کد خبر 1268851
تاریخ انتشار: ۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۶

به گزارش مشرق، محسن مهدیان فعال رسانه‌ای در کانال تلگرامی خود نوشت: "چرا ایران شبیه سوریه و لبنان و عراق و فلسطین و یمن به افغانستان ورود نمی کند؟"

البته این شبهه را کسانی با تعریض گوشه دار مطرح می کنند که تا دیروز زمزمه مدام شان نه غزه نه لبنان بود. حالا چرا یاد آرمان مبارزه با ظلم شدند؟ چون این روزها خناسان و غداران رسانه ای، همه معرکه شان در موضوع افغانستان، عملیات روانی بر ذهن مخاطب ایرانی است. احتمالا دقیق شوید تائید می کنید. بماند بعد.

بااین حال شبهه وارد است و البته مفید. چون یک چارچوب دقیق از سبک تعاملی انقلاب می دهد.

رهبری نسبت ما و افغانستان را ساده و روان توضیح دادند: "ما مدافع مردمیم" این جمله ساده از محکمات اندیشه سیاسی ماست. در مبارزه با قصاب صهیونیستی نیز کل موضع ایران همین است: رفراندوم. درباره ایران هم نظام اندیشه امامین چنین است: "مشروعیت انقلاب اسلامی از مردم است." زیباست؛ بماند.

ملاک حکمرانی خواست مردم است ولو ناحق بخواهند؛ سرنوشت شان بر گرده خودشان است و لاغیر. بهشت نیز زوری نیست. 

با این توضیح شبهه از بیخ تعیین تکلیف شده است؛  اما سه اصل برآمده از این مقدمه: 

۱- اصل اول خواست مردم همان دیارست. 

سوری و عراقی و فلسطینی اول خودشان ایستادند  وبعد هم از ایران مدد خواستند تا مقابل متجاوز قدرت بگیرند. اما در افغانستان دولت با دمپائی فرار کرد و مردم نشستند تا طالب ها در کمترین زمان حاکم شوند. حوادث پنجشیر نیز برآمده از یک قوم است و مورد استقبال ملت قرار نگرفت و دلیلی ندارد ایران بغیر از محکومیت آدم کشی، وارد نزاع داخلی قومی و قبیله ای شود.      

۲- اصل دوم خواست ملت های مجاهد است. 

اهمیت جبهه مقاومت اینجااست. برای جمهوری اسلامی خواست ملت های مستقر در جبهه مقاومت مهم است. اینکه نکند جنگ داخلی ظاهری و باطنش تقابل با خروش ملت ها مقابل مجسمه شرارت و ظلم مجسم باشد.

اینجا نیز فرق سوریه و افغانستان است. در سوریه تلاش استکبار برای شکستن خط مقاومت بود ودر افغانستان نزاع پشتون و تاجیک و هزاره و غیره است.  

۳- و در نهایت اصل سوم خواست ملت ایران است. 

جمهوری اسلامی اگر در سوریه و عراق با داعش نمی جنگید در کرمانشاه و تهران باید می جنگید. نزاع نیابتی به نفع خاکمان بود، حال آنکه در افغانستان چنین نیست. طالب ها نه داعش اند نه وهابی و نه القاعده. حتا خودشان هم یک دست نیستند. نسبت به گذشته و آینده شان نیز تصویر روشنی نیست. با این حال مهم است که حقوق ایران را به رسمت بشناسند. امنیت مرزها و حق آب هیرمند و جلوگیری از ترانزیت افیون و پرهیز از شیعه کشی و غیره. 

باید حق مردم ایران باید به رسمیت بشناسند و قدم اول نیز در این راه مذاکره است تا بعد.

*بازنشر مطالب شبکه‌های اجتماعی به منزله تأیید محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان از فضای این شبکه‌ها منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 50
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 32
  • IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    19 54
    مسعود دشمن ایران و طرفدار غنی و محصول مستقیم انگلستان است. چرا باید به او کمک کرد؟ پدرش که قهرمانش کردید هم جلاد شیعیان کابل بود.
    • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      10 22
      اون ابلهانی که به این کامنت منفی دادن برن در گوگل سرچ کنن "حادثه افشار" و صفحه ویکی پدیاش رو بخونن تا بفهمن احمد شاه مسعود کیه و برق 3 فاز از کلشون بپره وقتی بفهمن احمد شاه مسعود چه بلایی سر شیعیان محله افشار اورد. حالا بحث شیعه و غیر شیعه هم نیست بحث انسانیته. این شخص در عرض چند روز 700 غیرنظامی و مردم عادی رو به فجیع ترین شکل ممکن کشت
    • بی نام IR ۱۸:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      11 14
      ما چه کار به مسعود داریم مسعود خودش از امریکا دستور میگرفت ما باید به کمک افقانستان برویم تا خود انجارو کنترل کند تا امریکا پاکستان ترکیه در اینده دست مارا نبندد الان ترکیه حفاضت فرود گاه کابل را دارد پکستان هم با طالبان متحد است امریکا هم که دارد به تواففق میرسد بازهم کشور افقانستان به دست استعمار گرا مییوفتد من قصد بی احترامی به کشور افقانستان را ندارم من فقط میگم باید به افقانستان کمک کنیم تا زنان و مادران بچه ها به کنیزی نروند
    • به بی نام IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      11 17
      اگر نمی خواهید از مسعود حمایت کنیم برویم چه کار کنیم؟ افغانستان را اشغال کنیم؟ اینکه ترکیه و پاکستان عاقل هستند و روی اسب بازنده شرط نبسته اند دلیل نمی شود که ایران برود این جوانگ غربگرا که دنبال آتش افروزی در افغانستان است را حمایت کند. آرامش افغانستان بهترین هدیه برای ایران است. اگر ترکیه این هدیه را بدهد دستش هم درد نکند.
    • بی نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 6
      من که نمیگم بریم به مسعود کمک کنیم من میگم بریم تا به مردمشان کمک کنیم
    • به بی نام IR ۲۱:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      10 10
      مردمشان کمکی از شما خواسته اند که بیایید کشورشان را اشغال کنید؟ طالبان هر چه باشند هموطن خوذشان هستند.
    • IR ۰۷:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 0
      شما که اینو میگی اینم بدون امریکایی ها هیچ کاری رو بی دلیل نمی کنند دلیل ترک افغانستان و دادنش به طالبان و پاکستان فقط نزدیکی روابط عربستان و پاکستان و الزام ایران به توجه بیشتر به شرقه وقتی حوثی ها عربستان رو بزنند عربستان از طریق طالبان ایران رو می زنه و چون نظام حکومتی یکپارچه ای نیست یا از زیرش در میرن یا از ترس صدمه به غیر نظامی ها ایرانی ها مجبور به هیچ کاری می شن فکراتونو بزرگ تر کنین
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      0 0
      رهبران شیعیان افغانستان دراون دوران خودشان مقصر بودند که باعث شدند براشون همچین مشکلی پیش بیاد . خداروشکر دیگه ازاون نسل شیعیه افغانستانی کمتر الان وجودداره و فاطمیون فرق دارند بااونها
    • IR ۰۹:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۹
      0 1
      جنگ افغانستان و غیر افغانستان هیچ ارتباطی به ایران ندارد. این مردم افغانستان هستن که تصمیم میگیرن چه نظامی داشته باشن.اگر افغان ها طالبان رونخوان سایر کشورها باید از افغان ها حمایت کنند (که ظاهرا همین طور هست و متاسفانه کسی به این مسئله توجه نمی کنه و ازشون حمایت نمیکنه)و اگر طالبان رو بخوان ،کمک به پنجشیر بی معنی خواهد بود.
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    22 12
    وقتی مردم افغانستان خودشون اندکی مقاومت نکردن و کشور رو دو دستی تقدیم طالبان کردن این چه انتظار بیجایی هست که ایران وارد عمل بشه؟ مگه جون جوونای ما از سر راه اومده؟
    • IR ۱۷:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      14 25
      حضور در سوریه به سبب درخواست اسد و مقابله با صهیون ها بود که اولویت نخست ما هست! اما رفتن به کمک احمد مسعود که پناهنده به مکرون فرانسوی شده است و ایران را هم قبول ندارد و به جای ایران تاجیکستان را به عنوان متحد برگزیده است، چه توجیهی دارد!؟
  • IR ۱۵:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 23
    پدر و پسری روی الاغ نشسته بودند عده ایی گفتند خجالت نمی کشند دو نفری سوار الاغ شدند! پسر پیاده شد، عده ایی گفتند مرد گنده سواره و پسرش پیاده! پسر سوار شد و پدر پیاده ،باز عده ایی گفتند پیرمرد بیچاره پیاده است و پسر جوان سواره! پدر و پسر مجبور شدند هر دو پیاده شوند، مجددا عده ایی گفتند اینها دیوانه هستند که پیاده راه می روند و سوار الاغ نمی شوند!!! الان هم منتقدان عدم دخالت ایران در افغانستان مثل داستان آن پدر و پسر می باشد.
    • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 1
      خیر. هر احدی که تهدیدمون کنه کوفته قلقلی میشه.
    • CA ۲۰:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      0 0
      پیدا کنید پرتقالفروش را!
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    13 4
    داعش مستقیم مارا تهدید کرد
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    15 33
    ببخشید !!!!!! اونجا حرامیها به حرم بی بی جسارت کردند . کدام بیغیرتی نظاره میکنه ؟ میگذاشتید تخریب می کردن ؟؟؟؟ لعنت بر دشمن اهل بیت . هر مزدوری که اصالتش رو با دشمنی به اهل بیت نشون بده شک نکنید که باید مورد عقاب واقع بشه.
    • RO ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 9
      چقدر ساده ای پسر
  • IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    11 9
    توجیه نکنین بهتر از این مزخرفات به اسم توجیه است !
  • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    5 11
    فکر کنم یکی از علتهای اصلیش بحث هزینه باشه چون هزینه ورود به کشورهایی که گفته شده نجومیه وای بحالی که بازم بخواد کشورهای جدیدی اضافه بشه . اقتصاد ما الآن دچار بحران شدید درآمد ارزیه و جور کردن اینهمه هزینه های ارزی کار واقعا مشکلیه
  • محمد IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    10 4
    با دشمنی کورکورانه با آمریکا و اسرائیل از دشمنان اصلی غافل میشوند تا دشمن را در خانه ببینند
    • IR ۲۱:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 8
      درست برعکس، آمریکایی که از آن سر جهان آمده ارث پدر نداشته اش را طلب کرده و دو میلیون افغانستانی را کشته می شود دوست شما، طالبان که مردم افغانستان هست و هیچ دشمنی با تشیع ندارد می شود دشمن اصلی شما.
  • IR ۱۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    0 3
    چون افغانستان دارای مرز زمینی بسیار طولانی با ایران دارد و از اولویت ایران بازگشت امنیت بر آن کشور و به مرزهای ایران است ، افغانستان پس از چندین دهه از تجربه ای جنگهای داخلی و مداخله گریی های بیگانگان برا ایجاد عدم استقرار و سعی برا سرنگونی نظام طالبان از سوی بیگانگان ک در انتها ارتش متجاوزان با خفت و حقارت خاک این کشور را ترک کردن در حالیکه تغییر یا سرنگونی نظام طالبان برا ایران ماننده آب خوردن بود اگر میخواست چون تجربیات نشان داده در هر سیاست های جنگ طلبانه ای غربی ها وقتی ایران بر خلاف آن موج سوار شده ایران برنده و پیروز میدان شده ، اما چرای عدم مداخله ای ایران در افغانستان بخاطر اینکه تعهد گرفتن از طالبان بر عدم دخالت و اجازه دادن دشمنان برا توطئه چینی یا استفاده خاک افغانستان برای حمله ب ایران ، زیرا طالبان بخوبی میداند در افتادن با ایران بهای سنگینی دارد از آنکه داعشی پرداخت کردن......
  • IR ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    16 6
    "ملاک حکمرانی خواست مردم است ولو ناحق بخواهند" پس یه لطفی بکنید رفراندوم برگذار کنید ببینید ملت ایران چه می خواهد ولو ناحق
    • حامد IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      خدا شفات بده
    • حجت RU ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      2 2
      همون هشت سال که زندگیمان را لجن کردین بسه
    • IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 1
      دلبندم...!!!! رفراندوم برگزارشد....دوازدهم فروردین 58
  • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    8 5
    چه تحلیل خنده داری
  • IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    9 2
    همه رفوگرهای قبل از تو شوخی بودن
  • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 2
    4) آمریکا خوب حالشو کرد، حالا نوبت چین و روسیه هست. دقیقا عین ایران. دوباره 30 سال دیگه میفته دست آمریکا. ایران هم اگر میخواستن دخالت نکنند چرا طالبان رو دعوت کردند تهران و ظریف تا کمر جلوشون خم شد
  • بی نام IR ۱۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 7
    به نظر من ایران باید کمک کند تا دوباره قدرت خود را نشون دهد باید به افقانستان یورش ببرد و خود انجا رو کنترل کند
    • IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 3
      که چی بشه مگه ما سرزمین افعانستان رو میخوایم مستعمره خودمون کنیم اگه قرار اتفاقی تو افغانستان بیفته باید مردم افغانستان خودشون بخوان خودشون متحد بشن وعلیه طالبان قیام کنند مگه یادت نیست ما شاه رو نخواستیم متحد شدیم شاه رو بیرون کردیم اونها هم همین کار رو انجام بدن وطالبان رو نابود کنند شما هم انگارجو گرفتت از قدیم گفتن سگ بگیرت جو نگیرت.
    • بی نام IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 9
      باید کمک کنیم مث سوریه و لبنان باید کمک کنیم تا زنان و مادران بچه هایشان به کنیزی نروند
    • بی نام IR ۱۸:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 3
      اون کسی که گفته چرا به افقانستان بریم و گفته سگ بگیرد جو نگیرد این پیامو دارم درسته ما خودمون تضحرات کردیم و شاه را بیرون کردیم اما اگه کسی کمکون میکرد شاید کم تر کشته میدادیم مردم افقانستان هم چون ارتشی ندارند نمیتونن بروند و شورش کنن اگه شورش کنن همه کشته میشوند خو دتو بزار جای یه افقانی وختی ببینی امریکا شوروی و بقیه کشور هایی که به طالبان حمله کردند شکست خوردند تو هم میترسیدی و میگفتی امریکا نتونست بعد ما مردم بی سلاح بی تجهیزات بجنگیم! مردم افغان همین فکر را میکنن که نمیتونن بروند
    • به بی نام IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      8 4
      شما تا کی دروغهای درغگوی حرفه ای مانند دهباشی را باور می کنید؟ کدام کنیزی؟
    • به بی نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      5 11
      خیلی دلت می خواهد خودت برو. طالبان هیچ جرمی ندارد جز اجرای احکام اسلام. پس منتظر نباش اکثریت مسلمان افغانستان با او دشمنی داشته باشند. به قارقارهای اقلیت چند ده نفره که دنبال گرفتن پناهندگی هستند هم نگاه نکن/
    • بی نام IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      4 2
      همین فکرو بکنیین تا به ایران هم حمله کنن
    • IR ۲۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      2 0
      قصاص قبل از جنایت هنر صهیونیستها است. اما از این هنرها نداریم.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      3 2
      من گفتم سگ بگیرت جو نگیرت عزیزم ارتش هم داشت نیروی نظامی هم داشت چی شد همه فرار کردن کی کمک ما کرد هیچ کس. لبنان و سوریه وعراق درخواست کمک کرد ایران کمکش کرد. طالبان خودشون افغان هستند اگه ایران کمکش کنه هرطرف که پیروز بشه شر ایران رو میگی ایران تو هیچ جنگ داخلی شرکت نمیکنه اگه رفت سوریه به خاطر داعش بود داعش نیروی خارجی بود که وارد خاک سوریه شده بود ولی طالبان از مردم خود افعانستان است فرقش اینه.
    • بی نام IR ۱۱:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
      1 2
      با تو موافقم ولی بازم باید کمکشون کنیم اینجوری باشه مجاهدین خلق هم ایرانی هستند اونا اگه مث طالبان شورش کنن چیکار میکنی بازم میگی ایرانین بزار بجنگند؟
  • IR ۱۷:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 2
    ۱۵:۴۰ عمو چی داری میگی تو؟!! چه ربطی به هزینه داره ؟؟ وقتی سیاست راهبردی و هدف منطقی و بدون نقشه ای درست حسابی طراحی نشده وارد جنگ باشی قطعا شکست خواهی خورد ، ترامپ همراه با متحدان منطقه ای خودش باحکام مستبد و مرتجع عرب بابت تقویت و حمایت از داعش برای مواجهه با محور مقاومت و بازدارندگی از قدرت نفوذی ایران بقول خودش هفت تریلیون دلار سرمایه بر باد دادن و در آخر به نتیجه ای نرسیدن سرانجام داعش توسط محور مقاومت و با متحدان ایران از جمله روسیه با کمترین هزینه صفحه‌ای داعشی ها را برچیده کردن....
  • 465 NL ۱۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    چقدر بد دفاع می کنید.
    • بی نام IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
      1 3
      منظورت از بد دفاع میکنید چیه؟
  • US ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    4 13
    افغانستان منابع نفتیو گازی نداره که ما بخایم کلی هزینه کنیم هدف ما رسیدن به مدیترانه و اروپاس از طرفیم افغانستان خودش محبوره از ایران کمک بخاد برای رفع نیازهاش چه از نظر برق چه گاز و ...پس دلیلی نداره سربازای ما برن اونجا جونشونو بخطر بندازن بعدشم سران طالبان اکثرا تهران خونه دارن
  • کارشناس IR ۲۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    3 3
    چون افغانستان حریم نداشت
  • FR ۲۱:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    6 13
    اگر کسی آنقدر ساده ست که جواب این سوال را نمیداند باید پاسخ ساده به او داد که بشار اسد قهرمان فرار نکرد و اسد شیر واقعی بود که پنهان نشد !
  • مهدی IR ۲۱:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    2 2
    جنگ در افغانستان هیچ وقت به نتیجه نمی رسه نه انگلستان نه شوروی و نه آمریکا از جنگ در افغانستان هیچ سودی نبردند و هیچ وقت هم به نتیجه ای نرسیدند
  • IR ۲۲:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۶
    1 3
    برای اینکه اونوقت نفت ۱۲۰ دلاری چهار میلیون بشکه می فروختیم ولی حالا نه
  • IR ۰۷:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    4 0
    حکومت سوریه در برابر مهاجمان استقامت می کرد و از ایران کمک خواست. حکومت افغانستان از آمریکا کمک خواست و هر دو مقاومتی نکردند. قبل این ماجرا حکومت افغانستان مردم افغانستان را علیه ایران تحریک می کرد. اساسا حکومت و مردم افغانستان تمایلشان به غرب بیشتر است و متاسفانه روحیه ضدایرانی دارند. الان هم ترکیه و قطر و امارات برای کمک به طالبان با هم رقابت می کنند. طالبان نهایتا میشه داعش که تا مرزهای ایران اومده بود. اون وقت تو دهنی شون رو خواهند خورد.
  • IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    3 0
    وقتی به جای حرکت در مسیر حق و حق الناس و منطق ، روی مسیر ناحق و باطل حرکت می کند ، چنین تحلیل های احمقانه ای هم بیان می کند
  • IR ۱۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۷
    1 1
    درافغانستان هیچ حرم اهل بیتی وجودندارد که وهابیون هم حضور زیادی دارند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس