کد خبر 1267244
تاریخ انتشار: ۱۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۳۴
روند صعودی اقلام خوراکی/ تورم انتظاری باید کنترل شود

طبق گزارش‌ها روند افزایشی اقلام خوراکی ضروری مردم در ماه‌های اخیر ادامه یافته و در صورتی که عواملی مانند نرخ ارز و انتظارات تورمی ناشی از آن کنترل نشود بر دامنه مشکلات و گرانی‌ها خواهد افزود.

به گزارش مشرق،‌ نرخ تورم در ماه‌های اخیر روند افزایشی داشته و صعودی بودن قیمت‌ کالا و خدمات مصرفی برای ماه‌های آتی دور از ذهن نیست.

نرخ تورم برخی اقلام خوراکی ضروری نشان می‌دهد که روند افزایش قیمت‌ خوراکی با نوسان شدید روبرو بوده و انتظار نسبت به بالا رفتن قیمت‌ها به دلیل بالا رفتن ارز شدت گرفته است. همین عامل باعث شده در ماه‌های اخیر قیمت اقلام خوراکی و مصرفی و خدمات صعودی باشد.

روند صعودی اقلام خوراکی

روغن مایع، شیر،‌گوشت گوسفندی،‌ برنج و مرغ و تخم مرغ که جزء اقلام ضروری محسوب می‌شوند،‌قیمت‌های بالایی را تجربه کرده‌اند. افزایش قیمت‌ها در طولانی مدت باعث می‌شود که سهم این اقلام در سبد مصرفی شهروندان کاهش یابد و در صورتی جلوی روند شتابان قیمت‌ها گرفته نشود دامنه مشکلات و معیشت مردم بیشتر تحت الشعاع قرار خواهد گرفت.

در روزهای اخیر نیز رئیس جمهور به وزرای اقتصادی و ستاد هماهنگی اقتصادی دولت ماموریت داد که به معیشت و تورم رسیدگی کنند.

مشکلات ناشی از تحریم و ناکارامدی سیاست‌های داخلی که منجر به افزایش قیمت ارز و چند برابری قیمت کالا و خدمات شده است. این امر به شکاف طبقاتی دامن زد به طوری که طبق گزارش مرکز آمار ضریب جینی که معیاری برای اندازه گیری فاصله طبقاتی است در مرداد ماه سال ۱۴۰۰ برای کل کشور به ۴۰.۰۶ رسید.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
    0 0
    هر چقدر که بالاتر از چهل بره یعنی افزایش بیش از اندازه فاصله طبقاتی.ضریب جینی عادلانه باید بین سی و چهل باشه .

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس