کد خبر 1266801
تاریخ انتشار: ۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۰
بهشت و جهنم

روایاتی موجود است که شیعه‌های ما داخل آتش نمی‌شوند و در بعضی از روایات آمده (یزنی الشیعی فیدخل الجنة...)؟ در مقابل روایاتی داریم که معصومین فرموده اند شیعیان ما تقوای الهی دارند و ... جمع بین این گونه

به گزارش مشرق، پاسخ به سؤالات و شبهات موجود در جامعه از وظایف مراکز حوزوی و دینی است که این خبرگزاری در شماره های گوناگون به ارائه برخی از پرسش ها و شبهات و پاسخ های آن، برگرفته از «مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم» خواهد پرداخت.

    

- سؤال

روایاتی موجود است که شیعه‌های ما داخل آتش نمی‌شوند و در بعضی از روایات آمده (یزنی الشیعی فیدخل الجنة...)؟ در مقابل روایاتی داریم که معصومین فرموده اند شیعیان ما تقوای الهی دارند و ... جمع بین این گونه روایات به چه صورتی است؟

   

- پاسخ

در مورد این که شیعیان بر چه اساس و ملاکی وارد بهشت می‌شوند، آیا فقط اسم شیعه بودن برای ورود به بهشت کافی است چنان که از لسان برخی از روایات استفاده می‌شود؟

و یا این که شیعه بر اساس و معیار عمل صالح و تقوی الهی وارد بهشت می‌شوند که از برخی روایات دیگر قابل استفاده است؟ خوب است هر دو دسته روایات ذکر شود و وجه جمع بیان گردد تا روشن گردد که معیار برای بهشت رفتن شیعه چیست؟

الف. دسته اول از روایات دلالت دارد که شیعه اگر شرب خمر، سرقت و یا زنا هم بکند وارد بهشت می‌شوند، چنان که در روایتی آمده است که: «جبرئیل به پیامبر اکرم ـ صلّی الله علیه و آله ـ گفت: به امت خویش بشارت ده که اگر بمیرند و شریکی برای خدا قرار نداده باشند، وارد بهشت می‌شوند. پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ می‌فرماید: به جبرئیل گفتم ای جبرئیل! اگر زنا و یا دزدی کرده باشند باز وارد بهشت می‌شوند؟ جبرئیل گفت: بله ولو شرب خمر کرده باشند.[۱]

ب. در مقابل روایت اول، روایت دیگری داریم که ملاک و معیار بهشت رفتن شیعه را عمل برای خدا دانسته است که اگر عمل شیعه خدایی بود وارد بهشت می‌شود. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ می‌فرمایند: از مردم پست دوری کن، همانا شیعه علی کسی است که عفت شکم و فرج (شهوت جنسی) داشته باشد (آنها را از حرام و مشتبه نگه دارد) و سخت بکوشد و جهاد کند و برای خالقش عمل کند و به ثواب او امیدوار باشد و از عقابش بترسد . اگر این گونه مردم را دیدی آنها شیعه جعفرند.[۲]

چنانچه ملاحظه شد این دو روایت ظاهراً در مقابل همدیگر قرار دارد البته روایت دوم از نظر دلالت مشکل ندارد و موافق با قرآن است که می‌فرماید: «گرامی‌ترین شما نزد خداوند با تقوی‌ترین شما است».[۳]

روایت اول ظهور دارد که امت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ و شیعه عاصی وارد بهشت می‌شوند، آیا واقعا چنین است؟ وجه جمع این دو روایت این است که روایت اول را حمل به جایی می‌کنیم که شیعه عاصی اگر توفیق بر توبه پیدا کند، بعد از پذیرش توبه وارد بهشت می‌شوند، چنان که در ادامه روایت اول خود صدوق ره نیز بیان کرده است که: «اگر شیعه عاصی موفق به توبه شد داخل بهشت می‌شود»[۴] قرآن کریم نیز می‌فرماید: «اوست که توبه بندگانش را می‌پذیرد و از بدیها و گناهان در می‌گذرد و آنچه می‌کنید می‌داند»[۵] امام علی ـ علیه السّلام ـ می‌فرماید: هیچ واسطه و شفیعی کاراتر از توبه نیست.[۶]

ممکن است روایت اول را نیز چنین توجیه کرد که شیعیان عاصی بلافاصله بعد از مرگ وارد بهشت نمی‌شوند، بهشت رفتن شیعه مطلق است ممکن است بعد از پاک شدن در دنیا به وسیله مجازات و اجرای حد و قصاص،[۷] یا به وسیلة‌عذاب‌هایی که در قبر و عالم برزخ می‌بیند سرانجام با شفاعت وارد بهشت ‌شوند. چنان که امام صادق ـ علیه السّلام ـ در جواب سؤالی که در مورد بهشت رفتن شیعیان عاصی شده است می‌فرمایند: ... سوگند به خدا که همه شیعیان وارد بهشت می‌شوند. راوی می‌گوید: به امام گفتم فدایت گردم، آیا اگر گناهان کبیره زیادی مرتکب شده باشند باز هم وارد بهشت می‌شوند، حضرت فرمود: در قیامت همه شان به وسیله شفاعت پیامبر ـ صلّی الله علیه و آله ـ مطاع و جانشینان وی وارد بهشت می‌شوند، ولی من به خدا در برزخ دربارة شما بیمناکم. راوی می‌گوید: عرض کردم: برزخ چیست؟ امام فرمود برزخ همان قبر است از زمان مرگ تا روز قیامت.[۸]

بنابراین، هر دو روایت قابل جمع است؛ زیرا روایت اول حمل می‌شود بر جایی که شیعه عاصی اگر موفق به توبه گردید وارد بهشت می‌شوند و ممکن است مراد از روایت اول این باشد که شیعیان گناهکار بعد از مجازات در دنیا، قبر و عالم برزخ به وسیله شفاعت وارد بهشت می‌شوند.

روایت دوم نیز ملاک بهشت رفتن شیعه را تقوی و عمل برای خدا دانسته و روحیه امیدواری را در دل شیعیان زنده کرده است و از نظر دلالت هم موافق با قرآن است.

    

معرفی منابع جهت مطالعه بیشتر:

۱. عدل الهی، شهید مطهری.

۲. آموزش عقاید، آیت الله مصباح.

      

پی نوشت ها:

[۱] . ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بن بابویه القمی، التوحید، چاپخانه حیدری، تهران، مکتبه الصدوق، ص ۲۶، باب اول، ح ۲۴.

[۲] . کلینی، محمد بن یعقوب، اصول کافی، بیروت، دار صعب، چاپ چهارم، ص ۲۳۳، کتاب الایمان والکفر، باب المؤمن و علامته، و...، ح ۹.

[۳] . حجرات/ ۱۳.

[۴] . ابی جعفر محمد بن علی بن الحسین بابویه القمی، التوحید، پیشین.

[۵] . شوری/ ۲۵.

[۶] . ری شهری، محمد، میزان الحکمه، مکتبه الاعلام الاسلامی، ج الف ـ ت، ص ۵۴۱، توبه.

[۷] . من اذنب ذنباً فعوقب به فی الدنیا، لم یعاقب به فی الاخرة؛ نوری، محمد، مستدرک الوسایل، ج ۱۸، ص ۳۶، باب نوادر.

[۸] . کلینی، محمد بن یعقوب، الفروع من الکافی، چاپ سوم، بیروت، دار صعب، کتاب الجنایز، باب ما ینطق به موضع القبر، ج ۳، ص ۲۴۲.

منبع:حوزه

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 75
  • در انتظار بررسی: 2
  • غیر قابل انتشار: 29
  • رضا IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    30 3
    حالا ایتجوری تبلیغ نکنید که بعضیها منتظرند اینو بشوند و شروع به شرابخواری و.... کنند چون در هر صورت به بهشت میروند.
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      21 2
      شیعه واقعی هیچ وقت وارد جهنم نمیشود. کسانی که فکر میکنند شیعه هستند و دزدی و کلاه برداری و گران فروشی و حق و ناحق و .... میکنند در اشتباه هستند شیعه نیستند.
    • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 0
      کسی که شرابخواری کنه و توبه نکرده بمیره کافر محسوب میشه یعنی کلا در حالت کفر از دنیا میره و کی میدونه که مرگ کی به سراغش میاد؟
    • عبدالله مومن IR ۱۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 1
      در منابع متعدد سنی می خوانیم که رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم. فرموده است که .. علی و شیعته هم الفائزون یوم القیامه = علي و شیعیان او. رستگاران روز قیامت اند. پس هر کس که به این حدیث شریف رسول رب العالمین. ایمان نداشته باشد. کافری خالص است. هر چند معتقد باشد که مسلمان است
    • IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 0
      شیعه یعنی رهرو. یعنی کسی که راه معصومین (ع) رو در پیش بگیره. یعنی کاری که معصومین انجام میدادند رو انجام بده و از کارهایی که اونها نهی کردند دوری کنه.
  • IR ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    13 33
    اتفاقا شیعیان درذربین خاص قرار میگیرند چون بدعت زیاد دارند
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      18 5
      و لعنت خدا بر دروغ‌گویان. شعیه بدعت ندارد. به خدا قسم شیعه حق می‌گوید و به خدا قسم دروغ‌گو و بدعت‌گذار تویی. شیعه معتقد به امامت فرمانروایان پاک منتخب از سوی خداست که نیاز مردم است برای هدایت شدن و حکم عقل آن را تایید می‌کند. شیعه، حق پایمال شده اهل بیت را طلب می‌کند که سفارش قرآن و پیامبر است به توسل به قرآن و اهل بیت. شیعه، همان است که ظلم به امامان و بزرگانش، نشانه برحق بودنش برای مردم آخرالزمان است. شیعه، هر کاری را با قرآن و عقل می‌سنجد و به چیزی جز اطاعت خدا سفارش نمی‌کند و به جز ظالمانی که دست به تجاوز می‌زنند، با کسی سر جنگ ندارد و منطق او زیبا و رفتار او دوستانه و به دور از خشونت است و همه قرآن را قبول دارد، نه هر بخشی که مورد پسند نفس اوست. شیعه همان است که هیچ گروهی حاضر به یک مناظره آزاد در مقابل چشمان مردم دنیا با او نبوده مگر این که حق را نمایان کرده است. این سایت پاتوق شیاطین شده و شیاطین از درک عاجزند. اما مردم برای شناخت شیعه، به قرآن آخرین کتاب الهی مراجعه کنند.
    • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      14 2
      کدوم بدعت مثلا ما نمازرو تغییر دادیم؟
  • یا علی (ع) IR ۱۰:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    35 3
    اللَّهُمَّ ارْزُقْنِی شَفَاعَةَ الْحُسَیْنِ یَوْمَ الْوُرُودِ اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم یا مهدی فاطمه(ص)
    • IR ۱۲:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      8 3
      هر غلطی بکنیم و انتظار داشته باشیم امام حسین شفاعتمون کنه؟! اصلاً چنین چیزی اتفاق نخواهد افتاد مطمئن باشید! حتی اگر شبانه روز برای امام حسین گریه کرده باشید. خدا و امام حسین از شما گریه و خرجی نمی خوان از شما عمل به سیره امام حسین رو میخوان.
    • IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 2
      ۱۲:۵۳ بله امام حسین (ع) عمل هم میخواد ولی خودش گریه رو به ما هدیه داده چون گریه دل رو زلال میکنه و به انجام عمل صالح کمک میکنه قدرت اشک رو دست کم نگیر
  • سجاد IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    11 15
    آنچه که خودتان در بالا قید کرده اید این است که جبرئیل به پیامبر گفت به امت خویش بگو..... آیا فقط ما شیعیان در زمره امت پیامبر هستیم یا اهل سنت نیز جزء امت پیامبر هستند؟
    • IR ۱۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      7 9
      فقط شیعیان علی شفاعت می شوند آن هم به شرط نماز خوان بودن ،، شیعه بعد از طی کردن عذاب های متوالی و طولانی در قبر و برزخ پاک شده و نهایتا به بهشت میرود ولی اگر نماز خوان نباشد به گفته خود معصومین که بیان کردن شفاعت ما به فرد تارک صلاه نمیرید
    • IR ۱۲:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      6 3
      با عقلت بسنج سجاد. مگر قرآن نخوانده‌ای که به مردم می‌فرماید افلا تعقلون؟ آیا کسی که پس از رحلت حضرت رسول الله، با امر ایشان مخالفت کند و به جای پیروی از اهل بیت ایشان که کشتی نجات معرفی شدند، راه خود را برود، در امت پیامبر باقی مانده؟
    • IR ۱۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
      2 0
      اقایی که میگی فقط شیعیان علی شفاعت می شوند آن هم به شرط نماز خوان بودن ،، شیعه بعد از طی کردن عذاب های متوالی و طولانی در قبر و برزخ پاک شده و نهایتا به بهشت میرود ولی اگر نماز خوان نباشد به گفته خود معصومین که بیان کردن شفاعت ما به فرد تارک صلاه نمیرید نماز ستون دینه ولی این حرف شما یعنی فقط من نماز بخونم شفاعت میشم؟؟؟ حدیثی از پیامبر درباره شفاعت در مسجد النبی در شهر مدینه که می‌فرماید: شفاعت من برای گناهکاران امتم خواهد بود که مرتکب گناهان کبیره شده باشند یعنی نه فقط شیعه نه سنی مسلمان مسلمان
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    31 9
    شیعه بدعتی ندارد ، بدعت بعد از وفات پیامبر شروع شد و ضمنا کسی که ولایت اهل بیت را ندارد شفاعت اهل بیت شاملش نمی شود
    • احمد IR ۱۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 13
      شفاعت رسول خدا ما را بس است بقیه پیشکش شما جانم
    • IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      2 2
      درود بر شرفت
    • علی IR ۱۳:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 14
      شفاعت فقط و فقط توسط پیامبر اکرم انجام می شود و لاغیر.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 1
      کسی که ولایت اهل بیت عصمت و طهارت را ندارد شفاعت پیغمبر صلی الله علیه و آله و سلم شاملش نمی شود .
    • حامد IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 1
      شفاعت به اذن خداوند متعال است و خداوند پیامبر و اهل بیت طاهرینش را شفیع روز محشر قرار داده است ضمنا اگر شفاعت اهل بیت به کسی نرسد حضرت رسول نیز او را شفاعت نخواهد کرد و با صورت به جهنم خواهد رفت .
    • منتظر IR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 1
      خیلی حرف رسول خدا را گوش دادند که توقع شفاعت داشته باشند چه بر سر میراث پیامبر صلی الله علیه و آله وسلم آوردند، حذیفه خوب میداند،دیوار و در شاهد است. خدا و رسول خدا صلوات الله علیه از ظلمی که در ثقیفه شد تا ابد نخواهند گذشت.
  • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 3
    بله مثلا خاوری،زنجانی این همه قاتل دزد ایران همه مسیحی،هندو،بودایی تشریف دارن شیعه نیستن
  • IR ۱۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 4
    والا این شیعیانی که من میبینم اگه وارد بهشت بشن از عدالت خدابه دوره
  • IR ۱۱:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 1
    فمن یعمل مثقال ذره شرا یره با ایه صریح قرآن چه می کنید؟ چقدر خود قرآن مهجور است
  • IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    13 8
    چین و کشورهای پیشرفته دنبال پیشرفتی هستند که هر لحظه نتیجش را مردم ببینند نه مثل وعده و وعیدهای آقایون اونوقت حضرات دنیای مردم را جهنم کردن بجاش وعده بهشت پنهان میدن جمع کنید کاسه کوزتونا( شیع ه ه می‌ره بهشت)
  • US ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 7
    همه دنیا به جهنم می روند بجز ما خودی ها!!!!
  • IR ۱۱:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 9
    خداوند رحمان است و هر دینی را با قابلیت های خودش می سنجد. هیج تفاوتی بین شیعه و سنی و مسیحی و عیسوی و .. است نیست. در طول تاریخ هر دین خودش را حق مطلق و بقیه گمراه می دانست و این باعث جنایات بزرگی در طول تاریخ شد. ما ها هیچ نفشی در انتخاب دین نداشتیم و و دین پدرانمان داریم. برخی از ما اگر 50 کیلومتر آن طرفتر دنیا آماده بودیم اکنون سنی بودیم. اگر 500 کیلومتر دورتر اکنون ارمنی بودییم تا آخر عمر دین مان همان بود. تصور کنید در 300 سال قبل یکی در یکی از دهات آفریقا دنیا آمده زمانی که نه رادیو بود نه تلویریون و نه رورنامه و مسیحی شده. تا [ر عمر هم حتی نمی دانسته که در دنیا دین دیگری وجود دارد و بسیار انسان شریف و بخشنده بوده. یکی هم در قم در خانواده یک شییه دنیا آمده و شیعه شده و فرد دین دار درستی هم نبوده و نه تنها خدمتی به مردم نکرده بلکه ظلم کرده. در قیامت خداوند آفریقایی به جرم شیعه نبودن به جهنم بفرستند و این شیعه به بهشت. این توهماتی که به ماشیعیان با احادیت ساختگی دست داده که اهل بهشتیم.
    • IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      5 4
      شما از دانش کافی بهره مند نیستید در روز الست ما خودمان انتخاب کردیم که کجا وحتی کدام شهر و روستا متولد شویم .. وقتی خداوند« کلمات » خودش را به انسانها معرفی کرد هرکدام از ما بسته به دوستی ودشمنی خود در دلمان انتخاب کردیم که کجا ؟ وکی ؟ برروی زمین بیاییم . اما کلمات چی ؟ ویاچه کسانی هستند ؟ وقتی آدم و حوا فریب قسمهای ابلیس راکه خود را ناصح وخیرخواه آدم و حوا جازد آنها بیشتر به این خاطر باورکردند که گمان نمی‌کردند ابلیس باآن همه سابقه در عبادت حق تعالی درمحضر خداوند دروغ بگوید وباورکردند که باخوردن ازثمره آن درخت جاودان میشوند اما آنها به روی زمین پایین رانده شدند وافسوس وگریه توبه بسیار کردند تا جاییکه درسوره مبارکه بقره خداوند میفرماید « فتلقی آدم من ریه « ب کلمات » فتاب علیه انه هو تواب الرحیم » یا در آیه ۱۲۴ همین سوره مبارکه ..ابراهیم « بکلمات » فاتمهن .‌‌‌‌‌...که دراحادیث شیعه وسنی به تواتر وفراوان آمده که کلمات که بواسطه آن توبه آدم و امتحان حضرت ابراهیم کامل شد و به امامت رسید طبق آیات الهی امام مقامی بالاتراز نبوت است پنج تن « محمدص ، علی ع، فاطمه ، حسن ع ، وحسین ع » هستند که هرکس براساس حب وبغضش به این پنج حجج الهی جایگاه خودرا زمان و مکان انتخاب کردند و قاتلان ودشمنان حضرت محمد ص و امام حسین ع و..‌زمان ومکان تولد خودرا انتخاب کردند تا با حب ویادر بغض به این انوارالهی زندگی وعمل کنند واینک ما در آخرالزمان هم انتخاب خودمان بوده است و خلقت نامه صورت گرفت اختیار ما این زمان بزرگ و زیبا انشاالله بوده است . البته این حرف شما درست است که کسانیکه از یهود ونصاری یامسیحی وصابئن که ایمان آوردند وعمل صالح آوردند مغفرت الهی شامل حالشان است پدر آن دنیا نه ترس و غم و اندوهی بابت عذاب الهی دارند واین جمله مفهوم آیه ای از سوره بقره است که به این صراحت آمده وخداوندمتعال تاکید کرده است اما شیعیان آنچه مسلم است ترس وغم وعذابشان دربرزخ است که اگرنمازنخوانند سیصد هزارسال درجهنم به زمان طولانی آن دنیا خواهند بود اما شفاعت برای امت یکی از دعاهای مستجاب پیامبراکرم ص است که آن نور وحبیب عزیز الهی مستجاب الدعوه بود و بسیار برای آخرت ما دل می‌سوزاند .
    • IR ۰۰:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۴
      0 1
      احسنت برشما
  • IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 8
    خدا رو شکر زندگیم رو روی نظم؛ اخلاق و هوشیاری بنا کردم و درگیر این اراجیف نیستم! خدا همه ی ما رو عاقبت بخیر کنه.
    • IR ۰۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 2
      چقدر هم از همین کامنتت مشخصه که زندگیت بر مبنای عقل و اخلاق بنا شده!!
  • نظر IR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 3
    بزرگترین بدعت اطاعت از طاغوت پس از وفات پیامبر بود
  • خسروجردی IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 5
    همه مارابزورمیبرن بهشت نکران نباشید
  • IR ۱۲:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 1
    اللهم صل علی محمد و آل محمد
  • ع IR ۱۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 8
    از‌همه ما‌شیعیان بیشتر وارد جهنم‌میشویم‌چرا چون‌همه‌کار مان‌سر همه‌دیگه کلاه‌گذاشتن‌دروغ‌تهمت .ووووووو
  • IR ۱۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    7 1
    من فقط این رو میدونم که خدا با کسی تعارف نداره و شیعه و سنی هم نداره باید به دستور خدا عمل کرده باشید.
  • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    9 9
    دری وری و مزخرفات و خرافات. یعنی قیامت و گناه غیره کشک . با همین مزخرفات شیعه بیخود ترین آدمها رو تربیت کرده
  • رضا IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    8 6
    این موضوع مال قبل انقلاب بود بعد انقلاب به حدی دزدی ، رشوه ، اختلاس ، چپاول ،آدمکشی ، تحصیل مال زوری ، گرفتن مدرک تحصیلی رانتی ، حقوق نجومی ، فساد ، فحشا ، آدم فروشی ، ظلم و...زیاد شده عموم جهنمیان از ایران هستند
  • محسن IR ۱۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    10 9
    خرافات و جهل شماها تمامی ندارد
  • عبدالرسول IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 0
    اگر شیعه،شیعه باشد،به بهشت می رود. شیعه بودن یعنی نیک بودن و راست و درست بودن و...صفات درست اخلاقی و دینی. اما اگر نباشد،حتی گریه بر امام حسین هم نجاتش نمی دهد.
  • فریدون IR ۱۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 1
    کسی که زنا کند از امت امام حسین خارج است و شفاعت به او نخواهد رسید.
  • IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 5
    اگه اینجوریه با جهنم بیشتر راحتمو خخخخخ
  • بوسجين IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 0
    اقا اين حرف چيست پيام قران بالاتر است يا روايات و برخي احاديث شما با اينگونه گفته ها تفسير و علامت غلطي به تربيت مردم مي دهيد بله شيعه واقعي جايش بهشت است اگر متناسب با ارمان ها و ارزش هاي قراني زندگي كند نه اينكه هر كس هر كاري را خواست انجام دهد و حق الناس را رعايت نكند به صرف شيعه بودن اسمي جايش توي بهشت باشد اين تفسير درستي نيست خدا مي گويد از حق وخودم مي كذرم اما از حق الناس نمي كذررم حالا شما بخوان حديث از اين مجمل
  • IR ۱۴:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 0
    شیعه نه شیعه زاده
  • TR ۱۴:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    6 8
    گناه کار به جهنم میره فکر کردید خدا هم مثل شما مذهب گراست
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      4 1
      چی میگی خدا مذهب گراست؟خدا دین هارو یکی مس از دیگری کامل کرده تا به اسلام رسیده که کامل ترینه یعنی دین ها رو بروز رسانی میکرده
    • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      1 0
      ادما مذهب گران .دنبال بهترین دینن . بعضیا دنبال راحت ترین دینن . بعضیا دنبال هوس الودترین دینن . اونوقت خدا بااون خداییش دین بهترنیورده . همه دیناش یکین . برو اول خدارو بشناس بعد صحبت بفرما
    • IR ۰۰:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      علامت سوالاشو جاانداختم اونوقت خدا...؟ همه دیناش یکین ؟
  • مهزیار IR ۱۴:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    3 0
    خیلی از دوستان شیعه بودن را با محب اهل بیت علیهم السلام بودن یکسان می بینند در حالیکه شیعه کسی است مانند ابوذر مقداد میثم تمار رحمت الله علیهم
  • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 3
    بابا جون توهم نزنین مگه خدا از حق الناس میگذره.حالا شیعه واقعی کجاست پیداش کنین.
  • IR ۱۴:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 3
    ایادولتهای ما توچندین سال ملت را تحت فشلرگرانی دادنند بهشت اند
    • IR ۲۱:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      0 2
      شیعه بهشت میره هرکسی که شیعه نیست
  • سید حسین گوهریان IR ۱۴:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    5 5
    شما به وارد شدن شیعیان به جهنم و... کاری نداشته باشید که هر ادعایی صد در صد وافی به مقصود نیست فقط بفرمایید رسوب خدا کی متولد شد و‌دخت ایشان فاطمه زهرا کی وفات نمود؟ آنچه در گذشته اتفاق افتاد نمیدانید حالا بحث آینده که نیومده و ندیده را به میان میکشید
    • عبدالرسول IR ۱۵:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      3 2
      فاطمه زهرا سلام الله علیها وفات نکرد،به ضرباتی که عمر و ابوبکر و عمال او وارد کردند کشته شد... تاریخ تولد رسول خدا صلوات الله علیه وآله هم مشخص هست...
  • احمدخواجوند IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    هرکه حلال خدارا حرام کند وحرام خدارا حلال دوست خداخواهدبود نظرم اینه خداوند کاری به شیعه ،سنی وسایرمذاهب ندارد هرکست تقوای الهی را مدنظر قراردهد دوست خداخواهدبود
  • علی خان IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 2
    من که صد در صد میرم بهشت شما را نمی دونم ،
  • CA ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 4
    لابد اطلاع داريد كه مسلمانها حتى كلمه و مفهوم جهنم را از يهوديان كپى كرده اند. محله و منطقه جهنم در اورشليم است
  • FR ۱۵:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    خدا رحمت کند مرحوم ایت الله مطهری راِ. اصطلاحی بکار می برد به نام "شیعه قالتاق".
  • IR ۱۵:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    ملاک قرآن است نه حدیث
  • یک بازنشسته IR ۱۶:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    طبق گفته قرآن واحادیث چهارده معصوم، هيچ شخص زناکار و شرابخوار وبی نماز را شفاعت نمی کنیم، خدا فرمود است که از هر چ بگذرم از حق الناس نمی گدرم، این فرموده‌ خداوندا آب پاکی است بر دست افراد نادان وهوس باز که بخواهند هر مسير اشتباه را بروند به امید بخشش، لطفا احادیث دروغ وهمراه کننده تحویل عوام الناس ندهید، عمل زشت در هيچ دینی پذیرفته نیست، چه در دنبا چه در آخرت،
  • اسی IN ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 0
    هر کی باشی عمل حسنه نداشته باشی بوی بهشت هم نم چشی احمق جان مگه خود شیعیان به امام حسین رض نامه ننوشتن وبعد نقض عهد کردن و خودشان با امام حسین جنگیدن .لطفا تاریخ مطالعه کنید ب
  • میثم IR ۱۶:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    0 3
    بحث شفاعث درقرآن است.اونهاهم پیامبران وامامانندکه شفاعت میکنند. امابالاترازهمه عاقبت بخیری انسانهاست که اولین شرطش ایمان بخداوعمل صالح وعمل به دستورات خداست .اگه ناخواسته ونه عمدمرتکب گناه شدیم دوحالت داردیکی ممکن است بعد ارعقوبت دردنیاوبرزخ واردبهشت شویم یکی هم ممکن است مورد شفاعت . این راکه گفتم اصلا ربطی به شیعه وسنی ومسیحی ویهودی ندارد.البته این راهم بگم پیامبر جانشین برحق خودراحضرت علی علیه السلام معرفی کردولی حضرات به دورابوبکرجمع شدندکه نتیجه اش شدظهوریزیدوقتل نوه پیامبر.وشیطان بدینوسیله امت پیامبررابه دوگروه تقسیم کردکه به جان هم افتادند.
  • IR ۱۶:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 4
    هیچ دین و مذهبی شما را وارد بهشت نمیکند مگر انسانیت شما
  • قاسم IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 0
    خوشحال نباشیم چرا که عذابهای برزخ دست کمی از قیامت ندارد.
  • محمد IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    1 0
    دوستان گفتن شیعه وارد آتش جهنم نمیشود یعنی فقط شیعیان واقعی که به سنت پیامبر امامان معصوم و قرآن عمل میکنن نه هرکسی که اسم شیعه تو شناسنامه داره ولی به دستورات خدا عمل نمیکنه
  • مهدی- IR ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    4 1
    این خبرها نیست و هر روایت اینچنینی دروغ هست. هر کسی با هر دینی اگر حق الناس را رعتیت نکند. ته جهنم هست.
  • عرفان IR ۲۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
    2 1
    خجالت داره این حرف خیلی مسخره س. حالا شیعه ها چه تاجی به سر دنیاز دن ؟ مثل عقب مونده ها فکر میکنید؟ من خودم شیعه ام اما بچه بازی رو تموم کنید خدا همه ی بنده ها شو دوست داره.
  • مختار IR ۰۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    3 0
    اعمال نیک توبهشت توست واعمال بدتو جهنم توست .اینقدر دین رابال وپرندهید.شیعه....سنی....خداهمه بندگان خود رادوست داردالبته بندگان باایمانش را....شیعه سنی مسیحی یهودشناسنامه بنده خدابودن است نه ملاک بهشت بودن.
  • مهدی با وفا IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    از بس که نظر داده ام دیگر خسته شده ام و خوابم گرفته
  • ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    4 0
    تامیتوانیم در این دنیا خوبی کنیم و انسان باشیم که در همین دنیا نتیجه خوبی و بدی را خواهیم دید بماند که روز قیامت چه میشود خدا همه ما را عاقبت بخیر کند انشا الله....
  • IR ۱۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۴
    3 1
    دوستان الان فکر کردن چون مهر میگزارن در اذان به ولایت امیر المونین شهادت میدهند 10 روز محرم سیاه میپوشن شیعه به بهشت میرن؟؟؟؟ اینجا منظور از شیعه شیعه واقعی کسی که پیامبر و امامان الگو قرار داده حالا کسی که این افراد بزرگ الگو واقعی قرار داده گناه بزرگی میکنه که به جهنم بره؟؟؟؟
  • الم IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 2
    اینکه کسی به این باور برسدکه شیعه یا سنی یا هر مذهبی به هر ترتیبی شده و با هر عملی به بهشت میرود نه عقلانیست نه علمیست و نه دینیست انتشار چنین باورهای بی پایه و اساس از طریق کسانی صورت میگیرد که هر زمان بخواهند ابزاری برای رسیدن به مقاصد خود داشته باشند و تا در فرصت مناسب بکار بگیرند و معمولا این افراد را از کودکی شسته شوی مغزی کرده و از رشد فکر انها جلوگیری میکنند و وارد دنیای پر از خیال و اوهام کرده مورد وسیله خاص خود قرار دهند باتوجه به برخورداری بشر از بزرگترین نعمت الهی یعنی قدرت استدلال لازم است از ان را بخوبی استفاده کرده تا قادر باشد درست را از غلط جدا کند هر نعمتی که از سوی خدا به بشر ارزانی شده باید قدرش را دانست که نادیده گرفتن نعمات خداوندی کفر است و نابخشیدنی و ثمره دانایی در گرو این نعمت بزرگ است از انجایی که یکی از بزرگترین صفات خداوند داناییش هست پس دانایان در جایگاه ویژه ای قرار خواهد داد و نادانان به دلیل استفاده ناصحیح از ایندنعمت مورد بازخواست و سوال قرار خواهد داد که عقوبت خوبی به همراه نخواهد داشت
  • ندارالملک IR ۲۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۱/۲۱
    0 0
    زهشیاران عالم هر که را دیدم غمی دارد بزن برطبل بی عاری که آنهم عالمی دارد
  • اسما ۰۱:۲۲ - ۱۴۰۲/۱۲/۲۲
    0 0
    سلام بخدا قسم خداوند در روز قیامت شعیه ها را نمی بخشه تا اخر در عذاب خدا هستید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس