اف 15 ژاپن

در ادامه صدور فاکتورهای سنگین تسلیحاتی برای متحدان، دولت آمریکا با افزایش شدید قیمت‌ها باعث شده تا ارتقاء ناوگان اف ۱۵ ژاپن در هاله‌ای از ابهام قرار گرفته و تایوان نیز مجبور به خرید محصولات قدیمی شود.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، منطقه جنوب شرق آسیا به دلایل مختلف در حال تبدیل شدن به یکی از نقاط پر تنش در جهان شده و بر اساس برآوردها، امکان درگیری نظامی در آن، هر لحظه در حال افزایش است. یکی از مهمترین دلایل صعودی شدن تهدیدات طی یک دهه اخیر در این منطقه آن است که آمریکایی ها با تهدید جلوه دادن چین، تلاش داشته و دارند تا قرارداد های کلان تسلیحاتی را به امضاء رسانده و سود کلانی را بابت دمیدن به این موضوع به جیب بزنند که این روند، طی سالها و ماه های اخیر چه در دولت ترامپ و چه بایدن ادامه داشته است. این قراردادها در حوزه های هوایی و دریایی بوده و کشورهای مختلفی در این محدوده، اقدام به پرداخت ارقام سنگین به ایالات متحده کرده اند که اولین آن ژاپن است.

بیشتر بخوانید:

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

دور جدید صدور فاکتورهای سنگین توسط آمریکا و اروپا برای دوشیدن متحدان/ از سنگاپور تا قطر؛ دلال‌ها مشغول کارند+عکس

«تقریبا از رده خارج»؛ وضعیت جنگنده‌های اف ۱۶ عراق فقط پس از گذشت ۶ سال/ روایتی از عاقبت اعتماد دو کشور عربی به قول‌های دولت آمریکا+عکس

نیروی هوایی ژاپن یکی از کاربران قدیمی جنگنده های اف ۱۵ ساخت آمریکا به حساب می آید و سالهای طولانی نمونه ای از این جنگنده را صرفا در نقش دفاع هوایی در اختیار داشت. تقریبا تمامی کاربران این جنگنده در دنیا، مدل های چند منظوره این هواپیما را با توان تهاجمی هوا به سطح بالا در اختیار گرفتند و تنها ژاپن بود که گونه قدیمی این هواپیما را در اختیار داشت. در نهایت ژاپنی ها تصمیم گرفتند در پروژه ای موسوم به "ابر رهگیر ژاپنی" حدود نیمی از ناوگان اف ۱۵ های خود را ارتقاء بدهند. ژاپنی ها در مجموع ۲۱۳ فروند جنگنده اف ۱۵ در اختیار دارند که قرار است ۹۸ فروند از آنها را ارتقاء بدهند.

اما این تنها شروع داستان پر پیچ و خم ارتقاء اف ۱۵ های ژاپنی بود. در ابتدا وزارت خارجه آمریکا در اکتبر ۲۰۱۹ میلادی اعلام کرد که با فروش یک بسته ارتقاء برای ناوگان اف ۱۵ های ژاپنی به ارزش ۴.۵ میلیارد دلار موافقت کرده که از جمله مهم ترین اقلام در این قرارداد، ۱۰۳ دستگاه رادار آرایه فازی فعال مدل APG-۸۲(v)۱ ساخت شرکت ریتهون آمریکا، ۱۰۱ عدد از سامانه جنگ الکترونیک مدل ALQ-۲۳۹ ساخت شرکت BAE و ۱۱۶ دستگاه کامپیوتر مرکزی مدیریتی برای این برنامه ارتقاء است. تعداد بیشتر سامانه های خریداری شده نسبت به تعداد مورد نظر برای ارتقاء به این دلیل است که تعدادی از سامانه ها به صورت یدک خریداری شده اند.

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

جنگنده اف ۱۵ نیروی هوایی ژاپن

از طرف دیگر قراردادی نیز بین شرکت بوئینگ آمریکا به عنوان سازنده اصلی هواپیمای اف ۱۵ و شرکت صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن به عنوان پیمانکار اصلی در داخل خاک این کشور امضاء شد که بر اساس آن طرف آمریکایی ها، پشتیبانی های فنی شامل کمک به ساخت تاسیسات لازم و فراهم کردن مدارک و اسناد فنی در زمینه این ارتقاء را فراهم کنند. البته هزینه قرارداد بین دو شرکت هنوز اعلام نشده است.

اما در بهار سال جاری میلادی و پس از انتشار برخی اخبار در خصوص افزایش تهدیدات و تنش ها در منطقه مذکور، اولین نشانه ها در خصوص گران فروشی آمریکایی ها آغاز شد و بخشی از قرارداد اصلی برای تهیه قطعات لازم و مورد نیاز ژاپنی ها که ارزشی در حدود ۷۴۵ میلیون دلار داشت، ناگهان توسط آمریکا به عدد ۱ میلیارد و ۹۸۰ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. طرف آمریکایی اعلام کرده که بخشی از قطعات مورد نیاز برای این ارتقاء در انبارها وجود ندارد و بایستی در یک فرآیند پر هزینه خط تولید آنها مجددا فعال شود. سوالی که در اینجا مطرح می شود این است که آیا در زمان عقد قرارداد این مسئله برای دو طرف مشخص نبوده؟ در عین حال افزایش این هزینه ها باعث شده که هم زمان بندی تحویل هواپیماهای ارتقاء یافته و هم تعداد آنها با شک و شبهه رو به رو شود و طرف ژاپنی ناچارا اعلام کند که برای کاهش هزینه های این برنامه، همچنان به مذاکره با طرف های آمریکایی ادامه خواهد داد.

اما افزایش هزینه ها باعث شد تا ژاپنی ها در بحث تسلیحات دور برد برای اف ۱۵ های ارتقاء یافته خود نیز دچار مشکل شود. ژاپن قرار بود دو نوع موشک کروز دور برد را از آمریکا خریداری کند که دو موشک مورد نظر ساخت شرکت شرکت لاکهید مارتین آمریکا هستند و به ترتیب AGM-۱۵۸ JASSM  در مدل با برد افزوده با قابلیت حمله به اهداف زمینی و موشک کروز ضد کشتی برد بلند AGM-۱۵۸C LRASM نام دارند. ژاپنی ها مجبور شدند که به دلیل افزایش هزینه های مورد نظر قرار خرید موشک ضد کشتی را حذف کند و بر سر خرید مدل حمله به اهداف زمینی نیز مذاکرات را ادامه دهد.

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

موشک AGM-۱۵۸ JASSM

در حال حاضر طرح ژاپن برای جایگزینی توانایی ضد کشتی هوا پرتاب خود، مجهز کردن جنگنده های اف ۲ ساخت شرکت میتسوبیشی ژاپن به موشک های بومی Type ۱۲ ساخت همین کشور است که در مدل هوا پرتاب در حال حاضر بردی در حدود ۳۰۰ کیلومتر دارد. ژاپنی ها به دنبال این هستند که در نهایت برد این موشک ها را به هزار کیلومتر برسانند.

تایوان؛ محلی برای اجرای دکترین خارپشتی آمریکا

مسئله جزیره تایوان را شاید بتوان یکی از بحرانی ترین مسائل در جهان امروز به حساب آورد که کارشناسان نسبت به احتمال بروز یک جنگ تمام عیار بر سر این جزیره در آینده نزدیک هشدار داده و البته چه چیزی بهتر از این شرایط تا شرکت های اسلحه سازی غربی، خصوصا آمریکایی از آن سود کنند. بعد از تشکیل جمهوری خلق چین در اواخر دهه ۱۹۴۰ میلادی، بخشی از نیروهای مخالف به جزیره تایوان رفته و یک کشور جدید را تاسیس کردند. از همان ابتدا تا به امروز چین، تایوان را به عنوان بخشی از خاک خود یک استان به نوعی شورشی یا سرکش معرفی کرده و بارها به صورت علنی به این نکته اشاره کرده که از هر فعالیتی از جمله گزینه نظامی برای بازگرداندن این بخش به زیر حاکمیت خود دریغ نخواهد کرد.

تا سالها، برخی درگیری های نظامی بین واحدهای هوایی دو طرف جریان داشت اما چین به دلیل نداشتن یک قوای دریایی برتر و این مسئله که آمریکا نیز پشتیبانی کاملی از تایوان می کند به دنبال درگیری مستقیم نرفت. از دهه ۱۹۹۰ میلادی به این طرف اما با پیشرفت های سنگین نیروی دریایی چین مشخص شد که رقیبی جدید قدرتمند در حال ظهور در شرق آسیا است. امرزه دیگر نزدیک شدن به آب های سرزمینی چین از جمله منطقه تنگه تایوان و درگیر شدن با چین، برای بسیاری از کشورهای جهان شبیه به یک ماموریت انتحاری است. البته این مسئله از طرفی باعث شده تا آمریکایی ها موقعیت را برای فروش حجم زیادی از تسلیحات به تایوان مناسب ببینند.

در دوره حضور تاجر نیویورکی در کاخ سفید، به نوعی رکورد فروش جنگ افزار به این جزیره شکسته شد و کارشناسان اعلام کردند آمریکا با تبدیل تایوان به یک خارپشت، اگرچه در ظاهر تلاش دارد تا حمله و تصرف آن برای چین مشکل باشد، اما در اصل سود شرکتهای اسلحه سازی خود را تضمین کرده است. در دوره ترامپ در مجموع ۲۰ میلیارد دلار اسلحه به تایوان فروخته شد که بخشی از مهم ترین اقلام فروخته شده شامل ارتقاء ناوگان جنگنده های اف ۱۶ این کشور به همراه فروش تعدادی از مدل جدید، فروش تانک های آبرامز، راکت اندازهای سری هیمارس، موشک های کروز هوا پرتاب سری اسلم و پهپادهای سری MQ-۹B بوده است.

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

موشک کروز هوا پرتاب SLAM-ER

به زودی مشخص شد دوره بایدن دموکرات هم متفاوت از دوره ترامپ جمهوری خواه نیست و دولت جدید این کشور، این بار فروش ادوات توپخانه ای به ارزش ۷۵۰ میلیون دلار را به تایوان تصویب کرده است. این بسته جدید تسلیحاتی شامل ۴۰ قبضه توپ خودکششی مدل M-۱۰۹A۶ ملقب با پالادین، ۲۰ خودروی زره پوش شده مخصوص حمله مهمات ۱۵۵ میلی متری، ۵ خودروی بازیابی زرهی و ۱۶۹۸ کیت هدایت ماهواره ای برای گلوله های توپخانه ای کالیبر ۱۵۵ میلی متری است.

دو نکته مهم در خصوص تایوان در اینجا قابل طرح است. یکی این که کشور تایوان در حوزه های تسلیحات موشکی، خصوصا موشک های کروز از جمله کشورهای توانمند به حساب می آید و موشک های کروز ضد کشتی و همچنین حمله به اهداف زمینی بومی در اختیار دارد که مدل های حمله زمینی آن توان هدف قرار دادن حتی پکن را نیز دارند که در این شرایط، فروش سلاحی مثل موشک های هوا پرتاب سری اسلم که در مقایسه با تکنولوژی روز آمریکا نیز حداقل یک نسل عقب تر به حساب می آید، یک گزینه سوال برانگیز و عملا نوعی رشوه به آمریکا برای خریدن حمایت سیاسی این کشور در مقابل چین است.

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

سامانه توپخانه M-۱۰۹A۶

مسئله بعدی و به نوعی مهم تر این است که بسیاری از کارشناسان اعتقاد دارند در هر صورت در زمان درگیری احتمالی بین چین و تایوان، اصولا این جزیره کوچک بدون دخالت مستقیم آمریکا شانسی برای دفع حمله طرف مقابل نداشته و البته دخالت مستقیم آمریکا در این درگیری نیز با توجه به افزایش قدرت متعارف چین از یک سو و همچنین احتمال کشیده شدن درگیری به فازهای گسترده تر و بدل شدن این مناقشه به حتی یک جنگ بزرگ، حداقل در مقیاس کل منطقه شرق آسیا باعث می شود احتمال حضور مستقیم آمریکا در این درگیری نیز کاهش بیابد.

استرالیا؛ بهای سنگین برای خرید سلاح و انتقال فناوری

کشور استرالیا دیگر متحد مهم آمریکا در منطقه شرق آسیا است که در سالهای اخیر در فضای چین هراسی، برنامه بسیار سنگین توسعه تسلیحاتی را آغاز کرده است. استرالیایی ها با توجه به دور بودن از اکثر مراکز تولید کننده تجهیزات دفاعی در دنیا، سیاست انتقال فناوری و حداقل تعمیر و نگهداری بومی تسلیحات را در دستور کار خود قرار داده که البته این سیاست برای اهالی سرزمین کانگوروها ارزان نیست. استرالیا به طور کلی در یک برنامه ۱۰ ساله به دنبال هزینه کردن مبلغی در حدود ۲۰۰ میلیارد دلار در بخش دفاعی است که بخش عمده این مبلغ به جیب شرکت های آمریکایی می رود. خرید جنگنده های اف ۳۵، پهپادهای سری MQ-۴C، هواپیماهای گشت دریایی سری P-۸، بالگردهای تهاجمی سری آپاچی و پروژه توسعه پهپادهای سری Loyal Wingman از جمله مهم ترین طرح های استرالیا با شرکت های آمریکایی به حساب می آید.

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

دو فروند جنگنده اف ۳۵ نیروی هوایی استرالیا

کوچ تبلیغاتی آمریکا از غرب به شرق آسیا برای دوشیدن حداکثری مشتریان جدید/ «سازش با بایدن» هم مثل ترامپ هزینه میلیارد دلاری دارد +عکس

هواپیمای گشت دریایی P-۸ نیروی هوایی استرالیا

اما در بخش موشکی نیز در سالهای اخیر آمریکایی ها سود خوبی از بازار استرالیا داشتند. آمریکایی ها در سال ۲۰۲۰ میلادی بر اساس قراردادی برای فروش ۲۰۰ تیر از موشک های ضد کشتی سری AGM-۱۵۸C LRASM مبلغی در حدود ۹۹۰ میلیون دلار از این کشور دریافت خواهد کرد. از طرف دیگر استرالیایی ها یک برنامه بومی سازی برای توسعه تسلیحات هدایت شونده در داخل خاک کشور خود به ارزش ۷۱۲ میلیون دلار تعریف کرده اند که بخشی از این پول به حساب شرکت آمریکایی لاکهید مارتین خواهد رفت.

به نظر می رسد دولت و ارتش آمریکا پس از آنکه سیاست دوشیدن حداکثری کشورهای عربی و منطقه غرب آسیا با موفقیت به پایان رسید و آنها در حداکثر توان خود، باج های سیاسی و اقتصادی لازم را به این کشور داده اند، این بار با دنبال کردن یک سیاست قدیمی در شرق اروپا با هیولا سازی از روسیه و در منطقه شرق آسیا با چین و کره شمالی، به دنبال تکرار همان ایران هراسی سالهای گذشته، برای مشتریان جدید هستند و در این راهبرد تبلیغاتی و نظامی، تفاوتی میان دوره های مختلف ریاست جمهوری آمریکا؛ از بوش و اوباما گرفته تا ترامپ و بایدن وجود ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    13 14
    از اونطرف قضیه هم این ادوات جز قدرتمندترین و با کیفیت ترین ها در دنیا هستند ..... لااقل اگه امریکا به هم پیمان هاش میلیاردها دلار سلاح میفروشه اولا بسیار با کیفیت هستن مثل زباله های روسی و چینی که نیستن ثانیا امریکا در تحویل تمام و کمال مسئولیت پذیره نه مث روس ها که مثلا s300 ی که پولش رو مدت ها داده بودیم بهمون نمیدادن به بهانه تحریم ها :)) الانم که مدت هاست یدونه سوخو قراضه هم بهمون ندادن، که این خودش دو حالت داره یا اینکه ما گول همون قراصه ها رو هم نداریم یا اینکه میدونیم روس ها بازم قرار نیست به تعهدات عمل کنن پس ترجیح میدیم باز خودمونو خوار نکنیم :)) مگه نه؟؟؟؟
    • افشین IR ۰۴:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      4 4
      اولا گور بابای هر دو. دوما مگه تو بازار یاب سلاح هستی؟ سوما اگر یک جو سواد نظامی داشتی یا سیاسی ارزش،داشت جوابت رو بدم ولی همونم نداری.فعلا با خود زنی پاتريوتهاي عربستان و درماندگی در برابر اسکادههاي پنجاه سال پیش حال کن تا بعد. اجناس،بوجود آمریکایی فقط تبلیغات هستند و بس.از جنگنده نسل پنج با هشتصدو خورده ای عیب به اعتراف خودشان تا پدافند گیج و پهپادهاي پیشرفته در هک شدن. از نظر،خدمات بعد از فروش هم چند خط بالاتر ببین چجوری به عراق خدمات میدن برای اف ۱۶. پس فقط تولید بومی.
    • سعید IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 1
      این پاسخ به این نظر و چند نظر مشابه در زیر هست: در زمان جنگ جهانی دوم ژاپن متحد آلمان هیتلری خود سلاح های بسیار پیشرفته ای همانند آلمان تولید می کرد و به جرات می توان گفت در بالاترین سطح در زمان خود بودند، برای نمونه زیر دریایی که سه عدد هواپیمای جنگی حمل می کرد و یا هواپیماها و ناوهای جنگی بسیار پیشرفته و قدرتمند، اما در نهایت در جنگ جهانی دوم شکست خورد . روحیه جنگ طلبی سامورایی آنها ( یا بهتره بگیم روحیه تجاوزگری ) هم راه به جایی نبرد و در واقع دلیل اصلی شکستشون بود . نیروهای ژاپنی در حین جنگ جهانی دوم در کشورهایی که تحت استعمار گرفته بودند ( بخشی از چین، کره، فیلیپین و ..) جنایت ها و فجایع زیادی را رقم زدند . زیاده خواهی و جنایاتشون و درگیر شدن در مناطق زیاد در نهایت باعث تحلیل قوا و نیروی ژاپن و کمبود منابع شد که کار شکست ژاپن خسته را برای آمریکای دور از جنگ و تازه نفس آسان کرد ./// در نهایت صرف داشتن سلاح های پیشرفته نیست که باعث پیروزی و برتری میشه و نیروی ایمان چه بسا عامل قویتری باشه، بین متجاوز بودن و مدافع بودن هم تفاوت زیادیه، نمونه جنگ تحمیلی خودمون که با وجود تحریم سلاح( سلاح های خریداری شده در زمان پهلوی محدود بوده و در موارد قابل توجه مناسب وضعیت جغرافیایی ایران نبودند ) پیروز شدیم، نمونه عینی امروزی هم یمن هست که رزمندگان یمنی با ساده ترین سلاح ها و با وجود تحریم های همه جانبه در مقابل اتلاف تا بن دندان مسلح به سلاح های روز دنیا ایستاده .
  • IR ۰۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    10 1
    واقعا هواپیماهاشون فوق العاده زیباست.ما هنوز بعد از پنجاه سال از اف 4 و اف 5 و اف 14 هاشون استفاده می کنیم انصافا عالی جواب دادن دمشون گرم
    • افشین IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 5
      خیر.جنگنده هر نسلی رو باید با نسل خودش مقایسه کرد. مثلا اف ۱۴ نسل ۴ رو باید با میگ ۳۱ نسل چهار مقایسه کنی.اما ما اف ۱۴ خریدیم چون حریفی برای میگ ۲۵ نسل سوم شوروی نداشتیم. یا اف،پنج رو با میگ ۲۱ مقایسه کن یا سوخوی ۲۲.اف ۴ رو باید با میگ ۲۳ ام دی مقایسه کنی. آنوقت حتی روی کاغذ هم بازنده جنگنده های عمو سام هستند.ما هم خدا میدونه اگه اف ۱۴ نداشتیم چی میشد. ولی الان اگه استفاده میکنیم چون اونا دیگه جنگنده روز اول نیستند و بومی سازی شدن و جنگنده در اولویت اول ما نیست. اف ۳۵ رو با سوخوی ۵۷ مقایسه کن.یا حتی اف ۲۲ رو. آنوقت متوجه می شید که فقط تبلیغات هست و بس. اما یک کوثر تولید داخل شرف داره به یک نسل پنجی که وابستگی بخواد بیآره.
  • PL ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    9 5
    تو به فکر نیروی هوایی قراضه خودت باش. آیکیوی ژاپن و کره خیلی بیشتر از توی افغانیه
  • CA ۰۱:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    11 5
    از قدیم گفتن گربه دستش به گوشت تمیرسه میگه بو میده، شماها هم از این سلاح ها اصلا نمیتونین بگیرین ، میگن فاکتورش بالاست، خخخخخخ
    • افشین IR ۰۵:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      3 4
      از قدیم گفتن خر چه داند قدر حلوا و نبات. ما می سازیم و هنوز شما نفهميدي اینو. ما با پهپاد برتری هوایی بزرگترین ارتش دنیا رو به اعتراف خودشون به چالش کشیدیم و تو نفهمیدی. البته اگه بخرم امثال شما اولین نفرهايي هستید که میاین ميگين ما پول نداریم نون بخریم شما رفتیم فلان چیز رو خریدید. کاملا شناخته شده هستید. تفاوت قند و قروت برای شما یکی هست.
  • رهام حسامی IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 2
    من خودم هوافضا میخونم و عاشق هر جسم پرنده و هواگرد هستم اما نوع غیر نظامی ولی با شرایط حال خوب نظامی هم ساخته میشه .من مثال ویژگی موشک slam و نوع موشک ایرانی کروز هویزه و ..مهمترین آن در ظاهر موشک نسب بال جم شونده در زیر شکم و حالت Vشکل در دماغه و سنسورهای آن که بالهای باعث افزایش برد ومانور پذیری و خالت دماغه باعث افزایش حالت ایرودینامیک در موشک شده است اما در بخش داخلی وهدایت این موشک مجهز به کامپیوتر جدید AN/DSQ-61 و سیستم اینرسیایی جدیدتر و یک GPS پنج کاناله مقاوم در برابر جنگ الکترونیک و در بخش نرم افزار و بخش کنترل سیستم WCU-24/B و به این وسیله هدف انتخاب و موشک به سمت هدف انتخاب شده حرکت می کند بدون دخالت اپراتور و تعویض هدف بلافاصله قبل از رهاسازی و جستجو پیشرفته و اولویت بندی بدون شکستن قفل هدف تایین شده در مسیر و تجهیز موشک به جستجوگر مقاوم برای در امان ماندن اقدامات متقابل و همچنین در قسمت کلاهک این موشک مجهز به سرجنگی(مواد منفجره) مدلWDU-40/B که 360 کیلوگرم وزن و کلاهک پوشیده شده از تیتانیوم برای نفوذ بیشتر و تکه تکه شونده WAU-30/B مجهز شده استموشک بر اساس پیشرانه رم جت طراحی شده بود. موتور رم جت گونه ای از موتور جت میباشد.که هیچ قطعه متحرکی ندارد. برخلاف موتور های جت معمولی، رم جت قادر به کار از سرعت صفر نیست.بلکه نخست باید به کمک موتور جانبی یا بوستر راکتی سوخت جامد پرنده به سرعتی درحدود چند صد کیلومتر در ساعت برسد تا فشار هوای جلوی موشک به حد کافی برای روشن شدن موتور رم جت برسد.در چنین سرعتی هوای از ورودی موتور وارد شده و بخاطر شکل خاص ورودی هوا فشرده شدهو با سوخت ترکیب میگردد و گازهای داغ با فشار از نازل موتور خارج میگردد.موتور رم جت قادر به دستیابی به سرعت بالاتر از سرعت صوت براحتی میباشد. موشک توسط ۴ کانارد متحرک که در جلوی موشک نصب شده بودند مسیر خود را کنترل میکرد.ولی شخصا من از نوع نظامی متنفرم و خوب اگرجنگی نبود چقدر دنیای ما پیشرفته و ایده ال بود میگم خدایا شر و بدی را از سر هر ملتی بردار .
  • شاکی IR ۰۹:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    4 5
    تا احمق در جهان است . مفلس در امان است .
  • شهروند شهرستان ارومیه IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    2 3
    سلام گزارش مشرق نشانگر یک بخش دوشیدن متحدان است که قابل توجه است اما کاش مشرق به بخش بانکی و بورسی و فرهنگی هم وارد می شد و با استفاده از کارشناسان مرتبط با این بخشها چه داخلی و خارجی در این قسمتها هم اطلاع رسانی می کرد اصلا حضور پنهان امریکا در اتاق های بازرگانی کشورها هنوز رمز گشایی نشده است سفارت خانه های امریکا در مرحله نفوذ ار اتاق های بازرگانی وارد شریانهای کشور ها می شوند و با ابزار فرهنگی برای خود بستر ماندگاری فراهم می کنندو سیاست های اقتصادی و فرهنگی کشورها را در اتاق های بازرگانی ترسیم می کنند سوالی مطرح می شود آیا موضوع امنیت در اتاق های بازرگانی ایران جایگاهی دارد چرا بسج در اتاق های بازرگانی استانها و تهران حضور ندارد؟ چرا بسج در شهرکهای صنعتی و ادارات صنایع حضور کم رنگ دارد؟ اگر مقاومت و عدالت گستری در اتاق های بازرگانی تهران و استانها با فرهنگ بسیج ایجاد نشود تمام سیاستهای مقاومت و عدالت گستری راه بجایی نخواهد برد اگر بیشتر بررسی کنید اتاق های بازرگانی امریکا بزرگترین قدرت پنهان اقتصادی در امریکا هستند که بانک ها و بورسها و شرکتها را مدیریت و اداره می کنند و آنها هستند که سیاستمداران را تعیین می کنند ایران اسلامی برای قدرتمند شدن به خانه تکانی بزرگ در اتاق های بازرگانی خود نیاز دارد و برای رسیدن به اهداف گام دوم انقلاب با سرعت زیاد باید نقشه راه جدید به اتاق های بازرگانی تهران و استانها با حضور بسیج طراحی و اجرایی بکندو این ازواجبات ایجاد امنیت درازمدت در دکترین امنیت گام دوم انقلاب اسلامی می باشد انشاالله و توکل الله.
  • مجتبی از زنجان IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    0 8
    دوستانی که می گفتند تقسیمات جدید لازم نیست الان تقسیمات ژاپن۵۸استان در۸ناحیه و‌ تقسیمات آمریکا۵۰ایالت تقسیمات ایران باید بازنگری بشه مگه۲۱۰کشور در جهان تغییرات تقسیمات نمی دهند
    • ناشناس IR ۰۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      2 0
      تقسیمات بیشتر بشه ریزش به این مقاله چی هست؟ تهران امین آباد. بلدی کجاست؟ یه سر بزن و از همونجا تقسیمات رو شروع کن.
  • IR ۱۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    5 4
    رئیسی هم راه روحانی را میرود ?!
    • ناشناس IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
      1 1
      نه عزیزم.دوتا چهار راه بالاتر سمت راست ميپيچه سمت چپ.الان سوال کردی یا تایید؟ بعدم ریزش به گرانفروشی،آمریکا چیه؟ الان آقای رئیسی رئیس جمهوره نه رئیس بازرسی.برای گرانفروشی باید برس بازرسی شکایت کنی ولی رييسش عوض شده
  • مهدی IR ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۷
    3 5
    بهترین راه قوی شدن در حوزه ی نظامی در هر کشوری استقلال و خودکفایی آن کشور در زمینه های نظامی است حالا هر چقدر که هزینه بر باشد هر چقدر که سرعت حرکت و پیشرفت کند باشد و هر چقدر که سلاح های ساخته شده از تکنولوژی پایینی برخوردار باشد ؛ بالاخره به دست آوردن تکنولوژی ساخت یک سلاح خودش عامل مهمی برای بازدارندگی و ایجاد امنیت و همچینین پیشرفت های دیگر است.
  • افشین IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۵/۱۹
    1 3
    بازار سلاح در حالت عادی چندین برابر بازار مواد مخدر سوددهی دارد.انحصار این بازار خواست اغلب گردن کلفتهاي مدعی در جهان هست. ولی آنچه مهم هست تولید بومی مبنی بر تهدیدات روز کشور و شکستن این انحصار با تولیدات بروز،و قیمتهای متعادلتر.این دلیل اصلی تحریم تسلیحاتی ایران توسط غرب بود و دلیل دنبال کردن این درخواست.والا آنها میدانند که ما ده درصد آنچه ميفروشيم را نخواهیم خرید . البتهدتبديل شدن به یک الگوی مناسب هم دیگر مشکل این جنایتکاران تاجر مسلک هست. اینکه ایران بزرگ با این جمعييت و این همه تهديدات پائینترین بودجه دفاعی را متاسفانه در منطقه دارد یعنی رسیدن به خود کفایی و ندادن سودهای چند صد درصدی به دیگران. دست همه عزیزان عرضه تولید درد نکنه.
  • IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۰
    1 0
    آمریکایی ها در گذشته گاوچران و به اصطلاح کاوبوی بودند، تعجبی نداره که در دوران صنعتی به کار گاوداری صنعتی و پرورش گاو شیری رو آوردن، وقتی شیر گاو هم تموم شد، سرش رو می برن، راحت! هر کی دوست داره بره گاو آمریکا بشه، حالا یه عده با افتخار میدون سمت آمریکا

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس