ویژه ها

برچسب «کاسبان تحریم» به منتقدان برجام نمی چسبد. اتفاقا کاسبان تحریم همان جماعتی است که در سال 88 با دروغ تقلب قطعنامه 1929 را به مردم ایران تحمیل کرد.

سرویس سیاست مشرق - روزانه می‌توان از لابه‌لای گزارش‌ها و عناوین خبری رسانه‌های مکتوب و حتی غیر مکتوب، نکات قابل‌توجهی استخراج کرد؛ موضوعاتی که می‌تواند برای مخاطبین قابل‌ استفاده و محوری برای تحلیل باشد، در گزارش روزانه "ویژه‌های مشرق" نکات و تأملات قابل‌استخراج از رسانه‌ها برای مخاطبین عرضه خواهد شد؛ با  «ویژه‌های مشرق» همراه شوید.

******

** آمریکا برای لغو تحریم ها بی قرار است، مشکل از ماست

روزنامه اعتماد در یادداشتی با عنوان «تعلل، دولت بعد را گرفتار می‌کند» به قلم «عبدالرضا فرجی‌راد» دیپلمات سابق نوشت:«بیش از ۹۰ درصد از تحریم‌هایی که چه در قالب خروج از برجام امریکا به ایران تحمیل کرده‌ و چه علاوه بر آن در دوران ترامپ وضع شده ‌بود و ایران هم انتظار داشت که برداشته ‌شود، طرف امریکایی با لغو آنها موافقت کرده است؛ این نکته بسیار مثبتی است».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:« گزارش(وزارت خارجه و نامه ظریف) با توجه به توصیفی که از آمادگی امریکا برای لغو تحریم‌ها می‌کند، در افکار عمومی توقعات را بیشتر می‌کند. در نتیجه مردم انتظار دارند که اقدام‌های عاجل و سریع‌تری انجام شود».

روزنامه اعتماد همچنین در یادداشتی با عنوان «چه کسی با رفع تحریم مخالف است؟» به قلم «قاسم محبعلی» دیپلمات سابق نوشت:«گروهی هستند که از تحریم‌ها سود می‌برند و منفعت‌شان را در تحریم ماندن ایران می‌دانند. تحریم اقتصاد سیاه و بازار قاچاق را بزرگ می‌کند و مناسبات رسمی و بانکی را مختل می‌کند و کسانی که نفوذ دارند و می‌توانند از رانت‌های سیاسی و امنیتی بهره‌مند شوند با استفاده از مسیرهای غیررسمی، از این شرایط سود می‌برند».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«چنین افرادی نگران این هستند که اگر وضعیت عادی شود و تحریم‌ها برطرف شود، سود سرشاری را که از این وضعیت می‌برند، از دست خواهند داد. طبیعتا این افراد هم با نفوذی که ممکن است در برخی از دستگاه‌ها داشته‌باشند، فشار می‌آورند که توافق انجام نشود».

آمریکا برای لغو تحریم‌ها بی‌قرار است، مشکل از ماست/ شرق: سرمایه اجتماعی خاصی همراه اصلاح‌طلبان نیست

روزنامه های اصلاح طلب در شماره امروز به صورت ویژه گزارش اخیر وزارت خارجه و نامه ظریف را پوشش داده و اینگونه القاء کرده اند که آمریکا برای لغو تحریم ها لحظه شماری کرده و بی قرار است و این منتقدان برجام در داخل هستند که نمی گذارند تحریم ها لغو شده و علت این مخالفت نیز این است که منتقدان برجام کاسبان تحریم هستند.

آیا این ادعا صحیح است؟! آیا آمریکا برای لغو تحریم ها بی قرار است؟! آیا کاخ سفید برای لغو 90 درصد تحریم ها اعلام آمادگی کرده است؟! پاسخ منفی است.

زمانی تحریم ها عملا لغو خواهد شد که آمریکا به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، ایسا، ویزا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را لغو کند. اما این اقدام به هیچ عنوان در برجام رخ نداده است.

برای نمونه، تیم مذاکره کننده هسته ای به ریاست ظریف در برجام پذیرفت که تحریم چرخه دلار(U-TURN) باقی بماند. همین مسئله باعث شد برخی از درآمدهای ارزی، حتی پس از برجام نیز در دسترس ایران قرار نگیرد. چراکه آن درآمد برای اینکه در اختیار ایران قرار بگیرد ابتدا باید به دلار و بعد به سایر ارزها تبدیل می شد، که امکان این کار وجود نداشت.

همچنین براساس قانون ایسا، هیچ کشوری نمی تواند بیشتر از ۲۰ میلیون دلار در صنعت نفت و گاز ایران سرمایه گذاری کند.

نکته قابل تأمل اینجاست که آقای ظریف و تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت روحانی لغو تحریم های کاتسا، ایسا، سیسادا و تحریم چرخه دلار را در برجام نگنجاندند و یکی از علت های اصلی لغو نشدن تحریم ها علیرغم بتن ریزی در قلب راکتور هسته ای، همین مسئله می باشد.

مقامات دولت بایدن صراحتا اعلام کرده اند که از لغو تحریم ها خبری نیست و ایران باید بدون هیچ چشم داشتی مذاکرات جدید حول توان موشکی و قدرت منطقه ای خود را کلید بزند. با اینحال متاسفانه آقای ظریف و فعالین و رسانه های اصلاح طلب اصرار دارند که این واقعیت بدیهی را انکار کنند.

برچسب «کاسبان تحریم» به منتقدان برجام نمی چسبد. اتفاقا کاسبان تحریم همان جماعتی هستند که در سال 88 با دروغ تقلب قطعنامه 1929 را به مردم ایران تحمیل کردند و در 8 سال اخیر نیز هرگاه دست ایران برای امتیازگیری پر می شد، پالس ضعف و حقارت به طرف مقابل ارسال می کردند.

** شرق: سرمایه اجتماعی خاصی همراه اصلاح‌طلبان نیست

روزنامه شرق در مطلبی با عنوان «چالش‌های پسا انتخاباتی اصلاح‌طلبان» نوشت:«هنوز یک ماه از انتخابات ریاست‌جمهوری نمی‌گذرد که زمزمه‌های برچیده‌شدن نهاد اجماع‌ساز یا همان جبهه اصلاحات ایران شنیده می‌شود...ازخاصیت‌افتادن نهاد اجماع‌ساز یک پیام روشن دارد؛ آنکه هیچ هدف بلندمدتی در تشکیل این تشکل وجود نداشته است و مانند همیشه اصلاح‌طلبان چند ماه پیش از انتخابات و صرفا برای رأی‌جمع‌کردن اقدام به تأسیس یک مجموعه و این‌بار با نام جبهه اصلاحات ایران کرده‌اند؛ تشکیلاتی که مشابهش در گذشته هم با نام شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان شناخته می‌شد».

این روزنامه اصلاح طلب در ادامه نوشت:«نهاد اجماع‌ساز نه‌تنها اجماعی نساخت که اختلاف‌ساز هم بود... اما شاید ازکارافتادن چنین مجموعه‌هایی لزوما به‌دلیل اهمال اعضای آن نباشد بلکه مشخصا در مقطع کنونی ناشی از مشخص‌شدن یک نتیجه مهم است؛ آنکه دیگر سرمایه اجتماعی خاصی مانند آنچه در گذشته مشاهده می‌شد، همراه اصلاح‌طلبان نیست».

آمریکا برای لغو تحریم‌ها بی‌قرار است، مشکل از ماست/ شرق: سرمایه اجتماعی خاصی همراه اصلاح‌طلبان نیست

«صادق زیباکلام» فعال سیاسی اصلاح طلب پس از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شورای شهر 1400 گفت:« (پس از براندازان) دومین و بزرگ‌ترین بازنده انتخابات ۲۸خرداد اصلاح‌طلبان بودند...دوونیم میلیون رأی برای آقای همتی در حقیقت تیر خلاصی در شقیقه اصلاح‌طلبان بعد از ۲۴ سال حیات سیاسی‌شان بود».

همچنین «محمدعلی وکیلی» نماینده فراکسیون امید در مجلس دهم در هفته های گذشته گفته بود:«همه ظرفیت ما خرج همتی شد، سقف رای او مشخص شد. حتی دست به دامان تعصبات قومیتی به عریان ترین شکل برای همتی شدیم اما عیار اقبالمان عریان شددیدیم که چگونه تشت اقبالمان فرو افتاده استادباری که به لیست جمهور شد (با همه اعتباری که به پایش خرج شد)، نشان داد که ما صاحبِ مجلسِ عزایِ جمهوریت نیستیم؛ تعارف را کنار بگذاریم».

وکیلی در ادامه تصریح کرد:«مردم، شعارهای اصلاح طلبی را از زبان حریف بیشتر باور کردند تا از زبان ما...اگر این جریان می‌خواهد همه لکنت تاریخی زبانش و همه عقیم بودگی اش را به تبعیض‌های شورای نگهبان و سخنان امثال من در نشان دادن ادبارِ خودی‌ها، تخفیف دهد، این یعنی خود انتخاب کرده‌اند که اصلاح‌طلبی را بر دوش دیگران بگذارند».

ناسا(نهاد اجماع ساز اصلاحات) در سال گذشته و با هدف انجام فعالیت ویژه انتخاباتی تشکیل شد. اما به هیچ عنوان نتوانست موفقی در این مسیر کسب کند.

این در حالی است که نهاد اجماع‌ساز اصلاح‌طلبان(ناسا) در ظاهر ساز و کار اصلاح شده شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان(شعسا) بود. شورایی که سال ۹۳ به ریاست «محمدرضا عارف» شکل گرفته بود و پس از شکست سنگین اصلاح‌طلبان در انتخابات مجلس یازدهم در اسفند ۹۸ منحل شد.

مردم در انتخابات ۱۴۰۰، زیرِ میزِ بانیان وضع موجود زدند. جماعتی که حداقل در ۸ سال اخیر با قصور و تقصیرهای خود، سفره مردم را کوچک کرده و خسارت های بزرگی به معیشت اقشار مختلف جامعه تحمیل کردند.

** بانیان وضع موجود پروژه «یأس آفرینی» را کلید زدند

«فیاض زاهد» عضو ستاد انتخاباتی کروبی در انتخابات ۸۸ که با مدرک «تاریخ» در دولت روحانی مشاور ارشد دو وزارتخانه مهم اقتصادی بوده است، در یادداشتی در روزنامه آرمان نوشت:«آقای رئیسی و مشاوران وی به وضوح این را می‌دانند که جناح راست و جناح افراطی به‌تنهایی نه توان و ظرفیت اداره کشور را دارند و نه به صلاح آنهاست که از این یکپارچگی سود ببرند».

این فعال سیاسی اصلاح طلب در ادامه نوشت:«اصولگرایان تمام ارکان کشور را در اختیار دارند اما از همین حالا می‌توانم به شما بگویم که قادر به حل مشکلات و منازعات کشور نخواهند بود، لذا در میان خودشان ریزش ایجاد می‌شود. باور به این اعتقاد که از روش‌های ایدئولوژیک می‌شود یک جامعه را اداره کرد دچار بحران خواهد شد و آنها در ادامه برای اینکه قادر به کنترل این بحران باشند تلاش خواهند کرد که فضا را به سمت گزینه‌های نظامی و امنیتی سوق دهند اما آن هم چاره کار نخواهد بود».

آمریکا برای لغو تحریم‌ها بی‌قرار است، مشکل از ماست/ شرق: سرمایه اجتماعی خاصی همراه اصلاح‌طلبان نیست

جریان اصلاح طلب به عنوان بانی اصلی وضع موجود اقتصادی کشور بجای عذرخواهی از مردم و تلاش برای جبران خسارت ها، پروژه یأس آفرینی و ناامیدسازی مردم از بهبود اوضاع را کلید زده است.

این طیف در 8 سال اخیر دولت، شورای شهر و شهرداری پایتخت و بخش قابل توجهی از مجلس دهم را در اختیار داشت اما دلار 32 هزارتومانی و مرغ 40 هزارتومانی و سلفی حقارت و کمیته رفع حصر و ماجرای قتل همسر دوم نجفی و شورای اسم و فامیل و فساد صندوق ذخیره فرهنگیان را از خود بجا گذاشت.

اصلاح طلبان بجای «آیه یأس خواندن» بهتر است به خواست و رأی مردم احترام گذاشته و کمی هم برای رفع مشکلات جامعه و گره گشایی از گرفتاری های مردم وقت بگذارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 25
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 4
  • اسد IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 14
    مردم چه جرم یمرتکب شده اند که باید سختی هارا تحمل کنند . در این وسط مثل اینکه هیچ گروهی به مرگ وقبر اعتقادی ندارند.
    • IR ۱۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      9 4
      تو یکی برو تو تیرانا یکی ازون قبرهای دست دو رو انتخاب کن که بزودی قراره بری اونجا،چه باور داشته باشی چه نه!!!
    • IR ۱۵:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      14 2
      اگر شما واقعاً جزء مردمی راه حق و باطل را تشخیص بده و از حق دفاع کن تا هم سعادت دنیا داشته باشی و هم سعادت آخرت. اگر مشکل این ملت با اعتماد به شیطان بزرگ حل می شد؛ آدم به زمین هبوط نکرده بود!
    • IR ۱۶:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      13 1
      تجربه لیبی نشان میدهد کوتاه آمدن جلو آمریکا حماقت محض است و نتیجه ایی جز جنگ داخلی فراگیر و در نهایت تجزیه ندارد
    • IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      14 1
      این دیپلمات های سابق که اغلب اصلاح طلب دوآتشه بلکه سه آتشه از کار درآمده اند را چه کسی تربیت کرده است که اینک نسخه دریوزگی برای کشور می پیچند امثال مجلسی و آرمین و بیگدلی و فرجی راد و محبعلی و موسویان و عراقچی و ظریف و تخت روانچی و کوفت و زهرمار؟!؟!
    • IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
      0 0
      ساکت لطفا
  • IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    14 1
    و اصلاح طلب ها بی قرار تر از آمریکا!
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      15 2
      اصلاح طلبها نمایندگان تام الاختیار اونا در ایرانن.اونا انقد به حفظ منافعشون از طرف اصلاحات یقین دارند که چشم بسته گفته های اینا رو تایید و پشتیبانی میکنن
  • IR ۱۵:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    10 0
    اگربا مصببان وبانیان وضع موجود برخورد شود ومجازات شوند بساط این حرفهای دشمن پسندانه بر چیده می شود ومردم هم دلگرم می شوند که مصببان بدبختیشون مجازات می شوند
  • افراسیاب IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    9 0
    جواب خط آخر مقاله : اصلاح طلبان بجای «آیه یأس خواندن» بهتر است به خواست و رأی مردم احترام گذاشته و کمی هم برای رفع مشکلات جامعه و گره گشایی از گرفتاری های مردم وقت بگذارند به افساد طلبان که خود را اصلاح طلب میخوانند بگوئید تو شر مرسان مرا به خیر تو امیدی نیست
  • IR ۱۵:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    14 0
    هشت سال با برجام هیچ تحریمی برداشته نشد بذار حداقل چهارسال هم بدون برجام برداشته نشه!! فقط خنثی سازی تحریم‌ها، تعلیق تحریم عین حکم عفو مشروط میمونه که هر لحظه دلشون بخواد باطلش میکنن و میان میبرنت!! آدم عاقل علت بیماری رو رفع میکنه، با مسکن کاری حل نمیشه!!!
    • IR ۱۹:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      9 0
      درسته فقط خنثی سازی تحریم؛ راه حل اساسی همین است و اتفاقاً تنها راه هم همین است.
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      8 0
      چرا برداشته نشد برادر، اتفاقا برداشته شد، ولی برای کنار گذاشتن برداشته نشد بلکه برای اینکه سنگین‌ترش رو از ارتفاع بالاتری به سرمون بکوبن برداشته شد. یعنی 700 تحریم تبدیل شد 1500 تحریم. خب بالاخره مذاکره جواب داده. ولی خب جوابش کمی خاصه!!!!
  • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    9 1
    آمریکا تحریم ها رو فقط نمایشی و زبانی بر میداره و در قبالش از ایران توقع اقدام میدانی و واقعی داره. شک نکنید. اینهایی هم که کیگن تحریم برداشته میشه به چیزی بالاتر از این اشاره نمیکنن.
    • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
      6 0
      احمقانه است اگر باور کنیم حتی به صورت نمایشی تحریمی رفع میشه. هیچ لاتی سلاحش رو با دست خودش تحویل نمیده به لبخند! باید قدی باشیم تا تحریم‌ها ی اثر بشن و گرنه هر روز با تحریم بیشتر و ضعیفتر شدن مواجه خواهیم بود
  • DE ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    9 0
    آمریکا برای لغو تحریم‌ها بی‌قرار است، مشکل از ماست!!// امریکا با هر قیمتی شده میخواهد تحریمها را بدون تعهد بردارد تا بتواند ایران را به میز مذاکره بکشاند. و مذاکرات را به آزادی !!!! ستون پنجم و نوکران و جاسوسان تحت آزادی انسانها و مذاکرات موشکی و مذاکرات اقتدار ایران ...بکشاند و با هر" نه " ایران باز تحریمها را تازه بیشتر از قبل هم بیاورد لیکن اینبار تمام دنیا را علیه ایران با خود همراه دارد زیرا در بوق کرنا میکنند که امریکا هَزار وُ شَشصَد تحریم را لق کرد ولی ایران باز سنگ اندازی میکند.از خود امریکا غربگدایان بیشتر داد میزنند و ایران را محکوم میکنند. اینبار امریکا بسیار بسیار هوشمندانه روباه گونه و شیطانی در برجام شرکت خواهد کرد.
  • دکتر افسانه یوسفی IR ۱۹:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    12 0
    دقیقا مشکل از شماست، چون عرضه نداشتید حق ایران را بگیرید. تحریم ها سال 92 به اعتراف اوباما و دوستانش داشت فرو می‌ریخت ولی شما برای در کردن چهره ی لبخند از خودت مذاکره رو پیش کشیدی و حالا توش گیر کردید. اصلاح‌طلب جماعت نمیتونه بدون التماس و سیاست التماسی زنده بمونه.
  • علی IR ۱۹:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 0
    مگر ادم چند بار باید از یک سوراخ گزیده شود.... امریکا شیطان بزرگ است صلح و گفتگو با شیطان چه نتیجه ای دارد غیر از اینکه باید بنده او شد
  • سیروس DE ۲۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 0
    ایشون " عبدالرضا فرجی‌راد" پیاده نظام سلطه هست و یک مفوذی ! مگه حتما باید شاخ داشته باشه تا متوجه بشید !
  • مجتبی از زنجان IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    1 1
    امیدواریم مشکلت ایران کاهش یا پایان یا به حداقل برسه مشکلات زیاده1.نبود سیاست بین المللی منطقی2.نبود توزیع عادلانه ثروت -اما مهم ترین مشکل شماره2هستش فقط2
  • حسن IR ۲۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    5 0
    یکی به این فرجی راد بگه به سر مردم شیره نمالید آمریکا نه تضمین میده و نه راستی آزمایی در کاره و عجله اش بخاطر ورود به گروه برجام و مذاکره برای برنامه موشکی و منطقه است زیادی در فضای رسانه ای وراجی نکنید
  • عطاءالله IR ۲۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    6 0
    چه حالی میده این دست و پا زدن های توی لجن زار این افساد طلبان و حامیان در حال مرگ آنها. خب الان برید امضاء کری که میگفتید تضمین هست رو بچسبید.
  • یاور انقلاب IR ۲۲:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 0
    اقایان مستقر در روزینامه شرق دست از این شامورتی بازی بردارید چون بعد از مدتی اعلام میکنید این دروغ ها را میباستی میگفتیم ، نمونه بارز ان در برجام و انتخابات دوره دوم روحانی بود ، تا کی شرارت و پدر سوختگی ؟ خدایا شر این دشمنان ملت و کاسه لیسان غربگدا را از سر ملت کوتاه گردان .
  • IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۲
    8 0
    اصلاح طلبان نفوذی که در حال پاک کردن خیانت ها و دزدی های خود در این روز ها هستند فکر نکنند نفهمیدیم باید بازخواست شوند و برای همیشه از صحنه سیاست ایران خداحافظی کنند.
  • الهی IR ۰۶:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۳
    2 1
    این روزنامه شرق نماینده اسراییل در کشور و منعکس کننده آمال دشمن است.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس