خطیب‌زاده: استفاده سیاسی از آژانس پاسخ متفاوت ایران را در پی خواهد داشت

سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست خبری هفتگی خود با خبرنگاران گفت که استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت.

به گزارش مشرق، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان صبح امروز (دوشنبه) در نشست خبری با خبرنگاران که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، درباره برگزاری نشست آتی شورای حکام آژانس انرژی اتمی و همچنین موضوعات فنی بین آژانس بین المللی انرژی اتمی و سازمان انرژی اتمی کشورمان، گفت: اجلاس پیش‌روی شورای حکام، یک نشست عادی است. تاکید می‌کنم هیچ طرفی اشتباه محاسباتی نکند و به سمتی نرود که مذاکرات وین تحت تاثیر قرار بگیرد.

 استفاده سیاسی از آژانس پاسخ متفاوت ایران را در پی خواهد داشت

وی افزود: همه باید توجه کنند استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس، پاسخ متفاوتی را از تهران در پی خواهد داشت. روابط ما با آژانس فنی و محترمانه است و مفاهمه عمیقی برقرار است،  امیدواریم بقیه مداخله نکنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص سفر احتمالی «رافائل گروسی» به تهران، گفت: این خبر را شنیده‌ایم، اما نمی‌دانیم این سفر برنامه ریزی شده است یا نه؛ باید از سازمان انرژی اتمی بپرسید.

خطیب‌زاده اضافه کرد: اما در موضوعات فنی، روابط خوب ما ادامه دارد. سوالات مطرح شده آژانس نیز پاسخ داده شده و گفتگوها هم ادامه دارد.

مذاکرات هسته‌ای باید تأمین کننده منافع ایران باشد

وی با بیان اینکه اصل گفتگوها انجام خواهد شد، اظهار داشت: ایران هم بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده و مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی کم‌وکاست تعهدات آمریکا ذیل برجام آغاز شده است، حتما ادامه پیدا خواهد کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این گفتگوها باید تامین‌کننده منافع عالی مردم و جمهوری اسلامی ایران باشد که در چند سال گذشته با نقض مکرر آمریکایی‌ها و بی عملی اروپا، این منافع برای مردم و ایران حاصل نشده است.

خطیب‌زاده گفت: این مذاکرات باید رفع تحریم‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ را بی کم و کاست تامین کند. ما با این رسالت، حتی یک ساعت هم برای رفع تحریم‌های ظالمانه معطل نخواهیم ماند.  

 آمریکا با دستورکار واقعی به وین بیاید

وی همچنین در خصوص تغییرات شکل گرفته در دولت، گفت: همه طرف‌ها این را درک می‌کنند که دولت مستقر و وزرا مشخص شده‌اند و به زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام خواهد شد.  

سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه پیام‌های داده شده از سوی رئیس‌جمهور و وزیر امور خارجه درباره مذاکره روشن است، افزود: طرف آمریکایی باید بداند با ذهنیت دوران ترامپ نمی‌تواند نتیجه‌ای جز شکست حداکثری داشته باشد.

خطیب‌زاده گفت: باید با یک دستور کار واقعی و برای اجرای بی کم‌وکاست، بر اساس «نه تعهد بیشتر یا کمتر» به وین بیایند. این چیزی است که می‌تواند به سرعت، همه ما را به نتیجه برساند.

حملات شب گذشته به پنجشیر به اشد وجه محکوم است

سخنگوی وزارت امور خارجه ضمن محکومیت حوادث شب گذشته در ولایت پنجشیر افغانستان گفت: اخبار پنجشیر واقعا نگران کننده و حملات دیشب به اشد وجه محکوم است.

خطیب‌زاده شهادت رهبران افغانستانی را مایه تاسف و تاثر عمیق دانست و گفت: ما حملات نیروهای خارجی را در دست بررسی داریم و همگان باید بدانند که تاریخ افغانستان نشان داده مداخله خارجی نتیجه‌ای جز شکست برای نیروی متجاوز نداشته است.

وی تصریح کرد: محاصره مردم پنجشیر نگران کننده است و ایران تمام مساعی خودش را برای کمک به آلام مردم افغانستان و تشکیل دولت فراگیر بکار می‌گیرد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی اضافه کرد: این خواست مردم افغانستان است که باید محقق شود و آینده افغانستان را معلوم کند و نه دخالت خارجی‌ها.

خطیب‌زاده با بیان اینکه صلح پایدار از طریق گفتگوهای اصیل بین افغانی می‌گذرد، اظهار داشت: من تذکر جدی می‌دهم که تمامی خطوط قرمز و تعهدات ذیل حقوق بین الملل رعایت شود.

وی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با دقت نظر و از نزدیک تحولات افغانستان را پیگیری می‌کند. نهادهای بین المللی در کنار کشورهای منطقه، وظیفه جدی دارند، صلح و آرامش را در افغانستان تضمین کنند.  

برای برقراری صلح پایدار به افغانستان کمک می‌کنیم

سخنگوی وزارت امور خارجه اظهار داشت: به تمام گروه‌های افغانستانی کمک می‌کنیم تا صلح پایدار ایجاد شود.

خطیب‌زاده همچنین با اشاره به بیانات رهبر انقلاب در خصوص افغانستان، گفت: همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند، رفتار دولت آتی و گروه‌هایی که در افغانستان در قدرت قرار می‌گیرند، رفتار جمهوری اسلامی و کشورها را در عرصه بین الملل مشخص می‌کند.  

وی افزود: هرچقدر مسئولانه رفتار کنند پاسخ درست تری از کشورها، از جمله همسایگان و به ویژه ایران و نظام بین الملل خواهند گرفت.

 واردات ۲۰ میلیون دوز واکسن تا سه هفته آینده

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در خصوص روند واردات واکسن کرونا به کشورمان،  گفت: وزارت امور خارجه از روز اول و حتی قبل از اینکه کرونا وارد ایران شود، اولین دستگاهی بود که این خطر را در سطح دولت گوشزد و اعلام کرد که این فراگیری در دنیا آغاز شده است.

خطیب‌زاده افزود: پس از آن، چه در مرحله جذب کمک‌ها و منابع بین المللی برای مقابله با کرونا و چه در تسریع واردات واکسن، نقش کلیدی و اساسی داشته‌ایم.

وی اظهار داشت: البته به جهت حفظ آرامش و فضای روانی جامعه، سعی کردیم با سکوت و در کنار مدافعین سلامت به تحقق برنامه‌ها کمک کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: تمامی سفرا در کشورهای مختلف نقش کلیدی در تامین مواد اولیه و دستگاه‌های مورد نیاز، حتی برای تولید واکسن‌های داخلی داشتند.

خطیب‌زاده اضافه کرد: به دلیل نیاز جامعه نمی‌توانستیم معطل بمانیم،  به همین دلیل واردات واکسن را از مقاصد مختلف پیگیری کردیم؛ چه با تولید مشترک در کوبا و چه از روسیه، چین و هند.

وی افزود: از سبد کواکس و سبدهای دیگر نیز واردات انجام شد و با تلاش‌های گسترده‌ای که صورت گرفت و به ویژه با جدیتی که در چند هفته اخیر بوده است، حداقل نزدیک ۲۵ میلیون و ۳۰۰ هزار دُوز از چین واردات واکسن داشتیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با بیان اینکه چندین میلیون دُوز نیز از سبدهای کواکس، آسترازنکا داشتیم، گفت: از کشورهای دیگر هم چه به صورت اهدایی و خریداری داشتیم که همه آنها در هفته جاری تشدید خواهد شد.

خطیب‌زاده افزود: از دوستانم در وزارت بهداشت درخواست می‌کنم آمار دقیق و ریز را ارائه کنند. اما من این نوید بزرگ را می‌دهم که حداقل به میزان ۲۰ میلیون دوز واکسن تا سه هفته آینده وارد ایران خواهد شد که یک جهش عمده‌ در تزریق واکسن در کل کشور خواهد بود.  

چند ۱۰ میلیون دوز در ماه اکتبر وارد می‌شود

وی تاکید کرد: اینکه من رقم دقیق را نمی‌گویم به این دلیل است که وزارت امور خارجه هیچگاه وعده نداده است از این رو هر وقت واردات انجام می‌شود، وعده محقق شده را اعلام می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: آنچه که می‌توانم بگویم، ۲۰ میلیون دُوزی است که در ماه میلادی جاری به همراه چند ۱۰ میلیون دُوز اضافه در ماه اکتبر از مقاصد مختلف وارد خواهیم کرد و این در کنار تولید مشترکی است که انستیتو پاستور انجام می‌دهد.

 خطیب‌زاده همچنین در واکنش به بررسی سیاسی منشاء «کرونا» توسط برخی از کشورهای غربی، تصریح کرد: بررسی منشاء کرونا باید در مسیر خودش ادامه پیدا کند.  

وی افزود: اما آنچه آمریکا و برخی کشورهای غربی در سیاسی کردن منشاء کرونا انجام می‌دهند، آن هم در شرایطی که در میانه فراگیری کرونا همه باید همت کنند که همه مردم دسترسی برابر به درمان و واکسن کرونا داشته باشند، جای تاسف دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان تصریح کرد: الان باید تمرکز کنیم که کشورهای تولیدکننده واکسن کرونا، دسترسی یکسانی به کشورها برای واردات بدهند و این امر تاکنون محقق نشده است.

خطیب‌زاده افزود: متاسفانه شاهد یک «آپارتاید» واکسن هستیم و کشورهای آمریکا و اروپایی باید به مسئولیت خودشان عمل کنند.

وی تاکید کرد: همه را دعوت می‌کنم در میانه این درد و رنج جهانی به هم کمک کنند تا بشر از این فراگیری به سلامت عبور کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان درباره اجلاس مجازی وزرای خارجه و نمایندگان ویژه همسایگان افغانستان نیز گفت: وزرای خارجه‌ای که با  «امیرعبداللهیان» تماس گرفتند در خصوص ابتکاراتی که درباره افغانستان مطرح است، نکاتی داشتند و قرار شد هر دو موضوع را در دستور کار بگذاریم که هم نمایندگان ویژه و هم وزرای خارجه، اجلاس داشته باشند. اما باید ببینیم تحولات به کدام سمت حرکت می‌کند.  

خطیب‌زاده اضافه کرد: ایران در کنار مردم افغانستان خواهد ایستاد. صلح و ثبات در افغانستان، صلح و ثبات ایران است.

وی با بیان اینکه ایران دوستی خود را با مردم افغانستان دارد و آن را نیز نشان داده است، اظهار داشت: همه سیاست اصولی ایران، درباره افغانستان را می‌دانند. در چارچوب خواست و اراده مردم افغانستان، می‌خواهیم که به صلح و ثبات در افغانستان کمک کنیم.

آمریکا باید مجوز ورود به میز «برجام» را از ایران بگیرد

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در واکنش به اظهارات یکی از مقامات آمریکایی نیز گفت: این ایران نبود که از «برجام» خارج شد و قطعنامه ۲۲۳۱ و تعهدات خود را نقض کرد؛  آمریکا بود که از برجام خارج شد و قطعنامه را نقض و تمام تلاش خود را کرد تا همه کشورهایی را که ذیل برجام با ما همکاری داشتند، مورد تحریم و تنبیه قرار دهد.

خطیب‌زاده اظهار داشت: ایران همواره در میز و اتاق برجام بوده و این ایالات متحده است که باید مجوز ورود به این میز را از ایران بگیرد.  

وی تصریح کرد: آمریکا سال‌ها است که به مردم ایران ظلم کرده و مردم ما را در مواجهه با تروریسم اقتصادی قرار داده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: جمهوری اسلامی تا ابد منتظر این نمی‌ماند که ایالات متحده با اهرم غیر قانونی و ظالمانه و تحریم‌های فراسرزمینی فشار بر مردم ایران وارد کند.

خطیب‌زاده گفت: اطمینان می‌دهم اگر به صورت راستی آزمایی شده و دقیق منافع ایران تامین شود، جمهوری اسلامی ایران به عنوان طرف متعهد به برجام بازمی‌گردد و به تعهدات خود ذیل برجام عمل می‌کند.

وی در پاسخ به سوال، در خصوص آخرین تمهیدات وزارت امور خارجه برای سفر اربعین و همچنین لغو روادید بین ایران و عراق، گفت: ما هیچگاه لغو ویزا با کشورهای مختلف نداریم. البته به صورت یک‌جانبه موردی را تصویب کردیم و منوط به طرف مقابل بود، یعنی دولت عراق نیز لغو روادید را داشته باشد و آن وقت عملیاتی شود که این به خاطر عدم تصویب از طرف دولت عراق،  همچنان عملیاتی نشده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: آنچه که در دوران اربعین معمولا اتفاق می‌افتد، لحاظ کردن مُهر ورود به جای روادید است.

خطیب‌زاده تصریح کرد: یعنی به تعبیر فنی‌تر لغو روادید نیست اما روادید رایگان و مُهر ورود در گذرنامه‌ها به عنوان روادید است و این معمولاً در ایام اربعین اتفاق می‌افتد و امسال نیز اگر لازم باشد با توافق دو طرف انجام خواهد شد.

مذاکرات وین برای رسیدن به متن و پذیرش تعهدات جدید نیست

وی همچنین در پاسخ به سوال، در خصوص تصمیم جدید کشورمان در خصوص ادامه بررسی فرآیند «برجام» در وزارت امور خارجه یا شورای عالی امنیت ملی، گفت: هر تغییری که قرار باشد صورت بگیرد اعلام می شود، درغیراین صورت اگر قرار بر عدم تغییر باشد، چیزی برای اعلام شدن نیست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: گمانه‌زنی‌هایی بوده و هفته های قبل نیز از من سوال شده و من هم گفتم، اگر تصمیم گرفته شود اعلام می کنیم.

خطیب‌زاده تصریح کرد: آن‌چه که وجود دارد، این است که گفتگوهای وین، گفتگوهای کاملاً فنی برای اطمینان از اجرای برجام توسط ایالات متحده و طرف‌های دیگر است. مذاکرات برای رسیدن به یک متن جدید نیست؛ همچنین مذاکرات برای پذیرفتن تعهدات جدید هم نیست.

وی اظهار داشت: از این رو آنچه که تاکنون با انباشت دانش و سوابق و مسائلی که در وزارت امور خارجه وجود داشته، همچنان در حال پیگیری است.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: اگر تصمیمی بخواهد در مجموعه حاکمیت گرفته شود، آن تصمیم اعلام می‌شود و فعلا هیچ گمانه‌زنی صحیح نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 9
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 5
  • احمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 0
    این سخنگو فک کنم تحمیلی بوده وگرنه عوض می شد
  • IR ۱۳:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    4 0
    نمیری از نگرانی...
  • IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 10
    مردم پنجشیر باید با واقعیت کنار بیان طالبان در افغانستان محبوبه کشور باید یکپارچه بمونه اینکه بیشتر پنجشیر مخالف باشن چیزی رو تغییر نمیده اولویت با کشوره نه یه قوم و قبیله
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 8
      اگر مردم پنجشیر مخالف بودند طالبان به راحتی آنجا را تصرف نمی کرد. بلاهت جوانک تشنه خون و قدرت را به حساب مردم پنجشیر نگذارید
  • ایرانم زنده باد IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    2 10
    ازنظرمن روحانی قویترین رئیس جمهور تاریخ ایران هست
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    1 2
    پس چرا سخنگوی وزارت ضعیف ظریف عوض نمیشه؟!
    • IR ۱۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
      0 0
      به من چرا میگی؟ برو به رییسی بگو
  • احمد IR ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    0 5
    اينها موضع شخصي سخنگو در مورد طالبان و وقايع افغانستان است و كاملا مغاير با سياستهاي نظام است
  • ابوالفضل IR ۲۱:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۵
    3 1
    چه عجب بعد دویست سال یکی اسم پنجشیر رو اورد

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس