کد خبر 1262691
تاریخ انتشار: ۱ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۷
لبنان

روزنامه صهیونیستی هاآرتص در تحلیلی به صادرات نفت ایران به لبنان درپی بحران اخیر سوخت در این کشور اشاره و تأکید کرد که این موضوع چالش جدیدی برای مقامات اسرائیل خواهد بود.

به گزارش مشرق، روزنامه هاآرتص در تحلیلی نوشت: تصور مقامات ارشد اسرائیل که با همتایان آمریکایی خود دیدار کرده اند این است که دولت بایدن بر سه ماموریت اصلی  خود که با حرف انگلیسی "سی" شروع می شوند، تمرکز دارد: کووید، آب و هوا و چین.

برای افغانستان، که ایالات متحده این هفته آن را رها کرد، بسیار بد است که در این لیست نهایی قرار نمی گیرد. اسرائیل سعی می کند یک مأموریت دیگر را که با حرف "آی" شروع می شود به این لیست اضافه کند: ایران.

جو بایدن تصمیم گرفت که گره کور را بریده و نیروهای آمریکایی را به طور کامل از افغانستان قبل از بیستمین سالگرد حملات ۱۱ سپتامبر در ماه آینده خارج کند. البته نتیجه این امر سقوط سریع دولت و فرار ارتش افغانستان از کابل به گونه ای بود که با ارزیابی های اطلاعاتی ایالات متحده مغایرت داشت و بدترین شرمساری را برای دولت آمریکا به همراه داشت.

تصاویر تلخ خروج، با چسبیدن افغان های مأیوس به چرخ هواپیماهای مسافربری آمریکایی و سقوط در حال مرگ، تا مدت ها در اذهان باقی خواهد ماند. بسیاری از مردم پژواک خروج آمریکا از ویتنام در سال ۱۹۷۵ را می شنوند. نیروهای اسرائیلی که در سال ۲۰۰۰ از لبنان خارج شدند نیز به سختی می توانند این شباهت را نادیده بگیرند.

همسایه غربی افغانستان یعنی ایران نیز این نمایش را تماشا کرد. در هفته های آینده پروژه هسته ای ایران در میان تلاش ها برای احیای مذاکرات بین تهران و قدرت های جهانی پس از تحلیف ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور این کشور، به مرکز توجه جهان باز می گردد.

موضوع ایران در دیدار روز پنجشنبه بین بایدن و نفتالی بنت در کاخ سفید به طور مفصل مورد بحث قرار خواهد گرفت اگرچه نخست وزیر اسرائیل می داند که تصمیم واشنگتن در مورد امضای توافقنامه جدید بستگی به تمایل ایران دارد، نه اسرائیل.

به گفته این روزنامه اسرائیلی، رژیم صهیونیستی تاکنون از پاسخ به دو حمله ایران و حزب الله در ابتدای ماه خودداری کرده است: حمله هواپیماهای بدون سرنشین به یک کشتی در خلیج فارس که توسط یک شرکت متعلق به اسرائیل اداره می شود و پرتاب ۱۹ موشک از سمت لبنان به بلندی های جولان.

اسرائیل به زودی با چالش دیگری از سوی ایران روبرو خواهد شد که بدون شک در آخرین مذاکرات با مصر مورد بحث قرار گرفته است. ایران از طریق کانال سوئز اولین نفتکش خود را به مقصد لبنان که در بحرانی عمیق فرو رفته است، ارسال می کند.

این موضوع دستاورد بزرگی را بر اساس زمینه های بشردوستانه برای حزب الله به همراه خواهد داشت چرا که مسیری جدید و بدون نظارت بین ایران و لبنان باز می شود.

بدون تردید، اسرائیل و مصر در حال بررسی چگونی اقدام علیه این موضوع هستند. سید حسن نصرالله، دبیر کل حزب الله پیش از این تهدید کرده بود که به هرگونه تجاوز به این نفتکش ها پاسخ خواهد داد.

بنت غالباً از جنگ دوم لبنان در سال ۲۰۰۶ به عنوان تجربه ای یاد می کند که در ذهن او حک شده و دیدگاه او را در مورد مسائل استراتژیک شکل می دهد. درس گرفته شده از شکست نسبی دولت اولمرت در آن جنگ، عدم ‌بلوغ و عمق امنیتی کابینه پس از سکته آریل شارون، نخست وزیر آن زمان بود.

منبع: تسنیم

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    شرمساری برای آمریکا به نظرم اهمیتی نداره... به نظرم بیشتر هرج و مرجی که بوجود خواهد آمد مجددا و حقیقتا در افغانستان، مد نظر آمریکای حرامی هست. اون میزنه بیرون، نیروهای جاسوسش، شروع میکنن به هرج مرج در افغانستان بی حکومت. طالبان هم که اون مقدار حکومتداری رو قطعا تجربه ندارند...هرچقدر هم مثلا سختگیر یا شاید منصف باشند... زیر و زبر زیادی داره حکومتداری که بعیده طالبان از عهده اش بر بیایند.. البته شاید توانستند و خدا خواست یک حکومت عادلانه دست بگیرند و بشوند الگوی دوم.
  • IR ۰۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    خیلی خیلی عالی شد این اتفاق انشاالله سید حسن نصرالله عزیز و شجاع و مهربان با این نفتکش های ایران اسلامی قدرتمند تو دهن غربزده ها و روحانی ها و ظریفهای و نوبخت ها و زنگنه های لبنان میزنه و آمریکا و اسرائیل و مکرون حرومزاده دلقک کثافت را پوزشون را به خاک میزنه این کار عااااااالی باعث دوستی عمیق ایران با مردم لبنان میشه و باعث همبستگی ایران با لبنان میشه بیشتر از گذشته آمریکای معامله گر شیطان هم میخواد مردم لبنان را اذیت کنه هم براشون کاری نمیکنه و وایمیسه نگاه میکنه چطور بدبختشون کرده ولی اونجا قدرتی مثل حزب الله عزیز داره و با قدرت از عزت و شرف مردم لبنان دفاع میکنه با کمک دوستانش مثل ایران اسلامی قدرتمند حالا که ما داریم گازئیل میدیم آمریکای حرومزاده سرتا پا دروغ هول شده و تو آمپاس قرار گرفته و داره میگه چه گهی بخورم ایران داره کمک میکنه به لبنان و میگه من از اردن براتون برق میگیرم با یه دروغ دیگه میخواد سره کارشون بزاره ولی اونجا خرهایی مثل روحانی و ظریف کاره ای نیستن و حزب الله داره با کمک ایران اسلامی به داد مردم لبنان میرسه مثل ونزوئلا که ایران بداد مردم انقلابی و ضد آمریکایی اونجا رسید ایران نجات دهند دنیا خواهد شد از دست جبهه شیطان حرومزاده

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس