کد خبر 1256943
تاریخ انتشار: ۱۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۳
رزمایش مشترک چین و روسیه در نزدیکی «سین ‌کیانگ» +عکس

همزمان با تشدید تحرکات واشنگتن و متحدانش علیه پکن و مسکو، ارتش‌های چین و روسیه در نزدیکی استان سین کیانگ یک رزمایش نظامی مشترک را آغاز کردند.

به گزارش مشرق، منابع رسانه‌ای از آغاز رزمایش نظامی مشترک چین و روسیه خبر دادند؛ رزمایشی که با حضور پیاده نظام و نیروی هوایی دو کشور تا روز جمعه هفته جاری ادامه پیدا می‌کند.

خبرگزاری آسوشیتدپرس روز سه‌شنبه (امروز) گزارشی درباره رزمایش نظامی مشترک پکن و مسکو در شمال غربی چین منتشر کرد و این رزمایش را پیامی برای واشنگتن خوانده است.

در این گزارش آمده است: «نیروهای نظامی چین و روسیه در حال تمرین مشترک در شمال غربی چین هستند در حالی که روابط بین این دو دولت خودکامه در بحبوحه بلاتکلیفی در مورد بی ثباتی در افغانستان تقویت شده است».

بیشتر بخوانید:

دیپلماسی نظامی هند؛ مشارکت در رزمایش ضد تروریسم با چین

رزمایش مشترک چین و روسیه با حضور نیروهای پیاده نظام و نیروی هوایی دو کشور قرار است تا روز جمعه هفته جاری در منطقه خودمختار «نینگشیا هوی» ادامه یابد.

این منطقه با استان خود مختار و مسلمان‌نشین سین کیانگ چین هم مرز است.

رزمایش مشترک چین و روسیه در نزدیکی «سین ‌کیانگ» +عکس

آمریکا و متحدانش طی سال‌های گذشته بارها به چین درباره سرکوب سیستماتیک و گسترده مسلمانان در سین کیانگ اتهام زده‌اند اما پکن قویا این اتهام‌زنی‌ها و ادعاها را رد کرده و بی‌اساس خوانده است.

در گزارش آسوشیتدپرس آمده است: «سین کیانگ با افغانستان یک مرز باریک دارد و پکن نگران است که در صورت تسلط طالبان بر افغانستان بعد از خروج نظامیان ایالات متحده، خشونت از این کشور به مرزهایش سرایت کند».

این رسانه آمریکایی افزود: «روسیه و چین اگرچه دارای یک ائتلاف (نظامی) رسمی نیستند  اما دو کشور سیاست‌های نظامی و خارجی‌شان را عمدتا در تقابل با سیاست‌های ایالات متحده و متحدانشان در یک جبهه قرار داده و متحد شده‌اند».

رزمایش چین و روسیه در شرایطی انجام می‌شود که دو کشور سیاست دولت جو بایدن و متحدان غربی واشنگتن در زمینه خروج از افغانستان را «اذعان آمریکا به شکست» خوانده‌اند اما درباره احتمال اثرگذاری ناآرامی‌های افغانستان بر امنیت دیگر کشورهای منطقه هشدار داده‌اند.

رسانه‌های رسمی چین از قبیل خبرگزاری «شینهوا» درباره رزمایش مشترک ارتش‌های پکن و مسکو گزارش‌هایی منتشر کردند. در گزارش‌ها آمده بود که این رزمایش نظامی از روز دوشنبه با ریاست «لیزوچنگ» عضو کمیسیون مرکزی نظامی حزب کمونیست چین آغاز شده است.

رزمایش مشترک چین و روسیه در نزدیکی «سین ‌کیانگ» +عکس

شینهوا به نقل از مقام‌های پکن و مسکو خبر داد که هدف از این رزمایش، «تقویت عملیات مشترک ارتش‌های چین و روسیه در برابر اقدامات تروریستی و نشان دادن عزم راسخ و توانمندی دو کشور برای همکاری مشترک به منظور تامین امنیت و ثبات منطقه‌ای و بین‌‎المللی است».

این رسانه دولتی چین افزود: «(رزمایش چین و روسیه) نشان دهنده رسیدن مشارکت استراتژیک جامع چین و روسیه به یک سطح بالای جدید برای یک دوره تازه و اعتماد متقابل استراتژیک، مبادلات عملگرا و هماهنگی بین دو کشور است».

خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش امروز سه شنبه خود به چرایی بهبود روابط چین و روسیه اشاره کرده و روی مواضع مشترک دو کشور علیه آمریکا دست گذاشته است.

این رسانه آمریکایی نوشت: «روسیه از ادعای چین درباره (مالکیت بر) تقریبا همه دریای چین جنوبی حمایت کرده است».

طبق گزارش آسوشیتدپرس، «چین، تایوان و کشورهای عضو آسه‌آن برونئی، مالزی، فیلیپین و ویتنام درباره این آب‌های مورد مناقشه ادعاهایی دارند و این باعث شده که برای دهه‌ها درگیز تنش‌های فزاینده‌ای باشند. چین در سال‌های اخیر در هفت صخره مورد مناقشه پایگاه موشکی ایجاد کرده و تنش‌ها را با مدعیان رقیب به همراه ایالات متحده و متحدانش تشدید کرده است».

مقام‌های چین در سال‌های اخیر بارها ضمن تاکید بر حاکمیت پکن بر دریای چین جنوبی و شرقی، سیاست‌های آمریکا در این مناطق را «مداخله در امور داخلی» و «تحریک‌آمیز» خوانده است.

رزمایش مشترک چین و روسیه در نزدیکی «سین ‌کیانگ» +عکس

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۵/۲۲
    1 0
    به امید حق و با اتکاء به حق تعالی شاهد پیروزی مسلمین بر کفار

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس