عطوان: حزب الله پیروز ماجرای ارسال نفتکش‌های ایرانی به لبنان است

سردبیر روزنامه الکترونیکی رأی الیوم نوشته است که هر اتفاقی برای نفتکش‌های ایرانی بیفتد، حزب الله و سید حسن نصرالله پیروز این ماجرا خواهند بود.

به گزارش مشرق از رأی الیوم، عبدالباری عطوان روز چهارشنبه در مطلبی به بررسی ارسال محموله سوخت از ایران به لبنان پرداخته و نوشته است: دولت و ملت لبنان منتظر نخستین نفتکش ایرانی برای نجات این کشور از بحران سوخت هستند و در عین حال می‌خواهند از پیامدهای این اقدام پس از تهدیدهای آمریکا و اسرائیل با خبر شوند.

وی در ادامه به اطلاعاتی که روزنامه «رای الیوم» به دست آورده پرداخته و اضافه کرد: یک اتاق مشترک عملیات میان حزب الله لبنان و سپاه پاسداران ایران تاسیس شده که این موضوع را پیگیری می‌کند و طرح‌هایی را برای مقابله با همه احتمالات از جمله حمله به این نفتکش‌ها در سواحل لبنان از سوی جنگنده‌های اسرائیلی و آمریکایی تدوین کرده است.

عطوان افزوده است: در میان محافل لبنانی و ایرانی دو احتمال در نظر گرفته شده است. نخست این که این سه نفتکش‌ محموله خود را در بنادر لبنان یعنی بندر بیروت یا بندر صیدا تخلیه کنند یا این که به بندر بانیاس سوریه می‌روند و از آنجا از طریق زمینی وارد لبنان می‌شوند.

وی در ادامه نوشته است: نمی‌دانیم دقیقا کدام یک از این دو احتمال رخ خواهد داد. اگرچه گزینه دوم را بعید نمی‌دانیم؛ اما نمی‌توان مطمئن بود که مقام مصری اجازه عبور آنها را از کانال سوئز صادر کند؛ به خصوص این که اطلاعاتی تایید نشده وجود دارد مبنی بر این که مقامات مصری از سوی آمریکا و اسرائیل تحت فشار شدید برای بستن این کانال به روی نفتکش‌های ایران هستند. در این صورت مجبور به عبور از دماغه امید نیک در جنوب آفریقا خواهند بود که این چهار برابر مسیر کانال سوئز است.

سردبیر رأی الیوم یادآور شده است: ائتلاف آمریکا-اسرائیل با نفتکش‌های ایران به مقصد سوریه یا ونزوئلا مقابله نکردند و گمان نمی‌کنیم جرأت کنند و به این نفتکش‌ها به مقصد لبنان حمله کنند آن هم پس از شکست خفت‌بار آمریکا در افغانستان و رسوایی هرج و مرج در فرودگاه کابل؛ اما نمی‌توان هرگونه احتمالی را در سایه جنون آمریکا و اسرائیل نادیده گرفت.

عطوان نوشت: حمله به نفتکش‌های ایران یعنی کشاندن حزب الله و ایران به جنگ کشتی‌ها که هم اکنون در دریاها شعله‌ور است. این جنگ، جنگی است که ائتلاف آمریکا و اسرائیل در آن شسکت خورده و گواه ما این است که هیچ کدام از تهدیدات خود مبنی بر پاسخ گروهی به ایران در پی حمله به کشتی اسرائیل در دریای عمان را عملی نکرد.

وی ادامه داد: نجیب میقاتی نخست‌وزیر مکلف به تشکیل کابینه لبنان در پاسخ خود به منتقدان نفتکش‌های ایران صریح بود. او گفت : «به ما شمعی دهید...ما بدون فراهم شدن جایگزین، این نفتکش‌ها را رد نمی‌کنیم». او به طور غیرمستقیم می‌گوید: «ایران خواستار کمک به لبنان است، پس چرا متحدان شما در آمریکا و خلیج فارس در طول شش ماه گذشته در شرایط بحران شدید کشور همین کار را نکردند؟»

او در ادامه نوشته است: چه این نفتکش‌ها به ساحل لبنان برسند و بارشان را خالی کنند و چه مورد هدف قرار گیرند، جنبش حزب‌الله و رهبرش سید حسن نصرالله  پیروز این ماجرا خواهند بود و بر محبوبیت آنها افزوده می‌شود.

سردبیر رأی الیوم در پایان نوشته است: آیا به شما نگفتیم که دوره شکست‌های آمریکا و متحدانش شروع شده و آغاز آن افغانستان است و سپس عراق، سوریه و در انتها فلسطین خواهد بود. احتمالا  به زودی به لبنان نیز کشیده می‌شود؟ روزها برای اثبات گفته ما پیش‌روی ما قرار دارد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • داوود IR ۰۴:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    به یاری خدا و حکمت بزرگان ایران، نفتکش ها به بندر لبنان خواهند رسید و بعد از تخلیه به سمت ایران برمی گرددند، اینجا فقط یه نکته ظریف هست و اون اینه که غربگراهای لبنان هم فهمیدند در بحرانها غرب برایشان کاری نمی کند، همه مردم منطقه برای آبادانی منطقه، برای امنیت منطقه ،برای اقتصاد منطقه، برای سربلندی منطقه باید به هم کمک کنند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس