حمله به مرسر استریت - نمایه

دور جدید تهدیدهای صهیونیستی-آمریکایی علیه ایران از حمله به کشتی «مرسر استریت» شروع شد که تهران را مقصر آن معرفی می‌کنند، اما عملیات پرچم دروغین اسرائیل به نظر می‌آید؛ باید دید آیا بایدن فریب می‌خورد.

سرویس جهان مشرق - با روی کار آمدن «نفتالی بنت» نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی، چنان‌که پیش‌بینی هم می‌شد (جزئیات بیش‌تر)، این رژیم افراطی‌تر و گستاخ‌تر شده است. طی هفته‌های اخیر، صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها ایران را مستقیم و غیرمستقیم به جنگ تهدید کرده‌اند. نقطه‌ی آغاز این دور جدید از لفاظی‌ها به حمله‌ی مشکوکی علیه یک نفتکش ژاپنی-اسرائیلی به نام «مرسر استریت» در سواحل عمان برمی‌گردد که طبق معمول، بلافاصله به ایران نسبت داده شد. در حالی که شواهد و قرائن مختلف نشان می‌دهند ایران به هیچ عنوان انگیزه‌ی انجام چنین حمله‌ای را نداشته و از آن نفعی نمی‌برد. از سوی دیگر، اسرائیل که به دنبال جنگ علیه ایران و بر هم زدن میز مذاکرات هسته‌ای است، احتمالاً برای مجاب و همراه کردن دولت بایدن دست به چنین اقدامی زده باشد.

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

تصویری از نفتکش مرسر استریت در سال ۲۰۱۶؛ آمریکا و اسرائیل حمله‌ی اخیر به این نفتکش را به گردان ایران انداخته‌اند و بر همین اساس دور جدیدی از تهدیدهای نظامی علیه تهران را آغاز کرده‌اند (+)

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم
فیلیپ جرالدی

«فیلیپ جرالدی» متخصص سابق ضدتروریسم سی‌آی‌ای و افسر سابق اطلاعات نظامی آمریکا اخیراً طی گزارشی تحت عنوان «آیا حمله به نفتکش [مرسر استریت] یک عملیات پرچم دروغین اسرائیلی بود؟ [۱]» در پایگاه تحلیلی آمریکایی «اونز ریویو» به همین موضوعات پرداخته است. آن‌چه در ادامه می‌خوانید، ترجمه‌ی گزارش جرالدی است.


لازم به ذکر است که مشرق صرفاً جهت اطلاع نخبگان و تصمیم‌گیران عرصه سیاسی کشور از رویکردها و دیدگاه‌های محافل رسانه‌ای-اندیشکده‌ای بین‌المللی این گزارش را منتشر می‌کند و دیدگاه‌ها، ادعاها و القائات این گزارش‌ لزوماً مورد تأیید مشرق نیست.


یاغی‌ترین کشور جهان و قدرتی رو به افول

ما در آمریکا در حال حاضر تحت حکومتی زندگی می‌کنیم که عمدتاً مخفیانه عمل می‌کند؛ تحت اداره‌ی قوه‌ی مجریه‌ای که تفکیک قوا طبق اساس قانون اساسی را نادیده می‌گیرد؛ و خودش تحت حمایت قوه مقننه‌ای است که بیش‌تر به دنبال مهندسی اجتماعی است تا تأمین منافع مردم آمریکا. ایالات متحده، در کنار صمیمی‌ترین دوست و متحد جعلی‌اش اسرائیل، به یاغی‌ترین کشور جهان تبدیل شده و اصرار می‌کند حق حمله در هر زمانی به هر کسی را دارد که از به رسمیت شناختن رهبری [و سلطه‌ی جهانی] واشینگتن امتناع کند.

خبر جو بایدن برای جهان پس از پایان ریاست‌جمهوری ترامپ [دانلود]

آمریکا کشوری در حال افول است؛ نفوذش در پی مجموعه‌ای از فجایع سیاست خارجی و نظامی تضعیف شده است؛ فاجعه‌هایی که از ویتنام شروع شدند و اخیراً عراق، افغانستان، لیبی، سوریه، یمن و اوکراین را در بر گرفته‌اند. در نتیجه، احترامِ [سایر کشورها نسبت به] آمریکا به‌ویژه طی بیست سال گذشته، از زمان اعلام جنگ علیه تروریسم، به‌شدت کاهش یافته است. به علاوه، ایالات متحده به یک کشور بدهکار تبدیل شده که پول چاپ می‌کند تا سیاست بیهوده‌ی هژمونی جهانی‌اش را تداوم ببخشد؛ سیاستی که هیچ‌کس به جز خود آمریکا نه آن را می‌خواهد و نه برایش احترامی قائل است.

در برخی محافل، این‌گونه استدلال می‌شود که دونالد ترامپ، که به طرز ناامیدکننده‌ای نادان بود، و جو بایدن، که عقلش رو به زوال می‌رود، دست‌کم یک کار مثبت انجام داده‌اند، و آن این است که آمریکایی‌ها را از یک جنگ گرم واقعی با هر کسی که قادر به مقابله‌به‌مثل باشد، عملاً یعنی روسیه و احتمالاً چین، دور نگه داشته‌اند. حتی اگر چنین هم باشد، باز هم می‌توان سیاست خارجی دست‌وپاچلفتی آمریکا را زیر سؤال برد؛ سیاست خارجی‌ای که هیچ اثری از منافع ملی واقعی در آن نیست و صرفاً افتضاحی است که دیر یا زود به بار خواهد آمد؛ هیچ دکمه‌ی خاموشی ندارد؛ و دو رقیب اصلی آمریکا را وادار کرده، خواه‌ناخواه، تبدیل به دشمن شوند؛ در حالی که نه مسکو و نه پکن به دنبال چنین چیزی نبودند.

 «محمد اشرف غنی»؛ فراز و فرود یک رئیس‌جمهور متواری/ چرا سرنوشت رئیس‌جمهور افغانستان به این‌جا ختم شد؟ +تصاویر و فیلم

تصاویری از خروج آخرین آمریکایی‌ها و متحدانشان از سفارت واشینگتن در «سایگون» پایتخت ویتنام جنوبی، در سال ۱۹۷۵ (چپ) و خروج آخرین آمریکایی‌ها و متحدانشان از سفارت واشینگتن در «کابل» پایتخت افغانستان در سال ۲۰۲۱؛ قدرت آمریکا در نتیجه‌ی مجموعه‌ای از تصمیمات اشتباه در سیاست خارجی تضعیف شده است که از ویتنام آغاز شد و با افغانستان همچنان ادامه دارد (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «خانواده اول» آمریکا؛ عروس‌ها، داماد و نوه‌های یهودی «جو بایدن» را بشناسید

متحدهای بی‌مصرف در خاورمیانه

بر خلاف این ادعا که ترامپ و بایدن از جنگ گریزان هستند، اتفاقاً هر دوی آن‌ها با حمله به اهدافی هم در سوریه و هم در عراق مرتکب جنایت جنگی شده‌اند؛ یکی از این حملات، ترور قاسم سلیمانی، ژنرال ارشد ایرانی، در ماه ژانویه‌ی سال ۲۰۲۰ بود. اگرچه آن زمان ادعا می‌شد این حملات ماهیت تلافی‌جویانه داشته‌اند، اما شواهدی که بتوانند این ادعا را اثبات کنند، یا تعمداً جعل شده بودند، یا اصلاً وجود خارجی نداشتند.

نظر «نبیل خوری»  دیپلمات آمریکایی، درباره ترور شهید سلیمانی توسط دولت ترامپ [دانلود]

در همین‌باره بخوانید:

›› دیپلمات آمریکایی: سلیمانی برای مردم خاورمیانه مقدس بود

بخشی از مشکل واشینگتن این است که خودش را به طرز جدایی‌ناپذیری با تعدادی به‌اصطلاح «متحدِ» بی‌مصرف در خاورمیانه گره زده است، که واضح‌ترینِ آن‌ها اسرائیل و عربستان هستند. خطر واقعی این نیست که جو بایدن یا کاملا هریس دست به اقدامی واقعاً احمقانه بزنند، بلکه این است که ریاض یا اورشلیم [تل‌آویو] لقمه‌ای بزرگ‌تر از دهن‌شان بردارند و بعد به عنوان «متحدان» آمریکا از عمو سام بخواهند نجاتشان بدهد. بایدن نیز نخواهد توانست مقاومت کند؛ به‌ویژه اگر لابی اسرائیل باشد که فشار می‌آورد.

شاید یکی از جالب‌ترین مقاله‌های خبری-تحلیلی در همین راستا که از مدت‌ها قبل تا الآن خوانده‌ام، مقاله‌ای بود که اخیراً در بیزنس‌اینسایدر منتشر شد. نویسنده‌ی این مقاله فردی به نام «میچل پلیتنیک» است که رئیس [سازمان رسانه‌ای-تحلیلی] «بازاندیشی سیاست خارجی» توصیف شده است. این مقاله، تحت عنوان «روسیه و اسرائیل ممکن است در سوریه در مسیر برخورد باشند[۲]»، می‌گوید تعهد روسیه به سوریه، از یک سو، و اراده‌ی اسرائیل برای بازدارندگی فعالانه مقابل ایران و نیروهای نیابتی‌اش، از سوی دیگر، سازش‌پذیر نیستند؛ و آمریکا اکنون در موقعیت بسیار دشواری قرار گرفته که ممکن است به‌راحتی به گرفتار شدن واشینگتن در یک جنگ گرم جدید منتهی شود. کاخ سفید باید بسیار محتاطانه رفتار کند، چون قاعدتاً نمی‌خواهد پیام‌های اشتباهی چه به مسکو و چه به اورشلیم مخابره کند؛ این در حالی است که درک این مسئله ممکن است فراتر از ظرفیت جنگ‌طلبان عضو شورای امنیت ملی آمریکا باشد.

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

دیدار نفتالی بنت (راست)، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی، با جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا؛ دو طرف پس از این دیدار، مستقیماً و تلویحاً ایران را به اقدام نظامی و شروع جنگ تهدید کردند (+)

حمله به نفتکش «مرسر استریت»

برای درک بهتر مقاله‌ی پلیتنیک در شرایط کنونی و با توجه به شایعات درباره‌ی جنگ، می‌توان به یکی دیگر از مقاله‌های بیزنس‌اینسایدر[۳] درباره‌ی حمله‌ی ۳۰ جولای [جمعه، ۸ مردادماه ۱۴۰۰] با [دو] پهپاد انفجاری به یک نفتکش در سواحل عمان، در شمال اقیانوس هند، اشاره کرد که منجر به کشته شدن دو خدمه‌ی این نفتکش شد: یک بریتانیایی و یک رومانیایی. اسرائیل و واشینگتن بلافاصله این حمله را به ایران نسبت دادند؛ در حالی که تنها سندی که ارائه دادند این بود که قطعات پهپاد نشان می‌دهند ساخت ایران بوده؛ که خیلی چیزی را اثبات نمی‌کند، چون این پهپادها در دسترس و مورد استفاده‌ی بازیگران مختلفی در سراسر خاورمیانه و آسیای مرکزی هستند.

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

آمریکایی‌ها با استناد به تصاویری که منتشر کرده‌اند و می‌گویند قطعاتی از یک پهپاد ساخت ایران را نشان می‌دهد، می‌گویند تهران به نفتکش «مرسر استریت» حمله کرده است؛ این استدلال همان اندازه بی‌اساس است که گفته شود هر جا با بمب‌ها یا جنگنده‌های آمریکایی حمله‌ای انجام شود، به این معناست که آمریکا آن حمله را انجام داده است (+)

نفتکش مورد بحث، «ام‌تی مرسر استریت» بود که تحت پرچم لیبریا حرکت می‌کرد، اما متعلق به ژاپن و تحت مدیریت «زودیاک مریتایم» بود؛ شرکت بین‌المللی مدیریت کشتیرانی که مقر آن در لندن است و مالکیتش متعلق به «ایال اوفر» [میلیاردر و] غول اسرائیلی صنعت حمل‌ونقل است[۴]. این کشتی [زمانی که هدف قرار گرفت] خالی بود؛ داشت به طرف محل سوار کردن محموله‌اش می‌رفت؛ و خدمه‌ای از کشورهای مختلف داشت. ناگزیر، گزارش‌های اولیه‌ی رسانه‌ها متکی به تجزیه‌وتحلیل آمریکا و اسرائیل بود؛ آن‌ها هم می‌گفتند دولت تازه‌انتخاب‌شده‌ای که دارد کنترل امور را در تهران در دست می‌گیرد، این حمله را به منظور هشدار یا انتقام‌جویی، انجام یا سفارش داده است.

تونی بلینکن، وزیر خارجه‌ی آمریکا، که امکان نداشت خبر داشته باشد چه کسی این حمله را انجام داده، در ابراز دیدگاه «قطعی» اش در این‌باره به هیچ عنوان تعلل نکرد و گفت: «ما اطمینان داریم که ایران این حمله را انجام داده است... در حال هماهنگی با شرکایمان برای در نظر گرفتنِ گام‌های بعدی [علیه ایران]، و همچنین مشورت با دولت‌های درون منطقه و فراتر از آن درباره‌ی واکنش مناسب هستیم، که [قطعاً] در آینده انجام خواهد شد[۵]

در همین‌باره بخوانید:

›› «آنتونی بلینکن»؛ وزیر خارجه‌ی صهیونیست دولت بایدن کیست؟

«فرماندهی مرکزی آمریکا» («سنتکام») نیز باعجله انگشت اتهام را به طرف ایران نشانه رفت[۶] و اعلام کرد: «استفاده از پهپادهای «حمله‌ی یک‌طرفه» به سبک «کامی‌کازه[۷]» [حملات انتحاری خلبان‌های ژاپنی در جنگ جهانی دوم] که توسط ایران طراحی و تولید شده‌اند، رویه‌ای روبه‌رشدی در منطقه است. ایران و نیروهای نیابتی‌اش فعالانه از این پهپادها علیه نیروهای ائتلاف در منطقه استفاده می‌کنند؛ از جمله علیه اهدافی در عربستان و عراق.»

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

یکی از تصاویری که در گزارش مقر فرماندهی مرکزی آمریکا، موسوم به سنتکام، درباره‌ی حمله به نفتکش «مرسر استریت» منتشر شده و بخشی از آسیب‌ها به این کشتی را نشان می‌دهد (+)

«اسرائیل آمادگی حمله به ایران را دارد»

تهران دست داشتن در این حملات را تکذیب کرد، اما بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، نپذیرفت و تهدید کرد که اسرائیل به ایران حمله خواهد کرد[۸]. گانتز گفت: «ما به نقطه‌ای رسیده‌ایم که باید اقدام نظامی علیه ایران انجام دهیم. جهان باید همین حالا علیه ایران اقدام کند... اکنون زمان عمل است؛ حرف کافی نیست... زمان اَعمال دیپلماتیک، اقتصادی و حتی نظامی است. در غیر این صورت، این حملات ادامه خواهند یافت.» وزیر دفاع اسرائیل همچنین تأیید کرد که «بله؛ اسرائیل آمادگی حمله به ایران را دارد.»

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید اسرائیل، نیز همین تقاضا را کرد و گفت اسرائیل می‌تواند «... به‌تنهایی اقدام کند. آن‌ها [ایرانی‌ها] نمی‌توانند با آرامش در تهران بنشینند و کل خاورمیانه را به آتش بکشند؛ آن [دوره] دیگر تمام شد. ما دارم تلاش می‌کنیم همه‌ی جهان را بسیج کنیم؛ اما وقتی زمانش بشود، می‌دانیم چگونه به‌تنهایی اقدام کنیم.» اگر بخواهیم سطح این حمله‌های شفاهی اسرائیلی‌ها را معیار قرار بدهیم، آن‌وقت حمله به ایران قریب‌الوقوع به نظر می‌رسد.

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی، می‌گوید اسرائیل به دنبال بسیج کردن جهان علیه ایران است، اما «وقتی زمانش بشود، می‌دانیم چگونه به‌تنهایی اقدام کنیم» (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› حقایقی درباره‌ی نفتالی بنت، نخست‌وزیر جدید رژیم صهیونیستی

 

کی؟ ایران! کجا؟ ایران!

به فاصله‌ی فقط چند روز پس از حمله به ام‌تی مرسر استریت، گزارش وحشت‌زده‌ای درباره‌ی ربوده شدن یک نفتکش دیگر توسط پرسنلی منتشر شد[۹] که در ابتدا گفته می‌شد «لباس ارتش ایران» را به تن داشته‌اند. البته «... حادثه‌ی کشتی‌ربایی در آب‌های بین‌المللی در خلیج عمان» مسالمت‌آمیز به پایان رسید[۱۰]؛ اما وزارت خارجه‌ی آمریکا متعاقباً اعلام کرد: «می‌توانیم تأیید کنیم که پرسنل کشتی پرچم «آسفالت پرینسس» تحت پرچم پاناما، این کشتی را ترک کرده‌اند... ما معتقدیم این پرسنل ایرانی بوده‌اند، اما در حال حاضر در موقعیتی نیستیم که این را تأیید کنیم[۱۱]

به این ترتیب دولت آمریکا اصلاً نمی‌داند چه کسی علیه چه کسی چه کاری کرده، اما مشخصاً مایل است ایران را متهم کند و اگر اسرائیل تصمیم به شروع جنگ گرفت، این اقدام را نادیده بگیرد. «پت بوکانان» نویسنده‌ی محافظه‌کار [آمریکایی]، حق دارد حمله‌ی پهپادی علیه مرسر استریت را با حادثه‌ی «خلیج تونکین» در سال ۱۹۶۴ مقایسه کند[۱۲]؛ حادثه‌ای که عمداً توسط دولت لیندون بی. جانسون تحریف شد و برای توجیه گسترش سریع دخالت آمریکا در جنگ ویتنام مورد استفاده قرار گرفت. بوکانان می‌گوید به هیچ وجه مشخص نیست که ایران پشت حمله به مرسر استریت بوده است؛ اتفاقاً دلایل خوبی برای تردید در این‌باره وجود دارد؛ از جمله امید ایران به لغو تحریم‌ها علیه اقتصادش، که مستلزم دست‌به‌سینه نشستن تهران خواهد بود. به علاوه، ایران می‌دانسته که در هر صورت مقصر چنین حادثه‌ای شناخته خواهد شد؛ پس چرا باید خطر جنگی با اسرائیل و آمریکا را به جان بخرد که می‌داند نمی‌تواند در آن پیروز شود؟

پشت پرده حمله به «مرسر استریت» و تهدیدهای اخیر علیه ایران/ آیا بایدن جرأت «نه» گفتن به اسرائیل را دارد؟ +عکس و فیلم

ایران با توجه به این‌که در زمان حمله به نفتکش «مرسر استریت» در مقطعی حساس و در آستانه‌ی انتقال قدرت از دولت روحانی به دولت رئیسی بود، قطعاً انگیزه‌ای برای گل‌آلود کردن آب‌های بین‌المللی با چنین اقدامی نداشته است (+)

در همین‌باره بخوانید:

›› «خلیج تونکینِ فقرا» / آیا مین‌گذاری در فجیره زیر سر آمریکایی‌هاست؟

 

عملیات پرچم دروغین

بوکانان تصریح می‌کند هر کسی که به نفتکش [مرسر استریت] حمله کرده، به دنبال جنگ است و می‌خواهد هرگونه مذاکره‌ای برای برداشتن تحریم‌ها علیه ایران را از مسیر خود خارج کند. با این حال، بوکانان دیگر نمی‌گوید چنین کسی [که همه‌ی این انگیزه‌ها را دارد] کیست. صدالبته پاسخ این سؤال اسرائیل است که دست به یک عملیات پرچم دروغین با استفاده از پهپاد ساخت ایران زده است. من این را هم به گزارش بوکانان اضافه می‌کنم که در هر صورت، بوی گندِ یک بام و دو هوا از تهدیدِ به جنگ برای انتقام‌جویی از حادثه‌ی نفتکش [مرسر استریت] به مشام می‌رسد. خود اسرائیل در گذشته به کشتی‌های ایرانی حمله کرده و مرتباً با بمباران‌های عمدتاً موفق در سوریه دست به کشتن ایرانی‌هایی زده که اتفاقاً به دعوت دولت قانونی سوریه در این کشور حضور دارند.

جو بایدنِ صهیونیست هنوز این جنایات جنگی را محکوم نکرده است؛ تونی بلینکن که یک‌باره از خواب بیدار شده هم همین‌طور. به علاوه، جو [بایدن]، که مطمئناً می‌داند نه سوریه و نه ایران تهدیدی علیه آمریکا محسوب نمی‌شوند، همچنان نیروهای آمریکایی را در سوریه نگه داشته و بخش بزرگی از این کشور را اشغال کرده که مستقیماً مقابل نیروهای کرملین واقع شده است. اسرائیل به دنبال جنگی است که به‌ناچار به عنوان خسارت جانبی، آمریکا و شاید تا اندازه‌ای روسیه را نیز درگیر خواهد کرد. آیا به این خواسته‌اش می‌رسد، یا بایدن جرأت «نه!» گفتن را دارد؟

در همین‌باره بخوانید:

›› تحلیلگر آمریکایی: سیاست‌های ظالمانه آمریکا علیه مردم ایران متوقف نشده

 


[۱] Was the Tanker Attack an Israeli False Flag? Link

[۲] Russia and Israel may be on a collision course in Syria Link

[۳] US military says photos show damage Iranian-made 'kamikaze' drone packed with explosives did in deadly tanker attack Link

[۴] UK and Romanian crew killed in attack on tanker linked to Israeli billionaire off coast of Oman Link

[۵] Attack on Mercer Street Vessel Link

[۶] U.S. Central Command Statement on the Investigation into the Attack on the Motor Tanker Mercer Street Link

[۷] کامی‌کازه لینک

[۸] Israel's defense minister threatens Iran with military strike after deadly drone attack Link

[۹] Iran 'hijacks' tanker in Gulf of Oman Link

[۱۰] British navy group: Hijackers have left vessel off UAE coast Link

[۱۱] U.S. believes Panama-flagged ship hijacked by Iranians in Gulf of Oman Link

[۱۲] A Tonkin Gulf Incident in the Gulf of Oman? Link

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 17
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 6
  • IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
    62 2
    آقا یکی به من بگه این نفتالی بنت اون کلاه را چجوری روی سرش گذاشته که نمی افتد
    • IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      16 2
      من بارها فکر کردم عقلم راه نداد . شایدم تف میزنن
    • IR ۲۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      16 2
      احتمالاً با چسب قطره ای چسبانده!
    • DE ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      24 3
      کله این نوع از حیوانات چسبناکه .
    • IR ۲۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      12 2
      واسه من هم سواله به خدا
    • IR ۲۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۹
      13 2
      چسب ۱۲۳ همه خخخخخ
    • FR ۰۶:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      3 17
      ادم نگاه به کامنتاتون که میکنه خندش میگیره نه منطقی ونه استدلالی فقط شر و ور تحویل میدید حالا همینا دارن به حساب مملکت را اداره میکنن.
    • ali IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 0
      دنبال چی هستید ؟خیلی از سید ها از همین سبز روسرشون میزارن چجوری فکر میکنی ثابت میمونه ؟طراحیشه بخر بزار متوجه میشی
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      1 0
      جناب 6.36 . با عرض معذرت !!! کاش شما که جوابش را می دانستی می گفتی . نگاه به پیامها نکن ، جواب را بگو . کاری است که فرمان خداوند سبحان بوده و یا سنت حضرت موسی کلیم الله ع بوده و یا از خودشان در آورده اند؟ کارائیش برای جیست ؟ جلوی نور خورشید را می گیرد یا مانع ورود افکار منفی می شود؟ خدائیش ما که از کار این صهیونیست جماعت سر در نیاوردیم !!!! دنبال چی هستند ؟ به قول خودشان برگزیده هستند پول هم دارند ، من ماندم پس چرا با این همه اعمال جنایت بار دنبال یک تیکه زمین این مردم مظلوم فلسطین هستند ؟ در تمام ایالات تو آمریکا با لابی و پولشان کار می کنند .بروند آمریکا ، این همه دردسر هم نمی خواهد ، هم زمینشان حاصلخیز است هم آب فراوانی دارند . چرا اینقدر تقلا می کنند تو خاورمیانه باشند ؟ برای رضای خدا؟ برای ارض مقدس؟ کل جهان و ارض را که به نابودی فلاکت و فساد کشیدند، با این اعمال جنایتکارانه شان هم اصلا بعید می دانم خداوند سبحان به این قوم الظالمین نگاه مرحمت بیاندازد؟ !!!! الله اعلم . خدایا توبه
  • IR ۰۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    بلوف سیاسی .برای شور ساختن آش . حتی اگر برخی در منطقه ذوق زده شوند .اما از ع.اقبش که دامن گیر خودشان مستقیم خواهد شد بیمناک هستند . . اسرائیل .تازه از اون زرورق طلائی که دهه ها خاصه پس از جنگ شش روزه . د ر خود پیچیده بود . توانائی هاش را رویائی میدانست و بقیه را انذار میداد . بعد از درگیری با نیروهای مقاومت لبنان ( حزب الله) و غزه چند نوبت .از جمله آخرین * سیف القدس* حماس و جهاد اسلامی) واقعیتش عیان گشته . و جز با اعمال جاسوسی و چنین حرکات سابقه دار اطلاعاتی و امنیتی و نظامی .در بخش هائی از جهان . و سلاح هسته ای . چیز کارآمد دیگری که بخواهد بر روی آن بتنهائی حساب کند توانائی ندارد .پس با بازی های کثیف مثل خودزنی و مظلوم نمائی و داد و هوار . سعی دارد دیگران را با خود همراه سازد . تا شاید جبران کمبود و نیازهایش با استفاده از تاثیرات. صهیونیزم جهانی که در اکثر کشورها . امکانات . تاثیر گذاری بر تصمیمات سیاسی بعضی دول دارند .حداقل در سطح سیاسی پشتیبانی ایجاد کند .در هر صورت این قیافه و واقعیت امروز اسرائیل نیست و نبوذه .ملت های منطقه . این رژیم را بعنوان غاصب فلسطین میشناسند .و حساب برخی از دولت ها از مردمشان سواست ..الحمدالله محور مقاومت در سراسر منطقه . وضعیت و مواضع شان یکنواخت و روشنه . و بقول تحلیلگر صهیونیست . بسیار با ارزش هستند . که حتی با مادیات قدر و منزلتشان با مادیات دنیوی قابل اندازه گیری نیست ..که نگرانی اصلی اسرائیل بحساب میایند .اکنون داخل فلسطین و در جوار اشغالگران مردم را شاهدیم که روزمره خبر برخورد با نظامیان را از هر سوی آن میشنویم و دیدار اخیر گانتز و عباس .با مخالفت مردم مواجه شده . اصل همینجاست .حضور مردم که بعد از سیف القدس بیشتر و پیگیرانه شده تا حصول به نتیجه با اطمینان از توان و قدرتی که با خود همراه دازد. و اعتماد و ایمان بخود و توانائی محور مقاومت . سبب وحشت و نگرانی اشغالگران شده . سعی دارند تا اساس و موسس محور مقاومت را ضعیف سازند تا امید مردم را تضعیف کنند .تا تسلیم خواسته و برنامه آنها که یکپارچه قدس را از آن خود سازند و پیوسته دیگر سرزمین را اشعال و مردم مسلمان را وادار به مهاجرت .مثل صحرای سینا کنند تا در آنجا دولت و ملت فلسطین بنا کنند و خودشان نقشه های دیگر خود را همچنان ادامه دهند .بدون هیچ مزاحمتی و اتفاقا همراهی و پول اعراب
  • IR ۰۷:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 1
    اینها اگر جرات جنگیدن داشتند که حرفش رو نمیزدند بلکه می آمدند جلو...با کدوم عقبه می خواهند بجنگند؟؟ از همون داخل فلسطین دودمانشون به باد میره ان شاءالله
    • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      8 1
      خروج آمریکا از افغانستان در واقع دور کردن نیروها و جمع آوری پایگاه های در دسترس ایران بوده و هست ، تنها شکست از طالبان نبود. آمریکا بخاطر ماجراجوئی های رژیم صهیونیستی ریسک نکرد و میداند که تجاوز اسرائیل به ایران یعنی نابودی همه نیروها و پایگاه های آنها حذف لکه کثیف اسرائیل هدف ایران است
  • IR ۰۸:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 1
    اماده باشید که قراره درهای بهش به روتون باز شه فوج فوج به سوی بهشت روانه شید.
  • IR ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    8 1
    وصله زدن و تهدید کردن شگرد امریکایی هاست. نمیتوانند کارهای خودشون را ببیند. شروع کننده خودشان هستند و چون خودشان را برتر میدانند توقع سکوت و پذیرش دیگران را دارند.
  • امیرو IR ۰۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    11 1
    ان شاءالله بزودی تقاص خون شهید سلیمانی را از تروریستهای آمریکایی و اسرائیلی خواهیم گرفت. از کشته های آنها پشته خواهیم ساخت.
  • امیرو IR ۰۹:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    10 1
    کله خوک سانان شیره ای چسبناک ترشح میکند که اگر کلاه بر آن بنهند نگاهش می دارد.والسلام نامه تمام (علی برکت الله)
  • محمد NL ۱۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    لطفا انتشار دهید فکر کنم انگلیس از عراق اومد بیرون چند وقت بعد داعش اومد الان هم انگلیس و آمریکا باهم از افغانستان اومدند بیرون حتما اتفاقات بدی میخواد بیفته که اونها مواضع خودشون رو ترک کردن و طالبان رو جانشین خودشون کردن که ضرر به خودشون نرسه بعد دوبار مثل القاعده و .... دوباره با یک بهانه حمله میکنن . اشتباه ما اینه که فکر میکنیم آمریکا و اسراییل ترسیدن بلکه برای آینده برنامه مخرب چیدن و دارن ذهن ها منحرف میکنن ما هم فکر میکنیم اونا احمق هستند.اونا هدفشون چیز دیگست اسراییل هم با چین و هم با روسیه دوست هستش فکر نمیکنید شایداز طریق اونا میخواد به ما ضربه بزنه نه آمریکا ؟(کمی تعقل در مورد اینکه روسیه نمیزاره گاز ما به اروپا بره و کنترل قیمت و چگونگی پخش رو با قرار داد به روسیه دادیم و چین داره منابع طبیعی ما رو استفاده میکنه و حتی این دو کشور پول بلوکه ما رو نمیدن و مثل عراق جنس بدرد نخور میدن)

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس