است.»

وی اضافه کرد: «علاوه بر این، ما کماکان اعتقاد داریم که دیپلماسی، موثرترین و شدنی‌تر راه برای ادامه کار است. به همین دلیل است که طی چند هفته گذشته گفته‌ایم که آماده بازگشت به وین جهت ادامه دادن مذاکرات برای بازگشت دو جانبه به پایبندی برجام هستیم.»

او ادامه داد: «ما هماهنگی‌ها و تماس‌ها با شریکان و متحدانمان در گروه ۱+۵ را ادامه می‌دهیم. در میان آن گروه اجماع و اتفاق‌نظر وجود دارد که نباید به ایران اجازه داد به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

یکی از زمینه‌های اختلاف در مذاکرات وین اصرار آمریکا بر حفظ برخی از تحریم‌هایی است که دولت «دونالد ترامپ» بعد از خروج از برجام علیه ایران اعمال کرده است. مضاف بر این، دولت بایدن اعلام کرده هیچگونه ضمانتی نمی‌تواند درباره عدم خروج دوباره دولت‌های بعدی آمریکا از برجام بدهد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا اردیبهشت‌ماه سال ۱۳۹۷ با نقض تعهدات آن کشور از این توافق مورد تأیید شورای امنیت سازمان ملل متحد خارج شد و سیاست موسوم به «فشار حداکثری» را در دستور کار قرار داد.

مقام‌های دولت جو بایدن بارها به صراحت به شکست سیاست فشار حداکثری اعتراف کرده‌اند اما تا کنون از انجام اقداماتی که برای بازگشت به این تجمهوری اسلامی ایران اعلام کرده تنها در صورتی که واشنگتن، به صورت قابل راستی‌آزمایی به تمامی تعهداتش عمل کند اقداماتی را که در واکنش به نقض عهد طرف‌های غربی در جهت کاهش تعهدات برجامی‌اش در پیش گرفته به عقب برخواهد گرداند. تهران گفته البته اصرار یا عجله‌ای برای بازگشت آمریکا به برجام ندارد. وافق لازم هستند سرباز زده‌اند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    3 1
    چه له لهی میزنن برای مذاکره!! فعلا بزارین تو خماری بمونن تا چند هفته بعد ببینیم چه فکری بحالشون میکنیم!!! خخخخخ
  • IR ۲۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    2 0
    قرار است در اینده نزدیک کاخ سفید به حسینیه تبدیل شود پس طرح این موضوعات مضحک برای چیست؟
  • IR ۲۳:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۳
    4 0
    ان شاء الله این بار آمریکایی ها را با خود سکوی برجام به همراه برجامیان به هوا پرتاب می کنیم.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس