کد خبر 1271645
تاریخ انتشار: ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۵۶
بورس نمایه

آزادسازی واردات خودرو چه اثری بر زیرمجموعه‌های این صنعت در بازار سهام می‌گذارد؟

به گزارش سرویس بورس مشرق، همزمان با مطرح شدن احتمال تصویب طرح آزادسازی خودرو، پیش‌بینی‌هایی در خصوص کاهش قیمت خودروهای وارداتی به گوش می‌رسد. این در حالی است که وزیر صمت این موضوع را منتفی دانسته است. با این حال خبر بررسی طرح آزادسازی واردات خودرو در دو هفته اخیر بازار این کالای پرمخاطب را وارد فاز رکودی کرده است؛ در حالی که تا قبل از این طرح زمزمه افزایش قیمت خودرو به گوش می‌رسید. اما آزادسازی واردات خودرو چه اثری بر زیرمجموعه‌های این صنعت در بازار سهام می‌گذارد؟

تداوم روند تعادلی خودروسازان

در حالی طرح آزادسازی واردات خودرو در مجلس در حال بررسی است که در آن سوی میدان سرمایه‌گذاران بورسی نسبت به تصویب این طرح ابراز نگرانی می‌کنند و نمی‌دانند با موافقت مجلس برای این طرح سرنوشت خودروسازان بورسی و سرمایه‌گذاران آنها چه می‌شود. بسیاری از سهامداران گمان می‌کنند اگر این طرح تصویب شود ممکن است قیمت خودروهای خارجی موجود در بازار افت کند و متعاقبا قیمت خودروهای داخلی و به تبع آن قیمت سهام آنها نیز در سراشیبی سقوط بیفتد.

ابهامات در مورد طرح جنجالی واردات خودرو و شروط آن همچنان زیاد است اما کارشناسان بورسی واردات خودرو را عامل تحرکات منفی در بازار سهام نمی‌دانند. در همین رابطه مهدی افنانی، کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شروط مهم وضع شده برای واردات خودرو اظهار کرد: از قرار معلوم مهم‌ترین شرط واردات خودرو به کشور این است که هیچ ارزی برای واردات از کشور خارج نشود و واردات خودروی خارجی در ازای صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز باشد. این شرط راه ورود خودروهای خارجی به کشور را سخت می‌کند و موانع بسیاری جلوی راه واردکنندگان می‌گذارد. این در حالی است که مجلس نیز سه شرط برای خودروهای وارداتی وضع کرده است. گرچه جزئیات دقیق طرح مذکور همچنان در ابهام است اما سه شرط «خودروهای خارجی وارداتی باید هیبریدی (تمام برقی) باشند»، «خودروهای بنزینی و گازسوز تنها در صورتی مجوز واردات می‌گیرند که دارای برچسب انرژی B و بالاتر باشند یا شاخص ایمنی سه ستاره یا بالاتر داشته باشند» و «مجاز بودن واردات خودروی کارکرده مشروط به اینکه نهایتا سه سال از ساخت آنها گذشته باشد»، نمی‌تواند مشکل جدی برای خودروسازان داخلی به وجود آورد.

به گفته این کارشناس بورس، بازار سرمایه در مسیر تعادلی گام برمی‌دارد و تصویب و اجرای این طرح خللی در روند بازار ایجاد نمی‌کند.

افنانی در ادامه وضعیت نامشخص همه بازارهای سرمایه‌گذاری به دلیل ابهامات در سیاستگذاری‌های دولت جدید را مهم‌ترین عامل در نوسانات اخیر بورسی عنوان کرد و گفت: بلاتکلیفی سرمایه‌گذاران به دلیل مشخص نبودن سیاستگذاری‌های اقتصادی و سیاسی بیشترین اثرگذاری را بر توقف رشد بازار دارد. بر همین اساس حتی اگر طرح واردات خودرو مورد موافقت نمایندگان مجلس نیز قرار گیرد اثرات کوتاه‌مدت منفی هم به بار نخواهد آورد.

وی خاطرنشان کرد: بلاتکلیفی در همه بازارها موج می‌زند و بازارهای سرمایه‌گذاری در انتظار به سر می‌برند و به نظر می‌رسد قیمت دلار نقش تعیین‌کننده‌ای در سرنوشت بازارها و به‌خصوص بازار سهام و خودروسازان بورسی ایفا کند. به هر روی تا هفته‌های آینده و مشخص شدن حداقل بخش‌هایی از زوایای پنهان توافقات دولتمردان در حوزه‌های بین‌المللی، بیراه نیست اگر مدعی شویم بازار خنثی‌ترین حالت خود را طی کند.

  پرهیز از سیاستگذاری‌های غیرمنطقی

در صورت آزادسازی واردات خودرو چه اتفاقی برای خودروسازان بورسی رخ می‌دهد؟ این سوالی است که بعد از مطرح شدن موضوع بررسی طرح آزادسازی واردات خودرو به ایران در اذهان عمومی شکل گرفته و به برخی از شایعات مبنی‌بر کاهش یا حتی ورشکستگی خودروسازان داخلی دامن زده است. شایان کرمی از کارشناسان بازار سرمایه معتقد است جزئیات طرح از خود طرح مهم‌تر است. وی در این رابطه گفت: بررسی تبعات واردات خودروی خارجی به کشور و تاثیرپذیری صنایع خودروسازی از این طرح در این مرحله امکان‌پذیر نیست. ابهامات این طرح به قدری زیاد است که معلوم نیست چرا برخی ادعا می‌کنند این طرح به زیان خودروسازان و سهامداران آنها منجر می‌شود.

وی با اشاره به چشم‌انداز منفی وضعیت اقتصادی کشور و تحریم‌های بین‌المللی که دولت و مردم با آن دست به گریبانند، افزود: کمبود منابع ارزی دولت با چراغ سبز دولت به خودروهای خارجی در تضاد است. بر همین اساس تا مشخص نشدن جزئیات کامل واردات خودرو نمی‌توان نسبت به پیامدهای احتمالی پیش‌بینی دقیقی انجام داد. به هر روی به نظر می‌رسد در صورت واردات خودرو نه تنها خودروهای داخلی حتی خودروهای خارجی موجود در بازار نیز نمی‌توانند با افت و کاهش قیمت مواجه شوند.

به گفته این کارشناس، اگر شعار اقتصادی امسال مبنی بر حمایت از تولید داخلی را در نظر بگیریم نیز نباید منتظر اتفاقات نامطلوب در این بخش باشیم. بر مبنای این اصل، به نظر می‌رسد هیچ‌گونه طرحی بر مبنای حمایت از واردات و تضعیف تولید داخلی تصویب نشود. این امر هم درصنعت خودرو و هم در صنایع دیگر صدق می‌کند و بعید است مجلس وارد موضوعی شود که با شعار حیاتی امسال منافات داشته باشد. برچسب آزادسازی واردات خودرو و ادامه حیات خودروسازان دو موضوع تفکیک شده‌اند که به عوامل مهمی همچون تعرفه‌های گمرکی، شروط ارزی واردات و کشش قیمتی از سوی بازار بستگی دارند. این متغیرها تاثیر بسزایی بر روند فروش و قیمت خودرو دارند اما در حال حاضر این طرح با همه حواشی‌ای که به دنبال خواهد داشت نمی‌تواند تهدیدی برای صنایع خودرو در بورس محسوب شود. همان‌طور که بارها اشاره کرده‌ام مهم‌ترین متغیر اثرگذار بر صنعت خودرو کشور نرخ ارز، نرخ خرید و شرایط فروش بازار خودرو است و به نظر نمی‌رسد دولت و مجلس نیز در این حوزه سیاست‌های غیرمنطقی اتخاذ کنند.

  نوسان قیمتی در انتظار خودروسازان؟

در این میان برخی تحلیل‌ها از ریزش قیمت خودرو حکایت می‌کند. پیش‌بینی‌هایی که چندان با منطق کارشناسان بورسی همخوانی ندارد. با این حال به اعتقاد برخی تحلیلگران آنچه می‌تواند سمت و سوی بازار صنایع بورسی را مشخص کند نرخ دلار است، نه واردات خودرو. اما برخی دیگر نیز معتقدند در صورت موافقت مجلس با این طرح، بازار خودرو با نوسان مواجه می‌شود و ممکن است خودروسازان ضرر کنند.

محمدیوسف امین داور، کارشناس بازار سرمایه درهمین رابطه به پیامد طرح آزادسازی خودروهای وارداتی بر خودروسازان داخلی اشاره و اظهار کرد: ایران سابقا صادرات خودرو به کشورهای عراق، سوریه و افغانستان را در کارنامه خود دارد و بعید به نظر می‌رسد با توجه به محدودیت کشورهای هدف صادراتی خودروهای داخلی، ایران بتواند بر اساس ارز حاصل از صادرات خودرو دست به واردات آن بزند. در واقع صادرات خودرو به قدری محدود انجام می‌شود که امکان تحقق شرط اول واردات مبنی بر واردات خودروی خارجی در ازای ارز حاصل از صادرات کالا یا واردات بدون انتقال ارز را سخت می‌کند. با این‌حال باید دید مجلس به این طرح رای مثبت می‌دهد یا خیر. وی افزود: در صورت تصویب مجلس قیمت خودروهای داخلی کاهش می‌یابد و این در حالی است که بازار کشش چنین اتفاقی را ندارد.

منبع: روزنامه دنیای اقتصاد

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 11
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 1
  • سعید IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    4 0
    برخی نمایندگان مجلس هم در این رابطه حرف های خنده داری میزنند که نشان از کم اطلاعیشان در این رابطه با وجود عضویت در کمسیون اقتصادیست. نیاز نیست نام ببرم کدام نماینده بوده، به نظرم دنبال کنندگان اخبار متوجه شدند کیه . می فرمایند <> به حق چیزهای ندیده و نشنیده!! خودروسازهایی که بازار انحصاری داخل را دارند چه لزومی میبینند که به خودشان زحمت رقابت در خارج از مرزها را بدهند، مگر اینکه اجازه واردات داده شود و خودروساز داخلی بخشی از بازار داخلی خود را از دست دهد و مجبور شود با صادرات و کسب بازار برای محصول خود در خارج از کشور کاهش فروش داخلی را جبران کند، تنها به این شکل خودروساز داخلی ناچار به رقابت هم در فضای داخلی و هم خارجی می شود و درنتیجه مجبور می شود بر روی افزایش کیفیت و کاهش قیمت سرمایه گذاری کند .
    • IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      این حرف کجاش خنده داشت؟!
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    در ایران با خودرو از مردم سواستفاده میشه و این دزدی محسوب میشه
  • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 1
    بحدی این بورس لجنه بحدی لجنه که برای هر چیزی که به نفع اقتصاد و جامعه ست وارد رکود میشه و شاخصش قرمز !!! اگر دلار بره بالا و تورم شدید ایجاد کنه بورس سبز پوشه اما اگر بیاد پایین و اقتصاد و جامعه بخواد نفسی تازه کنه شاخصش قرمزه قرمز میشه !!! اگر واردات خودرو آزاد بشه و مردم از خریدن یک لگن 40 سال پیش بقیمت صدها میلیون نجات پیدا کنن قرمز میشه اما اگه این فاجعه جهنمی فعلی ادامه پیدا کنه سبزه !!! ای فاضلاب تو چنین بورسی که کل جامعه و اقتصاد داره بخاطرش فدا میشه و میره ته دره
    • IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      0 0
      چی میگی تو؟ تحلیل بورسی بلد نیستی چرا اسمون ریسمون میبافی؟ بورس تابلو اقتصاد هر کشوره.
    • IR ۰۹:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۳۰
      0 0
      آقا مهندس و تحلیل گر باید بگم که بیشتر مواقع بورس با تورم می‌ره بالا و خیلی کم اصلاح می‌کنه البته به جز مرداد ۹۹ و گول زدن ملت مثلا سیمان که این دو سه ماه پیش گرون میشد سهام یه شرکت های سیمانی هم بالا رفت مثل ساراب
  • IR ۱۵:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    خودروهای بی کیفیت داخلی رو با قیمت گزاف به مردم میندازن، همیشه هم میگتن باید افزایش نرخ بدیم. نونش واسه یکسری هیات مدیره خودروییه که شبکه ای تو هم دیگه وول میزنن. اف بر شما
  • IR ۱۵:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    خودرو ساز داخلی اکنون که انحصار مطلق است و خودرو را یک سال پیش فروش می کند و گران هم می فروشد و00000 . باز می گوید زیان هنگفت دارم. ایا این خودرو ساز نباید نابود شود؟ نباید افرادی کاردان بجای ان ها صنعت خودرو را در دست گیرند. باید زمان معینی را اعلام نمود تا مافیای خودرو خودرو های خودرا بفروشد. از ان به بعد باید خودرو از کشور های دوست بصورت مونتاژ در ایران وارد شود
  • مهدی IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    1 0
    باید خودرو وارد بشه تا قیمت کارخانه و بازار آزاد یکی بشه وقتی قیمت بازار مثلا 207 بشه 216 تومن کارخونه هم 216 چه مشکلی هست کشته شدن آدم های بی گناه نبود رقابت در سایه انحصار و مصرف سوخت بالاتر و عدم آسایش و راحتی خودرو های داخلی دستاورد چندین سال عدم واردات خودرو هستش
  • IR ۱۰:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    1 0
    خودروسازها با همین بهانه ها دولت قبل رو هم ترسوندند و گردن کلفتی میکنند و با این بهانه ها میخوان جلوی کاهش قیمت خودرو و وارداتش رو بگیرند ۱- ترساندن دولت از افت قیمت سهام خودروسازها در بورس ۲- ترساندن دولت از تعدیل نیرو و بیکار کردن کارکنان و کارگران خودروسازها و تولیدکنندگان قطعات خودرو / راه حل خلاص شدن از این تهدید های خودروسازها و گردن کلفتی شان میتونه این باشه که. ۱- اولا دولت بیاد خودرو وارد کنه اما تا یک مدت دو ماهه و.. دپو کنه و وارد بازار نکنه تا سهام داران بورسی خودروسازی فرصت کنند تا سرمایه شون رو از سبد خرید سهام خودرو به سبد های دیگر منتقل کنند و متضرر نشوند ۲- ثانیا همین واردات خودرو و دپو کردنش خودروسازها رو وادار میکنه حداقل تقاضای افزایش قیمت چندباره و جدید نداشته باشند ۳- ثالثا از محل عواید و سود واردات خودرو (عوارض گمرکی و.. ) تا یک مدت هزینه بیمه بیکاری کارگرانی که در اثر تعدیل نیروی احتمالی خودروسازها بیکار میشن رو تأمین کنه و سرمایه ای برای ایجاد شغل برای اینها فراهم بشود ۴- مجوز برای تولید خودرو توسط زیرمجموعه های نظامی که تونستند خودرو زرهی طوفان رو بسازند فراهم بشود تا یک رقیب جدید در بازار تولید خودرو داخلی اضافه بشود و بازار واقعا رقابتی بشود و کیفیت خودرو ها بالاتر برود / این ظلمه که مردم ما مجبور باشن فقط و فقط از خودروهای داخلی که کیفیتش نسبت به خارجی پایین تر هست استفاده کنند و هزینه این کیفیت پایین رو مردم با جونشون و مالشون در تصادفات جاده ای بدهند و سالیانه هزینه بالایی رو به شرکت های بیمه وارد کنند / هزینه های مالی و جانی یک طرف ، هزینه های روانی و اجتماعی ناشی از دست دادن نان اور و عزیزان خانواده ها در تصادفات جاده ای بر بازماندگانشان هم مصیبتی است بر مصیبت های دیگر / دولت بیاد کلاهش رو قاضی کنه که کاهش جانباختگان تصادفات با واردات خودرو با کیفیت خارجی بهتر نیست !؟ حقوق شهروندی و حق داشتن خودرو با کیفیت و قیمت مناسب حق مردم نیست !؟ تا کی باید منافع مالی و جانی ۸۰ میلیون نفر رو فدای منافع چند هزار نفر کنیم !؟ خودرو خارجی کم مصرف وارد بشه در هزینه سوخت صرفه جویی میشه و صادرات سوخت هم رونق بیشتری میگیره / ایا باید همه اینها رو بکذاریم کنار و به منافع یه عده خودرو ساز داخلی که نه انصاف در تعیین قیمت و کیفیت خودرو دارند بچسبیم !؟
  • صالحی IR ۰۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 0
    به نظر شما کارگزارهایی که صف فروش رو ازطریق نرم افزار جابجا میکنند نباید به شدت مجازات بشند.این یعنی فاتحه بورس رو بخونید

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس