کد خبر 1269265
تاریخ انتشار: ۱۸ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۴
نوزاد

نتایج یک مطالعه نشان می دهد که شیر سینه مادر می تواند قلب نوزاد زودرس را تقویت کند.

به گزارش مشرق به نقل از مدیسن نت، دکتر «عفیف الخفاش» سرپرست تیم تحقیق از کالج سلطنتی جراحان در ایرلند، در این باره می‌گوید: این مطالعه به مزایای شناخته شده شیر مادر برای نوزادان نارس می‌افزاید.

وی در ادامه افزود: این یافته‌ها اولین شواهد از ارتباط بین رژیم غذایی اولیه در نوزادان زودرس و عملکرد قلب در سال اول زندگی ارائه می‌دهند.

به گفته محققان، از آنجایی که عملکرد قلب نوزادان زودرس نسبت به نوزادان کامل کمتر است، احتمال بروز مشکلات قلبی در آنها در آینده، از جمله بیماری‌های قلبی، نارسایی قلبی، فشار خون بالا، بیشتر است. آنها همچنین بیشتر در معرض مرگ ناشی از بیماری قلبی هستند.

این مطالعه بر روی ۸۰ نوزاد نارس نشان داد کسانی که در ابتدا فقط از شیر مادر خود تغذیه کرده بودند در ۱ سالگی عملکرد قلب شأن بهبود یافته و نزدیک به نوزادان سالم بود.

به طور خاص، نوزادان زودرسی که در هفته‌های اول زندگی مقادیر زیادی شیر مادر دریافت کرده بودند، در مقایسه با نوزادانی که مقدار بیشتری شیر خشک به آنها داده شده بود، در یک سالگی از ساختار و عملکرد سالم‌تر قلب برخوردار بودند و پاسخ قلبی بهتری به استرس داشتند.

الخفاش می‌گوید: نوزادان نارس دارای عملکرد غیرطبیعی قلب هستند. با این حال، کسانی که از شیر مادر خود تغذیه می‌کنند عملکرد قلب خود را در سطحی قابل مقایسه با نوزادان سالم حفظ می‌کنند. در نوزادان نارس که از شیر خشک تغذیه می‌کنند این بهبود نشان داده نشد.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس