درعا.jpg

مزدوران ائتلاف غربی - عبری - عربی که تا چند روز قبل برای نیروهای ارتش سوریه رجز خوانی می کردند حالا تسلیم شروط دمشق شده اند.

سرویس جهان مشرق؛ نیروهای ارتش سوریه و رزمندگان جبهه مقاومت اواخر سال ۲۰۱۸ بیش از ۹۰ درصد از مساحت استان درعا و قنیطره را پاکسازی کردند و با انتقال تعداد زیادی از عناصر گروهک های تروریستی به مناطق اشغالی در استان های حلب و ادلب، امنیت را تا حدودی زیادی به مناطق جنوبی این کشور بازگرداندند.

براساس توافقی که در همان سال ۲۰۱۸ در جنوب سوریه با وساطت روس ها و بزرگان منطقه به دست آمد، چند گروه از مسلحین به صورت مشروط و با حفظ خطوط قرمز دمشق و پایبندی به آتش بس اجازه یافتند در استان درعا باقی بمانند.

گروه های مسلح متعهد شده بودند سلاح های سبک خود را بر زمین بگذارند و توافق را نقض نکنند اما در سه سال گذشته چندین مرتبه به مواضع و ایستگاه های نیروهای ارتش سوریه در استان درعا حمله و ناامنی ایجاد کردند.

دهها تن از نیروهای ارتش در جریان این عملیات های پراکنده شهید و زخمی شدند و دمشق نیز در واکنش به این حملات تصمیم گرفت کار گروه های مسلح را در جنوب این کشور تمام کند اما با ضمانت بزرگان منطقه و دولت روسیه خویشتن داری کرد.

در هفته های اخیر مسلحینی که نقطه امید ائتلاف غربی - عبری - عربی برای شعله ور کردن درگیری ها در جنوب سوریه به شمار می آیند دوباره با چراغ سبز آمریکایی ها و انگلیسی ها حملاتی را علیه نیروهای سوری انجام دادند.

بن بست برای مزدوران آمریکایی و انگلیسی در جنوب سوریه با ورود اتوبوس‌های سبز/ جزئیات انتقال گروه‌های مسلح از درعا به مناطق اشغالی استان‌های حلب و ادلب + نقشه میدانی و عکس

در جریان حملات غافلگیرانه و نسبتا سنگین گروه های مسلح که به مناطق مختلف استان درعا سرایت کرد چند ایستگاه ارتش به اشغال درآمد و بیش از ۱۰ تن از نیروهای سوری شهید و زخمی شدند و همین مسئله باعث شد دمشق نیروهای لشکر چهارم را برای آغاز عملیات بزرگ پاکسازی مناطق آلوده به جنوب این کشور اعزام کند.

در آستانه شروع عملیات در جنوب، نمایندگان دولت روسیه فرصت و مهلت محدودی را از دمشق برای مذاکره درخواست کردند تا بتوانند از درگیری ها جلوگیری کنند و در مقابل دولت سوریه فقط با این شرط که گروه های مسلح ناقض توافق باید استان درعا را تخلیه کنند پذیرفت عملیات را به صورت موقت متوقف کند.

شماری از گروه های مسلح خوب می دانستند اگر سلاح خود را بر زمین نگذارند و با شروط دمشق مخالفت کنند در کمترین زمان ممکن توسط نیروهای ارتش سوریه نابود خواهند شد و در مذاکرات با روس ها پذیرفتند استان درعا را به مقصد مناطق اشغالی شمال غرب سوریه (استان حلب و ادلب) تخلیه و ترک کنند.

براساس اطلاعات به دست آمده، مقرر شد توافق در گام نخست در محله «درعا بلد» در جنوب شهر درعا اجرایی شود و گروه های مسلح باید تا قبل از اتمام زمان آتش بس موقت تعیین شده نسبت به تخلیه مناطق اقدام کنند.
همزمان گروهی از نیروهای پلیس روسیه به منظور اجرایی کردن توافق وارد محله درعا بلد شدند؛ پس از خروج مسلحین، مراکز دولتی در محله درعا بلد به کنترل دمشق در می آید و با کمک روس ها شرایط و تسهیلات لازم برای بازگشت اهالی به منطقه فراهم می شود.

بن بست برای مزدوران آمریکایی و انگلیسی در جنوب سوریه با ورود اتوبوس‌های سبز/ جزئیات انتقال گروه‌های مسلح از درعا به مناطق اشغالی استان‌های حلب و ادلب + نقشه میدانی و عکس

به گفته منابع میدانی، تاکنون مرحله نخست توافق با خروج شماری از مسلحین از سمت محله درعا بلد در جنوب شهر درعا انجام شده و عناصر مسلح با نظارت پلیس نظامی روسیه و نیروهای گروه هشتم ارتش از طریق گذرگاه «السرایا» به شهر «الباب» در شمال استان حلب انتقال داده می‌شوند.

براساس لیستی که دولت سوریه به طرف روسی ارائه داده است حداقل ۱۰۰ تن از عناصر مسحلی که در نقض آتش بس و حمله به کاروان ارتش و ایست های بازرسی نقش داشته اند باید از این منطقه خارج و به مناطق شمالی منتقل شوند.

با آغاز فرآیند اخراج گروه های مسلح، کاروان بزرگی از نیروهای گروه چهارم ارتش و نیروهای «الغیث» با تجهیزات سنگین نظامی از جمله موشک های زمین به زمین به حومه محله درعا بلد رسیدند که یک پیام واضح برای مسلحین به حساب می آید.

در روزهای آینده باید منتظر ماند و دید سایر گروه های مسلح از مناطق آلوده استان درعا خارج خواهند می شوند یا نه اما دمشق با انتقال گسترده نیرو و تجهیزات نشان داد عزمش را برای بازگرداندن امنیت به استان های جنوبی جزم کرده است.

بن بست برای مزدوران آمریکایی و انگلیسی در جنوب سوریه با ورود اتوبوس‌های سبز/ جزئیات انتقال گروه‌های مسلح از درعا به مناطق اشغالی استان‌های حلب و ادلب + نقشه میدانی و عکس

در حال حاضر، شهرک های بصری الشام، صمد، معربه، قسم، جیزه، معطیه، مسیفره، صحوه، صیدا، داعل، طفس، مزیریب، الیادوده، تلشهاب، العجمی و محله های جنوبی شهر درعا از جمله درعابلد، کرک که در جنوب شرق، جنوب غرب و جنوب استان درعا واقع شده اند جز مناطق آلوده به شمار می آیند.

به گزارش مشرق، همزمان با خروج اولین گروه عناصر مسلح از محله درعا بلد، برخی دیگر از مسلحین در همین منطقه سلاح های خود را به نیروهای ارتش سوریه تحویل دادند و اعلام کردند قصدی برای خروج ندارند و پایبند به شروط دمشق برای یک زندگی عادی هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 10
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۹:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    35 9
    هر جا سخن از ایجاد امنیت است نام جمهوری اسلامی ایران می درخشد
    • سید عبدالله قریشی بوکانی IR ۲۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      16 1
      و در هر جای تاریخ اگر شرارت و جنایتی نقش بسته در کنارش نام امریکا و اسرائیل می درخشد ...
    • امیر IR ۰۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 3
      بله برادر امنیت به حدی که دوست من تو کوچه راه میرفت یه نفر اومد گوشیشو ازش خفت کنه 500 متر دویید تا رسید به یه خونه ای از طرف کمک خواست طرف کمکش کرد بعد خود اونی که کمک کرده بود خفت گیر بود و گوشیشو گرفت ریا نشه اینقدر امنیتمون زیاده
  • نادر سطوت IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    10 0
    مردم سوریه هم مثل مردم افغانستان تا وقتی که متفرق هستند و تحت تأثیر بیگانگان ، کشورشان روی امنیت و صلح و پیشرفت نخواهد دید .. جای دولت سوریه بودم اجازه نمیدادم این تروریست های پوچ مغز زنده به ادلب برسند .
  • مجتبی از زنجان IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    5 1
    خواهش می کنم دولت جدید از سوریه مظلوم حمایت کنه آمریکا در شمال و شمال شرقی سوریه یک داره خودگردان کردی تشکیل داد که یکپارچگی سوریه در خطره مثل عراق با دولت خودگردان اقلیم کردی و اینکه خواهشا برای مملکت خودمون یک تقسیمات جدید ایجاد کنید نگران نباشید همه۲۰۵کشور در جهان تنوع داره دارند الان هند ایالتی هست اشتباه هستش تقسیمات نام نژادی نباشه تقسیمات افغانستان،تایلند،ویتنام عالی هستش
  • یک ایرانی IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    خب چه کاریه از اینور به اونور از اونور هم به اینور، یک دفعه بگیرنشون و تحویل زندانی چیزی بدن. با این کار بیشتر بهشون در اون منطقه ای که جمع میشن قدرت میدید که
  • IR ۰۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 2
    این روسیه فقط دنبال منافع خودشه
    • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 0
      سلام .مگر ما وشماشما به فکر منافع دیگران هستیم باید ببینیم با چه کسی منافع مشترک داریم همکاری کنیم و چه کسی با ما دشمنی دارد از او دوری کنیم
  • IR ۰۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 1
    چرا این حرومزاده هارو تیکه تیکه نمیکنن
  • IR ۰۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 1
    خود مردم این مناطق باید جوانان و مردان خود را از دل این گروه های تروریستی اسراییلی جدا کنند اگر نکنند یعنی خود این مردم محاربن یعنی خود این مردم همکار اسراییل و تروریستن و هر دولتی هر حکومتی اجازه دارد که با تروریست ها برخورد جدی کند واقعیت این است که بعضی مناطق عراق , سوریه , لبنان و یمن ذاتا سلفی تکفیری نشین است از گذشته ها پیشینه تاریخی بدی دارن و همواره با این ها مراعات شده و همواره جواب مراعات کردن ها را با لگدپرانی مجدد داده اند اگر واقعا قصد ندارند از زیر پرچم تروریستی اسراییل دربیان حکومت ها باید فکر جدی و اساسی داشته باشند مثلا 1 بار تذکر , 2 بار تذکر , 3 بار تذکر و هر بار جواب تحرکات تروریستی باشد باید این ها گرفته بشن هر 2 دست شان قطع بشه بلکه اجبارا بتمرگن یه گوشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس