کد خبر 1268824
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۹
پیوستن به پیمان شانگهای می‌تواند برای ایران منافع زیادی داشته باشد

کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: با توجه به اینکه مسئله ایران به مسئله نگاه به طرف شرق است و بیشتر خودش را در قطب‌بندی شرقی می‌بیند، می‌تواند از طرف بسیاری از کشورهای عضو سازمان، منافعی داشته باشد.

به گزارش مشرق، ابراهیم فراهانی، با اشاره به برگزاری نشست سالیانه سازمان همکاری‌های شانگهای و بررسی عضویت دائمی ایران در این سازمان، اظهار داشت: طبق دعوت‌نامه‌ای که برای شورای‌عالی امنیت ملی فرستاده شده، قرار است نشست شانگهای در کشور تاجیکستان و شهر دوشنبه مرکز این کشور، در ۲۵ و ۲۶ شهریور ماه تشکیل شود.

بیشتر بخوانید:

لزوم توسعه روابط ایران با چین/ آمریکا مسئول وضعیت افغانستان است

این کارشناس مسائل بین‌الملل اضافه کرد: ایران بعد از سال ۲۰۰۵ در این سازمان به عنوان عضو ناظر بود و در این دوره به پیشنهاد روسیه قرار است که عضویت ایران به عنوان عضو رسمی، در آن بررسی شود و درصورت موافقت، عضو دائمی این پیمان شود. عضویت رسمی ایران در این سازمان برای کشورمان بسیار با اهمیت است.

فراهانی اضافه کرد: ایران با آن که بسیار علاقه داشته و سعی کرده است که بتواند به عضویت رسمی این پیمان درآید، تاکنون نتوانسته است. البته  خیلی از کشورهای مثل ترکیه و چند کشور دیگر نیز عضو ناظر هستند.

بیشتر بخوانید:

سازمان شانگهای و فرصت‌هایی که ایران به دست می‌آورد

وی با بیان اینکه پیوستن به این سازمان می‌تواند برای ایران منافع بسیار زیادی داشته باشد، گفت: با توجه به اینکه مسئله ایران به مسئله نگاه به طرف شرق است و بیشتر خودش را در قطب‌بندی شرقی می‌بیند، می‌تواند از طرف بسیاری از کشورهای عضو سازمان، منافعی داشته باشد و اگر به سمت تولید برود، بازارهای بهتری برای فروش محصولات خود خواهد داشت.

این کارشناس مسائل بین‌الملل افزود: هر کشوری به این پیمان‌های بزرگ بپیوندد، معمولاً وزن سیاسی بالاتری پیدا می‌کند؛ مخصوصاً پیمان شانگهای که ابتدا یک پیمان مرزی برای چین برای اینکه مرزهایش را حفظ کند بوده است و بعد به یک پیمان بزرگ تبدیل شده است که جنبه اقتصادی بسیاری به دور از مسائل امنیتی دارد.

منبع: میزان

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 4
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • TR ۱۳:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 2
    با سیاستی که ایران در پیش گرفته برای حضور دائمی ایران در پیمان شانگهای موافقت نمی کنند ایران با اکثر کشور ها مشکل داره روابط تجاریش قطع شده چنین کشوری رو تو پیمان تجاری شانگهای قبول نمی کنند خود چین که با امریکا دشمنه .چین بالای جهل درصد از صادراتش به امریکاست تا زمانی که ایران یه کشور عادی و سیاست تهاجمیش رو کنار نذاره منزوی میشه
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 1
      هر کشوری که دو ویژگی استقلال و قدرت را داشته باشد که ایران هم هر دو را دارد نهایتاً جامعه جهانی ساخته ذهن مفلوک تو مجبورند تحملش کنند! این تحمل برای شان صدها برابر پذیرش برای شان هزینه بر و سخت تر خواهد بود! پس خیلی خودت را نگران جلوه مده و آب میوه ات را نوش کن!!!
  • ۱۶:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 0
    حسن عضوت در این پیمان
  • سید IR ۱۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 1
    نگاه به شرق ایران باید برمبنای محوریت با چین باشد و روابط با روسیه و هند و سایرین باید با توجه به نقش آفرینی چین در آسیا باشد! چون سابقه رابطه تاریخی و فرهنگی چین و ایران خود یک اطمینان خاطری را برای بی وفا نبودن چینی ها در روابط شان با ایران می دهد! به ویژه آن که چین به سرعت در حال تبدیل شدن به قدرت اول اقتصادی و نظامی در جهان است و مسلماً در آینده ای نزدیک این امر تحقق خواهد یافت و دیگر این که در دویست سیصد سال اخیر در تاریخ ایران، کلیه کشورهای غربی به نوعی به ایران ضربه زده اند و یا در مراودات و مقاولات و قراردادهای شان نسبت به کشور ما خیانت روا داشته اند حتی روسیه! که البته به نظر می آید در زمان ما سیاست این کشور نسبت به روسیه تزاری عوض شده باشد و دیگر نگاه طمع ورزانه به ایران نداشته باشد و البته رابطه با آن باید احتیاط آمیز و همچنان که گفته شد با محوریت روابط ایران و چین باشد!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس