کد خبر 1264127
تاریخ انتشار: ۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۴
شمر

شمر بن ذی‌الجوشن قبل از واقعه عاشورا در چهار واقعه مهم تاریخی حضور داشت که در تمام آن‌ها به اهل بیت(ع)و شیعیان خیانت کرد و مرتکب جنایت شد وبه هیچ وجه نمی‌توان او را شیعه یا متمایل به اهل بیت(ع) خواند.

به گزارش مشرق، همه ساله در ایام سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین(علیه‌السلام) که مسلمان و غیرمسلمان را در سراسر دنیا منقلب و متأثر می‌کند، عده‌ای به شبهه پراکنی علیه این نهضت الهی می‌پردازند تا به خیال خود از شور و شعور مردم بکاهند؛ اما این تلاش مذبوحانه راه به جایی نخواهد برد و تنها به گم‌راهی بیشتر این افراد منجر خواهد شد، زیرا عزتی را که پروردگار عالم عطا کرده باشد، مورد تعرض احدی واقع نمی‌شود که خداوند رحمان می‌فرماید: «یُرِیدُونَ لِیُطْفِئُوا نُورَ اللَّهِ بِأَفْوَاهِهِمْ وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ وَلَوْ کَرِهَ الْکَافِرُونَ [صف/۸] می‌خواهند نور خدا را با دهان خود خاموش کنند و حال آن‌که خداوند نور خود را کامل می‌کند، گر چه کافران ناراحت شوند».

   

یکی از شبهات بی‌اساسی که این افراد منحرف به آن دامن می‌زنند این است که: امام حسین(علیه‌السلام) توسط شیعیان خود به شهادت رسید.

   

ما در چند نوشتار به بررسی این شبهه می‌پردازیم و تلاش می‌کنیم شخصیت و زندگی قاتلان امام حسین(علیه‌السلام) را نیز به خوانندگان محترم معرفی کنیم، تا مشخص شود که این جنایت‌کاران به چه نسبتی با تشیع و اهل‌بیت(علیهم‌السلام) دارند.

   

این نوشتار به زندگی «شمر بن ذی الجوشن» یکی از جنایت‌کاران واقعه عاشورا اختصاص دارد؛ ولی از آن‌جا که کارنامه این شخصیت پلید در وقایع عاشورا بر همگان واضح و روشن است، ما تنها به فعالیت‌های او قبل از قیام عاشورا می‌پردازیم.

   

شمر بن ذی الجوشن، یکی از جنایت‌کاران اصلی واقعه کربلا، از تابعین و رؤسای قبیله هوازن از تیره بنی عامر بن صَعْصَعَه و از خاندان ضِباب بن کلاب بود.[۱]

پدر او  شرحبیل بن اعور بن عمرو نام داشت و به «ذی الجوشن» معروف بود.[۲] ذوالجوشن دعوت پیامبر اکرم(صلی ‌الله ‌علیه ‌و آله) را برای پذیرش اسلام نپذیرفت، ولی پس از فتح مکه، چون مسلمانان بر مشرکان پیروز شدند، اسلام آورد.[۳]

وی پس از تأسیس شهر کوفه در زمان خلیفه دوم در این شهر ساکن شد[۴] و شمر نیز به تبع او در این شهر سکونت گزید و به خاطر جایگاهی که در قبیله خود داشت، رفته‌رفته به یکی از شخصیت‌های تأثیرگذار در کوفه تبدیل شد که اوج آن را در اعمال جنایت‌کارانه او در قبال قیام امام حسین(علیه‌السلام) شاهد هستیم.

بخشی از دوران اقامت شمر بن ذی الجوشن در کوفه مصادف شد با خلافت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) و انتخاب این شهر به عنوان مرکز خلافت. شمر در این دوران به تبع اکثریت مردم حجاز و عراق با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) بیعت کرد.

باید توجه داشت که بیعتی که مردم با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) انجام دادند؛ بیعت به عنوان «خلیفه» مسلمانان بود، نه بیعت به عنوان «امام»؛ لذا بسیاری از مردمان این نواحی اعتقادی به امامت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) به عنوان جانشین بلافصل پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌ وآله) نداشتند.

بیعت شمر و بسیاری از اشراف عرب نیز بر همین اساس بود و اگر می‌بینیم که این افراد از امیرالمومنین علی بن ابی‌طالب(علیه‌السلام) اطاعت می‌کردند، به خاطر اعتقاد آنان به امامت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) نبود، بلکه اطاعت آنان از سنخ اطاعت از خلفای پیشین بود. مرور در زندگی و فعالیت‌های سیاسی این افراد می‌تواند به درک بیشتر این موضوع کمک کند.

   

خیانت‌های شمر قبل از عاشورا

همان‌طور که گذشت شمر بن ذی‌الجوشن که از اشراف کوفه بود، پس از بیعت مردم کوفه با امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) با حضرت بیعت کرد.

وی از جمله افرادی بود که در جنگ صفین در رکاب امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) حاضر شد و به جنگ با معاویه بن ابی سفیان که بر خلیفه وقت شورش کرده بود رفت.

شمر در جنگ صفین به مقابله با «ادهم بن محرز» از سپاه معاویه پرداخت و ضربت شمشیر سختی به صورتش وارد شد و مجروح گردید.[۵] پس از تحمیل حکمیت بر امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) گروهی از افراد خودسر از سپاه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) جدا شدند که خوارج نام دارند و شمر نیز از جمله افرادی بود که به آنان ملحق شد. جنایات این گروه امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) را وادار به جنگ با آنان کرد که تنها عده اندکی از آنان جان سالم به در برد که شمر بن ذی‌الجوشن یکی از آنان بود.

   

پس از شهادت امیرالمؤمنین(علیه‌السلام) شمر با امام حسن(علیه‌السلام) بیعت کرد و مدتی هم در سپاه حضرت حاضر شد، ولی به سرعت جذب معاویه شد و به امام حسن(علیه‌السلام) خیانت کرد.

   

البته این پایان فعالیت‌های شمر بن ذی‌الجوشن علیه شیعیان نبود. او در هنگام دست‌گیری «حجر بن عدی» -صحابی پیامبر(صلی‌الله‌علیه‌وآله) و از شیعیان نامدار کوفه- در سال ۵۱ هجری قمری، جزو کسانی بود که به دروغ نزد زیاد بن ابیه شهادت داد که حجر کافر و مرتد شده است و شهر را به آشوب کشیده است و در نتیجه همین شهادت‌نامه‌های دروغ بود که معاویه بن ابی سفیان دستور اعدام حجر و یارانش را صادر کرد و دژخیمان بنی‌امیه آنان را در منطقه «مرج عذراء» به شهادت رساند.[۶]

   

در نتیجه: همان‌طور که گذشت شمر بن ذی‌الجوشن قبل از واقعه عاشورا در چهار واقعه مهم تاریخی حضور داشت که در تمام آن‌ها به اهل بیت(علیهم‌السلام) و شیعیان خیانت کرد و مرتکب جنایت شد. حال پس از بیان این وقایع مستند تاریخی، باید از این افراد شبهه افکن پرسید، که شما با چه سند و مدرکی امثال شمر بن ذی‌الجوشن را در شمار شیعیان به حساب می‌آورید؟ آیا میزان اطلاعات شما از منابع تاریخی تا این حد ناچیز است؟ یا مسئله دیگری در میان است و از شور و شعوری که امام حسین(علیه‌السلام) در عالم به وجود آورده واهمه دارید؟

   

برای مطالعه بیشتر به کتاب «دوزخیان جاوید» اثر دکتر مرضیه محمد زاده مراجعه کنید.

   

پی‌نوشت ها:

[۱]. ابن عبدربه، العقدالفرید، چاپ علی شیری، چاپ بیروت، ۱۴۱۷ ق، ج ۳، ص ۳۲۰-۳۱۸.

[۲]. ابن سعد، طبقات الکبری، چاپ بیروت، ج ۶، ص ۲۴ و فیروزآبادی، القاموس المحیط، ذیل ماده «جشن».

[۳]. ابن سعد، همان، ص ۴۸-۴۷ و ابن عساکر، تاریخ مدینه دمشق، چاپ علی شیری، بیروت، ج ۲۳، ص ۱۸۸-۱۸۷.

[۴]. ابن عبد آلبر، الاستیعاب فی معرفة الأصحاب، تحقیق علی محمد البجاوی، بیروت، دار الجیل، ط الأولی، ۱۴۱۲ ق، ج ۲، ص ۴۶۷.

[۵]. بلاذری، انساب الاشراف، چاپ محمد فردوس الاعظم، دمشق، ۲۰۰۰-۱۹۹۶ م، ج ۲، ص ۴۸۷.

[۶]. طبری، محمد بن جریر، تاریخ الأمم و الملوک، تحقیق محمد أبوالفضل ابراهیم، بیروت، دار التراث، ط الثانیة، ۱۳۸۷/۱۹۶۷ م، ج ۵، ص ۲۷۰-۲۶۹.

منبع: سایت اندیشه برتر (معاونت تبلیغ حوزه های علمیه)

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 36
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 12
  • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    5 1
    این عکس را بهتر بود نمیذاشتید
    • IR ۰۸:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      4 2
      میگن قبیله بنی تمیم که قسمتیشون در ایران و خوزستان ساکنن از نوادگان شمر هستن یعنی خودشون مدعی هستند
  • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    17 3
    خداوند مختار رو بیامرزند که دل شیعیان رو در این دنیا التیام داد
  • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 5
    خیر. حضور عثمانیان و سودجویان کوفه در کربلا مطلقا نافی حضور شیعیان شناسنامه ای و تئوریک و همانها که به امام نامه نوشتند نیست. آیا دوازده هزار نفری که با مسلم بیعت کرده بودند جزو عثمانیها بودند که او را رها کردند؟ آیا امثال شبث بن ربعی که خودشان برای امام حسین علیه السلام نامه نوشتند بعدا خودشان جزو قاتلان ایشان نشدند؟ آیا فرزدق به امام حسین علیه السلام نکفت که که مردم کوفه دلهایشان با تو است اما شمشیرهایشان علیه تو؟ آیا این افراد عثمانی بودند؟ آیا امام حسین به آنها گفت مگر شما برایم نامه ننوشتید؟ اما آنها جواب نداشتند . انکار هم نکردند! امام سجاد علیه السلام وقتی گریستن مردم کوفه را برای اسیران دید فرمود :" این ها بر عزیزان ما می گریند؟ پس چه کسی آنها را کشته است؟" اینها همه از نظر اعتقادی شیعه بودند. بگذارید خیلی بالاترش را بگویم که سنان بن انس هم از نظر اعتقادی شیعه بود! او همان کسی است که سر بریده امام حسین را به دست گرفت و فریاد زد کشت بهترین خلق خدا را ! املأ ركابي فضة وذهبا إني قتلت السيد المحجبا قتلت خير الناس أما وأبا وخيرهم إذ يذكرون النسبا آیا این تفکر یک عثمانی است؟ عثمانی که از اساس فضایل اهل بیت را انکار می کند؟ اضافه می کنم که خود عمر بن سعد نیز عثمانی نبود. لابد شما قصیده مشهور و حدیث نفس عمر سعد با خودش را هم می دانید که می گوید می دانم حسین حق است اما از حکومت ری هم نمی شود گذشت! وقتی که حکم حکومت ری را پاره شده می بیند می گوید "خسر الدنیا والاخره ذلک هو الخسران المبین!" یعنی چه؟ عمر سعد می داند آخرتش را تباه کرده است. حر بن یزید ریاحی می دانست امام حسین حق است و پشت سر او نماز می خواند با همه لشکرش! اما و الببته در آخرین روز دین را انتخاب می کند. کوفیان نزد امام سجاد علیه السلام آمدند و از وی خواستند قیام کند اما ایشان در جوابشان فرمود : « هیهات هیهات ! ای مردم حیله گر حقّه باز ! بین شما و هوس هایتان فاصله افتاده . آیا بر آنید با من هم همان کنید که با پدرم قبل از این کردید؟ مشخص است که باز خطاب به شیعه است. آری. تا شبعه در لحظه آخر به امام خیانت می کند ظهور در کار نیست. یهود هم صدها سال برای ظهور احمد دعا کردند و به مدینه آمدند چون ظهور کرد تکذیبش کردند و با او جنگیدند.
    • IR ۱۶:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      4 2
      شیعه به معنای محب اهل بیت بودند نه به معنای مومن به ولایت ائمه.
    • رها IR ۰۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      1 0
      دقیقا همینطور هست که میفرمائید . مثلا مامون خودش از شیعیان امام رضا علیه السلام بود . در کل اینو بدونید تمام دشمنهای ائمه از صدر اسلام تا به همین الان اعتقاد کامل به امامت ائمه دارند از جمله سران صهیونیست و فراماسونها و ....این هم به دلیل اشراف بسیار بالای اطلاعاتی اونهاست منتها دنیا دوستی بر این علم و دانش غلبه میکنه
    • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 3
      لعنت بر مردم کوفه که جایگاهشان جهنمه تمام مردم کوفه شیعه بودند و اصلا سنی نداشت فریاد هل من ناصر الینصرونی امام حسین (ع)را نشنیدند از چه ترس داشتند فرزند پیامبر (ص)را رها کردند با آن همه سفارش پیامبر دوباره اهل بیت اصلا آن زمان شیعه و سنی و عثمانی وجود داشت اشراف کوفه هر که بودند بخاطر غنایم و مال دنیا جذب معاویه و یزید و جهنمی شدند و گرنه سنت زندگی پیامبر(ص) چه به اشرافی گری
    • کوفه IR ۰۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      1 0
      کوفه تا قرن پنجم هجری قمری بیشترش سنی بود.حتی بعضی از محلاتش تا قرن هفتم هجری هم اهل سنت و جماعت بودند.و در زمان امام حسین کلا ۸۰هزار نفر جمعیت داشته که ۲۰هزار آنها شیعه سیاسی بودند،و شیعیان اعتقادی کوفه به ۵۰۰نفر نمی رسیده. پس چطور اهل کوفه شیعه بودند؟!
  • IR ۱۷:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    11 3
    ماننددولت دوازدهم وملت حسینی
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    19 1
    خدا نکشتت مشرق تصویر این بنده خدا رو چرا گذاشتی خخخ
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    1 6
    چطور طرز وضوع کرفتن پیامبر از یاد رفته و مسئله اختلاف شده ولی وقایع کربلا ریز به ریز جز به جز گویی کنار هر ۷۲ نفر یک کاتب قرار گرفته و فراموش نشده
    • IR ۲۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
      2 1
      فعلا تو وضوتو طبق روال بگیر .ناراحتی از اینکه وقایع عاشورا به جا مونده ؟؟؟ بعد هم گلم امام حسین ع نوه پیامبر ص بودن یه فاصله زمانی هست
    • IR ۰۸:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      1 0
      چون از طرف دولت اموی تبلیغ بود به جنگ عده ای خارجی میروند چیزی شبیه خبرنگاران امروزی باایشان بوده کاتبان عاشورا یا همان مقتل نویسان از طرف دولت اموی بودن شیعه نبودن. به ازای هرجنایتی سله ای دریافت میشده لذا ریز به ریز بقول خودشان فتوحات و جنایاتشان برای افتخار قبیله شان و دریافت پاداش ثبت شده
  • IR ۱۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    0 0
    نام شمر یک نام عربی نیست ودر زبان عبری بمعنای دستان سرا وقصه گو معنی شده است حتی نام پدرش هم یک نام یهودی است . در تورات پیشگویی شده بود که پیامبر بعدی در تیما ویافاران خواهد آمد در شمال مدینه ودرطائف جایی که تورات گفته بود درخت روییده بود یهودیان آمدند و ساکن شدند برخی گفتند شاید مدینه برخی گفتند شایدطائف بواسطه وجود درختان وآب هوای خوش این مناطق وتجمع یهود این دونقطه بود . ابوهریره وکعب الابرار دونمونه هستند در تورات نام مبارک محمدص و امامان آمده بود (ناسی ) به امام میگویند . ردترور در صدراسلام وخانواده پیامبر ص پیداست . حتی در مورد ابن ملجم وقتی امام فزت ورب الکعبه گفتند فرمودند بگیرید پسر زن یهودیه را ! یهودان امت ویهود نفوذی متحدشدند ‌شمرو پدرش هرگز ایمان نیاوردند و اینهمه زیرآبی رفتن ونفوذ وخروج در سپاه امام علی ع نشان میدهد او یک عامل ضد اهل بیت ع بود . لعنت الله علی جمیع اعدا اهل بیت ع السلام علیک یا اباعبدالله
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۵
    2 0
    آیا یزید که دستور قتل امام حسین علیه السلام را صادر کرد شیعه بود . امام علیه السلام در روز عاشورا هنگامی که خواستند با لشکر عمر سعد صحبت کنند به آنها خطاب کردند یا شیعة آل ابی سفیان پس واضح است که لشکر عمرملعون پیروان ابوسفیان و طرفدار بنی امیه بوده اند و اگر در میان لشکر عمر کسانی بوده اند که به امام علیه السلام نامه نوشته اند اغراض دیگری داشته اند که اینجا جای بحث آن نیست به هر حال روشن است لشکری که در برابر امام علیه السلام ایستاده و جنگیده لشکر یزید بوده است که از دودمان بنی امیه لعنة الله علیهم است
  • IR ۰۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    3 6
    اصلا کی اونجا بوده کی دیده یعنی وسط اون جنگ یه تاریخ نویس بوده که اینجور همه چیز رو دقیق میدونین همش قصه اس
    • IR ۰۵:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      خوابای شبشو که نگفته!. زندگیشو تو چند خط گفته. از زمانی که خط اختراع شد خیلی از چیزا ثبت شد چه برسه به این واقعا که مردم هرسال برا هم تعریف می کنن.
    • مجید IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      1 1
      تو شعورت به این چیزا نمی رسه، پس برو تو آغوش مامان بزرگ ملکه. ببین جدت احتمالا به علی محمد باب می رسه. عاشورا واقعیتی است که تو نمی فهمی. قصه و داستان، قضیه انگلیس و بابیت و بهاییت است عزیزم که در بنگاه شایعه پراکنی bbc تو مغزت فرو می کنند.
    • فرهاد IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
      0 0
      تو راست میگی همتون راست میگین معلومه از عملکردتون
  • IR ۰۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 0
    لعنت خدا بر انسان های دروغگو و ملعون.... این نوع انسان ها در حال حاضر هم بیشتر از زمان امام حسین هست. مخصوصا در میان رجل سیاسی و مذهبی و مسئولین.... انسان‌هایی که به وعده حق خداوند متعال اعتقادی ندارند که قیامتی و حساب و کتابی هست و به فریب مردم می‌پردازند.
  • مسلم IR ۰۱:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    معبودا ای دانای قادرومتعال فقط تو بوده وهست وخواهی بود که خلاقیت را عطا میفرمایی هرچه لایق ، پس آنانی که درونی ظلمانی وتاریک دارند را اگر قابل هدایتند از انوار قدسیه ات منور فرما تا به درجات فهم این مهم که مکتب حسین را تو خواستی که بماند وخواستگاه تو قصه نیست
  • محمد IR ۰۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    خیلی تناقض در روایات است..وقتی شمر در جنگ صفین در رکاب علی(ع)جنگیده.یعنی شیعه بوده دیگه..چرا کتمان میکنید..میتونید بگیدهمه شیعیان ..شیعه واقعی نبودن..اینطوری بهترنیست..الان مثل کروبی وموسوی
  • فردین IR ۰۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    سلام درزمان حال وحاضرهم خیلی شمرها داریم که خود را شیعه می نامند اما درعمل یهودی دوآتشه هستن. پس درآن زمان هم خیلی ها بانام وظاهر شیعه میتوانند باشند اما به هیچ عنوان نمیشه شیعه بحساب آورد. شیعیان یک دل رحمی خاصی دارند که درهیچکدام از مذاهب این را نمیشه دید ......
  • محمد IR ۰۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    برای ملتی ک امام حسینی وکربلایی هستن..مهم نیست شمرشیعه یا غیرشیعه باشه..مهم تنفر کربلاییا از شمر است ک درتاریخ سینه ب سینه بما رسیده..تبلیغات رسانه معاند راه بجایی نمیبره..قاتل امام حسین هرکی باشه مورد لعن ونفرین شیعیان است
  • محمد IR ۰۲:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    شمر با امام حسن بیعت کرد و بعد از اینکه امام حسن با معاویه صلح کرد و خلافت معاویه را به رسمیت شناخت مانند سایرین با خلیفه یعنی معاویه بیعت کرد اما شما جرات ندارید که بگویید بعد از اینکه امام حسن تحت شرایطی با معاویه صلح کرد و خلافتش را به رسمیت شناخت معاویه شرعا عرفا قانونا خلیفه شد و هرگز نخواهید توانست
    • کوفه IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۱
      0 0
      حسن بن علی هرگز با معاویه بیعت نکرد،کلا آل علی اهل بیعت نبودند. اگر هم چیزی از بیعت بوده به جبر یا تقیه بوده.
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    این تویی که میگی همش قصه است یک بار برو کربلا تا بفهمی قصه هست یا نه.
  • امین IR ۰۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 1
    سلام امام حسین بهشتیه بچسب به زندگی خودت سعی کن ظالم نباشی تا با اون عزیز به بهشت بری عذاب همه گنهکاران دست خداست تو سعی نکن عذابشون اضافه کنی اگر ناراحت نشید باید برم فکر فردام باشم زندگی اینروزای ما دلار شده که تا بالا میره دین یادمون میره خونه گرون شد برم شکم زن و بچمو سیر کنم فکر نکنم درصدش ن اگر امام حسین حالا هم میبود کسی به یاریش میرفت هر کس رو میبینی از دنیای بدش سخن میگه زیاد نیستند که از اون دنیا بگند آخرت شده مثال سختی رو تحمل کن میری بهشت دلار رو ارزون کن میری بهشت!؟ اصلا خونه رو غذا رو ماست رو... ای وای پول جمع کردی نکنه حروم باشه بری جهنم بهتره یه درصدش پخش کنی بین گدا گودولا مالت پاک بشه بری بهشت به یکی نرسید داره نفرینت میکنه خدایا همه ی بندگانت را دریاب تا زندگی حسین شهید و رفقای صادقش سرلوحه زندگی قرار بدهیم. ای وای کرونا اومده دلم خونه عمم پسرعمم پدربزرگم مردند ای وای عموم کرونا گرفته واکسنم زده بود ببخشید هجویات داشت ولی خدا لعنت کنه همه ظالما خصوصا اونایی که به اهل بیت پیامبر ظلم کردند آتیششون 2آتیشه باشه
  • علی اصغر از تهران IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 2
    حاشیه نروید بیشترین شیعیان و یاران حضرت علی در کوفه بودند بیشترین دوستان امام حسین در کوفه بودند بیشترین نامه هایی که به حسین نوشته شده بود از کوفه بود ولی همین مردم به طور ناجوانمردانه مسلم را از خانه بیرون کردند و روز عاشورا امام را کشتند در واقع امام توسط شیعیان پدرش کشته شد
  • IR ۰۷:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    1 1
    خوب با خلفای زمان بیعت با علی بعد با حسن بعد چون حسن صلح کرد با معاویه و بعد با یزید
  • IR ۰۸:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 1
    فقط دوست دارید با توجیه و تفسیر به رای خود، وقایع را توجیه کنید، این امری مسلم است که حسین(ع) را منتظرانش کشتند، (یا امام زمان(ع) شما هم قطعا در جریان هستید و حتما دلخوش به این انتظارهای الکی نیستید.)
  • IR ۰۸:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    معلومه یک فرصت طلب بوده
  • IR ۰۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    لعنت خدا بر تمام ظالمان جهان
  • محمد IR ۰۹:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    بیش از 24هزار پیامبر کمتر یا بیشتر آمدن تا مردم از گمراهی نجات بدن و یکتا پرست بشن . فکرشو بعضی از پیامبران کشته شدن بخاطر دین خداوند یا حضرت محمد ص دندان مبارکش شهید شد کلاه آهنی در سر مبارکش فرو رفت وهزاران اذیت وازاری که بش دادن اما خداوند دینشو قربانی نکرد پیامبران وصحابه واهل بیت پیامبر رو قربانی کرد تا همه بدانند دین از همه چیز مهمتره حتی از زن فرزند مال و جان باید فدای دین مبین اسلام شود. ودنیا مثل مزرعه ای هست که کاشت می‌کنی قیامت درو می‌کنی . خوشا به حال صحابه و اهل بیت ع سیدنا الشباب اهله الجنه الحسن و الحسین امام حسن و حسین سرور جوانان اهل بهشت من شما به فکر خودمون باشم که چه جمع کردیم برای آخرت خدایا آخرت بخیرمون کن السلام علیکم و رحمت اله وبرکاته
  • علی IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    من نوکرامام حسینم واگردرانزمان بودم وازموضوع جنگ کربلاباخبرمیشدم حتما به جنگ با کفارمیرفتم وجانم رافدای دین خدامیکردم، ولی چیزهایی هست که باورکردنش به عقل ومنطق همخوانی نداره، کل واقع کربلادردوزوزیاکمترانجام گرفته وبرای هریک ازلشکریان ازاجازه گرفتن ازامام ورجزخوانی وجنگیدن وشهیدشدن وخارج کردن نعش شهیدبه خارج ازمیدان جنگ حداقل یک ساعت وقت لازمه واگر جمع شهدایی که به جنگ اوری مشهوربودند. مثل حضرت عباس وعلی اکب وحربن یزیدریاحی وحبیب ابن مظاهروخیلی های دیگرکه ازنام آوران قبایل خودویااز اهل بیت پیغنبربودندجمعاپنجاه نفربوده باشنددوشبانه رو وقت لازمه حال اینکه رفتن ابوالفضل به شط فرات وپرکردن مشک آب ودرگیری وشکستن محاصره دشمن جنگیدن باکور دلان وشهیدشدنشان ورفتن امام بربالای سرناز نین برادرو انتقال نعش حضرت به خیمه گاه بیشازیکساعت وقت لازمه تا انجام بشود.حالا اگردرتمام منطقه جنگ افرادی بوده باشندکه وقایع رانقل کرده باشند نوشته شده ونسل به نسل انتقال یافته تاامروزکه به ما سیده بازهم مداحهای اهل‌بیت وروزه خوانهاواقیت راانطورکه بوده توسیف نمی‌کنند بزرگنمایی می‌کنند. مثلامن درکتابی خواندم که امام حسین هزاروسیصد چندتاازلشکرکفاربدرک واصل کردندغیرازخمیها، اولامگرامام حسین آدمکش بودیابرای کشتن به جنگ رفته بود.همه میدانندکه جنگ به امام تحمیل شد شما بادرنظرگرفتن سن وسال امام که شست وسه سال داشتنداگرهزاروسیصدنفربدون حرکت ایستاده باشندباان شمشیرهای آنزمان که وزن‌شان هم سنگین بوده هزا وسیصدضربه واردکردن انسان هرقدرهم قوی ورزیده باشدخودبخودازحال میرودمتاسفانه درهمه روزه خوانها امام رابه اصطلاح شجاع معرفی میکنندومیگویندکه کشتاری جانانه انجام داد. چرا ین اسلام آنهم شیعه رابدبدنیا معرفی میکنیدتادشمنان ازش سوع استفاده بکنندواقعت دین راتعریف کنید،مثلا تمثال حضرت علی را طوری تر سیم کردندکه انگارشمیرش همیشه آماده کشتنه درصورتیکه امام دست به شمسیرنمیبردمگربرای رضای خداودفاع از ین خدابدتعریف نکنید، اقای مداحی که هنرمداحی راخدا بهش عطافرموده بایدهرجااکه اطلاعاتش کامل نیست ازمطلعین درس بگیردنه اینکه هرکلمه ای که قافیه شعرش جورشدبه زبان بیاره حرف زیاده مجال کم، ببخشیدکه پرحرفی کردم گاهی لازمه،
  • IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۰۶
    0 0
    مشرق جان جا داره یه مطلب به صورت سوالی از مخاطبینت بپرسی که اگه تو اون دوران بودن طرف امام حسین بودن یا علیه اش؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس