کد خبر 1267256
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۲:۳۴
گزینه‌های دیگر آمریکا درباره افغانستان چه بود؟

واکنش‎ها به خروج نیروهای آمریکایی از افغانستان با وجود گذشت چند روز از آن همچنان ادامه دارد.

به گزارش مشرق، در حالی که خروج نظامیان آمریکایی از افغانستان با محدود کردن یک جنگ بی سابقه ۲۰ ساله در روزهای اخیر زشت‌تر و کشنده‌تر شد، «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا بر تصمیم خود ایستاد؛ اما در عین حال بارها و بارها یک نفر را به طور خاص متهم کرده است: رقیبش، یعنی «دونالد ترامپ».

به گزارش «ایندیپندنت»، از آنجا که ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا سال گذشته با طالبان برای خروج از افغانستان توافق کرد، بایدن تاکید کرد که او چاره‌ای جز پایبندی به توافقی که به ارث برده است و یا ارسال ده‌ها هزار سرباز آمریکایی به افغانستان و در خطر بودن آنها، ندارد.

بیشتر بخوانید:

افول محبوبیت رئیس جمهور آمریکا در انگلیس

این سیاست بایدن یعنی یا همه از افغانستان بیرون بروند و یا همه در آنجا بمانند.

اما این فرمول تقلیل گرایانه بحث عمیقی را برانگیخته است که آیا درگیری در کابل در واقع اجتناب ناپذیر بوده است یا نتیجه عدم توجه به گزینه‌های دیگر است که ممکن است با نتیجه متفاوت به پایان برسد.

بیشتر بخوانید:

بلینکن: کانال‌های ارتباطی با طالبان را حفظ می‌کنیم

تلاقی غیرمعمول ۲ رئیس جمهور احزاب رقیب که از یک هدف و رویکرد یکسانی برخوردارند، به رسیدن حدس و گمان به گزینه دوم منجر شده است.

منتقدان این امر را یا غیر عادی می‌دانند و استدلال می‌کنند که جایگزین‌های موثری برای اقدامات انجام شده وجود داشته است، حتی اگر به خصوص رضایت بخش نباشند و ممکن باشد هرگز به پیروزی مطلق منجر نشده باشد؛ اما گزینه‌های جایگزین می‌توانست از فاجعه‌ای که در حال حاضر در کابل و ولایت‎های افغانستان به وقوع پیوست، جلوگیری کند.

«مگان سالیوان»، معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در زمان ریاست جمهوری جورج بوش که مراحل اولیه جنگ افغانستان را زیر نظر داشته، می‎گوید «دولت آمریکا در حال ارائه گزینه‌ها به روشی است که در بهترین حالت ناقص است.»

برخی مقام‎های نظامی آمریکا، از جمله «لوید آستین»، وزیر دفاع آمریکا معتقد بودند که باید بین ۳ هزار تا ۴ هزار و ۵۰۰ نیروی نظامی در افغانستان برای حمایت از ارتش این کشور باقی بمانند.

ژنرال «دیوید پترائوس»، فرمانده بازنشسته نیروهای آمریکایی در افغانستان و سازمان سیا، می‎گوید «جایگزینی وجود داشت که می‌توانست از فرسایش بیشتر جلوگیری کند و به احتمال زیاد ما را قادر می‌ساخت تا برخی از دستاوردهای طالبان در سال‌های اخیر را پس بگیریم.»

به گفته وی، وضعیت در افغانستان می‌توانست متفاوت از این پیش برود؛ به طور مثال نیروهای افغانستان در خط مقدم با طالبان بجنگند و آمریکا هم از طریق هوا آن‌ها را حمایت کند.

اما کاخ سفید چنین پیشنهاد و طرحی را رد کرد و مدعی شد که این باعث می‌شود که جنگ بیشتر ادامه پیدا کند.

«جنیفر ساکی»، سخنگوی کاخ سفید گفته بود که آمریکا فقط ۲ گزینه داشته است، یا ده‌ها هزار نیروی آمریکایی دیگر به افغانستان بروند و جانشان به خطر افتد، یا اینکه آمریکا کاملا از افغانستان خارج شود.

بایدن سومین رئیس جمهور پیاپی آمریکاست که مصمم بود سرانجام جنگ در افغانستان را که جان بیش از ۲ هزار و ۴۰۰ سرباز آمریکایی و حدود ۲۴۰ هزار افغانستانی را گرفته و بالغ بر ۲ تریلیون دلار هزینه داشته است، پایان دهد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس