کد خبر 1266180
تاریخ انتشار: ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۳
ناصر رفیعی

امام باقر علیه‌السلام فرمود گروهی به وسیله ما به خود آبرو می‌دهند؛ یعنی اسم ما را یدک می‌کشند، به اسم ما انگشتری به دست می‌کنند اما به یکباره می‌گویند ۱۰ میلیارد از فلان بانک را برد.

به گزارش مشرق، حجت الاسلام رفیعی در سخنانی با اشاره به اینکه برخی از شیعیان نام عترت را برای رسیدن به مقاصد دنیوی به کار می‌گیرند، گفت: امام باقر علیه‌السلام در حدیثی فرمود «الشّیعَةُ ثَلاثَةُ أصْنافٍ؛ یعنی شیعیان سه دسته‌اند. صِنْفٌ یتَزَینونَ بِنا؛ گروهی به وسیله ما خود را آبرو می‌دهند؛ یعنی اسم ما را یدک می‌کشند، به اسم ما انگشتری به دست می‌کنند و آثار سجده‌ بر پیشانی دارند، اما به یکباره می‌گویند 10 میلیارد از فلان بانک را برد. این تدین، تدین اختلاسی است. الان برخی از این جریان‌هایی که گیر افتادند، هیئت‌دار و مجلس‌دار بودند. روضه‌های چند هزار جمعیت داشتند، اما پوشش بود. امام در ادامه فرمود صِنْفٌ یسْتَأکَلُونَ بِنا؛ ما را وسیله عزت و آبروی و منافع شخصی خود قرار می‌دهند، از طریق منسوب کردن خود به ما امرار معاش می‏‌کنند. برای مسجد 5 میلیون کمک می‌کند تا شما امضاء کنید و برود 10 میلیارد وام بگیرد و بعد قسطش را هم ندهد. پولی که به مسجد می‌دهد، برای خدا نیست. 

وی یکی از ویژگی‌های شیعیان را بذل جان و مال معرفی کرد و گفت: امیر مؤمنان علیه‌السلام فرمود «شِیعَتُنَا المُتَباذِلُونَ فی وَلاَیتِنا». یعنی شیعیان ما افرادی هستند که در راه ولایت ما بذل می‌کنند. بذل یعنی هزینه. امام صادق فرمود شیعیان با بذل و احسان شناخته می‌شوند، اهل بذل و احسانند. امام حسین در ابتدای قیام خویش فرمود مَنْ کانَ باذِلا فینا مُهْجَتَهُ ؛ یعنی هرکه اهل بذل جان است، با ما همراه شود. پس شیعه باید باذل باشد. حالا این متباذل یک وقت جان است، اما یک وقت قلم و یک زمان آبرو و یا یک وقت این بذل بابت مال است. ما چه چیزی برای اهل بیت بذل کردیم؟ دعبل شعر گفت، میثم جان داد، خدیجه کبری مال و منالش را داد. شما فرزندی داری، اسمش را علی بگذار. شما پیراهن مشکی بپوش و یا یک پرچم سیاه در خانه بزن. کاسبی به خاطر شهادت امام حسین مغازه‌اش را می‌بندد و سیاهی می‌زند. در همین مقدار هم غنیمت است. هرکسی ببیند چه کاری از دستش بر می‌آید. حضرت زهرا سلام‌الله علیها به من و شما بذل کردن را یاد داد. ایشان جان و عمرش را بذل کرد، آبرویش را برای ولایت امیر مؤمنان گذاشت. ایشان که حاضر نبود نامحرم صدایش با بشنود، 40 روز درب خانۀ صحابه رفت تا عهد آنان را یادآوری کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 8
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    5 4
    خدا آقای رفیعی را حفظ کند، واقعا باسواد هست
    • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      0 0
      باب الکون و المکان 1- مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ الْحَسَنِ بْنِ مَحْبُوبٍ عَنْ أَبِی حَمْزَةَ قَالَ سَأَلَ نَافِعُ بْنُ الْأَزْرَقِ أَبَا جَعْفَرٍ ع فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنِ اللَّهِ مَتَى كَانَ فَقَالَ مَتَى لَمْ يَكُنْ حَتَّى أُخْبِرَكَ مَتَى كَانَ سُبْحَانَ مَنْ لَمْ يَزَلْ وَ لَا يَزَالُ فَرْداً صَمَداً لَمْ يَتَّخِذْ صَاحِبَةً وَ لَا وَلَداً اصول کافى جلد 1 صفحه:118 روایة: 1 ترجمه : نافع بن ازرق بامام باقر علیه‏السلام عرض کرد: بمن بفرمائید: خدا از چه زمانى بوده؟ فرمود: مگر چه زمانى نبوده تا بتو گویم از چه زمانى بوده، منزه باد آنکه همیشه بوده و همیشه باشد، یکتا و بى‏نیاز است، همسر و فرزند نگیرد. 2- عِدَّةٌ مِنْ أَصْحَابِنَا عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ خَالِدٍ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ مُحَمَّدِ بْنِ أَبِی نَصْرٍ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى أَبِی الْحَسَنِ الرِّضَا ع مِنْ وَرَاءِ نَهَرِ بَلْخَ فَقَالَ إِنِّی أَسْأَلُكَ عَنْ مَسْأَلَةٍ فَإِنْ أَجَبْتَنِی فِیهَا بِمَا عِنْدِی قُلْتُ بِإِمَامَتِكَ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع سَلْ عَمَّا شِئْتَ فَقَالَ أَخْبِرْنِی عَنْ رَبِّكَ مَتَى كَانَ وَ كَيْفَ كَانَ وَ عَلَى أَيِّ شَيْ‏ءٍ كَانَ اعْتِمَادُهُ فَقَالَ أَبُو الْحَسَنِ ع إِنَّ اللَّهَ تَبَارَكَ وَ تَعَالَى أَيَّنَ الْأَيْنَ بِلَا أَيْنٍ وَ كَيَّفَ الْكَيْفَ بِلَا كَيْفٍ وَ كَانَ اعْتِمَادُهُ عَلَى قُدْرَتِهِ فَقَامَ إِلَيْهِ الرَّجُلُ فَقَبَّلَ رَأْسَهُ وَ قَالَ أَشْهَدُ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا اللَّهُ وَ أَنَّ مُحَمَّداً رَسُولُ اللَّهِ وَ أَنَّ عَلِيّاً وَصِيُّ رَسُولِ اللَّهِ ص وَ الْقَيِّمُ بَعْدَهُ بِمَا قَامَ بِهِ رَسُولُ اللَّهِ ص وَ أَنَّكُمُ الْأَئِمَّةُ الصَّادِقُونَ وَ أَنَّكَ الْخَلَفُ مِنْ بَعْدِهِمْ‏ اصول کافى جلد 1 صفحه:118 روایة: 2 ترجمه : مردى از پشت نهر بلخ آمد و خدمت حضرت رضا(ع) رسید و عرضکرد: من از شما مسأله‏اى مى‏پرسم، اگر چنانچه مى‏دانم جواب گوئى به امامت معتقد شوم. امام فرمود: هر چه خواهى بپرس، عرض کرد: بمن بگو پروردگارت از کى بوده (و کجا بوده) و چگونه بوده و تکیه‏اش بر چیست؟ امام فرمود خداى تبارک و تعالى مکانرا مکان کرد بى‏آنکه خود مکانى داشته باشد و چگونگى را چگونگى ساخت بى‏آنکه خود چگونگى داشته باشد و بر قدرت خود تکیه
  • IR ۱۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    13 0
    عجب!!! پس قبول دارید عده ای ریش بلند میذارن و اسمشون رو میذارن حزب اللهی اما حزب الشیطانی هستن!!!
    • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 1
      خیر !کسانی هستند که تبعیت از یهود و عقاید یهود را پذیرفته اند(لیبرالها از هر صنف که باشند)،اینها مسلمان نیستند.
    • IR ۱۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      5 0
      مگه تا حالا نمیدانستنی این که خیلی بدیهی است تا جاییکه امام شخصی در جایگاه منتظری را عزل میکند
    • محدثه IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
      4 1
      بله دقیقا امثالی مثل روحانی ریش قشنگ
  • IR ۱۷:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    2 0
    الهی خدا حفظتون کنه جناب رفیعی بزرگوار، واقعا زیبا بود. اگر امثال شما روحانیون حقگو نبودن، مردم نا امید میشدن حق را باید گفت. و درود بر شما که گفتید که خوارج شیعی هم هستن.
  • IR ۲۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۰
    0 0
    این سخنرانی اقای حجت الاسلام رفیعی بسیار زیباست.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس