کد خبر 1267834
تاریخ انتشار: ۱۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۹
افغانستان نمایه

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه ایران به‌دنبال گسترش صلح و ثبات در افغانستان است، گفت: دولت آتی افغانستان به تعهدات سال‌های گذشته‌ در قبال ایران پایبند باشد.

به گزارش مشرق، ابوالفضل عمویی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، درباره خواسته‌های جمهوری اسلامی از دولت آتی افغانستان اظهار داشت: در ایران به تحولات افغانستان با حساسیت بسیار بالایی توجه می‌شود؛ ارتباطات ایران و افغانستان چند وجهی و عمیق است که موضوع هم‌زبانی و هم‌کیش بودن بین ایران و افغانستان باعث شده که حساسیت‌ها درباره افغانستان در ایران زیاد باشد.

وی افزود: مهم‌ترین خواسته ایران برای افغانستان حفظ صلح، ثبات در آنجا است؛ ناامنی در افغانستان می‌تواند تأثیرات منفی بر امنیت جمهوری اسلامی بگذارد و از همین جهت ایران دنبال گسترش صلح و ثبات در افغانستان است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: ما به موضوعات افغانستان از منظری نگاه می‌کنیم که نباید امنیت در آنجا موجب موج جدی از مهاجرت به ایران شده را شکل دهد. 

عمویی گفت: ایران در حال حاضر میزبان ۳.۵ میلیون مهاجر افغانستانی است که با احترام در کشور ما زندگی‌ می‌کنند این در حالی است که ظرفیت پذیرش مهاجرین بیش‌تر می‌تواند ایران را با چالش‌هایی مواجه کند.

نماینده تهران در مجلس افزود: حفظ امنیت مرزهای ایران از اهمیت بالایی برای تهران برخوردار است و به حساسیت بالایی به این امر نگاه کرده و توجه می‌کنیم.

وی خاطرنشان کرد: حفظ وضعیت تجارت بین ایران و افغانستان از اهمیت بالایی برخوردار است که البته این موضوع یکی از مجراهای تأمین نیازهای افغانستان است.

عمویی گفت: تجارت مشروع بین یاران و افغانستان باید بیش از پیش در جریان باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس اظهار داشت: راه حل ایران برای موضوع افغانستان روی کارآمدن یک دولت وحدت ملی است که باید همه اقوام و مذاهب افغانستان را پوشش داده و بتواند نمایندگی کند. ضمن اینکه در عین نمایندگی حفظ حقوق همه اقوام افغانستانی، صلح و ثبات در این کشور هم باید سامان یابد.

وی افزود: مشکلات افغانستان و دخالت آمریکا در این کشور هیچگاه و خروج نامنظم و غیرمسئولانه ایالات متحده هم بر مشکلات افزود. 

عمویی گفت: انتظار ما از همه طرف‌های افغانستانی آن است که به گفت‌وگو بین خودشان روی بیاورند و ایران هم آمادگی میزبانی این موضوع را دارد. زیرا تجربه این کار را پیش‌تر داریم که جریانات مختلف جمهوریت در کنار جریان طالبان را نشانده و از آنها خواستیم به صورت مستقیم مسائل خود را مطرح کنند؛ این ایده و ظرفیت در ایران وجود دارد که مجدداً مذاکرات بین افغانستانی‌ها را برگزار کرده و شرایط را برای این کار تسهیل کنیم.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: افغانستان باید در چارچوب تعهدات بین‌المللی به تعهدات خود با کشور همسایه یعنی ایران پایبند باشد. از جمله موضوعاتی که در این باره وجود دارد مسائل بین دو کشور که باید مورد احترام از سوی حاکمیت افغانستان باشد.

نماینده تهران در مجلس افزود: یکی از مشکلاتی که در افغانستان است و مربوط به دخالت آمریکایی‌ها است موضوع مواد مخدر است؛ از وقتی که ایالات متحده در افغانستان حضور پیدا کرده مواد مخدر در این کشور زیاد شده  است؛ جمهوری اسلامی برای ایجاد مانع ترانزیت مواد مخدر شهدای زیادی در این راه داده است و انتظار ما از طرف افغانستانی آن است که مانع توسعه کشت مواد مخدر شود و در این چارچوب حاکمیت این کشور باید ملاحظات جمهوری اسلامی ایران را مدنظر قرار دهد.

منبع: فارس

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس