زارعی

در پیش‌نویسی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، آمده بود که ایران قبول کرده درباره مسائل نظامی و مسائلی از این قبیل که تاکنون حاضر به مذاکره نبود، مذاکره کند. این یعنی توافقی بدتر از برجام در شرف وقوع بود.

به گزارش مشرق، سعدالله زارعی، کارشناس مسائل بین الملل در خصوص مسائل منطقه و بین الملل با روزنامه فرهیختگان گفت‌وگویی داشته است که بخش‌های مهم آن در ادامه آمده است.

باید به آمریکا معادله ذهنی خود از شرایط فعلی را ثابت کنیم

- هنگامی که دارو به بیماران ایرانی نرسد این بیمار فوت می‌کند. اگر غذا به میزان کافی به شهروند ایرانی نرسد، او آسیب می‌بیند و دچار بحران می‌شود. هنگامی که امنیت غذایی یک کشوری سلب می‌شود درواقع مثل این است که دشمن شهری را به محاصره درآورده و راه‌ها را ببندد ولی به آن شهر حمله نکند. بعد هنگامی که به او می‌گویند تو درحال کشتن انسان‌ها هستی، بگوید خیر من که تیری نمی‌اندازم و مردن انسان‌ها در شهر به من ارتباطی ندارد. این درحالی است که چنین کاری با وجود رد و بدل نشدن تیر به انسان‌ها آسیب می‌رساند. وقتی مواد اولیه و علوفه وارد روستا نشود، این دام‌ها از بین می‌روند و انسان‌ها نیز از بین می‌روند. بنابراین باید به آمریکایی‌ها بگوییم و نشان دهیم تحریم اقتصادی از نظر ما جنگ است. هیچ فرقی نمی‌کند یک شهروندی با گلوله از پا درآید یا از طریق تحریم‌ها کشته شود. این دو تفاوتی ندارند. باید در عمل به آنها اثبات کنیم که چنین معادله‌ای در ذهن ما وجود دارد.

- در آمریکا باید خیلی‌ها بدانند اگر واشنگتن تحریم کرد جان شهروندان نظامی آمریکا در خلیج‌فارس، در اقیانوس هند، در مدیترانه و در دریای سرخ به خطر می‌افتد. تجهیزات آمریکایی به خطر می‌افتد. در این معادله آسیبی که آمریکا می‌بیند بیشتر از آسیب ماست، زیرا واشنگتن به‌عنوان ابرقدرت اعتباری دارد. آمریکایی‌ها باید این معادله را فهم کنند. اگر فهمیدند به سمت تحریم‌های شدید نمی‌روند و از اساس جرات بر چنین کارهایی پیدا نمی‌کنند.

ایران باید صادرات نفت خود را تضمین کند

- برخی می‌گویند این ادبیات جنگ در پی دارد، خب همین الان هم در جنگ هستیم! جنگ این است که نمی‌گذارند دارو و غذا به ایران بیاید. این موضوع یک جنگ امنیتی و وجودی برای ایران است. بنابراین نمی‌توانیم از کنار این چیزها به‌سادگی بگذریم. متوجه‌شدن این مساله که در سطوحی از جنگ قرار داریم کار سختی نیست بلکه یک موضوع روشن است. آمریکا همین که معادله جنگی را بفهمد دیگر به جنگ خود ادامه نمی‌دهد، در این شرایط برای چه جنگ کند.

- باید در آب‌های جنوب نیز معادله‌ای را تثبیت کنیم. باید بگوییم اگر می‌خواهید نفت ببرید لزوما باید مقدار مشخصی از نفت ایران را به شکل تضمین‌شده بخرید. باید یک عددی که نیاز ما باشد مثلا دومیلیون بشکه در روز توافق شده و دریافت پول صادراتی آن نیز تضمین شود.

- با همین بحث‌ها باید به ژاپن و کره و چین بگوییم هزینه تامین امنیت در منطقه را پرداخت کنند. این اقدامات گردن‌کلفتی نیست، ما توری در منطقه نینداخته‌ و راهی را نبسته‌ایم که در برابرش پول بگیریم بلکه می‌گویم نفت ما را نیز باید بخرید.

مسدودسازی هرمز اصلا منطقی نیست

- مسدودسازی هرمز اصلا منطقی نیست، زیرا به ضرر ماست و به پرستیژ ما ضربه می‌زند. چرا باید تنگه‌هرمز را ببندیم؟ این تنگه برای ماست، معنا ندارد آن را ببندیم! چنین چیزی حتی در حد شعار نیز درست نیست! هدف ایران باید کنترل تنگه باشد. مدیریت تنگه، اعمال قوانین بر عبور و مرورها باید حرف ما باشد. ما اختیاراتی در حوزه تنگه‌هرمز داریم که در سطح بین‌المللی نیز پذیرفته شده‌اند و ما می‌توانیم براساس آن از کشتی‌های عبوری عوارض دریافت کنیم و قواعدی مالی در اینجا ایجاد کنیم.

- نفوذ منطقه‌ای درواقع یک اعتبار به شما می‌دهد. درحال حاضر 12میلیارد دلار مراودات اقتصادی با عراق داریم. در افغانستان 4.5 میلیارد دلار مراودات اقتصادی داریم که کسی به ذهنش نمی‌رسد این میزان درآمد را ایران از افغانستان به دست می‌آورد. اینها چطور ایجاد شده است؟ چطور در عراق که ترکیه به آن راحت‌تر کالا صادر می‌کند، اروپا راحت‌تر کالا صادر می‌کند، ایران یا مقام اول یا دوم را در مبادلات اقتصادی به این کشور دارد. این مقام با وجود تمام مشکلاتی است که در داخل داریم.

روحانی در وین به‌دنبال توافقی خسارت‌بارتر از برجام بود

وحانی مطمئن بود می‌تواند شورای عالی امنیت ملی را پشت‌سر بگذارد، مجلس شورای اسلامی را پشت‌سر بگذارد و کارها را با قلدری تا انتها پیش ببرد و اقداماتش را با فروش وحشتناک ایران انجام دهد.

به نظر بنده روحانی یقین داشت چنین اقدامی ممکن است و لذا درباره مصوبه مجلس چه گفت؟ درباره شروط رهبری چه گفت؟ درباره خیلی از مسائل حرف‌هایی را زد که حتی تیم مذاکره‌کننده نیز این حرف‌ها را قبول نداشت.

آنچه قرار بود امضا شود صراحتا در بیانیه وزارت خارجه آمده بود. البته بیانیه امضا نشد ولی متن پیش‌نویس توافق را آمریکا به نوعی امضا کرده بود. در پیش‌نویسی که آمریکایی‌ها منتشر کردند، آمده بود که ایران قبول کرده است درباره مسائل نظامی و مسائلی از این قبیل که تاکنون حاضر به مذاکره نبود، مذاکره کند. این یعنی توافقی بدتر از برجام در شرف وقوع بود. الحمدلله مجلس به‌موقع وارد شد و مانع امضای این توافق خسارت‌بار شد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 8
  • ناشناس IR ۲۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    5 34
    شما اگر راست می گوید جناب زارعی و دوستتان شریعتمداری مردم را از این همه بدبختی روحانی وتیم غربیش نجات دهید جوجه هارا آخر پایییز می شمارن
    • IR ۲۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
      8 3
      راه حل تمامی ملتها در قرآن آمده است . ایمان و تقوی . اگر پمپاژ فرهنگی صدا و سیما بر محور فوق باشد فبها و نعمت و الا فلا. از مدیران گذشته تا کنون چیزی جز تنازل ندیدیم و نسنیدیم خدا مدیریتی ایمان محور و تقوی افزار مرحمت بدارد .
    • DE ۰۵:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      8 0
      حالا تو بدو برو جوجه های اقای روحانی رو بشمر تا پرواز نکردن! چیزی که عیان است چه حاجت به بیان است!
    • احمد IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      فعلا شما جوجه های دولت روحانی رو بشمر تا نوبت این دولت برسه. آشی که امثال تو با رای به روحانی پختید حالاحالاها باهاش درگیریم و باید نوش جان کنی!
    • IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      انشاءالله دست مافیای اقتصادی یهودی از بیت المال قطع شود و اموال دزدیده شده پس گرفته شود،جوجه ها را هر وقت بشماری تازه است.
  • علی FR ۲۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۴
    22 3
    امیدوارم رئیسی با روحیه انقلابی مذاکرات را ترک کنه. اقتصاد مقاومتی علاج کشور هست
    • رضا IR ۰۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      3 6
      تو نمى فهمى اقتصاد مقاومتى يعنى چه ؟! وگرنه اين واژه را طوطى وار بر قلمت جارى نميكردى ،
    • IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      4 2
      دقيقأ همینطوره، شرایط ایران رو علنا مطرح کنن، قبول کردن که مذاکره میکنیم، قبول نکردن ختم برجام!! در هردوصورت اقتصاد مقاومتی و خنثی سازی تحریم ها سرلوحه کار باید باشد.
  • IR ۰۳:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    4 1
    آیا این خیانت علنی و بی پروای مجازات ندارد ؟ اکر دارد سریعا اقدام شود
  • IR ۰۳:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    6 1
    روحانی ارزوش دادن امتیازهائی مثل همه موشکها وهسته ای ومنطقه ای= کپی برابر بااصل قذافی بود که همه هستی کشورو بار چند هواپیما وتقدیم الاربابش. ودرنتیجه خودش میرفت انجاکه منتقدینو حواله میداد مثل برادرش .القذافی
    • IR ۱۵:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      محاکمه‌ خائنین بايد شروع شود
  • IR ۰۷:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 2
    خاك تو سرت.... ، تو ميخواستي اينجا رو ليبي كني ولي رهبري نزاشت
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    5 2
    چشم بسته غیب میگویید این بنده انگلیس خودش گفت برجام دو سه ...بنی صدر با انقلابیها روبرو بود میدان نداشت تغییر جنسیت داد امثال خاتمی روحانی مورد حمایت منحرفین طلبکار هم هستند ودست از خیانت بر نمی دارند
  • DE ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    10 2
    خدا از سر تقصیر خائنین به ملت ایران نگذره، که مطمئنم نمیگذره. لعنت به اونهایی که خودباختگی جلوی غرب رو در ایران نهادینه کردند.
  • نوروزعلی IR ۱۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    9 1
    سلام دادگاه ویژه روحانیت ازامروزوظیفه دارد این افرادرامحاکمه کند
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    2 7
    حالا خواهيم ديد رييسيتون چه كار ميكنه
    • احمد IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      1 0
      الحق که دکتر زاکانی خوب گفت: پررویی نجومی!! این گندی که شماها با رای به روحانی زدید به ایران تو تاریخش بی نظیره. والا اگر سنگ پای قزوین بود از رو رفته بود. اما همچنان همانید که بودید! واقعا راست گفتند که کسی که خودش رو به خواب زده نمیشه بیدار کرد...
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
      0 0
      فعلا ما داریم جوجه های روحانی رو می‌شماریم!! خخخخخ
  • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۵
    0 0
    فقط میتونم بگم سایت اصلاحطلب یا اصولگرا مخاطبای هر دو از روی باد معده حرف میزنن رهبری نگفتن اقتصاد مقاومتی یعنی درهای کل کشور رو ببندیم و بزاریم اصولگرها بچاپند و بخورند ضمنا نگفتن رابطه داشته باشیم که کالای بنجل وارد بشه و کارخانه ها تعطل شن و اصلاحطلبها بچاپند و بخورند رهبری راه میانه رو گفتن با تکیه بر علم و تکنولوژی فناوری وارد کنیم و اشتغال ایجاد کنیم تا مردم از مزایای ان بهرهمند شوند
  • علی IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۶
    0 0
    بنده مطلبی نوشتم که البته شما هم چاپ نکردید ، آقای زارعی را با سردار علایی اشتباه گرفتم . اشتباه خود را می پذیرم و عذرخواهی می کنم .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس