1

اعتدالی‌ها می‌کوشند تا از حسن روحانی به‌عنوان جانشینان هاشمی رفسنجانی سخن به میان بیاورند؛ آیا رئیس دولت تدبیر شبیه هاشمی در عرصه سیاست است؟

سرویس سیاست مشرق- یکی از جریان‌ها و گروه‌هایی که تصمیم خود را برای حضور در انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در اسفندماه سال جاری قطعی کرده، حامیان دولت روحانی و معروف به اعتدالیون می‌باشد.

حامیان دولت روحانی که شامل وزرا، معاونین، مدیران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم می‌باشند به همراه حزب اعتدال و توسعه پس از پایان کار دولت اعتدال علاوه بر تعریف جلسات مستمر و منظم اقدام به کنش‌های سیاسی- رسانه‌ای می‌کنند.

اعتدالیون که تلاش دارند خود را یک جریان مستقل و دارای گفتمان هویتی به نام اعتدال تعریف کنند، گرچه انتقاداتی را ذیل کلیدواژه‌هایی همچون «حکومت اقلیت بر اکثریت»، «دیوارکشی‌های اقلیت» و...خطاب به دولت مستقر طرح وبیان می‌کنند اما علی‌رغم برخی همراهی‌ها با اصلاح‌طلبان در موضوعاتی همچون مسئله سبک زندگی، مسائله حجاب، طرح صیانت، انتخابات رقابتی و آزاد و...بنای حضور در انتخابات رادارند.

بررسی کنش‌های حسن روحانی به‌عنوان لیدر جریان اعتدال بیانگر آن است که وی در بحبوحه اعتراضات سال گذشته و در نقطه‌ای میان سید محمد خاتمی (که اصلاحات درون قانون اساسی را پیشنهاد کرده بود) و میرحسین موسوی (که خواهان تأسیس مجلس مؤسسان تغییر قانون اساسی شده بود) بر ضرورت «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» تأکید کرده بود تا در فضای رادیکال اعتراضات سال گذشته سیگنال‌هایی دال بر لزوم برخی تغییرات در سیاست‌ها و راهبردهای نظام را گوشزد کند.

وی در این رابطه گفته بود که «قانون اساسی بن‌بست ندارد. با همین قانون اساسی می‌شود همه‌پرسی بر پا کرد و مستقیماً از مردم درباره چند مسئله مهم کشور سؤال کرد».در آن مقطع مشاوران روحانی به او توصیه کرده بودند با توجه عملکرد دولت رئیسی، شکل‌گیری اعتراضات در سال ۱۴۰۱ و فعال شدن بیش‌ازپیش اپوزیسیون، وی محور «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» باشد.

بر اساس طراحی‌های صورت گرفته راهبرد انتخاباتی روحانی در میانه پیشنهادهای ۱۵ گانه خاتمی و تأسیس مجلس موسسان میرحسین موسوی بود و می‌کوشید تا جمیع مطالبات اصلاح‌طلبان ساختاری، عبور کرده از ساختار و معترضین را نمایندگی کند. بر همین اساس روحانی با طرح کلی همه‌پرسی در سیاست داخلی، سیاست خارجی، فضای اجتماعی و فرهنگی، اقتصاد، زمینه را برای طرح مصداق‌های سخنانش در فضای مجازی از طریق تیم رسانهایش را فراهم ساخت.

حسن روحانی می‌خواهد هاشمی‌رفسنجانی دوم باشد یا عامل وضع موجود؟ / همه آنچه باید درباره لیست اختصاصی اعتدالی‌ها بدانید!

بر همین اساس، تیم رسانه‌ای و چهره‌های نزدیک به روحانی بنا دارند در رسانه‌ها تأکید کنند که مقصود روحانی مسئله «احیای برجام و رابطه با آمریکا» در سیاست خارجی، مسئله «نظارت استصوابی» در سیاست داخلی، مسئله «گشت ارشاد» در مسائل اجتماعی و مسئله «یارانه‌های پنهان» در اقتصاد بوده و لازم است که نظام حکمرانی در این رابطه دست به همه‌پرسی بزند.

تیم مشاوران روحانی با اشاره به اینکه رئیس‌جمهور سابق به‌منظور نشان دادن پیشرو بودن خود نسبت به اصلاح‌طلبان و نیز کسب اعتبار برای محور قرا ر گرفتن می‌بایست کنش جدیدی خلق کند؛ بنابراین، به وی پیشنهاد همه‌پرسی را داده بودند تا وی تأکید کند که فعالان سیاسی باید قبل از شرکت در انتخابات به شرایط شرکت در انتخابات بیندیشند که این مسئله موکول به همه‌پرسی است.

گفتنی است از سوی دیگر تیم رسانه‌ای روحانی در آن مقطع به‌منظور تعریف رئیس‌جمهور سابق و جریان اعتدال به‌عنوان راه سوم، وی را محل رجوع سیاست‌مداران اصلاح‌طلب و اصولگرا تعریف کرده و مطالبه نقش‌آفرینی از وی را برای محور قرار گرفتن راهبرد و گفتمان تازه که همان «تقدم همه‌پرسی بر انتخابات» است، مطالبه کنند.

بررسی‌ها نشان می‌دهد که روحانی و تیم رسانه‌ای وی در آن ایام ضمن تعریف برجام به‌عنوان یگانه راه‌حل مشکلات، به‌نقد سیاست خارجی در ماجرای اوکراین، انتقاد در خصوص شکل‌گیری دوقطبی در ماجرای حجاب و شکست ایده حاکمیت یکدست پرداخته و تأکید می‌کردند که حاکمیت باید با برداشتن گام‌های بلند در سیاست داخلی، خارجی، اجتماعی و اقتصادی از برجام تا حجاب، ملت را به رأی دادن به تحولات در چارچوب همین قانون در همه‌پرسی یا انتخابات فراخواند.

حسن روحانی می‌خواهد هاشمی‌رفسنجانی دوم باشد یا عامل وضع موجود؟ / همه آنچه باید درباره لیست اختصاصی اعتدالی‌ها بدانید!

تعامل با افکار عمومی و بازخورد گیری از آن

بررسی کنش‌های حسن روحانی و اعتدالیون نشان می‌دهد که روحانی و برخی مدیرانش معنا دهی به فضای سیاسی کشور را با طرح برخی مطالب از سویی و تعامل با افکار عمومی و بازخورد گیری آن را از جانب دیگر در دستور کار خود داشته‌اند. در این زمینه فعال شدن کلاب هاوسی محمدجواد ظریف نشان می‌دهد وی تلاش دارد تا ضمن برجسته‌سازی برجام به‌عنوان یکی از دستاوردهای بزرگ سیاست خارجی، از سویی اقدام به پاسخگویی به منتقدان دولت روحانی برآمده و از سوی دیگر، آورده‌های دیپلماتیک دولت سیزدهم را معطوف به دولت روحانی نماید.

از سوی دیگر اما علی جنتی از اعضای حزب اعتدال و توسعه نیز با فعال شدن در فضای رسانه‌ای و توییتری تلاش دارد در حوزه سیاسی و فرهنگی کلیدواژه‌هایی همچون «اصلاح حکمرانی»، «ضرورت درک تحولات جامعه»، «ضرورت به پیشواز تحولات رفتن»، «توجه به خواست عمومی و خواست نسلی و عصری» و...لازم بودن پذیرش تغییرات در برخی مسائل همچون حجاب و ...را اجتماعی سازی نماید.

از سوی دیگر فعالیت‌های توییتری یکی از وزرای سابق روحانی نیز نشان می‌دهد وی در چارچوب تلاش برای ادراک سازی در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی از سویی به شبکه‌سازی در این زمینه پرداخته و از دیگر سو، مدیریت محتواها در دگرسازی از اعتدالی‌ها در برابر آنچه حاکمیت یکدست می‌خوانند را بر عهده دارد.

سازمان‌دهی نیرویی با ثبت‌نام مدیران و استانداران دولت اعتدال در انتخابات

از جانب دیگر، اما پس از تصویب قانون جدید انتخابات و نیز مسئله پیش ثبت‌نام‌ها گرچه اعتدالیون به بیان برخی انتقادات در خصوص میدان دادن بیش‌ازاندازه به هیئت‌های نظارت پرداختند اما آنان در فعالیت‌های بدون تبلیغات خود اقدام به ساماندهی نیروهای خود در سطح استان‌ها در قالب مدیران، فرمانداران و استانداران دولت‌های یازدهم و دوازدهم کرده و برخی از دولتمردان سابق و اعضای حزب اعتدال و توسعه همچون محمدباقر نوبخت دبیر کل حزب حامی روحانی، علوی وزیر سابق اطلاعات و جمشید انصاری رئیس سابق سازمان اداری و استخدامی کشور و تنی چند از استانداران سابق در انتخابات مجلس شورای اسلامی ثبت‌نام به عمل‌آورده‌اند.

از دیگر سو، اعتدالیون با برگزاری کنگره حزب اعتدال و توسعه و دیدار روحانی با کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی عزم خود برای حضور در انتخابات را به نمایش گذاشته و از جانب دیگر رگه‌هایی از علاقه و برنامه خود با بخش‌هایی از جریان اصلاحات برای ائتلاف انتخاباتی را آشکار ساختند.

حسن روحانی می‌خواهد هاشمی‌رفسنجانی دوم باشد یا عامل وضع موجود؟ / همه آنچه باید درباره لیست اختصاصی اعتدالی‌ها بدانید!

روحانی و تیم رسانه‌ای وی طی هفته‌های گذشته تلاش می‌کنند که محورهای زیرا را در فضای افکار عمومی معنا دهی و اجتماعی سازی نمایند؛

- تعریف «اعتدال» به‌عنوان یک گفتمان موردپسند اکثریت جامعه

- تلاش برای تعریف تبار برای گفتمان اعتدال

- تلاش برای تعریف گفتمان اعتدال به‌عنوان ناجی کشور

بررسی‌ها اما نشان می‌دهد باوجود بروز کنش‌هایی مبنی بر احتمال شکل‌گیری ائتلاف انتخاباتی میان اعتدالیون، حامیان علی لاریجانی و بخش‌هایی از جریان اصلاحات طیف اصلاح‌طلبان ساختاری با مدیریت حزب اتحاد ملت به میدان آمده و با اشاره به اظهارات روحانی در دیدار با اعضای کمیته سیاسی حزب کارگزاران سازندگی که تأکید کرده بود که «صندوق رأی راه‌حل نهایی است»، «سکوت منفعلانه و اعتراض خیابانی چاره‌ساز نیست» و «کنار کشیدن در شرایط فعلی به نفع آینده کشور و نظام ما نیست»، تصریح کنند که اتفاقاً در این شرایط صندوق رأی، راه‌حل نیست!

در این رابطه اتحاد ملتی‌ها با طرح ادعای عدم میدان دادن به دیدگاه‌های مختلف در انتخابات مدعی شدند زمانی از صندوق رأی راه‌حلی بیرون می‌آید که اساساً راه‌حلی در آن در هنگامه انتخابات به مردم عرضه شود. وقتی اجازه عرضه راهکارهای آلترناتیو امکان انتخاب از بین راه‌حل‌های متنوع به مردم داده نمی‌شود، چه خروجی را باید از آن متوقع باشیم. اینکه شما یک راه‌حل را به انتخابات وارد کرده و می‌گویید؛ مردم راه‌حل را از صندوق بیرون بیاورند! بی‌معنی است. ما معتقدیم که این صندوق، معنادار نیست؛ به‌عبارت‌دیگر، راه‌حل‌های متنوعی در درون این صندوق وجود ندارند که مردم از میان آن‌ها دست به انتخاب بزنند!

حسن روحانی می‌خواهد هاشمی‌رفسنجانی دوم باشد یا عامل وضع موجود؟ / همه آنچه باید درباره لیست اختصاصی اعتدالی‌ها بدانید!

تحرک برای انتخابات خبرگان رهبری با لیست «یاران اعتدال»

این اما همه ماجرا نیست. گرچه اعتدالیون برای انتخابات مجلس شورای اسلامی برنامه داشته و مشغول تهیه لیست برای این انتخابات می‌باشند اما از سوی دیگر، تحرکاتی را نیز برای مجلس خبرگان رهبری آغاز کرده‌اند.

اعتدالی‌ها در این زمینه و در گام نخست با تأکید بر ۳ ضلع اثرگذار در انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری یعنی «جامعه مدرسین حوزه علمیه»، «جامعه روحانیت مبارز» و «یاران اعتدال» (لیست آیت‌الله هاشمی رفسنجانی) به برجسته‌سازی لیست «یاران اعتدال» و موفقیت آن در شکل‌دهی به جریان سوم در خبرگان رهبری پرداخته و تلاش می‌کنند تا بر ضرورت ادامه مدل کنشگری هاشمی رفسنجانی برای انتخابات آتی مجلس خبرگان رهبری تأکید کنند.

این طیف اما در گام دوم مسئله رد صلاحیت حسن خمینی در انتخابات مجلس پنجم خبرگان رهبری را برجسته ساخته و می‌کوشند تا این مسئله را به‌عنوان یک خبط و خطای غیرقابل موجه برجسته سازند.

اعتدالی‌ها اما در گام سوم با طرح این سؤال که «آیا مسیری که آیت‌الله هاشمی رفسنجانی در انتخابات خبرگان شکل داده بود در ادامه امکان تداوم را خواهد داشت یا نه؟»، می‌کوشند تا از حسن روحانی به‌عنوان جانشینان هاشمی رفسنجانی سخن به میان بیاورند.

اعتدالیون همچنین در رسانه‌های خود و طی مطالبی تصریح می‌کنند برخی اسامی مانند حسن روحانی در این میان مطرح می‌شود تا بتواند علمای معتدل را ذیل یک خیمه واحد شکل دهد. سید حسن خمینی نام مهم دیگری است که گروهی از تحلیلگران حضور او در انتخابات دور ششم مجلس خبرگان را در صورت بلامانع اعلان شدن، اثرگذار ارزیابی می‌کنند.

این طیف اما در گام چهارم نیز بابیان اینکه در میان برخی تلاش‌ها برای شکل‌دهی به خیمه اعتدال‌گرایان در خبرگان، اخباری هم درباره تداوم پروژه خالص‌سازی در انتخابات مجلس خبرگان شنیده می‌شود، تأکید می‌کنند طیف‌های رادیکال اصولگرا که به دنبال ایده خالص‌سازی در انتخابات مجلس خبرگان هستند تاکنون نام آقایان کاظم صدیقی و احمد پناهیان به‌عنوان نامزدهای قطعی پایداری در تهران را مطرح کرده‌اند.

درمجموع باید گفت که روحانی و هسته اصلی تصمیم‌ساز وی برنامه و کنش‌های انتخاباتی خود را به حزب اعتدال و توسعه سپرده و مجموعه رایزنی‌هایی را برای انجام ائتلاف آنچه میانه‌روها خوانده می‌شود نیز صورت گرفته است اما در خصوص انتخابات خبرگان رهبری شنیده‌ها حکایت از کنش و مدیریت مستقیم شخص حسن روحانی دارد.

رئیس‌جمهور سابق در این زمینه می‌کوشد تا خود را جانشین مرحوم هاشمی رفسنجانی در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری تعریف و در جایگاه جریان سوم این انتخابات مدیریت نماید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 53
  • در انتظار بررسی: 7
  • غیر قابل انتشار: 38
  • IR ۱۰:۳۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    رفسنجانی ، روحانی و خاتمی بزرگترین ضربه ها رو به ایران زدند
    • IR ۱۱:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      اُف بر رفسنجانی که روحانی رو تو پاچه ملت کرد.
    • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      14 43
      فساد بی سابقه 92 هزار میلیارد تومانی در دولت روحانی صورت گرفت قوه قضاییه باید در اسرع وقت به پرونده اینها رسیدگی نماید.
    • IR ۱۲:۰۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      26 9
      پدرت و مادرت و معلمت بزرگترین ضربه ها رو به تو زدند.
    • IR ۱۴:۲۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      13 51
      هاشمی و خاتمی و روحانی این مملکت را به قهقرا بردند و مردمو بیچاره کردند.
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      51 9
      ۱۱:۰۱ روحانی که تموم شد رفت هنوز مشکلات کشور را میخوایین بندازین گردن روحانی پس اربابت رئیسی چکاره هست؟؟؟؟؟؟؟
    • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      50 4
      اصلاح طلب اصول گرا دیگه تمومه ماجرا!
    • IR ۱۹:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      11 57
      حیف از نام زیبای نیایش نبود عوضش کردند
    • IR ۲۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      15 56
      اعتدالیون همان وطن فروشان اند
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      11 49
      زندگیمون نابود کرده محاکمه هم نشده
    • IR ۲۱:۲۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      10 54
      اگه این بنفش تایید بشه ما رای نمیدیم چون زندگیمون نابود کرده محاکمه هم نشده
    • IR ۰۰:۱۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      13 37
      ... گلاسکو که کفش غربیها را هم می لیسید. خندهای چندش آورش چقدر حقیرانه و درآور بود
    • IR ۰۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      8 52
      هاشمی بازهم یک شخصیت تقریبا محافظه‌کار ی بود بد د هن و بی تربیتی نمیکرد اما این حسن بد دهن و بی تربیت است با آن خنده های کریه اش وزیادی هم تکبر دارد
    • ۱۲:۳۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      2 0
      واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است. آقای ظریف تو بخاطر جلوگیری عمدی از وارد کردن واکسن کرونا دستت بخون بیش از 130 هزار مردم بیگناه آلوده است. تو را باید به تقاص از دست رفتن بیش از 130 هزار هموطن بیگناهمان محاکمه و مجازات کنند. دلسوزی تو برای مردم بوی تعفن و مرگ میدهد. چرا مردم و مسئولان با استناد به افشاگری عباس عبدی در مورد عمدی بودن بالا بردن تلفات کرونا برای زنده کردن برجام توسط ظریف و روحانیاین دو فرد را محاکمه و مجازات نمی کنند. نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل عامل فوت بیش از 130 هزار مردم بیگناه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در حال حاضر دارند برای نجات اربابشون اسرائیل که قاتل 11 هزار فلسطینیه از خودشان هزینه می کنند، ولی خودشان باعث فوت 13 برابر تعداد شهدای غزه شدند.
  • IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    رییسی همون روحانیه
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      11 28
      روحانی وامهای چند صد میلیارد تومانی به نورچشمی ها می داد اما رئیسی وامهای 100 میلیونی و 200 میلیونی به مردم عادی پرداخت می کند تفاوت را احساس کنیم.
    • IR ۱۱:۰۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      20 79
      دولت رئیسی اگر غربزدها و اصلاح طلبان دولت فبل که هنوز در دولتش حضور دارند را برکنار نکند از دولت قبل هم بدتر است
    • IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      9 28
      روحانی امیدش به کدخدا بود به همین دلیل زمین خورد اما رئیسی امیدش و توکلش به خداست به همین دلیل موفق خواهد شد.
    • IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      29 4
      دو تا نقاب مختلف یه آدمن
    • IR ۱۲:۱۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      5 29
      بدبخت خودتونو به کوری زدید
    • IR ۱۵:۱۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
      5 36
      تو دیگه عتیقه ای با حرفت
  • IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    حسنک وزیر !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • سعید IR ۱۰:۵۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    9 56
    در دولت هاشمی رفسنجانی قیمت دلار و طلا و مسکن و خودرو و غیره 10 برابر شد به همین دلیل هاشمی بعد از سال 76 در همه ی انتخابات ها بازنده بود بی شک روحانی هم به همان سرنوشت دچار می شود.
  • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    39 84
    ببینید مردم عزیز اگر یک روزی دوباره دیدید این غربزده اومد سرکار و شد رئیس جمهور ، مسئولین مقصر هستند که این غربزده ها و حزب اصلاح طلب رو منحل نکردند
  • IR ۱۱:۰۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    75 90
    الان چرا اینقدر سعی دارید روحانی و خاتمی رو مطرح کنید؟ بخدا ما همشون رو فراموش کردیم.تو انتخابات هم شرکت نمی کنیم.
  • IR ۱۱:۰۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    8 69
    باید جلوی این عناصر غرذبزده که نتانیاهو هم ازشون تعریف میکنه گرفت اول نمایندگان اصلاح طلب زیادی رو وارد مجلس میکنند و بعد دوباره حسن روحانی یا یک اصلاح طلب غربزده رو رئیس جمهور میکنند
    • ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۲۳
      1 0
      واردات واکسن کرونا توسط رئیسی بدون قبول برجام و قبول FATF اثبات کرد که در دولت روحانی هم امکان وارد کردن واکسن کرونا وجود داشته - همچنین اثبات کرد وارد نکردن واکسن کرونا با بهانه عدم قبول برجام و عدم قبول FATF توسط دولت روحانی و ظریف (طبق اعلان عباس عبدی بالا بردن تلفات مردم بیگناه از کرونا عمدی بوده و برای تحت فشار گذاشتن نظام بوده) برای زنده کردن برجام با ایجاد تلفات بالا در اثر کرونا بوده است. آقای ظریف تو بخاطر جلوگیری عمدی از وارد کردن واکسن کرونا دستت بخون بیش از 130 هزار مردم بیگناه آلوده است. تو را باید به تقاص از دست رفتن بیش از 130 هزار هموطن بیگناهمان محاکمه و مجازات کنند. دلسوزی تو برای مردم بوی تعفن و مرگ میدهد. چرا مردم و مسئولان با استناد به افشاگری عباس عبدی در مورد عمدی بودن بالا بردن تلفات کرونا برای زنده کردن برجام توسط ظریف و روحانیاین دو فرد را محاکمه و مجازات نمی کنند. نتانیاهو "اصلاح طلبان سرمایه های ارزشمند اسرائیل در ایران هستند" - این سرمایه های اسرائیل عامل فوت بیش از 130 هزار مردم بیگناه با وارد نکردن عمدی واکسن کرونا در حال حاضر دارند برای نجات اربابشون اسرائیل که قاتل 11 هزار فلسطینیه از خودشان هزینه می کنند، ولی خودشان باعث فوت 13 برابر تعداد شهدای غزه شدند.
  • IR ۱۱:۱۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    68 8
    کاش به وضعیت روحانی برگردیم الان دیگر رییسی و اصولگرایان عامل وضعیت موجود هستند
  • IR ۱۱:۲۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    در انتخابات امسال، جدی ترین آزمون شورای نگهبان با ردصلاحیت حسن ر. و مسلک هایش، رقم خواهد خورد تا با این اقدام انقلابی اشتباه قبلی خود در تایید صلاحیت این فرد را جبران کند
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    7 86
    همه می دانند چه کاره بوده، قبل و بعد انقلاب.
  • IR ۱۱:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    اگه شواری نگهبان این ها رو دوباره تاییدصلاحیت کنه، قطعا رای نمیدم.
  • کارمند ساده IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    5 31
    آن مرحوم خدماتی را در ابتدای انقلابی بودن و در زمان فن سالار بودن داشت ولی زمانی که از عدالت که در سخنرانی هایش در منصب امام جماعت جمعه تهران ، روی گردان شد و به توسعه و کشورهای جهان سوم و کلیدواژه های عاریتی تکنوکرات های غربی روی آورد و نامه بدون سلام و .... را نوشت ؛ جمهور ملت ایران او را به زمان و عمل صالح اش پرداختند و یا روی گردان شدند؛
  • IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    97 6
    حالا شماها که بدتر کردید
  • هاتف IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    25 95
    دولت تزویر و فساد نابود باد . علی برکت الله
  • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    23 91
    نمیشه ساز و کار یه نظام قبول کنی و وارد انتخاباتش بشی و رفراندوم هم بخواهی این میشه مثل کار شیخ ر... فقط جبران بی لیاقتی خودش و پرت کردن ذهن مردم از بی عملی و خراب کاری خودش
  • SE ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    37 1
    محاکمه نکردن این جماعت حداقل در مجلس بخاطر عملکردخیانت آمیزشان در آن 8 سال کذایی هم خیانت به ملت است و هم میدان دادن به نوکران دشمنان است
  • محمود IR ۱۴:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    آقای روحانی اگر قصد سیاست و خدمت دارد اول ضرر و زیان سهامداران بورس را جبران کند بعد به میدان بیاید.اما توصیه برادرانه اگر در همان منزل محقر خود به نوه داری و امورات خانه بپردازد سنگین‌تر و روح و جان ایرانیان در آسایش بهتری خواهد بود.
  • مهران IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    3 33
    شاید بهتر بود می نوشتید، صمد میخواهد بروسلی شود.
  • IR ۱۵:۲۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    97 15
    درودبرهاشمی سلام برروحانی
    • FR ۱۰:۴۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      6 51
      اولیش که در حسادت مرد و دومیش در ذلالت 😆
  • ایرانی با غیرت IR ۱۷:۱۸ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 49
    این جناب شیخ به اصطلاح دیپلمات و وزیر خارجه اش فکر میکردند اگر با غربی ها بگو بخند داشته باشند انها نیز نرم میشوند و دست از سر ما برمیدارند ولی هردو سخت در اشتباه بودند. غربی ها امتیازات نقد هسته ائی را با لبخند از این دو نفرگرفتند و تحریمی را هم برنداشتند و تحریمهائی را هم اضافه کردند.اینها سیاست های غلط هاشمی را که میگفت : حسن نیت, حسن نیت میاورد را خواستند پیاده کنند ولی با سوء نیت غربی ها مواجه شدند.
  • رضا IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    4 49
    والله این بابا در حدّ هاشمی هم نیست چه رسد به اینکه …. !
  • IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    6 58
    هاشمی اول چه تحفه ای بود که حالا این می خواد هاشمی دوم بشه
  • ایرانی NL ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    8 1
    اینها همه تراوشات یک کوزه اند "M I 6" بت عیار هرروز بشکلی دگر آید.
  • حسين DE ۲۰:۳۳ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    تمامى جريانات اصلاح طلبان و ليبرالها تحت هر نوع نام و يا عنوانى هيچ گونه تفاوت ماهوى با يكديگر ندارند تكرار ميكنم هيچ گونه تفاوت ماهوى با يكديگر ندارند
  • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۰۹
    3 0
    از این پس نگویید آرزوهای بر باد رفته بلکه بگویید آرزوهای به گور رفته باور کنید
  • ایرانی NL ۰۰:۰۵ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    1 3
    نظریه من چه اشکالی داشت که منتشر نکردید؟.
  • ايرانی NL ۰۰:۱۱ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    3 0
    متوجه نشدم منتشر کرده‌اید. متشکرم. خدا نگهدار.
  • علی IR ۰۴:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    4 18
    اااااای.... دلم میخواد منافق باشم... برم تو استخر اب تنی کنم... تا همه مردم خوشحال بشن
  • میثم IR ۰۸:۳۰ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    5 45
    جوری می‌نویسید وتیتر میزنید که خواننده سوال براش پیش میاد که: مگه رفسنجانی چه گلی سر ملت زده؟!؟!؟ اینا جفتشون از یه قماش بودن واگه قرار بود با دست فرمون اونا کشور پیش بره الان خاور میانه کلش در سیطره‌ی امریکاییها بود
    • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
      مثلا خاورمیانه در سیطره شما ساندیس خورا بود چی میشود مثل ایران همه باید تو فقر وگرسنگی به سر میبردن....
  • وحید IR ۲۲:۵۴ - ۱۴۰۲/۰۸/۱۰
    0 13
    با ورود یمن به جنگ اسراییل حماس ایران وارد جنگ جهانی سوم شد.
  • هم وطن. IR ۰۸:۱۵ - ۱۴۰۲/۱۰/۱۹
    1 0
    خداروشکر کردیم شر روحانی کنده شد.والله تنمون میلرزه اسمش میاد و اینکه دوباره برنامه داره بیاد تو سیاست یا اقتصاد.بقول ما لرها تازه استخونهامون داره لیز میگیره."خستگی در میکنه".دوباره اسمش اومد.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس