آمریکا

همزمان با خروج مفتضحانه و شکست مأموریت آمریکا در افغانستان، میل به خودکشی و ناراحتی‌های روحی میان کهنه سربازان آمریکایی افزایش یافته است.

به گزارش مشرق، در پی شکست مفتضحانه مأموریت بیست ساله آمریکا در افغانستان و خروج سراسیمه آمریکایی‌ها از فرودگاه کابل، میل به خودکشی در میان کهنه سربازان آمریکایی افزایش یافته است.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، به گفته «متیو میلر» مدیر بخش جلوگیری از خودکشی اداره امور کهنه‌سربازان آمریکایی، خطوط تلفنی مختص مشاوره تلفنی این مرکز به شدت شلوغ شده‌اند.

به گفته میلر، از ۱۳ آگوست (۲۲ مرداد) تا ۲۵ آگوست (سوم شهریور) تماس‌ها با خط ویژه بحران کهنه سربازان با ۶ درصد افزایش مواجه شده است.

در تاریخ ۱۶ آگوست (۲۵ مرداد) یک روز بعد از آنکه گروه طالبان توانست شهر کابل را تصرف کند، خطوط تماس با این مرکز نسبت به سال گذشته دوازده درصد افزایش داشت. این تماس‌ها در تاریخ ۲۵ آگوست (سوم شهریور) نسبت به سال گذشته هفده درصد افزایش نشان داد.

به گفته «پل ریکهوف» مدیر و بنیان‌گذار امور کهنه سربازان جنگ‌های عراق و افغانستان، این کهنه سربازان که شاهد فرارسیدن مهلت خروج آمریکا از افغانستان تا روز سه‌شنبه هستند می‌گویند:‌ «دولت دوستان ما را نجات نمی‌دهد و ما خودمان این کار را انجام می‌دهیم» و «معتقدم که آن‌ها (کهنه سربازان) مخلوطی از احساس خیانت و انزوا را دارند».

علاوه بر این، شکست مأموریت آمریکا در افغانستان و نحوه خروج آن‌ها از کابل که یادآور شکست آمریکایی‌ها در جنگ ویتنام بود، موجب شده کهنه سربازان آمریکایی بیشتر به این نتیجه برسند که حضورشان در بیست سال جنگ افغانستان بی‌دلیل و فاقد نتیجه بوده است.

گروه «توقف خودکشی سربازان» اعلام کرده در ماه جاری میلادی با پانزده تا بیست درصد افزایش تقاضای کمک به کهنه سربازان مواجه شده است.

به گفته یکی از مدیران این گروه، «فکر می‌کنم هنوز زود باشد که تأثیرات چنین اتفاقی بر سلامت روانی آن‌ها را ارزیابی کنیم. این احساسات به سرعت رو به وخامت می‌گذارند، مدتی غالب هستند و سپس از بین می‌روند».

افزایش میل به خودکشی بین کهنه‌سربازهای آمریکایی درپی شکست در افغانستان

طبق آمارهای منتشر شده، در پی جنگ‌ها و عملیات‌های آمریکا پس از حملات یازده سپتامبر ۲۰۰۱ تاکنون، بیش از هفت هزار سرباز آمریکایی کشته شده‌اند. اما در مقابل، در همین بازه زمانی چیزی حدود سی هزار نظامی آمریکایی در اثر خودکشی مرده‌اند.

بر اساس این آمار و ارقام، در بحبوحه تحولات اخیر در افغانستان، شماری از سربازان آمریکایی که در افغانستان حضور داشتند خودکشی کرده و جانشان را از دست داده‌اند.

در مقابل طبق داده‌های پروژه هزینه‌های جنگ در دانشگاه براون که هزینه‌های پنهان جنگ‌های پس از ۱۱ سپتامبر را مستند می‌کند، از سال ۲۰۰۱ تا نیمه ماه آوریل امسال، بیش از ۲۴۱ هزار نفر در نتیجه مستقیم جنگ افغانستان کشته شده‌اند که شامل دست‌کم ۷۱ هزار و ۳۴۴ غیرنظامی می‌شود. این آمار کلی، مرگ‌ومیرهای ناشی از بیماری، نداشتن دسترسی به غذا، آب، زیرساخت یا سایر پیامدهای غیر مستقیم جنگ را شامل نمی‌شود. (جزئیات بیشتر)

امروز (یکشنبه) یک مقام اطلاعاتی آمریکا به رویترز گفت که واشنگتن در آخرین مرحله از عملیات تخلیه شهروندان این کشور و همکاران افغان از فرودگاه کابل قرار دارد. وی افزود: «تنها هزار شهروند در فرودگاه کابل برای تخلیه باقی مانده است».

با تصرف سریع‌تر از حد انتظار کابل توسط گروه طالبان، آمریکا و متحدانش روند خروج از افغانستان را به شکلی سراسیمه و بی‌نظم تسریع کرده‌اند و بخش نظامی فرودگاه کابل که تحت کنترل آن‌ها قرار دارد با هرج و مرج گسترده و تهدید مواجه است.

روز پنجشنبه در پی دو انفجار انتحاری اطراف فرودگاه کابل که داعش مسئولیت آن‌ها را پذیرفت، ۱۳ نظامی آمریکایی و ده‌ها نفر دیگر کشته شدند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس