کد خبر 1255698
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۷:۲۳

جنجال تمام‌نشدنی برگ سبز و سند محضری

اختلاف بین نیروی انتظامی و دفترخانه‌ها حالا وارد دهمین سال خود می‌شود. اختلافی که ریشه آن اعلام معیار رسمی بودن سند خودرو است. از یک سو نیروی انتظامی بر این باور است که برگ سبز سند رسمی است و از سوی دیگر دفترخانه‌ها می‌گویند که سند رسمی درواقع همان سند محضری دفترخانه‌ای است. اکنون متضرر اصلی در این میان مشتریان هستند که می‌بایست به هر دو گروه مبلغ قابل‌توجهی را پرداخت کنند.

جنجال بر سر رسمیت ثبت‌اسناد مالکیت خودرو در مرکز تعویض پلاک و دفاتر اسناد رسمی، موضوعی است که در سال‌های اخیر، بارها شاهد ظهور و بروز آن در رسانه‌ها بودیم و واقعیت امر این است که این اختلاف‌نظر، نه‌تنها سودی به مردم نرسانده، بلکه موجب تضییع وقت و حقوق بسیاری از مردم همراه با هزینه‌های مادی شده است. زمانی مسئولان نیروی انتظامی بر این تاکید داشتند که برگ سبز صادره از مراکز تعویض پلاک به‌عنوان سند رسمی شناخته می‌شود و همین برگ برای احراز مالکیت و نقل و انتقال خودرو کفایت می‌کند، اما در سوی دیگر ماجرا، مسئولان سازمان ثبت اظهار می‌داشتند که بر اساس قانون باید اسناد خودرو هم در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود.

جنجال تمام‌نشدنی برگ سبز و سند محضری

دیوان عدالت اداری چه می‌گوید؟

اما این تمام ماجرا نیست و تفسیر دیوان عدالت اداری از قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی و نیز قانون دفاتر اسناد رسمی و کانون سردفتران و دفتریاران چیز دیگری است؛ همان که به رأی جنجالی منجر شد. مصدق، رئیس دیوان عدالت اداری که همزمان سرپرستی معاونت حقوقی قوه قضائیه را هم به عهده دارد موضوع سند رسمی خودرو را مطرح و در آن بر رسمی بودن برگ سبز صادره از سوی ناجا تأکید کرده و گفته است: «تردیدی در سند رسمی بودن برگ سبز خودرو وجود ندارد و محل ابهام لزوم یا عدم لزوم مراجعه به دفترخانه پس از تعویض پلاک است.» مصدق در پاسخ به سؤال که مردم برای سند خودرو باید به دفاتر اسناد رسمی مراجعه کنند یا همان برگ سبز کفایت می‌کند؟ گفت: «گاهی اوقات انعکاس محتویات یک پرونده تحت عنوان رأی هیئت عمومی غیر از آن چیزی است که در داخل رأی آمده است و در موضوع سند خودرو هم همین بحث مطرح است؛ قطعاً آنچه در نیروی انتظامی تحت عنوان سند مالکیت خودرو صادر می‌شود، سند است چراکه نزد مقامات مسئول نوشته شده است و هیچ حقوقدانی در سند بودن آن شک ندارد.»

حالا بحث اینجاست که آیا پس از صدور سند حتی با وام خرید ماشین در نیروی انتظامی الزامی برای رفتن به دفترخانه‌های ثبت‌اسناد هست یا نیست؟

نظر دفترخانه‌ها چیست؟

در مقابل رئیس سازمان ثبت‌اسناد و املاک کشور هم می‌گوید در این قانون مشخص شده که قبل از صدور سند رسمی باید از نیروی انتظامی برای تعویض پلاک و تسویه جرائم و اصالت خودرو استعلاماتی انجام و بعد سند رسمی در دفاتر اسناد رسمی تنظیم شود، ولی برخی گفتند که دیوان عدالت اداری این قانون را نسخ کرده است در حالی که دیوان عدالت اداری صلاحیت نسخ قانون را ندارد. به گفته خداییان برگ سبزی که در نیروی انتظامی صادر می‌شود سند عادی است نه رسمی. در سال گذشته، نزدیک به ۷۹ هزار پرونده الزام به تنظیم سند رسمی خودرو تشکیل شده است که طرفین به‌موجب انجام معامله عادی برای نقل و انتقال خودرو با مشکلاتی مواجه و ناچار به طرح دعوی در محاکم شده بودند. انتشار گسترده این رأی از سوی رسانه‌ها و در فضای مجازی، نگرانی‌هایی برای صنف سردفتران ایجاد کرد. طبق گفته برخی از سردفتران تا 60 درصد درآمد دفاتر اسناد رسمی از محل تنظیم سند خودروها کسب می‌شود و اگر الزام تنظیم سند رسمی برای خودرو برداشته شود، بسیاری از دفاتر رسمی ورشکست خواهند شد؛ مگر آنکه جایگزین درآمدی دیگری برای دفاتر طراحی و ایجاد شود.

جنجال تمام‌نشدنی برگ سبز و سند محضری

برگ سبز چیست؟

برگ سبز محور تمام این اختلافات است. برگ سبز، ورقه‌ای است که از سمت نیروی انتظامی صادر می‌شود و بر روی آن «سند مالکیت وسیله نقلیه» درج شده است. رنگ سبز روشن این سند باعث شده تا در بین عامه مردم به برگ سبز معروف شود. اطلاعات و داده‌های روی برگ سبز شامل موارد زیر است.

مشخصات مالک: نام و نام خانوادگی، تاریخ تولد، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی، آدرس.

مشخصات خریدار: نام و نام خانوادگی یا نام شرکت، تاریخ تولید یا تاریخ تأسیس، نام پدر یا به نمایندگی، شماره شناسنامه یا شماره ثبت، شماره ملی، کد پستی، نشانی محل سکونت یا نشانی محل فعالیت، شماره تلفن ثابت، شماره تلفن همراه.

مشخصات وسیله نقلیه: نوع، سیستم، تیپ، رنگ، ظرفیت، تعداد سیلندر.

در زمان خرید یک خودرو صفرکیلومتر از کمپانی یا شرکت خودروسازی موردنظر یک برگه که اصولاً نام شرکت خریداری‌شده را دارد به فرد اعطا می‌شود که این برگه به‌نوعی سند مالکیت خودرو حساب می‌شود. ولی در شرایطی که فرد بخواهد خودرو دست‌دوم خریداری کند می‌بایست ضمن تعویض پلاک و صدور برگ سبز به یکی از دفاتر اسناد رسمی و نسبت به تعویض اقدام کند. اگر در این زمینه اطلاعات کافی ندارید تا پیش از معامله خودرو، از خدمات شرکت‌های کارشناسی خودرو در تهران بهره‌مند شوید تا جزئیات بیشتری درباره برگ سبز به شما ارائه دهند.


** این محتوا صرفا جنبه تبلیغاتی دارد و توسط سفارش دهنده آن تهیه و تنظیم شده است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس