به گزارش مشرق، حسن ملکی در نشست با رسانهها اظهار کرد: در سال تحصیلی ۱۴۰۱-۱۴۰۲ حدود ۱۰ درصد عناوین درسی را بر پایه راهنماهای برنامه درسی نوین که براساس اسناد تحول بنیادین تدوین شده است، تولید خواهیم کرد.
وی درباره برنامهریزی درسی دوره پیش دبستانی گفت: راهنمای برنامه درسی خاص این دوره برای مهدکودک خانواده محور است و برای سه سال دوم که شامل پیشدبستانی است، محتوای سازمانها و مراکز گوناگون را در قالب یک فراخوان بررسی کردیم و در جلسات هماندیشی با آنها این محتواها را به ملاک و معیار الگوی برنامهریزی درسی پیشدبستانی نزدیک کردیم، هفت بسته تربیت و یادگیری خاص دوره پیشدبستانی آماده شده است که به سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک ارائه خواهد شد.
بیشتر بخوانید:
دانشآموزان ۱۲ تا ۱۸ ساله واکسن کرونا دریافت میکنند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره برنامه آموزشهای غیرحضوری ویژه شرایط کرونا، بیان کرد: بخشی از آموزشها در دوره کرونا ناچاراً مجازی خواهد بود و این سازمان برنامه درسی متناسب با شرایط کرونا که زمان آموزش محدود است و نقش والدین به مربی و معلم تبدیل می شود را تولید میکند. این برنامه طراحی شده و درمرحله تدوین نهایی قرار دارد که طی روزهای آینده به استانها ابلاغ میشود همچنین آموزش معلمان برای آماده شدن به منظور تدریس غیرحضوری انجام خواهد شد.
۳۱ شهریور آخرین فرصت ثبت سفارش کتاب درسی
ملکی با اشاره به اینکه ۶ رشته جدید در دوره کاردانش طراحی شده که استانداردها را اصلاح کردیم و برای اجرا به استانها ابلاغ شده است، بیان کرد: اقدامات موثری برای کتابهای درسی انجام شده است که مهمترین آنها این است که امسال ۱۴۶ میلیون جلد کتاب درسی را در ۹۴۵ عنوان درسی چاپ و توزیع کردیم و دانشآموزانی که تا به امروز موفق به ثبت سفارش نشدهاند تا ۳۱ شهریور فرصت دارند با مراجعه به سامانه ثبت سفارش کتابهای درسی، ثبتنام کنند.
وی درباره نصب رمزینههای سریع پاسخ در همه کتابهای درسی در سال تحصیلی جدید، متذکر شد: در این شرایط این امکان فراهم میشود تا دانشآموزان با استفاده از QR کد نصب شده روی کتابهای درسی بتوانند وارد محتواهای تکمیلی و متنوع شوند و دریادگیری به فضاهای نوین دست پیدا کنند، در این محتواهای تکمیلی از فیلم، انیمیشن و ... استفاده شده که این کار امسال به صورت آزمایشی اجرا میشود و ۱۵ درصد محتواهایی که از طریق رمزینه سریع پاسخ قابل دسترسی است توسط معلمان تولید شده است.
ارائه زبان آلمانی و فرانسوی در پایه هفتم از مهر امسال
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی از انتقال درس آمادگی دفاعی از پایه ۱۲ به پایه ۱۰ در ۶ رشته جدید شاخه کاردانش خبر داد و گفت: همچنین از مهر امسال شاهد اجرای آزمایشی دروس آلمانی و فرانسوی در کنار زبان انگلیسی در پایه هفتم خواهیم بود که دانشآموزان با توجه به علایق خود میتوانند یکی از این زبانها را انتخاب کنند.
ملکی ادامه داد: باید به سمت تامین معلمان مناسب برای آموزش زبانهای آلمانی و فرانسوی برویم و هماکنون در این زمینه محدودیت داریم و شرایط برای تربیت معلمان فراهم نشده است.
وی با اشاره به اجرای رویکرد چند تالیفی کتابهای درسی بیان کرد: امسال در کنار کتاب زبان انگلیسی موجود کتاب مجزایی توسط گروه دیگری تالیف شده است که به صورت آزمایشی ارائه میشود و پیش از این برای کتاب مدیریت و آداب زندگی سیاست چند تالیفی را اجرا کرده بودیم.
نشان استاندارد برای برخی محتواهای کمک آموزشی
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی با تاکید براینکه ۶۵ موسسه فرهنگی و تربیتی با سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی همکاری میکنند، متذکر شد: هر ناشری که بخواهد آثارش مهر تایید سازمان پژوهش را بخورد و بررسی شود، باید آثار را برای ما ارسال کند تا در کمیته داوری و علمی بررسی شود و پس از آنکه تایید شد نشان استاندارد بر روی آن نصب میشود که بدین معناست این محتوا مورد تایید سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی است؛ برای اجرای ماده قانونی ۸۲۸ که چندین سال است معطل مانده قدمهایی برداشتیم اما باید موثرتر شود.
ملکی درباره شبکه ملی رشد مطرح کرد: این شبکه امسال با قدرت بیشتری توسعه پیدا کرد و برخی از محتواهای مورد نیاز معلمان و دانشآموزان در آن موجود است که ۱۰ هزار محتوا شامل فیلم، فایل صوتی، مقالات علمی و عکسهای آموزشی بارگزاری شده است و در آینده شبکه رشد به لحاظ زیرساختی و محتوایی و نرمافزاری تقویت میشود تا منبع کاملتری برای معلمان و دانشآموزان باشد.
مشکلات ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی
وی افزود: در میان پایهها (پایههای دوم، سوم، چهارم، پنجم و ششم ابتدایی و هشتم و نهم، یازدهم و دوازدهم دوره متوسطه) برای ثبت سفارش و توزیع کتاب درسی مشکلی نداریم ممکن است تعداد انگشتشماری دانشآموز به هر دلیل ثبت سفارش نکرده باشند که تا ۳۱ شهریور فرصت دارند اما امسال برای ثبت سفارش و توزیع کتابهای درسی در پایههای انتقالی (هفتم و دهم) با مشکل مواجه بودیم و یکی از دلایل ثبتنام دانشآموزان در سامانه سیدا بود که این سامانه گامهای نخست خود را طی میکند و در ارائه گزارش و آمار مشکلاتی به وجود آورد.
کارشناسان سازمان پژوهش با موسسات کنکور ارتباطی ندارند
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره تعارض منافع در این سازمان مطرح کرد: در آغاز مسئولیت با همکاران خود شرط کردم و مجدد تکرار میکنم تا آنها نیز بشنوند اگر کارشناسی در گروههای درسی همزمان با تولیدکننده کتابهای کنکور ارتباط داشته باشد، همان روز عذر او را میخواهم، تحمل این افراد را در این مکان ندارم البته در بین کارشناسان ما چنین فردی وجود ندارد، در ابتدا درباره فردی موردی مطرح شد که او را صدا کرده و تذکر دادم و مسئله حل شد، با ابعاد تعارض منافع درسازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی مقابله جدی کردیم و میکنیم.
ملکی بیان کرد: ۶۵ موسسه فرهنگی و تربیتی با ما همکاری میکنند که مؤسسات کنکور در آن جای نمیگیرند البته جلسهای که سال گذشته با موسسات کنکور برگزار شد، ادامه نیافت و در اجرای ماده ۸۲۸ شورای عالی آموزش و پرورش با موسساتی که واقعا کار فرهنگی و تربیتی صحیح انجام میدهند، در ارتباط هستیم.
امسال محتوای کتابهای درسی حذف نمیشود
وی با اشاره به اینکه سال گذشته از هر کتاب درسی بخشی را حذف کردیم اما با مشکلات متعدد مواجه شدیم از جمله اینکه در ماجرای کنکور باسازمان سنجش وارد مسائلی شدیم، بیان کرد: برای امسال احساس کردیم ضرورتی برای حذف وجود ندارد و میتوانیم محتوا را با رویکرد تعدیل و نه حذف متناسبسازی کنیم و بر مفاهیم بنیادی تاکید شود، این برنامه درسی آماده شده و در روزهای آینده به استانها منعکس میشود.
هدف درس عربی آموزش مکالمه نیست
رئیس سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزشی درباره انتقاد از اینکه دانشآموزان پس از فارغالتحصیلی نمیتوانند چند کلمه به عربی یا انگلیسی صحبت کنند، عنوان کرد: معترضان به درس عربی اهداف درس را به خوبی نمیدانند و تصور میکنند دانشآموز بعد از دیپلم باید بتواند عربی مکالمه کند و چون نمیتواند پس یاد نگرفته است. درحالی که هدف اصلی درس عربی یادگیری مکالمه نیست بلکه رویکرد این است که تا دانشآموز متون عربی اعتقادی را متوجه شود مثلا معنای قرآن و ادعیه را متوجه شود. کشور ما یک کشور عربی نیست که دانشآموز بتواند به زبان عربی مکالمه کند همچنین ارزشیابیها نشان نمیدهد وضعیت ما در تحقق اهداف این درس منفی باشد و فارغالتحصیلان به مقدار زیادی قادرند متون عربی مفاهیم دینی را متوجه شده و به معنای آن پی ببرند.
ملکی بیان کرد: در زبان انگلیسی یکی از اهداف آموزش مکالمه است اما باید دانشآموزان را آماده کنیم تا زمانی که به متون علمی مراجعه کردند متوجه معنای آن شوند هرچند مکالمه هم بخشی از آموزش زبان انگلیسی است.