کد خبر 1244330
تاریخ انتشار: ۲۱ تیر ۱۴۰۰ - ۱۶:۱۶

به گزارش مشرق نورنیوز در رشته توئیتی نوشت: چرا طرف‌های افغانستانی با تاکید بر اخراج آمریکا، بر لزوم نقش آفرینی ایران در حل بحران‌ افغانستان تاکید دارند؟
 
1. آمریکا به بهانه مبارزه با تروریسم، آن را با تاسیس و تقویت امثال داعش گسترش داد اما ایران و جبهه مقاومت کانون مبارزه با تروریسم بوده است.

2. ایران همواره میزبانی مناسب برای مردم جنگ‌زده افغانستان بوده حال آنکه آمریکا طی 20 سال اشغال افغانستان موجب کشتار 47 هزار غیرنظامی و میلیون‌ها افغانستانی شده است.

3.تولید مواد مخدر در دوره اشغال از 200تن به 9هزار تن افزایش یافته اما به اذعان گزارش سازمان ملل، ایران در صدر مبارزه با مواد مخدر بوده است. 

4.میان ملت ایران و افغانستان قرابت‌های بسیاری وجود دارد حال آنکه غربی‌سازی فرهنگی آمریکایی‌ها با واکنش گسترده مردم افغانستان مواجه شده.

5.آمریکا با سیاست تفرقه‌افکنی در حالی پیگیر تجزیه افغانستان بوده که جمهوری اسلامی همواره بر اصل همگرایی و تعامل افغان-افغان تاکید داشته است.

6.آمریکا و شرکای غربی‌اش در حالی در این سال‌ها به تاراج منابع افغانستان مشغول بوده‌اند که ایران همواره بدنبال انتفاع دو جانبه بوده است.

7.افغانستان همواره برای آمریکا محلی برای ایجاد شکاف در منطقه و اعمال فشار بر کشورهای همسایه بود اما ایران بر اصل همگرایی منطقه‌ای تاکید داشته. 

8.حضور آمریکا در هر کشوری جز جنگ، ناامنی ارمغانی نداشته اما ایران همواره برای برقراری ثبات و امنیت بر اساس خواست مردم تلاش کرده‌ است.

چرا افغانستانی ها نقش آفرینی ایران رو میخوان؟

چرا افغانستانی ها نقش آفرینی ایران رو میخوان؟

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 13
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • IR ۱۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    8 2
    افغانستان ( خراسان بزرگ ) پاره تن ایران زمین میباشد ، اتباع امروز افغانستان همتباران دیروز و کهن ما ایرانیان هستند ریشه های تاریخی زبانی فرهنگی مذهبی مشترک همچنان باقی است هر چند طی این حدود دو قرن جدایی و مرزهای استعماری ، استعمارگران و دشمنان ایران تلاش زیادی کردند تا بین این دو بخش تفرقه و دشمنی ایجاد کنند ، در هر حال افغانستان هیچ تصمیم و هیچ اتفاقی نباید بدون اطلاع ایران بزرگ صورت بگیرد امیدوارم مسئولین محترم درمورد افغانستان بازیگری فعال و هوشمند باشند همچون جنگ قره باغ تماشاگر نباشیم تا رقبای منطقه ای ایران وارد بازی شوند، هزاره ها شیعیان، همچنین اقوام پارسی و تاجیک افغانستان باید مورد حمایت ایران بزرگ قرار بگیرند حتما" باید اقوام پارسی و تاجیک و هزاره در حکومت آینده افغانستان سهیم و نقش آفرین باشند
    • IR ۲۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
      2 0
      اونا همچین جسی ندارند تاریخ برای آنها جز تحقیر و طبقه چندم بودن چیزی ارمغان نیاوره و حاصل آن برای طرف افغان عدم اعتماد شده است پس کینه جویی می کند
    • IR ۰۴:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      1 1
      متاسفانه بعد از تجزیه افغانستان که با دخالت مستقیم انگلستان بریتانیا استعمار کهن صورت گرفت سیاست افغانستان بر این منوال بوده مهاجرت و کوچ اقوام پشتون از مناطق حوالی پاکستان امروزی به مناطق پارسی و تاجیک و اینکه هزاره ها، پارسیان، تاجیک ها از قدرت و حاکمیت افغانستان دور باشند و نوعی فارسی ستیزی، ایرانستیزی حاکم باشد خوب هم باعث تضعیف موقعیت این اقوام بودند و هم تبلیغات و سیاست ایرانستیزی تا حدودی موثر هم بوده ولی در هر صورت منافع ملی ما در این مهم سهم گیری تاجیک ها هزاره ها و پارسیان در قدرت و آینده افغانستان .. اقوام پشتون، خصوصا" طالبان پشتون نباید به تنهایی در افغانستان حکومت کنند
  • FR ۱۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    13 4
    شکی نیست وقتی امریکا در تقابل با ایران است آنهم تقابل تمدنی مسلما افغانستان همسایه مسلمان به ایران اسلامی بیشتر می‌تواند تکیه کند
    • یک افغانستانی هستم IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 1
      اقوام ایرانی تبار و شیعه مذهب افغانستان از دست ظلم و ستم پشتون های نزدیک به پاکستان و عربستان به سطوح امده اند به همین خاطر خواستار نزدیکی هر چه بیشتر به ایران هستند.البته ایران نباید حضور نظامی مستقیم در افغانستان پیدا کند. ولی بطور مخفیانه خیلی کار ها را میتوان انجام داد.دارم به این قضیه فکر میکنم که نفوذ ایران بر طالبان بر پایه اشتراکات سیاسی زودگذر و آمریکا ستیزیبنا شده است که اگر روزی آمریکا و حتی جامعه جهانی طالبان را برسمیت بشناسد دیگر طالبان هم که بر مسند قدرت سوار شده اصولا نیازی به ایران نمی بیند تا بخواهد به ایران امتیازی بدهد.در واقع تمام قدرت و نفوذ ایران بواسطه حضور شیعیان و تاجیک ها در افغانستان است. که اگر اینها هم در آینده قدرت سهمی نداشته باشند عملا آمریکا به هدف دراز مدت خود یعنی قطع کردن نفوذ ایران در افغانستان و آسیای میانه خواهد رسید. آن وقت است که در دراز مدت عواقب اش ......
  • CA ۲۰:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    0 0
    همین باید کافی باشه که امریکا و متحدینش درصدد تجزیه افغانشتان هستند. بایدن در توجیهش گفت که افغانستان در طول دوره حیاتش هیچ وقت کشور یکپارچه ای نبوده.
  • IR ۲۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    7 2
    افغانستان و ایران نه دو کشور که در واقع یک کشور ند و خاک افغانستان بوی مام میهن می دهد بنابراین راه نجات مردم افغانستان بعنوان بخشی از فرهنگ و تمدن ایران نه متمایل شدن به غرب و شرق که بلکه همگرایی بيشتر فرهنگی و حتی نظامی و سیاسی و اقتصادی و... با ایرن قدرتمند است تا با حضور ایران که دلسوزانه به برادران افغانی خود می نگرد نه سود جویانه و با حضور ‌همه گروهای افغان امنیت به این کشور بعد از حدود ۱۰۰ سال باز گردد !د غیر اینصورت همچنان افغانستان عرصه تاخت و تاز و ناامنی غربی ها و دیگر دشمنان این کشور خواهد بود
  • DE ۲۲:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    3 0
    چی‌میگی بابا واسه خودت ، همین امروز گفتن ایران به هیچ عنوان در امور داخلی ما دخالت نکنه ، حالت خوبه کلا ؟؟؟؟
  • IR ۲۳:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    2 1
    ما هر جا ورود کردیم نتیجه برای طرف خواهان حضور ایران، موفقیت امیز بوده مثل عراق، سوریه یا یمن. طرف های افغانی هم فهمیدن قضیه چیه.
    • IR ۰۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      2 1
      افغانستان کشور یکدستی نیست و متاسفانه طی این مدت که از ایران بزرگ تجزیه و جدا افتاد تحت کنترل استعمار پیر انگلیس و تحت حاکمیت اقوام پشتون و غیر پارسی قرار گرفت، ایرانستیزی و پارسی ستیزی تا حدودی در افغانستان نهادینه شده طی این سال‌های طولانی .. اقوام نزدیک به ایران و دوستدار ایران همواره از قدرت و حاکمیت افغانستان دور شدن و اجازه ورود به قدرت و حاکمیت نمی‌دادند .. و هنوز هم این تبعیض و نا برابری یک اصل در افغانستان هست که اقوام پارسی و تاجیک و هزاره در حکومت افغانستان سهیم و شریک نباشند ! ایران باید اجازه ندهد این ظلم و تبعیض تاریخی در حق اقوام پارسی و تاجیک و هزاره مجددا" اجرا و تکرار شود !
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۱
    5 1
    افغانستان جزیی از خراسان بزرگ است . جدا دانستن افغانستان از ایران جفا در حق این مردم ست . به امید پیروزی خراسانی های عزیز. همه ی تروریست ها و کشورهای تروریستی که به زور در حال اشغال فرودگاه کابل هستند رو به زور از کشور اخراجشان کنید و خود امور را در دست بگیرید
  • US ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 0
    یک معلم تعریف کرد که در مدرسه راهنمایی دولتی نصف بیشتردانش آموزان به جای اینکه ایرانی باشند افغانی ها هستند آنهم مدرسه دولتی در حین مراسمی سرود ایران پخش شد هیچکدام از افغانی ها بلند نشدند سرود ایران را بخوانند و بعد از پایان مراسم علت را جویا شدیم گفتند ما افغانی هستیم سرود کشور ما نبود خب بفرمایید کشورتان چرا ایران اشغال کردید آقایی که هر از بر تشخیص نمیدهی آینده و حال این مردم و مملکت را به فنا نده خیلی از این افغانی های ساکن ایران اصلا شیعه نیستند و سنی هستند یعنی فقط برای درآمد آمده اند ایران امتیازات استفاده کنند یه عده نادان بی خرد فقط دهان را باز میکنند اینها خودشان کشور دارند اینها اگر خرد داشتند کشورشان را نابود نمیکردند مشاغل گوناگون را اشغال کرده اند روز به روز بیشتر اشغال میکنند برای کسانی که کشور دارند و خود را ایرانی نمیدانند و خواهان شناسنامه هستند و آینده قسمتی از ایران را جدا نکنند عجیب است
    • iran IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      0 0
      یا نظر شما کاملا" موافقم دوست و هم میهن گرامی ، دولت و مسئولین ما باید شرایط بازگشت مهاجرین افغان به کشورشان افغانستان رو فراهم کند میهمان عزیز است ولی نه برای همیشه و تا ابد ... ایران باید از اقوام هزاره و شیعیان، اقوام تاجیک و پارسیان در داخل افغانستان حمایت کند تا در حکومت آینده افغانستان صاحب سهم و قدرت باشند ، امیدوارم مهاجرین افغان هر چه زودتر به کشور خود بازگردانده شوند تا افغانستان کشور خود را آباد کنند .. در غیر اینصورت در آینده نه چندان دور باید بابت اشتباه امروز هزینه های سنگینی از این بابت پرداخت کنیم !

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس