کد خبر 1260704
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۴
جنگ افغانستان و رقم خوردن یکی از بدترین بحران‎های سیاست خارجی آمریکا

نحوه خروج آمریکا از افغانستان و تحولات روزهای اخیر در کابل با واکنش‎ها و اظهارنظرهای زیادی همراه شده است.

به گزارش مشرق، درحالی که هواپیمای ترابری بوئینگ C-۱۷ نیروی هوایی آمریکا در باند فرودگاه حامد کرزی کابل حرکت می‌کرد، ده‌ها افغانستانی که قصد خروج از این کشور را داشتند به دنبال آن می‌دویدند.

به گزارش «ایندیپندنت»، در میان افرادی که قصد فرار به وسیله هواپیمای آمریکا از افغانستان را داشتند، بسیاری از افرادی حضور داشتند که در ۲ دهه گذشته با آمریکایی‎ها همکاری کرده بودند و دیگران که احساس می‌کردند زندگی آن‌ها در خطر است، دیده می‌شدند.

بیشتر بخوانید:

ارتش آمریکا: انتظار سقوط افغانستان در ۱۱ روز را نداشتیم

با ناامیدی، تعدادی از مردم افغانستان به موتور هواپیما چسبیده بودند و این در حالی است که هواپیما بدون در نظر گرفتن آن‌ها اقدام به آغاز فرآیند پرواز کرد.

با بلند شدن هواپیما از روی باند فرودگاه و رسیدن به ارتفاع صدها پایی، برخی از آن‌ها در حال سقوط روی زمین و در حال مرگ دیده شدند. 

این تصویری تلخ و مناسب از تفکر «اول آمریکا و آمریکایی» بود که توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهور سابق آمریکا حمایت می‌شد اما جانشین او، یعنی جو بایدن، مردی که به قدرت رسید وعده داده بود که نمونه‌ای متفاوت از کارها، روش‌های دیگر و سیاست‌های خارجی را نشان دهد.

صحنه‌های هرج و مرج در کابل و تسلط سریع طالبان با بدترین بحران‌های سیاست خارجی در تاریخ آمریکا مقایسه شده است. 

بیشتر بخوانید:

بایدن: راهی برای خروج بدون آشوب از افغانستان نبود

آخرین روزهای طولانی‌ترین جنگ آمریکا ممکن است در دوره بایدن باشد، اما هرج و مرج خروج تنها به دوره او تعلق ندارد.

شکست‌های بلندمدت و اساسی وجود داشت که به فروپاشی دولت و ارتش افغانستان، که تحت حمایت آمریکا بود و میلیاردها دلار برای آن هزینه کرده بود، منجر شد. 

پس از بیش از ۲۰ سال جنگ آمریکا و مواجهه با افکار عمومی آمریکایی که از درگیری‌های طولانی مدت در خارج از کشور انتقاد می‌کردند، بایدن و ترامپ با وعده خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان سعی در استفاده از این وعده به نفع خود داشتند.

بیشتر بخوانید:

قدرت گرفتن طالبان شکست اطلاعاتی بزرگی برای آمریکا بود

زمان خروج آمریکا از افغانستان توسط دولت ترامپ در سال آخر ریاست جمهوری او آغاز شد.

کاخ سفید که مشتاق برآورده شدن وعده انتخاباتی کلیدی اش برای پایان جنگ بی پایان آمریکا در افغانستان بود در فوریه ۲۰۲۰ توافقنامه‌ای را با طالبان امضا کرد تا تعداد نظامیان آمریکایی در این کشور را از ۱۳ هزار نفر به ۸ هزار و ۶۰۰ نفر تا جولای همان سال کاهش دهد؛ باقی نیروها هم پس از آن تا ماه می ۲۰۲۱ به طور کامل از افغانستان خارج شوند.

جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا ممکن است رئیس جمهور قبلی آمریکا یعنی ترامپ را مسئول زمان بندی خروج آمریکا از افغانستان بداند، اما نحوه انجام این خروج بر عهده بایدن بوده است.

منبع: میزان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس