کره جنوبی آمریکا

در حالی که دو کشور شبه جزیره کره، آماده تفاهم برای کاهش اختلافات و افزایش سطح همکاری‌ها هستند، دخالت آمریکا و پایگاه‌های نظامی متعدد این کشور، اجازه انجام چنین توافقی بدون دخالت خارجی را نمی‌دهد.

به گزارش سرویس دفاع و امنیت مشرق، داستان شبه جزیره کره را شاید بتوان به عنوان یکی از تراژدی های خاموش یک صد سال اخیر معرفی کرد؛ منطقه ای که در قرن بیستم بین ابرقدرت های مختلفی مثل ژاپن، شوروی سابق و آمریکا دست به دست شده و امروز نیز میراث آن، رویارویی دو همسایه در مقابل هم و زندگی کردن در شرایطی نزدیک به جنگ است. در حقیقت آنچه امروز به عنوان کره جنوبی و کره شمالی یاد می شود، میراث تقسیم مناطق توسط قدرت های جهانی در پایان جنگ جهانی دوم بود؛ جایی که شوروی سابق در شمال و آمریکا در جنوب مستقر شده بود و سهم این رقابت ابرقدرت ها، دوری و خصومت میان ملت هایی بود که سالهای سال، همسایه یکدیگر و با مراودات مختلف، مشغول زندگی بودند.

بیشتر بخوانید:

فاکتور ۲۰ میلیارد دلاری «هزینه‌ سازش» تایوان با آمریکا در دوره ترامپ/ سود ویژه ایالات متحده از دمیدن به تنور جنگ در مرز چین+عکس

شاهکار گرانفروشی دولت آمریکا به گاوهای شیرده منطقه بابت «هزینه تسلیم شدن» / باید پاتریوت و کروز را ۲ تا ۳ برابر قیمت رسمی بخرید! +عکس

با ورود نیروهای فرامنطقه ای، مدار ۳۸ درجه بدل به خط جدایی دو ملت شد و در تابستان ۱۹۵۰ میلادی، نیروهای کمونیست از شمال به سمت جنوب حمله کرده و به نوعی اولین جنگ بزرگ بعد از جنگ جهانی دوم و اولین رویارویی بین دو ابرقدرت رخ داد. نیروهای کره شمالی با کمک های شوروی و چین به سرعت به سمت آخرین مرزهای نیروهای جنوبی حرکت می کردند که با ضد حمله سنگین آمریکا و نیروهای متحد رو به رو شده و مجبور عقب نشینی شدند. در مقطعی از جنگ، نیروهای آمریکایی از هزاران کیلومتر دورتر، حتی با عبور از خطوط قبل از جنگ تقریبا کل کره را تصرف کرده و به نزدیک مرزهای چین رسیدند. با احساس خطر و ورود چین به میدان نبرد، ناگهان حجم عظیم نیروی انسانی اضافه شده به جبهه کمونیستی دوباره ورق جنگ را برگردانده و در نهایت در تابستان سال ۱۹۵۳ تقریبا جنگ در همان مناطقی که شروع شده بود پایان یافت.

از آن زمان تا به امروز این دو کشور درگیر یک دوره به نظر بی پایان از مسلح سازی و آمادگی برای حمله طرف مقابل هستند و با وجود اتمام جنگ سرد و بهبود روابط بین بسیاری از دشمنان قدیمی، هنوز دو کره به دلیل فشارها و تحریک های خارجی، با دید خصمانه به یکدیگر نگاه کرده و در مواردی نیز درگیری های مرزی، هوایی، دریایی و توپخانه ای نیز با تلفات قابل توجه بین طرفین روی داده و چشم انداز خاصی از صلح و حل دوستانه به دلیل همین تحریک و فشار خارجی بویژه غربی ها وجود ندارد.

آمریکا و تبدیل کره جنوبی به یک پایگاه بزرگ

بعد از پایان جنگ جهانی دوم و خصوصا بعد از پایان جنگ کره، آمریکا یک فرماندهی به ظاهر مشترک با ارتش کره جنوبی تاسیس کرده و از آن زمان تا به امروز، همیشه بیش از ۲۰ هزار نظامی آمریکایی در این کشور حضور داشته اند. اگر بخواهیم به برخی از ارقام در این خصوص اشاره کنیم می توان گفت که در سال ۱۹۵۰ و درست قبل از شروع جنگ بین دو کره، تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور تنها ۵۱۰ نفر بوده که در سالهای بعد و در اوج جنگ و در بالاترین حالت به بیش از ۳۲۰ هزار نفر نظامی رسید. بعد از پایان جنگ این رقم کاهش قابل ملاحظه ای پیدا کرده و در طول جنگ سرد معمولا رقمی بین ۴۰ الی ۶۰ هزار نفر نظامی آمریکایی در کره جنوبی حضور داشتند.

تصویر از منطقه معروف مرزی بین دو کره که از سمت کره جنوبی گرفته شده است

بعد از پایان جنگ سرد، این رقم به حدود ۳۰ هزار کاهش پیدا کرد و کم کم با کاهش بخشی از تنش ها با فروپاشی شوروی و افزایش سطح روابط دوستانه آمریکا و چین از یک سو و افزایش قدرت ارتش کره جنوبی از سمت دیگر، روند نیروهای آمریکایی از بعد نفر و افزایش تجهیزات، همچنان ادامه پیدا کرد و در نهایت در سال ۲۰۲۰ میلادی چیزی در حدود ۲۸ هزار و ۵۰۰ نفر نظامی آمریکایی در این کشور حضور داشته اند که به نوعی کمترین رقم بعد از پایان جنگ کره تا به امروز است. اما نکته جالب این که این مقدار از نیروی نظامی آمریکا بعد از ژاپن و آلمان به عنوان دو کشور شکست خورده در جنگ جهانی دوم، بیشترین تعداد حضور نظامی آمریکایی خارج از خاک آمریکا محسوب می شود.

تصویر هوایی از پایگاه هوایی اوسان در اختیار ارتش آمریکا در کره جنوبی

تصویری از بخشی از پادگان یونسنگ متعلق به ارتش آمریکا در سئول

تصویری از بخشی از پادگان یونسنگ متعلق به ارتش آمریکا در سئول که مهم ترین پایگاه نظامی آمریکا در کره جنوبی محسوب می شود

در حال حاضر آمریکا در دو پایگاه هوایی، یک پایگاه دریایی و حدود ۱۲ پایگاه مربوط به نیروی زمینی در کره جنوبی حضور دارد. از واحدهای بزرگ و در اصطلاح مادر که یگان های آنها در کره جنوبی حضور دارند، می توان به ارتش هشتم از نیروی زمینی، نیروی هوایی هفتم، واحد دریایی و سپاه تفنگداران دریایی مستقر در کره جنوبی و فرماندهی عملیات ویژه در کره اشاره کرد. پایگاه هوایی کونسان، پایگاه هوایی اوسان، پایگاه نیروی زمینی کمپ ایگل، کمپ کارول، کمپ استنلی و پایگاه دریایی چینهایی از جمله این مراکز نظامی هستند.

تاجر با استراتژی جدید وارد بازی کره شد

با روی کار آمدن ترامپ، شاهد بروز حرکات به نوعی عجیب از طرف او بودیم. حرکاتی که به نظر بسیاری از کارشناسان موجب آزردگی متحدان سنتی و حتی اتحاد آن ها برای حمایت از رقیب او در انتخابات و در نهایت خروج ترامپ از کاخ سفید شد. یکی از بحث های اولیه پس از حضور ترامپ در کاخ سفید، افزایش هزینه های دفاعی کشورهای دوست و متحد آمریکا بود. این مسئله در ناتو تحت عنوان افزایش سهم کشورهای عضو در بودجه دفاعی و در جایی مثل حکومت سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس به شکلی علنی و صحبت های گاهی اوقات تمسخر آمیز ترامپ، مبنی بر پرداخت پول در مقابل حفاظت آمریکا از آنها در مقابل تهدیدات، کشید.

ترامپ در دیداری با رییس جمهور کره جنوبی و رهبر کره شمالی در مرز دو کره

اما در خصوص شرق آسیا و دو کشور ژاپن و کره جنوبی، ماجرای به شکل خاصی وارد مراحلی شد که شاید تا پیش از این کسی تصور آن را نمی کرد. دو کشور ژاپن و کره جنوبی ناگهان با درخواست آمریکا برای افزایش شدید پرداخت پول از طرف این دو کشور برای نظامیان آمریکایی حاضر در این کشور ها رو به رو شدند. در سال ۲۰۱۵ میلادی هزینه پرداخت شده از طرف کره جنوبی برای نظامیان آمریکایی حدود ۹۳۲ میلیارد وون بوده است. در توافق مربوط به سال ۲۰۲۰ که در اواخر سال ۲۰۱۹ بین دو طرف امضاء شد این رقم به حدود ۱.۰۴ تریلیارد  وون ( 927 میلیون دلار ) رسیده است و حالا دولت ترامپ در اخرین روزهای خود، در حال فشار به دولت کره جنوبی برای افزایش این رقم برای سال بعدی به رقم ۵ میلیارد دلار است که افزایشی تقریبا ۵ برابری را نشان می‌دهد.

چنین باج هنگفتی، نشان می دهد پشت پرده اینکه علی رغم تمایل دو کشور همسایه در شبه جزیره کره برای کاهش اختلافات و افزایش سطح همکاری‌ها، چرا امکان به نتیجه رسیدن این تفاهمات وجود ندارد، این است که اگر این دو کشور بدون دخالت آمریکا مشکلات فیمابین را حل کنند، عملا  پایگاه‌های نظامی متعدد این کشور و هزینه هایی که از کره جنوبی دریافت می‌کند، تداوم نخواهد داشت.

از طرف دیگر ترامپ ضمن افزایش فشارها در این بخش، روابط با کره شمالی را نیز در دستور کار قرار داد که حتی به چند دیدار بین رهبران دو کشور موجب شده و علیرغم برخی خوشبینی های اولیه که ترامپ در این حوزه شاید با رفتارهای عجیب خود بتواند ققل نزدیک به ۷۰ سال چالش و بحران در شبه جزیره کره را یک بار برای همیشه حل کند نیز بعد از مدتی با عدم ارائه امتیاز خاصی از طرف آمریکا به کره شمالی در ضمن افزایش تهدیدات لفظی و نیز عدم عقب نشینی خاصی از طرف این کشور تبدیل به یکی دیگر از خاطرات دوران ۴ ساله ریاست جمهوری این تاجر نیویورکی پیوست.

 بازگرداندن سایت‌های نظامی به سئول؛ گروکشی‌ها ادامه دارد

اما نکته قابل توجه اینجاست که در سال ۲۰۰۲ میلادی توافقی بین کره جنوبی و آمریکا حاصل شد که بر اساس آن، آمریکا ۸۰ سایت نظامی را در طول سالهای آینده به کره جنوبی تحویل دهد و در حال حاضر نیز بحث ها برای آزادسازی ۱۲ سایت از آن ۸۰ سایت بین طرفین در جریان است. در تعریف سایت نظامی باید متذکر شد که معنی این واژه صرفا بخش های مشخصی از پایگاه ها و تاسیسات نظامی است و کل پایگاه ها یا مراکز نظامی در اختیار آمریکا را شامل نمی شود. به طور تقریبی، طبق این توافق آمریکا کنترل حدود ۱.۴۵ میلیون متر مربع زمین را به دولت کره جنوبی واگذار می‌کند که از جمله آن می‌توان به کمپ هلی برن در شهر «دائه گو»، کمپ جکسون و کمپ موبایل در شهر «اوجیئونگ بو» و «مجموعه گلف سانگنام» در شهر هانام اشاره کرد.

کارشناسان کره‌ای در حال بازبینی سطح آلودگی در یکی از سایت‌های نظامی آمریکا که به این کشور تحویل شده

نقشه کلی ارائه شده توسط وزارت دفاع کره جنوبی از ۱۲ سایت نظامی که قرار است به این کشور تحویل شود

بخش زیادی از این زمین‌ها در پایتخت کره جنوبی و در مرکز شهر سئول قرار دارند. دولت کره جنوبی با توجه به گران‌شدن هزینه مسکن در این کشور قصد دارد بخش عمده این زمین‌های برگشت داده شده را تبدیل به واحدهای مسکونی، تجاری و پارک کند. اما دو طرف همچنان بر سر سهم طرف مقابل در بحث پاکسازی محیط‌های نظامی که قرار است به کره جنوبی پس داده شود اختلاف دارند. آمریکا اعتقاد دارد که کره باید هزینه بیشتری از سهم خود برای پاکسازی بپردازد و از طرفی نمایندگان مجلس و دولتمردان کره ای نیز اعتقاد دارند کره جنوبی باید از این بحث به عنوان یک اهرم فشار برای مذاکره در خصوص هزینه کلی نیروهای آمریکایی در کره استفاده کرده و آن رقم را کاهش دهد. رقم دقیق مورد نیاز برای پاکسازی این ۱۲ سایت مشخص نیست ولی وزارت دفاع ملی کره جنوبی اعلام کرده که سال پیش برای پاکسازی ۳ سایت تحویل گرفته شده از ارتش آمریکا هزینه ای بالغ بر ۹۰ میلیون دلار خرج شده است. در سالهای اخیر اثر مخرب این پایگاه های نظامی بر محیط زیست کره جنوبی از جمله موارد مورد اعتراض مردم در این کشور بوده است.

اگرچه سرنوشت شبه جزیره کره به عنوان یکی از ارثیه های دردناک جنگ جهانی دوم و جنگ سرد همچنان نامشخص مانده اما به نظر می رسد فعلا کره جنوبی همچنان باید بهای همکاری و رفاقت با دولت آمریکا در بیش از ۷ دهه گذشته تا به امروز را به شکل باج علنی به آمریکا پرداخت کند تا لطف ایالات متحده، شامل آنها شده و بخشی از میلیون ها متر مربع زمین اشغال شده توسط آنها، به صاحبان اصلی اش بازگردانده شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 46
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 23
  • re IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    فضولیش به شما نیومده سرتون به کار خودتون باشه
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      32 21
      تو براشون مثل اشغال بی ارزشی کسی برا ما هم میخای بی ارزش باشی ؟
    • IR ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      43 17
      چیه برا اربابتناراحت شدی
    • SE ۱۰:۴۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      39 17
      چه حقارت آمیز و ذلت بار است که کشوری با تمکن مالی و اقتصاد قوی چون کره برای دفاع و حراست از خود به بیگانه یانکی باج بدهد و التماس کند. همه که مردم ایران نمیشوند که نه تنها برای دفاع از خود در برابر دشمنان منطقه بلکه برای دفاع در مقابل یانکیها نیز نیازمند کسی نیست و به قلدرها باج هم نمیدهد. هرچند مشتی خائن و بزدل و نادان خواهان خلع سلاح کشور و کرنش ذلیلانه در برابر دشمنان و استعمارگران هستند که البته از ملت غیور و عزتمند و رهبر عزیز تو دهنی خورده و خواهند خورد.
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      20 4
      اگه تو ایران اینجوری بود چی میگفتی
    • IR ۱۲:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      20 11
      ایران زمان شاه همینجوری بود امااسلاف قهرمان ما که جنگ تحمیلی را نیز با شکست دشمن به حراست از ایران عزیز پرداختند - دم 60هزار نیروی اشغالگرآمریکائی را مثل موش که همزمان با اشغال همین کره در ایران جاخوش کرده مانده بودند گرفتند و با اذاله نجاست موشهای آمریکائی را بیرون ریختند.
    • IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      13 4
      اون ذلتی که بهت تزریق کردن اینجا خریداری نداره
    • یاور.م IR ۱۳:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      12 11
      بنده به نیابت از تمام با شرفها و با غیرتهای جهان خیلی محترمانه یک گونی خاک کاهو تقدیمت میکنم که بریزی سرت
    • مرضیه حسینی IR ۱۳:۴۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      10 5
      بی شرف
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    55 17
    کلا یک عده نوکر به دنیا اومدن و این چیزایی رو هم که شما میگین نه تنها بدشون نمیاد، تازه قند تو دلشون آب میشه میگن خوش بحال کره ایها، کاشکی آمریکایی‌ها بغل شهر ما پایگاه میزدن!!!
  • IR ۰۸:۵۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    12 6
    از چی پاکسازی می کنند؟
  • avdt IR ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    33 12
    قابل توجه غرب گدایان!.
  • سرباز IR ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    8 12
    در سال ۲۰۱۵ میلادی هزینه پرداخت شده از طرف کره جنوبی برای نظامیان آمریکایی حدود ۹۳۲ میلیارد وون بوده است. در توافق مربوط به سال ۲۰۲۰ که در اواخر سال ۲۰۱۹ بین دو طرف امضاء شد این رقم به حدود ۱ میلیارد و ۴۰ میلیون وون رسیده است...ارقام اشتباهه برادر
  • IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    28 25
    کره جنوبی باید از کره شمالی درس استقلال را یاد بگیرد.
    • رضا IR ۱۰:۲۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      26 23
      از یه حکومت دیکتاتوری چی یاد بگیره؟ سطح رفاه سرانه امید درامد بهداشت حمل و نقل دقیقا شمالیا از جنوبیا چی بیشتر دارند؟ چه چیز مهمتر از سطح رفاه مردم میتونه باشه ؟ حکومتی که پیشتیبانی مردمی نداره و باید از ترس ازش حمایت کجا جای افتخار داره؟ اصلا نظام کره شمالی که یه دیکتاتوریه به تمام معناست چرا برای ما که مسلمون و بر پایه دموکراسی کامله باید الگو باشه؟
    • IR ۱۱:۲۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      14 15
      اول :دموکراسی معایبی هم داره و مسلما دموکراسی اسلامی با دموکراسی حیوان گرایی غربی (که تازه آن هم برای همه نیست به ماجرای جرج فلوید توجه شود و نظایر آن )متفاوت است دوم : گفتند که استقلال را یاد بگیرند شما گفتی مسلمان ، مسلمان باید برود زیر حاکمیت طاغوت ؟این که خودش نوعی کفر است (شرک در حاکمیت و قانون گذاری به کتب توحید و شرک مراجعه شود) سوم : برای بالا بردن سطح آسایش می توان برده ی طاغوت نبود مثل چین که برده ی آمریکا نیست و ما هم مسلما اگر به توصیه های اسلامی رهبری عمل می کردیم و قوی می شدیم الآن در کنار استقلال عزیز مسلما سطح رفاه خیلی بالایی ان شاءالله می داشتیم و هنوز هم دیر نیست .
    • IR ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      13 4
      بله کره جنوبی باید یاد بگیره چطوری با علف شکم خودشونو سیر کنند اصلا باید علف خوار بشن
  • شیما IR ۰۹:۳۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    32 7
    ژاپن، آلمان و کره جنوبی رسما در اشغال نظامی آمریکا هستند
    • IR ۱۲:۲۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      17 10
      برو بين ملت بپرس آلمان، ژاپن ، کره جنوبی شما رو یاد چی می اندازه ؟ فکر می کنی اکثر قریب به اتفاق میگن کشورهای اشغال شده یا کشورهای شدیدا مترقی
    • US ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      11 9
      هر سه تای این کشورها هم قوی ترین اقتصاد دنیا را داره
  • IR ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    22 15
    عجیبه مردم کشورهایی مثل ژاپن و کره و آلمان با اینهمه قدرت و تمدن چجوری اجازه میدن کشورشون ااشغال باشه
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      3 12
      این نتیجه شکست در جنگی هست که با توهم شکست ناپذیری شروعش کردند.
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
      8 10
      وقتی این کشورا رو اشغال کردن اول از همه کتابهای مدرسشون رو عوض کردند و از کودکی بهشون یاد دادن از گذشتشون و تاریخشون متنفر باشند
    • IR ۰۴:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      2 0
      خوب تقریبا شکست ناپذیر هم بودن دیگه اگه ایتالیای ناچیز رو فاکتور بگیریم و کشورای بالکان و فنلاندم ک ضعیفن ترکیه ک هیچ ایرانم ک اونموقع سردرگم بود. موندن آلمان و ژاپن فقط، اونام نتونستن دل مردم کشورای آزاد شده رو بدست بیارن آنچنان (مردم چریکی و پارتی زانی قیام میکردن)، و مجبور بودن با حداقل 50کشور بجنگن ک ایالات متحده و شوروی خودشون تنهایی مثه 50تا بودن بنابراین شکست خوردن. اگه بمبای آلمانی از قطب به ژاپن حمل میشد میرسید بازم امکان داشت واشنگتن و نیویورک و مسکو و سن پترزبورگ و پکن برن هوا و یه تغیراتی بشه و خب نشد.
  • IR ۱۰:۲۴ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    17 9
    دنیا رو از یه دریچه دیگه کلا میبینید عجیب ترین چیزی بود که تا حالا خونده بودم
  • مهره غرب IR ۱۰:۳۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    14 8
    البته این مقدار زمین که چیزی نیست کره ای ها دادن اگه دست دولت ما باز بود همه خاک ایران رو میدادن! منظور تقدیم میکردن؟
  • IR ۱۱:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 11
    مشرق همین مهمان باعث رشد صدها برابری تولید ناخالص اونها شده و طبیعتاً یک صدم آن مبلغ را به آمریکایی ها صدقه می‌دهند.
  • IR ۱۱:۱۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    23 0
    استقلال سیاسی خوب است به شرطی که دوبینی نباشه. مثل ایران که دولت برای مزاکره معیشت مردم گرو نگه می داره قوطی روغن کوچک شده 20000تومان
  • DE ۱۱:۳۲ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    7 14
    ای کاش حزب کمونیست کره بر کره جنوبی هم مسلط میشد کمونیست های حق طلب ضد استکبار صد شرف دارند به غرب
  • IR ۱۱:۳۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 6
    عزیز مردن بهتر از ذلیل زندگی کردن است
  • IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 9
    کره جنوبی یک کشور بدبخت ومستعمره امریکاست حالا هرچی می خوان توی فیلمای تخیلیشون خودشون رو پیشرفته نشون بدن بیچاره ها سگ امریکایی ها هستند
  • لرستانی IR ۱۲:۰۶ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 9
    خاک عالم بر سر کار جنوبی وابسته به آمریکا، به همسایه شمالیش و ما نگاه کنه ...
  • IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 6
    هیچ کشوری تو دنیا سیستم حکومتش کامل نیست. پس با ایراد گرفتن برای یه کشور نمیتونید ایرادهای خودتون رو کتمان کنید. کره جنوبی خوبه؟؟؟؟ یا کره شمالی که یه پدربزرگ و یه پدر و یه پسر ۷۵ ساله همه کاره این کشورن؟؟؟ یکی ادعا کره چین مستقله. یه خرده تاریخ چین صدسال اخیر چین رو مطالعه کن. چین به برکت مائو داشت نابود میشد تا دنگ شیائوپنگ با آمریکا و دوستاش رابطه برقرار کرد.
  • IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    3 0
    کاربر 10/19کشور های نامبرده بازندگان جنگ جهانی دوم بوده اند وتکلیف بازنده معلومه نوکری
  • حسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 1
    امریکا در کره جنوبی جیب بری میکنه ما هم با خرید ماشین های کره ای جیب کره ای ها را پر میکنیم .کره ای ها حتی با پر رویی پول ایرانیان در بانک های خودشان بلوکه کرده و از ترس امریکا پس نمی دهند رذالت را به بین تا کجا رسیده
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    4 0
    ژاپن و کره بازیچه دست امریکا و اروپا هستند. اگربرای امریکا سود نداشت انقدر بر طبل جنگ طلبی با کره شمالی نمی کوبید
  • IR ۱۴:۲۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    9 0
    تصویر مرز دو کره شبیه زمین زو بود!
  • IR ۱۵:۵۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    6 0
    برادران عزیز، بخاطر این ذلتهای کرۀ جنوبی در برابر امریکا بیایید هرچه لوازم خانگی و ماشین کره ای از ال‌جی و سامسونگ و کیا و هیوندای داریم به آتش بکشیم. دیگر شعار بس است
  • مرگ بر خائن IR ۱۶:۱۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    13 0
    پس جومونگ چیکار میکنه ؟ همش دنبال تسو ئه ؟
  • علی IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۹/۰۹/۲۹
    5 4
    ذلت هزینه داره و خیلی بیشتر از عزت هزینه داره.
  • IR ۰۰:۰۵ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    12 7
    کاش ما هم بقول شما تسلیم بودیم و مثل کره ی جنوبی پیشرفته بودیم نه مثل کره ی شمالی از گرسنگی میمردیم
    • حامد IR ۱۶:۰۱ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
      4 11
      یعنی الان این متن ناقص رو داری از اون دنیا میفرستی؟
    • IR ۱۶:۴۵ - ۱۳۹۹/۱۰/۰۳
      2 5
      برو التماس کن اربابت تکه نانی دهدت
  • IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۰۹/۳۰
    14 2
    و این را ننوشتید که هم اکنون کره جنوبی با فروش کالاهی مختلف به کشورهای جهان دارای تراز مالی مثبت طی دهه ها می باشد و عین را نگفتید که سرانهذی هر یک از کره ایهای جنوبی چندین و چند برابر ملت ایران و کره ی شمالی است و این را نگفتید که در کره ی جنوبی سرعت اینترنت چندین گیگ بایت است واین را نگفتید هر یک از مسئولین کرهدجنوبی از هر طیفی هر گاه خطایی در دورترین نقاط رخ دهد بلافاصله استعفا می دهند و این را نگفتید کره ی جنوبی می تواند پولهای ایران را بلوکه کند و ما با تهدیدهای توخالی بر علیه این کشور نتوانتسته ایم به نتیجه ایی برسیم و..........
  • ایران IR ۱۶:۰۲ - ۱۳۹۹/۱۰/۱۸
    0 0
    خدا وکیلی سرنوشت ژاپن رو هم بخوانید ..۲۳ پایگاه تو ۲۳ شهر ژاپن عملا اشغال پنهان مصادره زمینهایشان برای پایگاه نظامی آمریکا و تربیت دختران برای در اختیار سربازان آمریکا و قانون کاپیتولاسیون و...
  • مهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۹/۱۱/۱۶
    1 0
    جالبه کره جنوبی رنبه ششم قدرت های نظامی دنیا رو داره ولی به چه قیمتی به قیمت حقارت و خفتی که یه آمریکایی مثل ترامپ یا بایدن بهشون تحمیل می کنه غرب گرایان و عاشقان آمریکا کمی به خودشون بیان

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس