ابراهیم اصغرزاده

یک اصلاح‌طلب غربگرا، از درماندگی آمریکا در افغانستان، نفی سیاست نگاه به شرق را نتیجه گرفت!

به گزارش مشرق، روزنامه کیهان در ستون اخبار ویژه خود نوشت: ابراهیم اصغرزاده در کلاب هاوس و درباره این موضوع که وزیر خارجه رئیسی چه خواهد کرد؟، گفته است: اینکه رئیسی با وزیرخارجه خود بتواند ابتکار خلاقانه‌ای در راستای سیاست خارجی داشته باشد معلوم نیست، اما می‌توانم بگویم که همه راه‌ها به مذاکرات وین ختم می‌شود. در حال حاضر بمبی به نام افغانستان در همسایگی ما قرار دارد و زمانی می‌توانیم بازی را جلو ببریم و این بمب را خنثی کنیم که در آن به نتیجه برسیم. این سیاست نمی‌تواند بر مبنای سیاست تهاجمی و نگاه به شرق باشد.

وی افزود: «سیاست نگاه به شرق کاریکاتوری است چرا که اگر ایران با غرب رابطه نداشته باشد برای ما ارزشی قائل نیستند و این رابطه به رابطه‌ای تاکتیکی تبدیل می‌شود. همین ارتباط با همسایگان که مطرح می‌شود می‌بینیم که آن‌ها در حال پیوند با اسرائیل هستند. وجود طالبان در شرق کشور بدین معناست که مسیر تعالی منطقه معکوس شده و رو به افول رفته است. طالبان نیامده که دولت مدرن تاسیس کند؛ عجیب است که برخی از آن به عنوان جنبش اصیل یاد می‌کنند در حالی که این گروه ترور و خشونت را در پیش گرفته است. این اتفاق تحولات منطقه را تغییر خواهد داد و جریانات افغانستان فرا افغانستانی خواهند شد. همچنین بر ارتباط ایران با جهان خارج نیز تاثیر خواهد گذاشت. نگاه به شرق یک بازی است که باید آن را کنار بگذاریم. نه روسیه و نه چین حاضر نیستند جلوی بمب صدور تروریسم را بگیرند. هر دو در مرزها آسیب پذیر می‌شوند. اتفاق افغانستان و قدرت‌گیری طالبان یک اتفاق دیالکتیکی است.»

اصغرزاده در رد این اظهار داشت: « قدرت بازدارندگی ایران در منطقه با وجود گروه‌های مقاومت افزایش یافته است» گفت: «می‌دانید که شوروی بزرگترین زرادخانه اتمی و تسلیحاتی را داشت و از قدرت بازدارندگی نظامی بسیار بالایی برخوردار بود. ضمن اینکه این قدرت شامل قدرت سخت نبود و شوروی آن موقع قدرت نرم بالایی نیز داشت و جهان کمونیزم جهان مترقی قلمداد می‌شد. تمام جنبش‌های آزادی‌بخش تمام نگاهشان به شوروی و حمایت‌هایش بود، اما در نهایت بدون شلیک یک گلوله همچون برف آب شد. بدون اینکه حتی خبردار شود که چه اتفاقی افتاده است.

وی می‌گوید: نگاه به شرق به عقیده من نگاه شکست خورده‌ای است. البته باید این را بگویم که ایران باید از ظرفیت‌های کشورهای آسیایی از جمله چین استفاده کند، اما حرف اصلی من این است که آیا نگاه تک بعدی به چین مشکل ایران را در سیاست خارجی حل می‌کند؟ آیا قرار است مشکلات اقتصادی ایران در دولت رئیسی را حل کند؟

اصغرزاده اظهار داشت: ذهنیت جنگ سردی و ستیز با غرب یک نگاه محافظه‌کارانه است و جز تحریک اندیشه‌های مردم در کشورهای آزاد نتیجه نخواهد داشت. صحبت‌هایی که احمدی‌نژاد قبلا می‌کرد و از رابطه با آمریکای لاتین می‌گفت هیچ چیز برای ما نخواهد داشت. نگاه شرق نیز همینطور و تنها کاریکاتوری خواهد شد. ضمن اینکه شعاری که جمهوری اسلامی از اول انقلاب را داشت بر هم می‌زند و افکار عمومی غرب را علیه ما می‌شوراند.

درباره این اظهارات گفتنی است که اولاً شیدایی بلاوجه، از این سخنان می‌بارد. چرا که اگر زرادخانه اتمی نتوانست شوروی را از شکست در افغانستان و سپس فروپاشی نجات دهد، همین زرادخانه اتمی هم نتوانست آمریکا را در شکست‌های تحقیرآمیز در افغانستان و عراق و سوریه- با وجود بالغ بر 7 هزار میلیارد دلار هزینه - نجات دهد و اکنون همین آمریکا مجبور است به شکلی شرم‌آور، از افغانستان فرار کند. ثانیاً عجیب است که اصغرزاده درباره تهدید طالبان هشدار می‌دهد اما نمی‌گوید که نقش آمریکا در ایجاد طالبان و تبدیل آن به مسئله افغانستان چه بود؟

ثالثاً این عنصر مرعوب و شیدای غرب، در حالی سیاست نگاه به شرق را تخطئه می‌کند که کشور در 7-8 سال اخیر نه گرفتار نگاه به شرق، بلکه گرفتار اعتماد بلاوجه و جنون‌آمیز برخی دولتمردان مدعی اصلاحات و اعتدال نسبت به غرب بوده است. و اگر هم دولت سابق، رکوردهای منفی اقتصادی را یکی پس از دیگری شکسته، حاصل همین تعلیق و انتظار و دلباختگی به آمریکا بوده است، اما با این همه اصغرزاده، مانند یک مأمور معذور می‌گوید همه راه‌های سیاست خارجی به مذاکرات وین ختم می‌شود. او در اینجا نیز توضیح نمی‌دهد که مذاکرات وین یعنی چه؟ آیا ناگهان سبز شده و یا مذاکره‌ای کم سابقه درباره توافق منعقد شده‌ای است که دولت ایران هزینه خود را تمام و کمال در آن پرداخته، اما آمریکای محبوب او، تماماً همین توافق را زیر پا گذاشته و حالا هم به جای شرمندگی و جبران، مطالبه امتیازات جدید می‌کند و از برجام، به عنوان توافق سابق نام می‌برد؟! به جای انحرافات این حقایق، اصغرزاده با کلمات بازی می‌کند و «ذهنیت جنگ سردی» را تخطئه می‌کند.

رابعاً چه کسی گفته باید نگاه تک‌بعدی به چین داشت، که اصغرزاده مطرح و سپس تخطئه می‌کند؟! او و امثال او اگر بیطرفی داشتند و می‌توانستند بدون شیدایی به موضوعات بنگرند، باید هنگامی که رئیس دولت سابق از آمریکا به عنوان کدخدا یاد می‌کرد و حتی موجب شاکی شدن انگلیس و فرانسه و آلمان- به اعتراف خودش می‌شد- به نگاه تک بعدی اعتراض می‌کرد.

و سرانجام این که «افکار عمومی غرب» که اصغرزاده دلشوره آن را دارد، در همین چند ساله پایمال شدن برجام و نقض حقوق ایران، کجای ماجرا بوده است؟ آیا غیر از این است که افکار عمومی در غرب، موم کف دست سرمایه‌سالاران و دیوان‌سالاران است؟!

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 47
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۰۱:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    14 1
    کسی که کور و کر هست رو تنها یک کارش میشه : لالش کن چون دیگه راحته
  • IR ۰۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    17 2
    متاسفم برای آشغال طلب ها
    • IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 5
      سر و ته هردو گروهتون یه کرباسه.
  • فرزاد IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    16 1
    اصلاح طلبان همان منافقین دهه ۶۰ هستندوافعا برای کشور خطرشان ازآمریکا واسراییل بیشتر است باید مراقب این شیاطین کوچک منافق باشیم
    • IR ۱۰:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      6 2
      اینها از منافقین ده شصت بدترند در حاکميت حضور دارند ومثل موریانه ارکان نظام بجوند و ازدرون تهی کنند
  • محمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 1
    می بیند خوب هم می بیند همه می بینند هر که از سفره ای پر می شود احترام آن سفره واجب است بیچاره بی سفرها
  • IR ۰۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 1
    یاد دلقکهای زمان قاجار میافتم
  • بختیاری IR ۰۲:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 1
    این حضرات ملت و چی فرض کردن؟ شوروی در اصل توسط کدخدا پرستان نابود شد همان کسانی که به لبخند شیطان بزرگ اعتماد کردند و بعضی امضای وحشی ها را تضمین دانستند.
  • SE ۰۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 0
    آقای اضغرزاده 8 سال به ساز غرب رقصیدید و نتیجه اش خونریزی اقتصادی دلار 32 هزار تومانی و تحریمهای بیشر در مقابل نابودی هسته ای بود و مردم هم این حقیقت را بخوبی دریافته اند. لذا واقعا با این سن و سال تان از خود خجالت نمی کشید که با این خزئبلات ذهن مردم را مکدر میکنید
  • جعفر تیموری IR ۰۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    11 2
    اینها و امثال اصغرزادهها وطن فروشی بیش نیستند.
    • IR ۰۸:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      2 1
      انقلابیون پس از انقلاب هر چند مخالف شدید اصلاحطلبان هستم اما لااقل انها وقتی منافع مالی در تندروی نبود تندرو بودند
  • مهدی IR ۰۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 1
    این کوتله سیاسی یکی از تندروترین افراد تسخیر لانه جاسوسی امریکا بودوبا شعار های تند یا انموقع در اشتباه بود یا الان یا کلا نمي فهمد
  • RO ۰۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 12
    مرگ بر چین و روس مرگ بر مشرق نیوز
    • IR ۰۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      7 2
      احتمالاً از نظر تو درود بر بهائیان منحوس و مزدور و حامیان صهیونی و یانکیش!!!
    • آرش IR ۰۹:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      3 1
      اصول گرا،یعنی کسی که به اصول انسانی و اخلاقی باید پایبند باشه،، ارتباط با شرق یا غرب بر پایه ی احترام متقابل و انسانیت باید باشه،، چین و روسیه هم اگر رفتار آمریکا را در روابط متقابل داشته باشند، قطع رابطه با آنها الزام است،، سیاست قطعی جمهوری اسلامی باید نه شرقی نه غربی، باید باشه
    • محدثه IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      4 0
      اوه اوه ببین سایت مشرق نیوز چه آتیش سوزی راه انداخته . احیانا جناب عالی خود اصغرزاده نیستی؟؟؟
  • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 0
    مردم ایران خواستار ارتباطی احترام بر انگیز و صلح آمیز با تمام جهان هستند. مردم ایران با هیچکسی سر جنگ و لجبازی ندارند. نظرهای تند هیچ جناحی چه راست چه چپ برای شان اهمیتی ندارد. ما قرار نیست نوکر شرق و غرب باشیم اما دلیلی نداره به دلایل واهی باهاشون سر جنگ داشته باشیم
    • IR ۱۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      وات؟ واتر؟ واتر پلو؟ :/
  • ی د IR ۰۶:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 1
    دوباره پرچم داران غرب با هر حادثه ای ان را وارونه نشان داده به خدایی غرب ما را دعوت می کنند هر چند این بت ننگین به زمین بیفتد ان را سر پا نگه می دارند تا ابد .
  • IR ۰۶:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 1
    حالا چرا نویسنده این مقاله اینقد سنگ کشورهای کمونیستی رو به سینه میزند سیاست خارجه متولی دارد
  • IR ۰۶:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    7 2
    ما حاضریم اصغرزاده و امثال او (تاجزاده_ حجاریان و ...) را بطور مجانی درمان کنیم. داروی ZBV که در شرکت دانش بنیان ما سالهاست روی آن کار می شود مراحل آخر کارآزمایی بالینی را طی می کند و بزودی وارد بازار دارویی کشور می شود.(ZBV علامت اختصاری داروی "ضد بی شعوری و وطنفروشی" است)
    • بهرام IR ۰۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 4
      روی خودت هم تست کن اگر جواب داد برای دیگران تجویز کن
    • IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 1
      روی تو آلبانی بدبخت هم تست می کنیم.اونم مجانی.
  • IR ۰۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 4
    لعنت به شرق از کی تا الان اسلام با کمونیست یکصدا و دوست شده
    • IR ۱۰:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 1
      برای اینکه بازی سیاسیه. وگر نه مسلمانان چین کم تر از فلسطینی ها در رنج نیستن. حتی روزه ماه رمضان براشون ممنوع میشه. اما بازی های سیاسی یکی رو علم میکنه در برابر یکی دیگه سکوت. هر چند که هیچکدوومشون ربطی به ما نداره و مردم ایران خواستار دخالت در هیچکدومشون نینستن
    • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      الان باور کنیم تو یه اسلام گرای ضد کمونیستی؟ یا یه لیبرال آب زیر کاه....
  • محمد IR ۰۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    بنای محوری در شکل دهی جریان اصلاحات پذیرش آمریکا بدون هیچ قید و شرطی است بدون این اعتقاد اصلاح‌طلبان هویتی ندارند
  • محمد جواد IR ۰۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    ما نیاز به مذاکره نداریم ولی آنچه مسلم و قطعی است غرب نیاز به مذاکره داره نه برای کمک به ما بلکه برای بدست آوردن راههای ضربه زدن به ما و نفوذ به کشور و منطقه و شناسایی نیروی نخبه و دزدیدن آنها و ترور دانشمندان هسته‌ای ما پس بهتر است از خیر مذاکره فعلن بگذریم مگر اینها به مفاد برجام تن بدهند و کلیه ی تحریمهایی بعد از بر جام را لغو کنند معنا نداره مذاکره پست سر مذکره بدون اینکه برای ما منفعتی داشته باشه بله اونها خواسته اشان با مذاکره بدون هزینه و تعهد به برجام حاصل شده
  • IR ۰۷:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 0
    ما هم از صحبت‌های آقای اصغر زاده نتیجه میگیریم که آمریکا همانند شوروی سابق به خاطر داشتن زرادخانه های هسته ای و غیر هسته ای و... مصون از فروپاشی نیست و هر کسی میتونه شروع این فروپاشی رو در سوریه. عراق و افغانستان ببینه البته اگر عاشق غرب نباشه و چشمشو روی حقیقت نبنده!!! من خودم یادمه که خیلی از طرفدارهای شوروی نمیتونستن باور کنن که اتحاد جماهیر شوروی با اون وسعت و عظمت میتونه فرو بپاشه، الان دقيقأ همون الگو رو دارم میبینم و ان شاء الله بزودی همون نتیجه رو هم خواهیم دید! !!
  • فریدونی IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 0
    هیچ چیز بد تر از نفهمی و نادانی نیست
  • محمدایوب IR ۰۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    درایران هم میخواستند مانند شوروی عمل کنند. اما گورباچف آرزویش رابه گور برد. ویلتسین هم پس از8سال غلطی نتوانست بکند وبا خفت و خاری. به کنج ویلایش در ولنجک پناه برد انشاالله منتظر محاکمه است
  • IR ۰۷:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    4 3
    کجای این حرفها نگاه عاشقانه به غرب هست. این بنده خدا میگوید که باید با غرب هم به اندازه شرق رابطه داشت. رابطه تک بعدی با شرق ما را تبدیل به مستعمره شرق خواهد کرد..
    • محدثه IR ۱۵:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      آهان اونوقت رابطه تک بعدی با غرب در زمان ننگین دولت بنفش ما رو تبدیل به مستعمره غرب نمی کرد؟
  • IR ۰۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    مردم فکر نون شبشون و اقتصاد نابسامان کشورن اصغر زاده نگران افکار عمومی غرب خدشه دار نشه!! خدشه دار نشدن افکار غرب تو هشت سال روحانی برا مردم نون و آب و مسکن شد؟ مرده شور افکار عمومی شون رو ببره کلاه بردارای عهد شکن
  • عمار IR ۰۸:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    5 0
    یاخداااا... چطور روشون میشه حرف میزنن!!؟؟
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    وقتی آمریکا به طبس حمله کرد مشخصا این عنصر نفوذی خبرداشته و با متجاوزین همدست وبوده و نقطه ضعفی در دست آمریکائیها دارد که همیشه نگران روشدن آن است و بنا بدستور شیطان بزرگ دارد حرف می زند
  • سید IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    3 0
    اژغرژاده ژان تو بهتر اشت به کار خودت مژغول باشی و در کار بژرگترها دخالت نکنی!!!
  • DE ۰۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    اینکه رئیسی با وزیرخارجه خود بتواند ابتکار خلاقانه‌ای در راستای سیاست خارجی داشته باشد معلوم نیست چون نه حاضرند سینه خیز برن نه امریکا را کدخدا بدوند نه جلوی عربها زانو بزنند...نه با مافیای اقتصادی و سیاسی کنار میان..... ما اصلاح طلبها به این اعمال میگیم سیاست موفق خارجی و تعامل با غرب که رییسی و دولتش بلد نیستند.
  • IR ۰۹:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    اين خودش يكي از ..... هاي سفارت آمريكا بوده حالا براي ما نسخه دوستي با آمريكا ميپيچه!!!
  • IR ۰۹:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    2 0
    اربابش کم آوورده داره به بقیه تعمیم میده آقای انزجار اون آمریکایی ارباب تو بوده نه ارباب ما
  • IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    پسر یه لقمه گرفتم بخورم، دو سه تا خطش رو خوندم حدود ١٠ ثانیه همینجوری دهنم باز موند!! این چجوری میتونه این حرفا بزنه و یه سری اتفاقات رو به هم ربط بده؟! این فعال اصلاحطلبه؟ واقعا ته کشیدن دیگه. خیلی احمقه، شایدم مخاطبش رو احمق فرض کرده!
  • داود امیری IR ۱۰:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    ما چقدر بد بختیم که امثال این آقایون برامون نظریه پردازی و تصمیم سازی میکنند در حالیکه از مطالبشون حداقل سواد ودانش نیز بروز نمیکنه ا(ز اون طرف هم یک اصطلاح هست که میگن خدارو شکر که دشمنان مارا انسانهای احمق قرار دادی )
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    اون رادیکال بالای سرش انصافا عالیه. چون مغزش رادیکاله نفهم
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 1
      معنی مغز رادیکال چیه؟
  • حسين DE ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    0 0
    آقاى اصغر زاده از دوران شيخ مرحوم تا پايان دوران شيخ سمنان تقريباً ٣٢ سال جريانهاى وابسته به نگرش تو تمامى قدرت سياسى و اقتصادى را در بطور كامل در دست داشتند و نتيجه اين شد كه ميبينيم كه چگونه غرب پرستان كشور را تا آستانه نابودى پيش بردند و برجام نافرجام تنها يك نمونه آن است،نگرش به غرب و غرب پرستى شما چه ثمره و دستاوردى براى انقلاب ايران داشت ؟غربيها و اربابان شما به كداميك از تعهدات خودشان در قبال ما اجراء كردند ؟غرب پرستى شما از ذات شماست كه روى تقى زاده ها را هم سفيد كرده ايد، در ضمن من حدس ميزنم كه شما حتمًا نقشى در "گاندو" خواهيد داشت .
  • عرفان IR ۱۴:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    گفته کاش پام قطع می شد از دیوار سفارت بالا نمیرفتم الانم دیرنشده قلبت با اوناست پاهاتو بشکن که سنگ تمام گذاشته باشی...نفوذیها یعنی همینان یدونشونه نه تو لیست سیاه گذاشتن نه خون از دماغشون اومد
  • نیما HK ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
    1 0
    اصلاح طلبی دیگر تمام شده تنها کاری‌می توانند بکنند تحریم انتخابات است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس