کد خبر 1272390
تاریخ انتشار: ۲۴ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۲۶
علی اکبر خرمدین

وکیل تسخیری پدر بابک خرمدین در پاسخ به این پرسش که قاتل بارها ابراز رضایت از عمل خود کرده و صراحتا گفته پشیمان نیست.

به گزارش مشرق، وکیل تسخیری پدر بابک خرمدین در پاسخ به این پرسش که قاتل بارها ابراز رضایت از عمل خود کرده و صراحتا گفته پشیمان نیست، آیا بعد گذشت ماه‌ها همچنان بر همان عقیده است، می‌گوید: «علی‌اکبر خرمدین هرگز ابراز ندامت نکرده و همچنان بر همان عقیده است که کار بدی نکرده و تصمیم و عمل او حتما بهترین تصمیم بوده است!»

«شبیه این قتل‌ها و پرونده‌ها در مراجع قضائی وجود دارد اما این قتل به دلیل این که مقتولِ نخست یعنی «بابک خرمدین»، چهره‌ شناخته‌شده‌ای بود به سرعت رسانه‌ای شد و به اصطلاح بیشتر به چشم آمد. حسن امیدوار، وکیل تسخیری این پرونده، ضمن اشاره به موضوع بالا گفت: «این که اولیاء دم رضایت داده‌اند به چند مسئله مربوط است. نخست خویشاوندی با قاتل، دوم سن بالا و سوم پادرمیانی کسانی که بر این مسئله تاثیرگذار بوده‌اند اما باید این نکته نیز در نظر گرفته شود که پرونده «علی‌اکبر خرمدین» همچنان در مراحل تحقیقات به سر می‌برد و هنوز هیچ حکمی صادر نشده اما قطع به یقین، «قصاص» شامل حال قاتل نخواهد شد.»


فقط ۱۰ سال حبس و تمام!
اکبر خرمدین، متهم به قتل و مثله‌کردن سه تن از اعضای خانواده خود، با گذشت اولیای دم تنها از بابت جنبه عمومی جرم ممکن است به ۱۰ سال زندان محکوم شود. اکبر خرمدین و همسرش، ایران موسوی ثانی، ۲۶ اردیبهشت به ‌اتهام قتل پسرشان، بابک خرمدین، کارگردان سینما، بازداشت شدند اما بعدتر اعتراف کردند که با مشارکت یکدیگر و دخترشان، آرزو، در سال ۹۰، دامادشان، فرامرز، را کشته‌اند و به دلیل اختلافات با آرزو او را هم در سال ۹۷ به قتل رسانده‌ و جسدش را مثله و ناپدید کرده‌اند. چند روز پس از انتشار اخبار مربوط به قتل اعضای خانواده خرمدین، یکی از دوستان آرزو اعلام کرد که او مدعی شده بود که پدرش در کودکی به او تجاوز کرده است. این ادعا بعدها توسط خانم موسوی ثانی، مادر آرزو، نیز تکرار شد.

موضوع تجاوز اثبات نشد
حسن امیدوار در گفتگو با آفتاب یزد به این موضوع نیز پرداخت و گفت: «موضوع تجاوز اثبات نشد و قاتل نیز منکرِ هرگونه تجاوزی شد؛ ضمن آن که اظهارات همسر علی‌اکبر خرمدین به دلیل «محجوریت» نمی‌تواند دلیلی بر اثبات باشد.

رضایت به دلیل خویشاوندی و کهولت سن قاتل

با وجود پیچیدگی‌های این پرونده، علی‌اکبر خرمدین تنها در صورت درخواست خانواده دامادش که خواهرزاده‌اش نیز بوده، حکم قصاص دریافت می‌کرد و از بابت قتل فرزندانش این حکم برای او صادر نمی‌شود. ماده ۲۲۰ قانون مجازات اسلامی پدر را در جایگاه ولی دم فرزند قرار می‌دهد و بر اساس آن، پدر به جرم قتل فرزند قصاص نمی‌شود بلکه قصاص تبدیل به دیه و تعزیر می‌شود.

در تازه‌ترین اخبار مربوط به پرونده علی‌اکبر خرمدین، خواهرزاده او و خواهر فرامرز، به روزنامه همشهری گفته است که به همراه دو برادرش مدتی پیش به دادسرای جنایی تهران رفته و اعلام کرده‌اند که از قصاص دایی‌شان می‌گذرند اما درخواست کرده‌اند که او به «حبس محکوم شود و هرگز روی آزادی را نبیند»؛ موضوعی که طبیعتاً در قوانین پذیرفته نخواهد بود. خواهر فرامرز البته افزوده است که قرار است پزشکی قانونی در گزارشی اعلام و مشخص کند که آیا مادرش با توجه به حال بدی که دارد می‌تواند به‌ عنوان ولی دم درخواستش را اعلام کند یا نه و در صورتی که مادرش هم از قصاص گذشت کند، اکبر خرمدین، دایی او، قصاص نخواهد شد.

وکیل تسخیری این پرونده در توضیحاتی خاطرنشان می‌کند: «این که می‌گویند همه اولیا دم رضایت داده‌اند درست نیست اما برخی رضایت داده و برخی نیز قول داده‌اند از قصاص چشم‌پوشی کنند.»

امیدوار در مورد همسر قاتل و مادر دو مقتول به مسئله «محجوریت» استناد کرده و می‌گوید: «مادر بابک خرمدین به عنوان احدی از اولیای دم نیز به دلیل محجوریت نمی‌تواند تقاضای قصاص کند.»


پرونده در مراحل رسیدگی‌های مقدماتی است

با وجود اظهارات خواهر فرامرز، روزنامه همشهری، گزارش داده که پرونده این جنایات در دادسرای جنایی هم‌چنان تحت رسیدگی است و باید منتظر ماند که پزشکی قانونی درباره شرایط جسمانی و روحی مادر فرامرز نظر دهد. بر این اساس، سرنوشت نهایی این پرونده پس از ثبت رضایت خواهر اکبر خرمدین مشخص خواهد شد. در صورت رضایت او، آقای خرمدین، قصاص نخواهد شد. در غیر این صورت بر اساس ماده ۳۵۶ قانون مجازات اسلامی، تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این پرونده با رئیس قوه قضائیه خواهد بود. بر اساس این ماده از قانون «اگر مقتول یا مجنی علیه یا ولی دمی که صغیر یا مجنون است ولی نداشته باشد یا ولی او شناخته نشود یا به او دسترسی نباشد»، قوه قضائیه در این باره تصمیم‌گیری خواهد کرد.

حسن امیدوار، وکیل علی‌اکبر خرمدین، به آفتاب یزد می‌گوید: «نخست باید توجه داشته باشیم که این پرونده همچنان در مراحل مقدماتی رسیدگی است و هنوز به مرحله دادگاه و صدور رای نیز نرسیده اما در این که اولیاء دم گذشت کرده و برخی نیز قطعاً گذشت خواهند کرد هیچ تردیدی وجود ندارد.»

وی در بخش دیگری از گفتگوی خود به این نکته نیز اشاره دارد که پیگیر اثبات «محجوریت» همسر علی‌اکبر خرمدین است و در صورت به نتیجه رسیدن، قاتل فقط باید برای تحمل حبس راهی زندان شود.

امیدوار با اشاره به «امکانِ اثبات جنون و محجوریت علی‌اکبر خرمدین» گفت: البته این مسئله بر اساس نظر کارشناس پرونده رد شد که به آن اعتراض شده و توسط هیات سه نفره در حال رسیدگی است.

این وکیل دعاوی در واکنش به این پرسش که آیا این پرونده، یک پرونده خیلی خاص است که این اندازه جنجالی شده است، خاطرنشان کرد: «نظایر این پرونده در مراجع قضائی وجود داشته و دارد و تنها به دلیل سرشناس‌بودن مقتول، بابک خرمدین، ابعاد رسانه‌ای این پرونده اینچنین گسترده شده و مورد توجه رسانه‌های داخلی و خارجی قرار گرفته است.»

حسن امیدوار ضمن اشاره به «تسخیری‌بودن» خود در این پرونده خاص گفت حساسیتی روی این پرونده نداشته و به وظایف محوله بر اساس قانون عمل خواهد کرد.

به آقای امیدوار می‌گوییم اگرچه همواره «قصاص» و «اعدام» مورد اعتراض مجامع داخلی و خارجی بوده اما این بار ممکن است گذشت و عدمِ قصاص قاتلی که دو فرزند و داماد خود را به قتل رسانده و «افکار عمومی را جریحه‌دار کرده» نیز جنجالی شود. وکیل علی‌اکبر خرمدین به این نکته بسنده می‌کند که قاضی قطعاً در مورد جنبه‌های عمومی جرم رای به اشد مجازات یعنی «۱۰ سال حبس» خواهد داد و عملاً توجهی به دیگر ابعاد و حواشی این پرونده نخواهد داشت.

حسن امیدوار در نهایت و در پاسخ به این پرسش که قاتل بارها ابراز رضایت از عمل خود کرده و صراحتا گفته پشیمان نیست، آیا بعد گذشت ماه‌ها همچنان بر همان عقیده است، می‌گوید: «علی‌اکبر خرمدین هرگز ابراز ندامت نکرده و همچنان بر همان عقیده است که کار بدی نکرده و تصمیم و عمل او حتما بهترین تصمیم بوده است!»

منبع: ایسنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 23
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 2
  • IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    13 0
    اگر مسئولین کشور بابت اجحافی که به مردم نمودن پشیمان شدن ایشون هم پشیمون میشه
    • IR ۲۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      3 0
      احسنت
  • IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    11 0
    بیمار روحی روانی ست
    • IR ۲۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      6 0
      بابا این روی هرچی روحی روانی را سفید کرد
    • IR ۱۶:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      آره ولی خدا رو شکر تشخیص پزشکی قانونی این بود که نه در اون حد که مسعول جنایت خودش نباشه یعنی موقع جنایت کاملا واقف بوده که این عمل قتل عمد هست و جنون آنی نداشته وگرنه به علت جنون و اختلال روانی حین قتل در کل هیچ مجازاتی براش در نظر نمیگرفتن،میبردن تیمارستان به جای زندان،،،دیگه خیلی نامردی بود اون وقت خیلی ظلم بود همین که احساس پشیمونی نداره و عذاب وجدان نداره دیگه ببین ذاتش چی بوده.
  • IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    5 1
    متوهم چون فکر میکنه بهشت میره.
  • IR ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    2 0
    بنده خدا"سرکاراستوارهم ازحماقتت"خنده اش گرفته..مثه اینکه قله ای را فتح کرده،قاتللان خاک برسرنکبت چطورخواب به چشناتون میاد!؟حتم دارم روح این انسان هایی که کشتید هرشب آزارتون میده..فرزندی که بدون هیچ شکی خواسته بود غذای مادرش بخوره ندونسته شام آخرش وآلوده ست به قرص خواب آور!حیف اسم مادری که یدک می کشی بااین پدرنکبت خدا میدونه دوران خدمت چندنفرسربه نیست کرده آبلهه ازقیافه هاشون معلومه ذات خرابه شون-
  • IR ۲۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    3 0
    این دیگه چه رویی داره بترکی هی انسان بلانسبت مرحوم گربه زیر ماشینش میره عذاب وجدان میگیره.
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    6 0
    حداقل به خاطر جریحه دار کردن افکار عمومی اعدام بشه این مردک سه نفر رو کشته ! به خدا ۱۰ سال زندان اصلا منصفانه نیست !
    • IR ۲۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
      2 0
      این قاتل به بهانه های مختلف داره حمایت میشه . افکار عمومی چیه؟
  • تاجر IR ۲۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    3 0
    چرا ایشان باید براساس قوانین مجازات های اسلامی محاکمه شود؟ ایشان پیرو آیینی غیر از اسلام بود و احکام اسلامی شامل این فرد قاتل نمی شود.
    • IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      تاجر جان میگی چکار کنیم؟ کهولت سن و خویشاوندی رو دلیل عفو میدونن آخه جوانی سه تا مقتول و غریبه بودنشون در درجه بعدی بوده! به هر حال ولیِ دمِ دختر و پسر خودشه که قصاص اصلا منتفی هست انگار که خودش شکایت نکرده باشه و یا خودش بخشیده باشه قاتل بچه هاشو،مادر هم که محجوره! ولی تونسته ببینه بچه هاش تکه تکه شدن و توی آسانسور هم دیدیم که چطور همراهی میکرد اون موقع محجور نبود مامور بود و معذور! ولیِ دمِ داماد هم پدر بخت برگشته بوده که سال ۹۵ از آگاهی برمیگرده دنبال پرونده پسرش بوده سکته میکنه از دنیا میره،الان یه مادر پیر داره که حال مساعدی نداره بخواد درخواست قصاص کنه یا عفو کنه منتظرن پزشکی قانونی تایید کنه ایشون به علت سن بالا و حواسپرتی که داره میتونه شرایط ولی دم رو داشته باشه یا نه.اینجور که معلومه ۹۹ درصد رضایت شاکی رو گرفتن.دیگه خدا میدونه و این دو مجرم که مطمئن باش از عدل خدا نمیتونن فرار کنن دیدی که خون بابک دامنگیرشون شد به خواست خدا،وگرنه خواهر برادره بعد از مدتی به نبودن بابک شک میکردن و همین بلا سر خودشون و نوه ها میومد احتمالا.به خدا واگذار کردن همه.روحشون شاد.
  • CA ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۴
    0 1
    به همان طریق که فکر قتل عزیزترین کس وی بر ذهن وی انداخته شده بایستی به همان طریق وی را از این افکار شیطانی رهایی داد! البته چیزی به عقب برگشت داده نخواهد شد ولی تجربه خوبی جهت بهبود اوضاع روانی در جامعه به همان طریقی که مشکلات روانی در جامعه ایجاد کرده اند هست. خیلی از مشکلات جامعه را میتوان به این طریقه حل کرد! حاظر هستم جزئیات روش را به مسئولین محترم ارائه کنم و البته در حال تدوین کتابی در این زمینه می‌باشم و میتوانم بجای نشر آن به مسئولین ارائه کنم. یک روش کاملا قوی و کاربردی در بهبود روند جامعه می‌باشد
  • IR ۰۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 0
    چرا باید یک همچین جانور وحشی برگرده بین اجتماع
  • IR ۰۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    درسته که شاکیها رضایت دادن و چون پدر و مادر بودند قانون نرمش نشان داده ولی باید منطقی به قضیه نگاه کرد چرا که ما با اشخاص عادی که در درگیری و عصبانیت اقدام به قتل کردند مواجه نیستیم بلکه با قاتلینی بالفطره و بیمارانی ادمکش و خطر ناک طرف هستیم شما ببینید نامگذاری خرمدین نشان داده که ایشان در ضمیر خویش علاقه به مثله کردن و قطع کردن سر و دست داره و به دنبال بهانه برای این حس شیطانی خودشه تا عملی بکنه اگه ازاد بشوند بسیار خطر ناک هستند هرچند بعید میدونم بعد از ده سال زنده بمونند یا لااقل بقدری توانایی داشته باشند که جنایت بکنند
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      اگه بیماریش بذاره زنده بمونه ،الان بیست ساله گویا بیماری صعب العلاج داره مال پارسال و امسال نیست،ولی با همین حال جسمی وخیم تونسته نقشه قتل یک جوون رو بکشه با غذای مسموم و بستن دست و پاش نقشه رو عملی کنه،بابک لاغر بود و قد بلند ولی اگه بیهوش نمیشد میتونست مقاومت کنه،تو صحنه بازسازی قتل نشون داده که پسر با حالت نیمه بیهوش چهار دست و پا خودشو رسونده به طرف آشپزخانه مادر چطور دلش اومده این صحنه رو ببینه،چاقو زدن بردن داخل حمام واقعا تصورش دیوانه کننده است،داماد مگه جرمش چی بوده جز دلسوزی برای وضع وخیم جسمی دختر و شرایط روحی و افسردگی بعد از طلاق،دختر جرمش چی بوده بیماری شدید و ناتوانی و آگاهی از قتل شوهر،پسر هم پی بردن به این دو قتل و درگیری والدین به خاطر این موضوع،نکته جالب اعتمادی هست که بچه شون به والدین کرده علی رغم تهدید به قتل که شده باز برگشته به خونه و غذا رو خورده..دو نفر باقیمونده واقعا الان بی پناه هستن،هم داغدیده هستن هم داغون از این جنایت که توسط پدر مادر انجام شده چه میتونن بکنن یه عمر اسم خانواده بد خواهد بود که والدین قاتل هستن و اونا هم اگه قصاص کنن یه جورایی عامل کشته شدن پدر مادر،کهولت سن و بیماری سخت جسمی پدر و اوضاع روحی روانی والدین نمیذاره که اونا انتخاب دیگه ای داشته باشن.واقعا خدا برای هیچ کس پیش نیاره یه لحظه درکش هم برای ما سخته،خدا صبر بده به همه داغدیده های پرونده و البته به ما که واقعا شوکه شدیم چطور تونستن همچین بچه باوفایی رو بکشن؟عقاید سختگیرانه و افکار نژادپرستانه و رفتار خشن و غیر منعطف پدر خیلی سال پیش روح بچه ها رو سلاخی کرده بوده،وقتی ازدواج نکرده بوده هنوز میره فامیلی خرم دین رو انتخاب میکنه و آرزوی پسری به اسم بابک داشته! دوستاش میگن هر کی از بابک میپرسید بار اول که اسمشو میشنید حالا چرا بابک خرم دین؟! اون همیشه یه لبخند تلخ میزد و سکوت میکرد یا فوقش میگفت پدر و پدربزرگم حس همذات پنداری زیادی با این شخصیت داشتن.
  • IR ۰۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    چقدر قوانین ما مشکل داره. نوشته شهادت خانمش به علت محجوریت قابل قبول نیست.
    • IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      0 0
      محجوریت دیگه چه صیغه ای هست؟؟ ایشون که توی بازجوییهای اولیه خوب هوش و حواسش سر جاش بود! حکم جنایت بر میت چی میشه پس ؟ یعنی مثله کردن جگرگوشه هیچ مجازاتی نداره؟ کهولت سن قاتل در برابر خون و آبروی سه تا جوان؟ گیریم بچه آدم بدترین بچه روی زمین،دیگه کافر حربی و مشرک که نبودن که سر خود بخوای مجازات کنی! حاکم شرع داریم اونم با ادله و شواهد برخورد میکنه با هر جرمی ایشون سه تا قتل نفس عمد و مثله کردن میت داشته بدون ندامت با افتخار طی ده سال یه جماعتی رو فریب داده نمیدونستن و کنارشون زندگی کردن، اینا بروز ندادن،تا وقتی دستگیر شدن..افتخار به چی میکنه آخه،بچه بدبخت چه گناهی کرده توی دامن تو بزرگ شده،مگه همه خودشون مامان باباشونو انتخاب میکنن؟مگه خودش اسمش رو انتخاب کرده بوده؟کجا میرفته وقتی انقد اعتماد داشته به این پدر مادر والا الان مظلوم و مهجور ما هستیم و سه مقتول که امکان دفاع ندارن..خدایا خودت حکیمی تو میتونی عدل رو برقرار کنی این دنیا نشد اون دنیا که دیگه میشه.
  • ولی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    بابا این بیشرف جانیه چرا اعدامش نمیکنند حالا اگه یک نفر اشتباهی دچار قتل بشه فورا اعدامش میکنند چطوره که ده سال زندان براش بریدن حتما از یکجایی حمایت میشه
  • IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    چرا احساس پشیمونی کنه؟؟؟!!! تصور کن که داشته کتاب هم مینوشته به اسم سوگنامه ای برای بابک! وقتی دی ماه ۹۴ اکران فیلم بابک بوده روی صحنه دعوت میکنه برای تشکر و قدردانی از پدر مادرش،در واقع بدون اینکه کسی خبر داشته باشه اونها داماد رو کشته بودن!! روی صحنه هیچکس حتی بابک و خانواده نمیدونسته این دو نفر فرامرز رو سلاخی کردن،بعد پدره همراه خانواده داماد میرفته آگاهی برای پیگیری پرونده گم شدن داماد!! فقط خدا میدونسته و اینها،دختره گناهش این بوده که از بچگی بیماری داشته بزرگ شده ام اس شدید گرفته دیگه تر و خشک کردنش سخت بوده برای این دو که هم بیماری سخت جسمی داشته پدره و هم بیماری روح و روان...بابک نگون بخت هم برگشت ایران توی اون خونه کذایی! نه تونست به حرفه و کارش بپردازه بی دغدغه و سنگ اندازی مافیای سینما و نه تونست از عهده روانپریشی این دو بر بیاد، مشکوک شد به این دو تا و ناپدید شدن داماد و خواهرش، عجب حال غریبیه این اسم و این سرنوشت...ملت شوکه شدن ایشون احساس یه قهرمان رو داره!! جان سه تا آدم رو گرفته از غرورش میگه پشیمون نیستم،وگرنه نمیگفتن به خانواده داماد حالش مساعد نیست حلال کنید...برای هیچی برگشت ایران بابک باید میرفت دنبال زندگی خودش.
  • IR ۱۴:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    ادم سایکوپات شاخ و دم نداره . میتونه سالها عادی زندگی کنه اما یه تحریک گر بیرونی باعث میشه با هر بهانه ای قتلهای زنجیره ای کنه .
  • IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 1
    این قانون خیانت به مردم هست . باید اصلاح بشه تا از روند جنایات فجیع جلوگیری بشه. خود دانید این رویه باعث میشه سنگ رو سنگ بند نشه.
  • اصلا مثله نشد IR ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    0 0
    اون محجور شد . اینم خلاص شد. یه مدال طلا هم تقدیم قضات عزیز کنید!!!! بله داستان هم به خوبی و خوشی تمام شد !!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس