جاسوس

یک جاسوس معروف موساد که نقش مهمی در ترور و شهادت رهبران مقاومت فلسطین در لبنان داشت، در سن 85 سالگی مرد.

به گزارش مشرق، مقامات صهیونیست از مرگ «یائیل مان» جاسوس معروف سازمان جاسوسی موساد در روز شنبه گذشته خبر دادند.

به نوشته وبگاه روسیا الیوم، این فرد که در سن ۸۵ سالگی مرده است، نقش مهمی در ترور و شهادت رهبران مقاومت فلسطینی در سال ۱۹۷۳ در بیروت پایتخت لبنان داشت.

به گفته شبکه ۷ رژیم صهیونیستی، او در سال ۱۹۳۶ در کانادا متولد شد و در سال ۱۹۶۸ به فلسطین اشغالی مهاجرت کرد. در سال ۱۹۷۱ به خدمت موساد در آمد و در طول مدت حضور در این سازمان، توانست جاسوسان زیادی را جذب موساد کند.

موساد او را در پوشش یک رمان‌نویس و نمایش‌نامه نویس به لبنان فرستاد. او در طول مدت حضورش در بیروت خود را فیلمنامه‌نویسی معرفی کرد که در حال ساخت مستندی در خصوص زندگی زنان در لبنان و سوریه است. یائیل مان در این پوشش به طور مخفیانه شروع به اجرای طرح عملیاتی «چشمه جوانان» کرد. عملیاتی که موساد برای ترور سه تن از رهبران جنبش فتح به نام‌های «کمال عدوان»، «کمال ناصر» و «ابویوسف النجار» طرح‌ریزی کرده بود.

به گفته شبکه رژیم صهیونیستی، «یائیل مان» در طول مدت حضورش در بیروت، توانست مزدورانی را برای اجرای عملیات ترور جذب کند و در هیچ یک از مراحل کارش کسی متوجه هویت وی نشد.

او برای اجرای عملیات خود، با شخصیت‌های لبنانی متعددی آشنا شد و خانه‌ای را در نزدیکی کمیته مرکزی جنبش فتح کرایه کرد و از این رو می‌توانست بدون ممنوعیتی در منطقه رفت وآمد کرده و تصاویر زیادی را بگیرد تا برای موساد ارسال کند و در پی اطلاعات و تصاویر وی بود که در شامگاه دهم آوریل ۱۹۷۳ تیم موساد با لباس زنانه و به فرماندهی «ایهود باراک» از طریق دریا وارد بیروت شده و در عملیاتی سه فرمانده جنبش فتح را ترور کردند. در این عملیات که با انفجار مقر «جبهه مردمی برای آزادی فلسطین» صورت گرفت دو نیروی موساد نیز کشته شدند.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 5
  • در انتظار بررسی: 1
  • غیر قابل انتشار: 1
  • نیما HK ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    6 1
    به درک
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 1
    رفت ته دوزخ
  • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    7 1
    اِلی جَهَنَمَ وَ بِئسَ المَصیر خدا رو هزاران مرتبه شُکر ✌✌✌
  • IR ۱۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    5 1
    از مرگ انسانها خوشحال نمی شویم ولی کفتار فرق میکند
  • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۸
    4 1
    الی جهنم شتابان شتافت. خدا نیامرزه.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس