محمد قوچانی

به انتخاباتی که در پیش است به دلایل مختلف خیلی امیدی ندارم ازجمله خود اصلاح‌طلبان که جدی وارد انتخابات نشدند!

سرویس سیاست مشرق- اعتدالیون این روزها در تلاش هستند تا خود را یک جریان مستقل و دارای گفتمان هویتی مطرح کنند، بررسی کنش‌های این جریان بیانگر آن است که آن‌ها در بحبوحه آشوب‌های سال گذشته و در نقطه‌ای میان سید محمد خاتمی (که اصلاحات درون قانون اساسی را پیشنهاد کرده بود) و میرحسین موسوی (که خواهان تأسیس مجلس مؤسسان تغییر قانون اساسی شده بود) بر ضرورت «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» تأکید کرده بود تا در فضای رادیکال اغتشاشات ر به عنوان سیگنال‌هایی دال بر لزوم برخی تغییرات در سیاست‌ها و راهبردهای نظام را گوشزد کند.

از همین روی تیم رسانه‌ای و چهره‌های نزدیک به روحانی بنا دارند در رسانه‌ها تأکید کنند که مقصود روحانی مسئله «احیای برجام و رابطه با آمریکا» در سیاست خارجی، مسئله «نظارت استصوابی» در سیاست داخلی، مسئله «گشت ارشاد» در مسائل اجتماعی و مسئله «یارانه‌های پنهان» در اقتصاد بوده و لازم است که نظام حکمرانی در این رابطه دست به همه‌پرسی بزند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روحانی و تیم رسانه‌ای وی در آن ایام ضمن تعریف برجام به‌عنوان یگانه راه‌حل مشکلات، به‌نقد سیاست خارجی در ماجرای اوکراین، انتقاد در خصوص شکل‌گیری دوقطبی در ماجرای حجاب و شکست ایده حاکمیت یکدست پرداخته و تأکید می‌کردند که حاکمیت باید با برداشتن گام‌های بلند در سیاست داخلی، خارجی، اجتماعی و اقتصادی از برجام تا حجاب، ملت را به رأی دادن به تحولات در چارچوب همین قانون در همه‌پرسی یا انتخابات فراخواند.

محمد قوچانی عضو شورای رسانه‌ی دولت روحانی در گفتگو با وب‌سایت انصاف نیوز پرده از این تحرکات برداشته و گفته است:

بن‌بستی که مدنظر آقای روحانی‌ست با بن‌بست آقای خاتمی هم شباهت دارد و هم تفاوت. شباهت آن در نسبت میان جامعه و حکومت است. آقای خاتمی و آقای روحانی هر دو معتقدند که میان دولت(به معنی عام کلمه) و ملت شکافی به وجود آمده که در انتخابات سال ۹۸ و سال ۱۴۰۰ عمیق شده و در اعتراضات ۱۴۰۱ هم به یک گسل بدل شده است. این گسل فاصله‌ای بسیار نگران‌کننده است.

سردبیر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در ادامه با اشاره به گفتمان هویتی میانه‌روها گفته است: آقای روحانی به نقد جریان اصلاح‌طلب نیز می‌پردازد. جریان اصلاح‌طلب دچار نوعی انفعال و بی‌عملی شده که باعث به وجود آمدن بن‌بست جدیدی می‌شود. بن‌بست در بن‌بست شکل می‌گیرد؛ شرایط به گونه‌ای‌ست که جریان اصلاح‌طلب به دلیل علقه‌ای که به انقلاب و نظام سیاسی دارد نمی‌تواند برانداز باشد؛ نه ممکن می‌داند و نه مفید و از طرفی اعتراضات خیابانی، حتی اگر مدنی بدانیمشان، هم به نتیجه‌ی مطلوب خود نرسیده است. مسئله‌ی آقای روحانی این است که بتواند این گفتمان را همچنان در جامعه حفظ کند و صرفا محدود به زمان قدرت گرفتن یک دولت نباشد. افرادی که طرفدار این گفتمان آقای روحانی هستند شکاف امروز جامعه‌ی ما را شکاف اصلاح‌طلب- اصولگرا به معنای کلاسیکش نمی‌دانند بلکه شکاف را میان اعتدال و افراط می‌دانند.

عضو شورای مرکزی کارگزاران با اشاره به اختلاف میانه‌رو ها با رادیکال‌ها افزوده است: خانه‌نشینی، نداشتن هیچ عملکردی در اوج اعتراض و تصور اینکه با رای ندادن و فعالیت سیاسی نداشتن نوعی قهر را انجام داده‌ایم نمی‌تواند درست باشد. البته این رویکرد را هم من نمی‌توانم نفی کنم چرا که می‌تواند روشی برای اعتراض باشد اما به شرطی که این روش اعتراض موثر باشد. اگر عده‌ای در خانه بنشینند و این خانه‌نشینی منشا اثر و آگاهی جامعه شود مفید است یعنی اگر در انتخابات مجلس شرکت نکردند؛ مجلس اقلیتی روی کار آمد که جامعه نسبت به مشروعیت قانونگذاری مجلس دچار مسئله شد و قوانینش حکمفرما نشوند آنگاه این شرکت نکردن مفید خواهد بود. ما می‌دانیم هم از ناحیه‌ی نیروهای شبه‌حکومتی و هم از جانب نیروهای اپوزیسیون این احتمال وجود دارد که هر اعتراض خیابانی‌ای به خشونت منجر شود به خصوص که نظریه‌پردازانی مانند شیرین عبادی وجود دارند که از عبارت‌هایی مانند دفاع مشروع استفاده می‌کنند و این علیرغم اشتیاقی که به صلح‌جوئی دارند خودش تشویق به خشونت است.

قوچانی با گذاشتن ممیمزی میان اصلاح‌طلبان پارلمانی و اصلاح‌طلبان ساختاری می‌گوید: من به انتخاباتی که در پیش است به دلایل مختلف خیلی امیدی ندارم ازجمله خود اصلاح‌طلبان که جدی وارد انتخابات نشدند. با این حال فکر می‌کنم همین یک برگ رای به آقای روحانی یا شخص دیگری که در مجلس است خودش نماد یک کنش سیاسی موثر است و یادآور اهمیت نهاد انتخابات است.

روحانی و هسته اصلی تصمیم‌ساز وی برنامه و کنش‌های انتخاباتی خود را به حزب اعتدال و توسعه سپرده و مجموعه رایزنی‌هایی را برای انجام ائتلاف آنچه میانه‌روها خوانده می‌شود نیز صورت گرفته است اما در خصوص انتخابات خبرگان رهبری شنیده‌ها حکایت از کنش و مدیریت مستقیم شخص حسن روحانی دارد.

رئیس‌جمهور سابق در این زمینه می‌کوشد تا خود را جانشین مرحوم هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعریف و در جایگاه جریان سوم این انتخابات مدیریت نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 18
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 7
  • ۱۰:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    24 9
    جریان تند رو در جبهه اصلاح طلبان امریکایی در سه دهه گذشته نشان داده اند که مصرا دنبال ایجاد فتنه های خشن و خشونت خیابانی و کشته سازی و حرکت روی موج خشونت و خون هستند . البته ناگفته نماند که این جریان دقیقا مثل نظامهای غربی مخصوصا امریکا و انگلیس در مقابله با مخالفین و رقبای خود از سیاست چماق و هویج و مخفی کردن دستهای چدنی زیر استین مخملی نیز استفاده میکنند ! درست مثل تروریستهای گراواتی و کت شلواری امریکا و فرانسه و انگلیس و ناتو !که قتل عام و ویرانی شهرها و روستاها و کشتن صدها هزار نفر غیر نظامی و تخریب زیر ساختهای کشورهای عراق و افغانستان و سوریه و لیبی و ... را در کارنامه ننگین خود ثبت کرده اند .
    • ۱۷:۵۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      6 4
      اصلاح طلبان تهوع آور لِنگ لَنگ جمهوری اسلامی ایران در مسیر پیشرفت !
    • ۰۰:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      3 1
      چرا هر کی نوبل میگیره مشکل تو چهره اش داره ؟ عجوزه عنادی کچله . نرگس محمدی دهان گشاد مو وزی ! معلوم نیست اگر زندانه چطوری با آنجلینا جولی مصاحبه میکنه ! بی خود نیست که میگن در سرزمینی که کوتوله ها سایه های بلند داشته باشند آفتاب در حال غروبه.
  • وطن پرست ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    11 7
    نزدیک بررسی صلاحیت ها شده و حرف های دو پهلو اینها مجدد رواج پیدا کرد. در اوج خشونت های خیابانی شما حامی فکری این جریان بودید.
  • ۱۱:۲۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    4 6
    البته تا حالا که از جانب نیروهای شبه حکومتی خشونتی اتفاق نیفتاده و آنها قربانی خشونت نیروهای ضد حکومتی و در ظاهر اصلاح طلب بوده اند !
  • حسين ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    14 3
    تو نظرت رو صراحتا" در مورد اغتشاشات سال گذشته كه بخش اعظم آن توسط آمريكا و اتحاديه اروپا و رژيم صهيونيستى و پاره ائى از كشورهاى مرتجع منطقه نظير عربستان و امارات هدايت و رهبرى ميشد مطرح كن تو چيكار به شيرين عبادى دارى؟
    • ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
      7 3
      دقیقا خودت عامل وبازدتشتی اختشاشاتی
  • saeed ۱۳:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    12 2
    اصلا شما خودت کجای معادله ای؟ شیرین عبادی وطن فروش کیلوچند؟
  • ۱۳:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    3 2
    امثال ترشی عبادی بشدت طرفدار تغییرات زندگی و سیاست و جامعه و اقتصاد ایران به طرف وابستگی و خودباختگی و نابودی فرهنگ و تمدن اسلامی و هر آنچه از اخلاق باقی مانده است .
  • ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    4 4
    روحانی واعتدالیون به مراتب از کروبی وموسوی وخاتمی خطرناک تر هستند
  • داماد سید ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    0 5
    ولی ما به تو خیلی امید داریم جوان رشید .
    • سعید ۲۱:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
      1 0
      اونم چه امیدی! زررررشک... مزه داره
  • ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۴
    4 0
    شیرین عبادی خشونت خیابانی را از خود تو و امثال تو یاد گرفت . به این زودی آلزایمر گرفتی؟!
  • محمدایوب ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    اینها گویا هم کور و کر وخر هستند احمق‌ها جمعیتی که به تازگی به استقبال رییسی در کردستان آمده بودند را با زمان شیخ کذاب که جرأت حضور میان مردم را نداشت وحضور رییسی میان کارگران کارخانه ها با حضور شیخ ریش طوسی در معدن شمال که جرات پیاده شدن از ماشین را نداشت یا حضور سخنگوی دولت رییسی در دانشگاه‌ها چندین بار را نمی بینند ویا اگر یک مرد درمیانشان پیدا شود بیایند میان مردم شیخ مغروق باز جرأت حضور در راهپیمایی 22بهمن را داشت چند ده متر راه می آمد وقتی استقبال مردم را از او با مرگ برضد ولایت فقیه می دید دمش را روی کولش میگذاشت ومی رفت اینها خصوصاً شیخ بنفش این راهم ندارند بعد دائم از زیر پتو از مردم دم میزنند
  • محمدایوب ۱۲:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    2 0
    اینها گویا هم کور و کر وخر هستند احمق‌ها جمعیتی که به تازگی به استقبال رییسی در کردستان آمده بودند را با زمان شیخ کذاب که جرأت حضور میان مردم را نداشت وحضور رییسی میان کارگران کارخانه ها با حضور شیخ ریش طوسی در معدن شمال که جرات پیاده شدن از ماشین را نداشت یا حضور سخنگوی دولت رییسی در دانشگاه‌ها چندین بار را نمی بینند ویا اگر یک مرد درمیانشان پیدا شود بیایند میان مردم شیخ مغروق باز جرأت حضور در راهپیمایی 22بهمن را داشت چند ده متر راه می آمد وقتی استقبال مردم را از او با مرگ برضد ولایت فقیه می دید دمش را روی کولش میگذاشت ومی رفت اینها خصوصاً شیخ بنفش این راهم ندارند بعد دائم از زیر پتو از مردم دم میزنند
  • ۱۳:۱۹ - ۱۴۰۲/۰۹/۰۵
    1 0
    بهخ 88 سازمانهای نظرسنجی امریکا صحت نتیجه انتخابات 88 را تایید کردند کسی خبردار نشد اینم نتیجه
  • حسين ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۹/۱۴
    2 0
    آقاى قوچانى تو خودت يك شيرين عبادى مذكر هستى نه بيشتر.
  • سروش IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۲/۱۰/۲۰
    0 0
    شیرین عبادی دیگه خر کیست نوکر اجنبی است

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس