دولت نمایه دولت روحانی نمایه

یک سایت حامی دولت سابق با بیان اینکه «حجم رانت توزیع شده در اقتصاد سر به صدها هزار میلیارد تومان می‌زند»، تصریح کرد: در دولت سابق و فقط به خاطر سومدیریت ارزی رانت بی‌سابقه‌ای به رانت‌خواران واگذار شد

به گزارش مشرق، «روزنامه کیهان» در ستون اخبار ویژه خود نوشت:

فرارو می‌نویسد: دولت حسن روحانی با تصمیم به اجرای طرح «دلار ۴۲۰۰ تومانی»، چند ده میلیارد دلار رانت توزیع کرد و تجربه چند ساله هم نشان داد که این طرح نه تنها نتوانسته کالاهای اساسی را به میزان کافی تامین کند، که بخشی از دلارها در عمل حتی به تصریح دادستان دیوان محاسبات کشور، «صرف واردات هم نشدند».

بیشتربخوانید:

تخلف روحانی و جهانگیری با ارز دولتی

دبیر انجمن خودروسازان، چند ماه پیش گفته بود اختلاف قیمت کارخانه و بازار، تنها در سال ۱۳۹۹ موجب توزیع حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت شده است. به گفته وی، این رقم از محاسبه قیمت کارخانه و قیمت بازار، با توجه به میزان تولید خودروی سواری در سال گذشته به دست آمده است. دولت دوازدهم هم پرونده‌های متعددی در زمینه رانت دارد که ممکن است به زودی خبرهای تازه‌ای در موردشان بشنویم.

بیشتربخوانید:

ایراد ارزی به طرح آزادسازی خودرو

مهم‌ترین مورد، توزیع دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است: نرخی که دولت در بهار سال ۱۳۹۷ به صورت دستوری برای دلار اعلام کرد و به همه اعلام کرد که می‌توانند برای واردات، به هر میزان و با این نرخ از دولت ارز دریافت کنند.

نتیجه فاجعه بار بود: هنوز چند ماه نگذشته، فهرست واردات کالایی که خودِ وزارتِ صمتِ دولت تهیه می‌کرد، نشان می‌داد که با ارزهای حیاتی برای اقتصاد ایران، «کود انسانی» و «میوه خشک» وارد شده و حتی در ازای ثبت سفارش «آمبولانس»، «قهوه جوش» وارد گمرکات ایران شده است.

اما ماجرا ادامه داشت: در روزهای پایانی فعالیت دولت دوازدهم، در تصمیمی بسیار عجیب و پر حرف و حدیث، اعلام شد که حدود ۶ هزار معدن در فهرست واگذاری قرار گرفته‌اند، در حالی که مطابق نقشه‌‎های «کاداستر» وزارت صمت، این معادن در مجموع نزدیک به ۳۰ درصد از محدوده‌های معدنی ایران را تشکیل می‌دادند.

اما مشکل اینجا بود که این معادن بنا نبود به روالِ معمول، از طریق مزایده واگذار شوند بلکه قرار بود از طریق ثبت‌نام در یک وب سایت آزادسازی شوند و معادن به کسانی تعلق می‌گرفت که زودتر ثبت‌نام کرده باشد! بر اساس گفته‌های دبیر اتحادیه تولیدکنندگان و واردکنندگان مواد معدنی، ارزش این معادن حداقل ۶ هزار میلیارد تومان است و با واگذاری عجیب این معادن به این شیوه، بخش بزرگی از معادن ایران به دست کسانی می‌افتد که صاحب رانت هستند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 2
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • محموددهقان IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    باسلام اگر ارز ترجیحی را دولت نمی توان بر آن نظرات داشته باشد تا به هدف بنشیند ودر سفره محرومین دیده شود وبیشتر در سفره ثروتمند دیده می شود دولت آن را آزاد کند مگر اینکه خود مسئولین از این امر سودی بدست بیاورندو زندگی سرشار از رفائی برایشان حصل شود
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
    0 0
    خیلی جالبه که رانت خوارها مدعی هم شدن! ارز ۴۲۰۰ به مردم عادی که نرسیده.

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس