شرکت های فایزر و مادرنا حاضر به فروش واکسن به پاییتخت هند نشدند

نایب رئیس کمسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران، گفت: مذاکرات برای واردت ۴۰ میلیون دز واکسن فایزر و جانسون اند جانسون انجام شده و در صورت نهایی شدن، امیدواریم تا این واکسن‌ها به زودی وارد کشور شود.

به گزارش مشرق، ناصر ریاحی، در مورد چگونگی واردات ۲۰ میلیون دز واکسن فایزر از یک شرکت آلمانی و همچنین ۲۰ میلیون دز واکسن جانسون اند جانسون به ایران، گفت: درباره واردات این واکسن‌ها شرکت نماینده به اتفاق مسئولین سازمان غذا و دارو در حال مذاکره هستند و اگرچه موضوع هنوز نهایی نشده اما امیدواریم بزودی محقق شود. 

بیشتر بخوانید:

آمریکا تا امروز چقدر فایزر به کشورها داده ؟

نایب رئیس کمیسیون اقتصاد سلامت اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که آیا واردات این واکسن ها توسط بخش خصوصی انجام خواهد شد بیان داشت:  احتمالا واردات این واکسن ها از طریق سازوکار کوواکس انجام می شود و به احتمال بسیار هیات امنای ارزی وزارت بهداشت واردات را به عهده خواهند داشت و اگر هم از نماینده خواسته شود که خود واردات را انجام دهد نماینده نیز با ارز مرجع واردات را انجام می دهد و محموله وارداتی تحویل وزارت بهداشت می شود تا طبق برنامه واکسیناسیون مورد استفاده قرار بگیرد. 

ریاحی در پاسخ به این سوال که قیمت واردات این واکسن ها به کشور چقدر است و چه زمانی اولین محموله این واکسن ها به کشور وارد می شود، گفت: با توجه به اینکه مذاکرات نهایی نشده هنوز قیمت و زمان حمل اولین محموله به ایران مشخص نشده است.  سه شرکت تولید کننده واکسن کرونا، فایزر، جانسون اند جانسون و آسترازنکا در ایران نماینده دارند که همگی شرکت های دارویی معتبر هستند. 

* وزارت بهداشت مسئول هر نوع عوارض استفاده از انواع واکسن‌ها خواهد بود

عضو اتاق بازرگانی تهران بیان داشت: تقریبا تمام کمپانی‌های تولید کننده واکسن در دنیا پذیرفته اند تا واکسیناسیون اکثریت جمعیت واکسن را با حداقل سود می فروشند و بعدا قیمت های خود را گرانتر می کنند، لذا در حال حاضر فقط وزارتخانه های بهداشت کشورهای متقاضی را طرف قرارداد خود می دانند و به همین جهت درخواست نامه هایی را از وزارت بهداشت می کنند که در آن اعلام شود که شرکت متقاضی از طرف وزارت بهداشت اجازه خرید دارد و نهایتا واکسن خریداری شده توسط وزارت بهداشت تزریق خواهد شد و وزارت بهداشت مسئول عوارض ناشی از سوء استفاده و عوارض آن خواهد بود.

رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو، گفت: اگر مقرر شود که خود وزارت بهداشت واردات را انجام دهد از هیات امنای ارزی استفاده می کنند (که تمام واردات واکسن غیر از هلال احمر و یک مورد بخش خصوصی هم تا بحال اینگونه بوده است) و اگر دولت بخواهد که شرکت واردات واکسن را انجام دهد که ارز دولتی به شرکت واردکننده تخصیص می دهد و در گمرک به قیمت تمام شده از آن شرکت واکسن وارداتی را خریداری می کند. 

وی افزود: در هر حال حتی اگر کوواکس فروشنده باشد هم باید یک شرکت عملیات بازرگانی را انجام دهد. 

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پاسخ به این سوال که با توجه به مباحث مطرح شده از سوی اتاق بازرگانی آیا اگر این واکسن ها توسط بخش خصوصی وارد شود باز هم قرار است برای واکسیناسیون کارگران خط تولیدی استفاده شود؟ گفت: آنچه که بخش خصوصی قرار بود وارد کند و زیر نظر اتاق و با مباشرت وزارت بهداشت و به کارگران خط تولید تزریق شود واکسن هایی بود که بدلیل عقب بودن واکسیناسیون توسط کشورهایی که قبلا خریداری کردند و چون تاریخ مصرف واکسن ها کوتاه است از طریق سازنده یا شرکت های واسط به متقاضیانی مثل ما که در نوبت نبوده اند واگذار می کنند. اما چون متقاضی زیاد است سرعت عمل در خرید لازم است که متاسفانه ما امکان این سرعت عمل را نداشتیم. 

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 20
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    9 0
    کمتر از 10 سال اینده تاوان این کارتون رو در به خطر انداختن سلامت مردم خواهید دید.
    • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      16 1
      اختیار با خودشونه هر کس خواست بزنه هر کس نخواست نزنه. مختار هستن. بنده خودم واکسن غیر ایرانی نمیزنم. نه اینه تعصب داشته باشم نه. اطمینان ندارم
  • سید جواد رضوی زاده IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 5
    مسئله حلال و حرامش را حل کرده‌اند؟
    • IR ۱۴:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      5 0
      بله چون از آمریکا نیست این واکسن ها. محصول شرکت های اروپاییه
    • IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      واکسن فایزر تولید شده در اروپا با آسترازنکا یکی هست فرقی نداره برای ما.
    • IR ۲۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      چرا الان به این نتیجه رسیده اید که فایزر اروپایی هست؟ 8 ماه قبل نمی دانستید؟ در ضمن, وزیر پیشنهادی بهداشت پای نامه ای امضا کرده که در ان توصیه شده بود حتی از کشور ثالث واکسن های امریکایی و انگلیسی خریده نشود.
  • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    1 1
    مثل واکسیناسیون کل ایران تا اخر فروردین و اردیبهشت بعدش خرداد و بعدش اخر تیر و نهایتا همه رو تا آخر مرداد واکسینه میکنیم و همینطور ادامه دار این داستان. شما اول وارد کن بعد سر تقسیم غنائم صحبت کن
  • IR ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    3 3
    :)))))) فایزر و جانسون!
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      ما هیچ وقت رو نوع واکسن تعصب نداشتیم. مبدا و کشور صادر کننده مهمه که نباید آمریکا باشه. جانسون اند جانسون محصول مشترک هلند و بلژیکه و از نظر مبدا مشابه آسترازنکا ست و اروپاییه ما با اروپا مشکلی نداریم تو این قضیه. فایزر هم از شرکت بیونتک و تولید شده در ایرلند و آلمان هست که توسط ایران خریداری میشه و در کنار سایر واکسن های وارد شده مثل سینوفارم و اسپوتینگ و آسترازنکا مصرف میشه.
    • وطن پرست DE ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      1 0
      بدبخت بیچاره جانسون از رده خارج شده. تا کی گدایی می کنید. لااقل گدایی چیزی رو بکنید که ارزش داشته باشه. جانسون تک دوزی هست و میزان تاثیرشم خیلی پایینه. برای همینه که خیلی وقته المان اونو کنار گذاشته. حتی استرازنکا که عوارض شدیدی داره هم از جانسون عملکرد بهتری داشت.
    • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      بدبخت
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      0 0
      جناب! توصیه می کنم از حالا به فکر توجیه دیگری باشید. فایزر و جانسون اند جانسون در اولین کشوری که مجوز گرفتند ایالات متحده بود. نه اروپا. نه هلند و بلژیک.
  • حامد IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 4
    یکی نغز بازی کند روزگار...
  • IR ۱۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 2
    فایزر که امریکائی است چرا شما دیگه؟؟؟؟؟
    • IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      نه فایزر اروپایی هم هست. در ایرلند و آلمان و چندتا کشور دیگه تولید میشه. ما داریم از اروپا آسترازنکا وارد میکنیم. فایزر اروپایی هم مثل همونه دیگه
  • IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    فایزر نزنید. این همه مرگ و میر بخاطر واکسن استرازنکا و فایزر و ایناست. از ما گفتن بود
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    2 0
    مواظب باشید فقط اصلاح طلبا و غرب گراها تو صف این واسکن ها هم دیگه رو نکشن!
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
      2 0
      انشاالله فایزر وارد بشه ما غربگداها بزنیم شما هم منتظر برکت بمونید
  • تسنیم IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    وقتی رهبری فرمودند واکسن امریکایی وانگلیسی نمیخواهیم چه ارتباطی باامریکا وانگلیس دارید که مجوز واردات واکسن میدهید؟دشمن همیشه دشمن است نکند منافع شخصی دارید؟انها پانسمان بیماران پروانه ای را نمیدهند کمی فکر کنید
  • امین جعفری IR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۲
    0 0
    حتما وارد کنید ممنون شما میشویم و خیر دنیا و اخرت را خواهید دید به امید خدا با واردات واکسن های مختلف با شرایط استاندارد و ایمنی زایی بالا ازهر کشوری و افزایش تولید واکسن داخلی (کوو ایران برکت) شر این ویروس منحوس از مملکت ما کم میشود و خیال ما راحت میشود حتما وارد کنید ممنوووون

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس