پس لرزه های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات

جریان اصلاح طلب در ایام انتخابات تلاش کرد تا با حمله به شورای نگهبان، بر نقاط ضعف اساسی خود از جمله «کارنامه غیرقابل دفاع» و «فقدان برنامه برای اداره کشور» و «عدم محبوبیت در میان مردم» سرپوش بگذارد.

سرویس سیاست مشرق - طیف اصلاحات در انتخابات ۱۴۰۰ با شکست سنگینی روبرو شد. باخت ۲۱ بر صفر در انتخابات شورای شهر ششم تهران و رای حدود دو میلیون و چهارصد هزار نفری در انتخابات ریاست جمهوری، بیش از پیش عیار ادعاهای فعالین اصلاح طلب درباره پایگاه اجتماعی این جریان سیاسی را آشکار کرد.

اکنون با گذشت بیش از یک هفته از انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پس لرزه های شکست سنگین جریان اصلاحات در حال عیان شدن است. فعالین این طیف صراحتا اذعان دارند که با سقوط شدید پایگاه اجتماعی مواجه شده اند.

تیر خلاص در شقیقه اصلاح‌طلبان

در همین رابطه، «صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب- ۳۰ خرداد- در یادداشتی در روزنامه شرق نوشت: «(پس از براندازان) دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند. رهبری اصلاحات اگرچه با تأخیر، اما تمام‌قد به حمایت از آقای همتی برخاست. یکی پس از دیگری چهره‌های اصلاح‌طلب از شخص آقای خاتمی گرفته تا جناب کروبی، غلامحسین کرباسچی، حسین مرعشی تا چهره‌های روشنفکری همچون دکتر عبدالکریم سروش و استاد مصطفی ملکیان مردم را به شرکت در انتخابات و رأی به آقای همتی دعوت کردند».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

زیباکلام در ادامه تصریح کرد: «اما هیچ‌یک از آن حمایت‌ها و دعوت‌ها نتوانست یخی را آب کند. دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود. در بدبینانه‌ترین حالت دست‌کم ۱۰ میلیون و در خوشبینانه‌ترین حالت حتی رفتن به دور دوم را اصلاح‌طلبان برای نامزدشان پیش‌بینی کرده بودند؛ اما شکست آنان به‌مراتب سنگین‌تر از دیگران بود. در نهایت مردم پیروز این انتخابات بودند».

جریان فرصت طلب و ناتوان

همچنین «عباس عبدی» فعال سیاسی اصلاح طلب- ۳۱ خرداد- در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: «اصلاح‌طلبان را چه می‌شود؟ خیلی خلاصه. در سطح نظری، عدول از اصول اساسی اصلاح‌طلبی و نداشتن راهبرد است... در سطح تشکیلاتی تبدیل شدن به جمع‌های نسبتا بسته، پیر، خسته و ناتوان و در سطح عملی، آلوده شدن به جریان فرصت‌طلبی و باری به هر جهت و از این ستون تا آن ستون فرج است و بالاخره در سطح فردی، غلبه کارگزاری و کارپردازی و در یک کلام تکنیسینی سیاسی بر مفهوم واقعی و متعهدانه سیاست است».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

عبدی در ادامه تاکید کرد: «بد نیست که نگاهی به ویژگی‌های یک تکنیسین بیندازیم.   تکنیسین سیاسی خیلی پیش از آنکه فکر کند، حرف می‌زند. چنان وارد جزییات می‌شود که مخاطب را از دیدن کلیات غافل می‌کند. برای تکنیسین سیاسی جزییات همان کلیات است و چیزی جز جزییات وجود ندارد. تکنیسین سیاسی بسیار ساده‌لوح است در عین حال خود را هوشمند تصور می‌کند...تکنیسین سیاسی همه ‌چیز را ابزاری در خدمت امر تکنیکی می‌بیند...تکنیسین سیاسی راهبرد ندارد...تکنیسین سیاسی فاقد شجاعت و صراحت است».

فتح شمس العماره با «برنو»

«غلامحسین کرباسچی» دبیرکل حزب کارگزاران نیز در مصاحبه با شماره اخیر هفته نامه صدا- ارگان رسانه ای حزب اتحاد ملت- گفت: «تاج‌زاده چه راهکاری دارد؟ هر شب دارد صحبت می‌کند. چه راهکاری دارد؟ آن را بگوید، خب مردم نیامدند، پلن B شما چیست؟ فقط حرف بزند؟ توقع مردم اکت سیاسی است...حکایت این دوستان حکایت فردی است که برنو در دست گرفته بود و می‌خواست شمس‌العماره را فتح کند».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

کرباسچی در ادامه گفت: «در همین انتخابات دیدید که در جریان اصلاح‌طلب بزرگان تا آخرین لحظه در تردید هستند درحالی‌که شخص سیاسی باید تصمیم بگیرد و جریان شکل بدهد نه اینکه تحت تأثیر قرار بگیرد».

اصلاحات، صاحبِ مجلسِ عزایِ جمهوریت نیست

همچنین «محمدعلی وکیلی» نماینده عضو فراکسیون امید در مجلس دهم- ۵ تیر- در یادداشتی در روزنامه ابتکار نوشت: «ما اگر از پشت عزای جمهوریت بیرون بیاییم واقعیت‌های زیادی منتظرند تا با ما حریف شوند. همه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رای او مشخص شد. حتی دست به دامان تعصبات قومیتی به عریان ترین شکل برای همتی شدیم اما عیار اقبالمان عریان شد. دیدیم که چگونه تشت اقبالمان فرو افتاده است. ادباری که به لیست جمهور شد (با همه اعتباری که به پایش خرج شد)، نشان داد که ما صاحبِ مجلسِ عزایِ جمهوریت نیستیم! تعارف را کنار بگذاریم».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

وکیلی در ادامه نوشت: «اگر برای ریاست جمهوری بهانه رد صلاحیت آورده شود، برای لیست جمهور چه بهانه‌ای داریم. سخن این نیست که ردصلاحیت‌ها، حذف‌ها و تبعیض های سیاسی واقعی نیست؛ اما چرا این همه بهانه را می‌آوریم تا با واقعیت روبرو نشویم؟ مردم، شعارهای اصلاح طلبی را از زبان حریف بیشتر باور کردند تا از زبان ما...اگر این جریان می‌خواهد همه لکنت تاریخی زبانش و همه عقیم بودگی اش را به تبعیض‌های شورای نگهبان و سخنان امثال من در نشان دادن ادبارِ خودی‌ها، تخفیف دهد، این یعنی خود انتخاب کرده‌اند که اصلاح‌طلبی را بر دوش دیگران بگذارند».

ناسا در مسیر شعسا

همزمان با انتقادات تند و تیز فعالین اصلاح طلب به همقطاران و همفکران خود، «علیرضا علوی تبار» هم از جبهه اصلاحات ایران(ناسا) به ریاست «بهزاد نبوی» استعفا داد.  

ناسا در سال گذشته و با هدف انجام فعالیت ویژه انتخاباتی تشکیل شد. اما به هیچ عنوان نتوانست موفقی در این مسیر کسب کند.

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

با اینکه خاتمی و بهزاد نبوی و تاجزاده و کروبی و حزب کارگزاران و روزنامه ها و سایت های اصلاح طلب همگی پشت همتی ایستادند و تبلیغات سنگینی را اجرا کردند، اما در نهایت نامزد مورد حمایت اصلاح طلبان تنها حدود دو میلیون و چهارصد هزار رای کسب کرد.

لازم به ذکر است که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) ساز و کار اصلاح شده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان(شعسا) بود. شورایی که سال ۹۳ به ریاست «محمدرضا عارف» شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ منحل شد.

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

سقوط آزاد سرمایه اجتماعی اصلاحات

«علی صوفی» وزیر تعاون دولت اصلاحات نیز در روزهای گذشته در مصاحبه با روزنامه صبح نو گفت: «سرمایه اجتماعی اصلاح‌طلبان آسیب جدی دیده است و در همین انتخابات اخیر مشخص شد که علی‌رغم دعوت آقای خاتمی از مردم به رأی دادن و باوجوداینکه همه احزاب اصلاح‌طلب پشت آقای همتی آمدند اما مردم استقبال نکردند».

صوفی افزود: «اصلاح‌طلبان به بازبینی در رویکردهای اقتصادی خود و در نتیجه توجه هر چه بیشتر به عدالت اجتماعی نیاز دارند».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

همچنین «حسین مرعشی» سخنگوی حزب کارگزاران در مصاحبه با سایت خبرآنلاین گفت: «در این انتخابات اولین مسئله‌ای که وجود دارد شرایط اقتصادی و اجتماعی و نارضایتی مردم است... این مشکلات که بود و همه هم مسئولیت آن را متوجه دولت دانستند و مسئول دولت را هم اصلاح‌طلبان دانستند پس تمام این مشکلات، مشکلات اصلاح‌طلبی تلقی شد».

مرعشی در ادامه تصریح کرد: «در جبهه ما از ۲۴ میلیون رأی آقای روحانی در دوره گذشته، اگر رأی آقای همتی را در نظر بگیریم به ۲ و نیم میلیون رسیده است، ‌ یعنی ما ۸۵ درصد رأی از دست داده‌ایم و اگر آن رأی سفید را هم به‌عنوان یک رأی اعتراضی در نظر بگیریم و با رأی آقای همتی جمع کنیم، ۸۰ درصد از رأی ما افتاده است که این قابل‌مطالعه است یعنی باید دلایل آن را بررسی کنیم».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

«ابلهِ» داستایوسکی

«محمدرضا تاجیک» مشاور رئیس دولت اصلاحات نیز در مصاحبه با اعتمادآنلاین گفت: «اصلاح‌طلبان امروز، هم‌چون «ابله» داستایوسکی، پرنس میشکین، البته با تفاوت‌ها و تمایزهایی - نمی‌توانند بفهمند دیگران درباره‌ی سیاست و کنش و کنش‌گری (یا سوژگی) سیاسی چه تعریف‌ها و تصویرها و ترسیم‌های متفاوتی دارند» و یا جاهلانه و ساده‌لوحانه، آن‌چه را «متفاوت» با فهم و دانش قلیل خود می‌یابند، یا انکار می‌کنند و یا غیرعقلایی، غیرواقعی، غیرعلمی و غیرتجربی فرض می‌کنند».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

تاجیک افزود: «بی‌تردید، ادامه‌ی چنین ناوضعیتی (ناوضعیت سترونی و اختگی و کودنی)، از جریان اصلاح‌طلبی جز پیکره‌ای مومیایی‌شده و نامی که دیگر نمی‌توان بر جریانی نهادش، باقی نخواهد گذاشت. اکنون که جریان رسمی اصلاح‌طلبی لاجرم در اندیشه‌ی نقد واساختی خود شده است، شاید در نخستین و ضروری‌ترین گام، باید از هسته‌ی سخت خود امتناع و تخطی کند و هسته‌ای نرم و انعطاف‌پذیر و خلاق را جایگزین آن نماید. تا این هسته‌ی سخت دود نشود و به هوا نرود، بعید می‌دانم تغییر و تحولی در حال و احوال نظری و عملی این جریان منجمد و یخ‌زده ایجاد شود».

مردم زیرِ میزِ بانیان وضع موجود زدند

همچنین روزنامه شرق- ۵ تیر- در مطلبی با عنوان «سرنوشت نهاد اجماع ساز چه می شود؟» نوشت: «واقعیت آن بود و البته هست که اصلاح‌طلبان علاوه ‌بر شیوه بررسی صلاحیت‌ها از سوی شورای نگهبان با مانع مهم دیگری به نام ازدست‌رفتن سرمایه اجتماعی روبه‌رو بودند و هستند... پایگاه اجتماعی خاصی با اصلاحات همراه نیست که در انتخابات مجلس، ریاست‌جمهوری یا شوراها با آنها همراه شود».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت: «اصلاح‌طلبان باید بیش از آنکه به فکر ادامه کار تشکیلاتی باشند، برای گفتمان‌سازی و نهادینه‌کردن گفتمان خود در بستر اجتماعی تلاش کنند؛ خواه این گفتمان‌سازی در نهاد اجماع‌ساز شکل بگیرد و به بدنه جامعه منتقل شود، خواه اصلاح‌طلبان به‌صورت مستقل بازهم به جامعه بروند و برای مثال گفتمان‌ها در دانشگاه‌ها، بازار، فضای مجازی و... ایجاد و به جبهه اصلاحات منتقل شود».

پس لرزه‌های شکست سنگین اصلاحات در انتخابات/مردم «زیرِ میزِ بانیان وضع موجود» زدند

روزنامه شرق تصریح کرد: «با این اوصاف وجود یا نبود نهاد اجماع‌ساز اصلاحات(ناسا) بدون درنظرگرفتن اصل بازگشت به جامعه امری بی‌فایده و عبث خواهد بود».

جریان اصلاح طلب در ایام انتخابات تلاش کرد تا با حمله به شورای نگهبان، بر نقاط ضعف اساسی خود سرپوش بگذارد.

سرپوش گذاشتن بر «کارنامه غیرقابل دفاع در ۸ سال اخیر» و سرپوش گذاشتن بر «فقدان برنامه کاربردی و راهبردی برای اداره کشور» و سرپوش گذاشتن بر «عدم محبوبیت در میان جامعه و اقشار مختلف مردم».

مردم در انتخابات ۱۴۰۰، زیرِ میزِ بانیان وضع موجود زدند. جماعتی که حداقل در ۸ سال اخیر با قصور و تقصیرهای خود، سفره مردم را کوچک کرده و خسارت های بزرگی به معیشت اقشار مختلف جامعه تحمیل کردند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 22
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • حامد IR ۰۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    24 13
    به چهره این اصلاح‌طلبان نگاه کنید دقیقا شبیه این داعشی هاست فقط یک کم مرتب تر هستند
    • واو IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      6 0
      واقعا به این فکر نکرده بودم
    • سوخته IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      2 0
      خخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخخ گل گفتی
  • IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    7 34
    آقای رئیسی از دکتر ظریف در وزارت خارجه استفاده کنه لطفا
    • محمد IR ۰۲:۳۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      6 4
      که چندتا برجام بدفرجام دیگه هم درست کنه
    • IR ۰۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      5 2
      آقای رئیسی بسیار دانا تر از این هست که از یک مهره حافظ منافع آمریکا در دولت جمهوری اسلامی استفاده کند
    • IR ۰۵:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      5 1
      ببخشید مگه رجل سیاسی کم دارم که دوباره از ظریف استفاده بشه؛ بعد از نشت مصاحبه خیانت بار او، آیا دوباره دم از ظریف میزنید.اونجا باطن خودش را نشان داد. همینکه دادگاهی نمیشه باید خدا را شکر کنه
    • IR ۱۰:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
      3 2
      یعنی اینقدر مغزت تعطیله که نمی فهمی دیپلماسی لبخند و التماس مرده ؛؛؛ نمیبینی غربگداهای برجام زده؛ به چه فللاکتی در وین گرفتار شدن.
  • IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    5 1
    البته اصلاح طلبها یه وقاحتی دارند بخصوص کارگزاران که اجازه نمیده بهشون متوجه شوند که پایگاهی ندارند و باید اعلام ورشکستگی و انحلال کنند و تا اخر باز به حرف یاوه زدن ادامه خواهند داد بعد از 4 سال باز می آیند اعلام می کنند که به ما رای دهید تا چنین کنیم و چنان کنیم امیدارم مردم گول این اصلاح طلبها را نخورند منتظر توهین های اصلاح طلبها به مردم باشید بخصوص اون طیف کارگزاران اثبات کرده اند که در تهین و طلبکاری ید طولایی دارند افتضاح باختند باید تعطیل کنند بروند
  • SE ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    16 3
    مگر مردم با اینها قمار میکردند که زیر میز زدند؟! بفرمائید با اردنگی به لگن خاصره شان از دور سیاست بیرونشان کردند
  • SE ۰۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 0
    }ناب زیبا کلام، مردم مانند شما همپالکی و همفکر دیو نیستند که به توصیه اش عمل کنند. چطور نمیدانید کع در اعماق ذهن و روح ملت ایران نقش بسته است که از دیو دد ملولم و انسانم آرزوست
  • بختیاری IR ۰۵:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 0
    این آقایان حرص وطمع قدرت نابودشان کرد (دروغ گفتمانی وگلابی وچرخ وفلک ) و حرکت در جهت منافع دشمنان ملت برای ادامه حضور در قدرت (گریه وزاری والتماس به غربی های وحشی برای یک امتیاز توخالی) ! شمایی که نون ایران وایرانی خوردید و برای وحشی ها دم تکان دادید عمرتان به سر رسیده بهترهست تشریف ببرید پیش فرزندان ژن خوبتان در آغوش همان وحشی ها
  • سیاوش IT ۰۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 1
    خدا.... کنه اون خاتمی رو که همه جوانان رو فریب داد هی گفت اصلاحات اصلاحات اصلاحات میشه همه چی درست میشه کلی از وقت عمر جوانان و خواسته ها تلاشهاشون در طول دورانش این مرد حروم شد
  • IR ۰۶:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 2
    چرا جهره خاتمی رو شطرنجی کردید اون که همه جا فیلم و عکس و صحبتاش هست و بیانیه میده و باز هم بازی سیاسی شو ادامه میده دادگاهی هم که در کارنیست. هر موقع این اصلاح طلب ها رو تو حسینیه ی جماران میبینم یاد سقیفه زمان امیر المومنین"" علیه السلام "" می افتم که توطیه کردند. امیدوارم شورای شهر این مکان مقدس را از دست این توطئه گران پاک کنه.
  • mojtaba SE ۰۶:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    2 0
    تکنسین احتیاج به مهندس داره..بگو نوکری (با تمام تظاهر و کلک بودنتان طبق اعتراف خودت که همیشه مثل روحانی خوب بلدید که موضوعات را جابجا کنید تا حواس همه را پرت کنید)به این خوبی برای چه اربابی میکردید!!.که تازه چه گیرتون بیاد مفت خور عبدی..ما در سیاست چیزی بنام تکنسین نداریم .اگر پیرو سیاست امریکا باشی مثل اروپا میگن ....های سیاسی .به عربها و ترکها میگن مزدوران .به شماها میگن جاسوس.پاینده ابر قدرت ایران پاینده رهبر
  • محمد IR ۰۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    5 1
    ببینیم این دفعه چه تاجی به سر ملت میزارین!
  • US ۰۷:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    7 5
    از عکس خاتمی هم وحشت دارید که تار می کنید
  • IR ۰۸:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    6 4
    این اصلاح طلبی نبود که شکست خورد مردم سالاری شکست خورده
  • IR ۱۲:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    4 2
    در تهران که 80 درصد رای ندادن اصلاحات شکست خورد
  • IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۷
    3 1
    اصلاح طلب ها خسارت های زیادی به کشور زدن با نقاب اسلام و ازادی و ترقی و پیشرفت و لی خدا به این مردمکمک کرد که چهره واقعی اینها را ببینند و طردشان کنند ایران و انقلاب پیش می رود و این بدبخت ها به درک می روند
  • مهدی مختاری GB ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۴/۰۸
    1 0
    صدای اصلی این شکست را اصلاحات 4 سال بعد خواهند شنید
  • كريم IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۱۰
    2 0
    روحاني هر كاري كرد اين يك كارش بد نبود كه دست تمامي افساد طلبان را با اختلاسها و دزديهاي كلاني كه در دولتش كردند رو كرد و به مردم ما نشان داد كه اينها جز عده اي فاسد و غارتگر اموال بيت المال كس ديگري نيستند.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس