کد خبر 1266434
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۲۰:۳۱
لودریان

وزیر خارجه فرانسه امروز بدون اشاره به ادامه بدعهدی آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات هسته ای شد!

به گزارش مشرق به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، ژان ایو لودریان وزیر خارجه فرانسه امروز چهارشنبه خواستار بازگشت فوری ایران به مذاکرات هسته‌ای شد!

به گزارش الجزیره، وزیر خارجه فرانسه در تماس تلفنی با حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه ایران بدون اشاره به ادامه بدعهدی آمریکا در نقض قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت و تداوم انفعال اروپا در عمل به تعهدات برجامی خود خواستار بازگشت فوری تهران به برجام شد!

شبکه «المیادین» هم گزارش داد که «ژان ایو لودریان» وزیر امور خارجه فرانسه با حسین امیرعبداللهیان همتای ایرانی خود تلفنی گفت‌وگو کرده است.

شبکه المیادین به نقل از خبرنگار خود گزارش داد که ژان ایو لودریان در این تماس تلفنی تعیین امیرعبداللهیان به عنوان وزیر امور خارجه ایران را تبریک گفته است.

کاظم غریب‌آبادی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی در سازمان‌های بین‌المللی در وین پیشتر در مصاحبه‌ای اعلام کرده بود: آمریکا و طرف‌های غربی برای پیشبرد تفاهم و نهایی‌کردن آن و همچنین رفع برخی تحریم‌ها، اصرار کردند که بندی در بیانیه وزرا در خصوص گفتگوهای بیشتر در آینده برای سه موضوع درج شود: اوّل، اقدامات بیشتر در مورد تقویت مؤثر روابط اقتصادی و تجارت بین‌الملل ایران شامل تغییر در سیاست تحریمی آمریکا. دوم، تضمین منافع عدم اشاعه‌ای برجام در درازمدت و سوم، گام‌هایی برای حمایت و تقویت امنیت منطقه‌ای در میان کشورهای منطقه‌ی خلیج فارس شامل کاهش تنش و اقدامات اعتمادساز از طریق گفت‌وگو در منطقه.

جدای اینکه موضوع دوم محلی از اعراب ندارد؛ چون زمان‌بندی‌ها در برجام مشخص است و این موضوع می‌تواند به‌منزله‌ی مبنایی برای طرح تعهدات و زمان‌بندی‌های جدید شود. موضوع سوم نیز کاملاً با اهداف و دستورکار گفت‌وگوها در تعارض آشکار بود، از این‌رو، هیئت ایرانی بلافاصله این درخواست را رد کرد. در واقع، آمریکا و غربی‌ها به‌دنبال اهداف خاص خود بودند.

این موضوع نشان داد که آن‌ها همچنان به تفاهم هسته‌ای به‌عنوان پلی برای ورود به سایر موضوعات غیرمرتبط مانند مسائل منطقه‌ای و موشکی نگاه می‌کنند. این سری، حتی فراتر رفتند و اصرار کردند که خواسته‌شان به نوعی در متن گنجانده شود. هدفشان این است که از این طریق بلافاصله بعد از هر تفاهمی، سراغ این موضوعات بیایند و آن را جزئی لاینفک از تفاهم هسته‌ای تلقی کنند و زمینه را برای مداخلات خود در این حوزه‌ها فراهم کنند و هر کجا هم که به اهداف خود نرسیدند، ایران را مقصر معرفی کرده و زمینه را برای اعمال فشار به بهانه‌های دیگر بر ایران فراهم کنند.

در حال حاضر مذاکرات درباره احیای برجام متوقف شده است.

ایالات متحده ۳ سال پیش به طور یکجانبه از برجام خارج شد و با اعمال تحریم‌های ظالمانه فشار حداکثری علیه ایران وارد کرد، هرچند به اذعان مقامات آمریکایی سیاست فشار حداکثری علیه ایران با شکست روبرو شده است.

از سوی دیگر ایران و آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای اسفندماه پارسال به توافقی دست یافتند که بر پایه آن تهران در چارچوب قانون «اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها و صیانت از حقوق ملت ایران» تعهدات داوطلبانه برجام از جمله اجرای پروتکل الحاقی را متوقف کرده و دوربین‌های نظارتی برخی از مراکز هسته‌ای را تا سه ماه از دسترس بازرسان آژانس دور نگه می‌دارد. مقرر شد که اگر تحریم‌های آمریکا ظرف سه ماه به طور کامل لغو شد، ایران این اطلاعات را در اختیار آژانس می‌گذارد، در غیر این صورت اطلاعات برای همیشه پاک خواهد شد.

این مهلت سه ماهه یک بار نیز به مدت یک ماه دیگر تمدید شد و ایران قبول کرد تا از پاک‌کردن فیلم‌ها خودداری کند، اما از سوم تیرماه با بدعهدی طرف‌های غربی و آمریکا برای احیای برجام، ایران نیز دیگر این مهلت را تمدید نکرده است.

آژانس هم در آخرین گزارش خود این مساله را تائید کرده و گفته است که از ۲۳ فوریه ۲۰۲۱ به داده‌های جمع‌آوری شده توسط تجهیزات نظارتی خود در ایران دسترسی نداشته است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 3
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 3
  • IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    6 1
    بشین سرجات مرتیکه نفهم، بشین دوغوتو بنوش، الاغ فک کرده هنوز دوران ذلتِ بنفشه، یکی بهش بفهمانه که اون سبو بشکست و اون پیمانه ریخت، فک کنم جناب آقای امیر عبدالهیان دیپلماسی اقتدار رو بایستی حالیش کنه
  • IR ۲۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    4 0
    ُچرا مذاکره مگه برگشتن به برجام نیاز به مذاکره دارد خب تحریم بردارید ولی معلوم دنبال منطقه و موشکی و بعد فشنگ ایران هستید
  • IR ۲۲:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    3 0
    ایران: آمریکا سریعتر تمام تحریم ها را در عمل لغو کند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس