کد خبر 1271157
تاریخ انتشار: ۲۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۶
همتی نمایه

ناصر قوامی، عضو مجمع روحانیون حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری، را اشتباه بزرگ خاتمی می‌داند.

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

عضو مجمع روحانیون می‌گوید حمایت از عبدالناصر همتی در انتخابات ریاست جمهوری، اشتباه بزرگ خاتمی بود.

ناصر قوامی که سابقه نمایندگی مجلس ششم را هم دارد، در گفت‌وگو با نامه‌نیوز ابتدا کارگزاران را خارج از دایره اصلاح‌طلبان عنوان کرد.

بیشتر بخوانید:

گزارش ارگان کارگزاران از میراث فاجعه‌بار روحانی برای رئیسی

وی در پاسخ این سؤال که «در جریان رقابت‌های انتخاباتی ۱۴۰۰ بین طیف‌های مختلف اصلاح‌طلب و مشخصاً بین اتحاد ملت و کارگزاران اختلافاتی ایجاد شد. به نظر شما آن انتخابات قابل حل است یا شاهد جدایی کارگزاران از اصلاح‌طلبان خواهیم بود.» گفت: کارگزاران از اول هم اصلاح‌طلب نبودند. این‌ها با عنوان کارگزاران سازندگی طرفداران آقای هاشمی بودند و آقای هاشمی هم هیچ وقت ادعای اصلاح‌طلبی نداشت. منتها این‌ها در دوره آقای خاتمی خیلی از وزارتخانه‌ها را گرفته و کم‌کم خودشان را به اصلاح‌طلبان چسباندند. تفکرشان هم با اصلاح‌طلبان ناب تفاوت دارد و در سیاست داخلی و خارجی، اقتصادی و... نظراتی متفاوت از اصلاح‌طلبان دارند.

وی درباره این نظر که «کارگزاران در رقابت‌های انتخاباتی اخیر خیلی اصرار به حمایت از لاریجانی داشتند و حتی تلاش می‌کردند که سایر اصلاح‌طلبان را با خود همراه کنند»، می‌گوید: همین دلیل روشنی است بر اینکه کارگزاران اصلاح‌طلب نیست. آدم اصلاح‌طلب که پشت سر آقای لاریجانی که سی سال علیه اصلاح‌طلبان بوده، نمی‌رود. این دلیل روشنی است و نشان می‌دهد که آقایان کارگزاران مبانی اصلاح‌طلبی را هم قبول ندارند.

«سؤال من همین است. کارگزاران از این به بعد باز هم سعی می‌کند که خود را در بین اصلاح‌طلبان جا دهد و در نهادهای اجماع‌ساز و ساز و کارهای اصلاح‌طلبی حضور خواهد داشت یا اینکه صراحتاً جدا شده و با لاریجانی یا اعتدال و توسعه همراه می‌شود؟» قوامی در پاسخ این سؤال هم گفته است: به نظر من تا بتوانند خودشان را به اصلاح‌طلبان چسبانده و اصلاح‌طلبان را به سوی خود بکشند، این کار را خواهند کرد. اما به نظر من دیگر نخواهد شد چون اصلاح‌طلبان این‌ها را قبول ندارند و می‌بینند که این‌ها چطور با اقداماتی مثل حمایت از لاریجانی از مبانی اصلاح‌طلبی عبور می‌کنند. به نظر من از این پس اگر نتوانند با اصلاح‌طلبان همراه شوند جدا شده و با عناوینی مثل همین عدالت و توسعه و... کار می‌کنند.

عضو مجمع روحانیون درباره وضعیت سایر طیف‌های اصلاح‌طلب مخصوصاً حزب اتحاد ملت و... هم گفت: مسئله این است که در شرایط فعلی راه‌ها برای ورود اصلاح‌طلبان به قدرت کاملاً بسته شده است. بنابراین اگر اصلاح‌طلبان بخواهند سیاستی را بروند که وارد قدرت شوند، رفتار عقلایی نداشته‌اند. چون شاهدیم که حتی وقتی احساس می‌شود اگر فردی مورد حمایت اصلاح‌طلبان قرار می‌گیرد رد می‌شود، مثل همین لاریجانی که کارگزاران می‌خواست از او حمایت کند. بنابراین اگر سیاست اصلاح‌طلبان ورود به قدرت باشد،‌اشتباه خواهد بود.

«قوامی درباره این سؤال که اگر طبق گفته شما طیفی که خیلی دیگر مایل به حضور در قدرت و مشارکت نیست، لیدری این جریان را در دست بگیرد، تکلیف چهره‌های شاخص چه می‌شود. مشخصاً آقای خاتمی با این گروه همراهی می‌کند و در کنار اصلاح‌طلبان محافظه‌کارتر قرار می‌گیرد؟»، اظهار داشت: من به آقای خاتمی ارادت خاصی دارم اما معتقدم او هم معصوم نیست که اشتباه نکند. به نظر من اشتباه بزرگ او، حمایت از آقای همتی در این دوره بود. خواهش من این است که در آینده از این اشتباهات نکند و توجه داشته باشد که دیگر روزنه‌ای برای ورود اصلاح‌طلبان به قدرت وجود ندارد.

یادآور می‌شود همتی در انتخابات اخیر با وجود حمایت خاتمی و کروبی و سران ۱۶ حزب اصلاح‌طلب نتوانست بیش از ۲/۳ میلیون رأی کسب کند. این رکورد رأی، یک فاجعه برای مدعیان اصلاح‌طلبی بود. نفر آنها در انتخابات شورای شهر تهران هم ۳۳ هزار رأی کسب کرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • سعید IR ۰۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۲
    0 0
    افسار گسیختگی در دولت قبل آنقدر زیاد بود که متأسفانه حضرات اصلاح طلب آنرا خیلی کم رنگ جلوه دادند و بعنوان پایه های استحکام خود قرار ندادند

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس