افغانستان طالبان پنجشیر احمد مسعود

یک اندیشکده آمریکایی می‌گوید تصرف دره پنجشیر افغانستان یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی برای طالبان است، اما چند عامل دیگر آینده جبهه مقاومت ملی را مشخص خواهد کرد.

سرویس جنگ نرم مشرق - اندیشکده استراتفور در گزارشی به چشم‌انداز تحولات افغانستان پرداخت و نوشت: تصرف دره پنجشیر افغانستان یک پیروزی سیاسی و تبلیغاتی برای طالبان است، اما چند عامل دیگر، آینده جبهه مقاومت احمد مسعود را مشخص خواهد کرد. طالبان کنترل مناطق تحت تصرف نیروهای احمد مسعود را در روز ششم سپتامبر و یک روز پیش از اعلام تشکیل دولت موقت جدید به دست آورد.


مخاطبان گرامی، آنچه در ادامه می‌خوانید صرفاً ترجمه گزیده گزارش‌ها و مقالات مذکور است و محتوا و ادعاهای مطرح‌شده در این گزارش صرفاً جهت تحلیل و بررسی رویکردها و دیدگاه‌های اندیشکده‌های غربی منتشر شده است و هرگونه ادعا و القائات احتمالی این مقالات هرگز مورد تأیید مشرق نیست.


 آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

تغییر راهبرد نیروهای احمد مسعود به جنگ چریکی

اعضای جبهه مقاومت احمد مسعود اعتراف کرده‌اند که طالبان کنترل دفاتر دولت در دره پنجشیر را به دست آورده است، اما ادعا می‌کنند که نیروهای احمد مسعود از جنگ متعارف به سوی جنگ چریکی تغییر راهبرد داده و در کوه‌ها سنگر گرفته‌اند.

این اندیشکده آمریکایی می‌نویسد: در حالی که اطلاعات قابل اتکای اندکی وجود دارد، ما چند پرسش کلیدی را برای ارزیابی جهت گیری‌های آینده مقاومت در برابر حکومت طالبان ارائه می‌کنیم.

اگرچه تغییر رویکرد آنها به جنگ چریکی قابل درک است، اما این اقدام نشان می‌دهد جبهه مقاومت ملی در ایجاد یک نیروی جنگی منسجم ناتوان است.

در زمان تشکیل جبهه مقاومت ملی، گزارش‌ها نشان می‌داد که آنها در تشکیل یک واحد جنگی منسجم با مشکلاتی روبرو هستند و طالبان تصمیم گرفت حمله سریعی به این دره انجام دهد. بدین ترتیب جبهه مقاومت ملی را از غلبه بر اختلافات داخلی و یکپارچگی تاکتیک‌ها و شیوه‌های جنگیدن باز داشتند. ‌

 آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

نیروهای احمد مسعود در برابر حملات طالبان آسیب‌پذیر هستند

این گزارش می‌افزاید: فاصله گرفتن از جنگ‌های متعارف می‌تواند ضعف‌های ذاتی نیروهای زیاد اما دارای سازماندهی ضعیف را در منطقه‌ای محاصره شده نشان دهد. اگرچه دره پنجشیر فراهم کننده جان‌پناه برای نیروهای مقاومت بوده و از نظر تاریخی، منطقه‌ای نمادین در میزبانی از نیروهای مقاومت به شمار می‌رود، اما این نیروها در برابر محاصره طالبان و حملات توپخانه‌ای آسیب‌پذیر هستند.

تقسیم شدن به یگان‌های کوچک‌تر و حرکت به سوی عملیات‌های چریکی _ به دلیل انسجام ضعیف نیروها و یا راهبرد خودخواسته_ باعث ازهم‌گسیختگی نیروهای مقاومت خواهد شد و در عین حال می‌تواند توانایی طالبان در تأمین منابع و جذب نیرو را محدود نماید.

فراخوان جبهه مقاومت ملی برای قیام ملی فقط پاسخ‌های اندکی را به دنبال داشته است و پرسش‌هایی در مورد پشتیبانی داخلی از جبهه و ترس مردم از مجازات توسط طالبان را به وجود آورده است.

یک چالش جنبش‌های چریکی پراکنده اطمینان یافتن از وجود مناطقی برای استراحت، تأمین مجدد تجهیزات و آموزش نیروها است. تاکنون پاسخ‌های محدودی به فراخوان احمد مسعود، رئیس جبهه مقاومت ملی برای قیام سراسری داده شده است.

 آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

احتمال حمایت قومیت تاجیک و ازبک از احمد مسعود

اگر اتفاقات گذشته این کشور را به عنوان الگو در نظر بگیریم، جبهه مقاومت ملی ممکن است در مناطق دارای قومیت تاجیک و ازبک با حمایت بیشتری روبرو شود. این شرایط نیروهای مقاومت را از کابل و مناطق پشتون در جنوب دور می‌کند و جنگ را در مناطق شمالی متمرکز خواهد کرد.

 با افزایش روزافزون وسعت و اهمیت شهرها در افغانستان، این پرسش ایجاد می‌شود که آیا جبهه مقاومت ملی قادر به ایجاد واحدهای کوچک مقاومت در شهرها خواهد بود و یا طالبان کنترل قدرتمندتری بر مناطق شهری خواهد داشت و مقاومت در مناطق روستایی باقی خواهد ماند. علاوه بر کابل و مناطق دارای ساکنان طرفدار ائتلاف شمالی مانند مزارشریف و قندوز، نظارت بر شهرهای مهم مرزی، به ویژه در مرزهای مشترک با ایران از اهمیت برخوردار خواهد بود.

 آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

استراتفور در بخش دیگری از گزارش خود آورده است: جبهه مقاومت ملی پیش از عقب نشینی در دره پنجشیر و از دست دادن کنترل این منطقه، خواهان پشتیبانی مجدد از سوی کشورهای خارجی شده بود. اما باید دید که پشتیبانی خارجی چگونه انجام می‌شود و آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

با وجود برخی گزارش‌های اولیه در مورد پشتیبانی‌های بالگردی از مقاومت از خاک تاجیکستان، به نظر نمی‌رسد به ویژه به دلیل فاصله نزدیک زمانی میان شکل گیری نیروهای مقاومت در دره و حمله طالبان، کمک‌های خارجی قابل توجهی به دره پنجشیر وارد شده باشد. با حرکت نیروهای مقاومت به سوی کوه‌ها، به احتمال زیاد آنها بخش اعظم تجهیزات سنگین خود را رها کرده‌اند و احتمالاً مهمات اندکی نیز دارند.

با وجود اسارت احتمالی نیروهای مقاومت در جنگ با طالبان، آنها باید خطوط جدید تأمین نیرو ایجاد نمایند تا بتوانند همچنان به نبرد ادامه دهند. ‌ افغانستان دارای مرزهای پرمنفذی است و قاچاق اسلحه در این کشور عادی است. تأمین منابع اولیه در این کشور آسان است، اما پیشرفت چشمگیر در تأمین سلاح جبهه مقاومت ملی یا تأمین منابع یک حمله بزرگ نیازمند پشتیبانی خارجی هدفمند است. تاجیکستان یکی از راه‌های احتمالی به شمار می‌رود که به نظر می‌رسد از پشتیبانی روسیه برخوردار است. ایران نیز یکی از منابع احتمالی پشتیبانی به شمار می‌رود.

این اندیشکده آمریکایی همچنین مدعی شد: تهران به دلیل نگرانی در مورد تأثیر کنترل طالبان بر مناطق مرزی و نفوذ احتمالی پاکستان بر طالبان، ممکن است از جبهه مقاومت ملی و سایر گروه‌های شبه نظامی به عنوان نیروهای نیابتی جهت حفظ منافع خود و مقابله با اسلام آباد بهره ببرد.

 آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟

آیا نیروهای احمد مسعود به تاجیکستان خواهند رفت؟

سرانجام این پرسش باقی می‌ماند که آیا جبهه مقاومت ملی می‌تواند پایگاه‌هایی برای عملیات خود در داخل افغانستان بیابد و یا وادار خواهد شد تا مراکز اصلی آموزش و رهبری عملیات خود را به کشور همسایه تاجیکستان منتقل نماید.

در دو هفته گذشته، شایعه‌های مختلفی در مورد خروج رهبران مقاومت از افغانستان به تاجیکستان مطرح شد که هر بار تکذیب گردید. اگر نیروهای جبهه مقاومت ملی نتوانند در کنار یکدیگر بمانند، به احتمال زیاد رهبران آنها به سوی حضور در خاک تاجیکستان (با حمایت و یا عدم حمایت و تأیید مستقیم دولت تاجیکستان) حرکت خواهند کرد.

اندیشکده اطلاعات جهانی استراتفور در پایان گزارش خود عنوان کرد: در آسیای مرکزی و جنوب آسیا، تاریخچه طولانی از عملیات نیروهای چریکی در کشورهای همسایه وجود دارد و اقدامی عادی به شمار می‌رود. این اتفاق یعنی انتقال نیروهای احمد مسعود به تاجیکستان یک پیروزی سیاسی و زبانی برای طالبان به شمار می‌رود، اما در عین حال پاسخ طالبان را محدود خواهد کرد. مگر اینکه آنها بخواهند با وجود تلاش برای مدیریت بی‌ثباتی داخلی، یک جنگ فرامرزی با همسایه خود را آغاز نمایند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 29
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 18
  • IR ۲۲:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    2 6
    خوب ایران نباید سریع واکنش نشان دهد و باید منتظر حرکت های بعدی طالبان بماند احمد مسعود باید نیروهایش را در مقابله با امریکا تقویت می نمود برای چنین روزهایی در این صورت بود که می توانست حرفی برای گفتن داشته باشد نه بعد از خروج امریکا
    • LU ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 2
      وصیت نامه شهید سید جمال دربان فلک ای امت حزب اللهی! اسلام مکتب انسان سازی است و انقلاب اسلامی با رهنمودها و رهبری صحیح امام امت (خمینی بت شکن) می رود تا جهانی شود و تمامی ابرقدرت ها را نابود کند و انقلاب را به صاحب اصلی اش امام زمان (عج) تحویل دهد پس بر همه شما وظیفه شرعی است که در هرکجا که باشید از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنید..... از ولایت فقیه و روحانیت مبارز اطاعت و پشتیبانی کنید که هردو ضامن پیروزی و پشتوانه اسلام هستند". وصیت نامه شهید صفر علی داوودی "مادرم سلام این فرزندت را از کردستان غریب و مظلوم بپذیر، اینجا کسی را جز خدای بزرگ و ملائک نداریم مادرم برای ما دعا کن".
  • IR ۲۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    6 15
    پاکستان و ترکیه اگر بخواهدن بر طالبان اثر بگذارند ایران و روسیه نیز می توانند با حمایت پهبادی و دادن پهباد به احمد مسعود این جبهه را نابود کنند اما طالبان تاکنون خطری برای ایرران نبوده و نخواهد بود
    • IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      15 3
      طالبان تا کنون خطری برای ایران نبوده بخاطر اینکه هنوز بر قدرت و حاکمیت بر افغانستان مسلط نشده از روی سیاست رفتار می‌کنند قصد ندارند فعلل" موجب رنجش ایران شوند ولی این سیاست و تاکتیک مقطعی خواهد بود ، طالبان پشتون و گروه تندروی افراطی و تروریستی حقانی کاملا" تحت حمایت سازمان اطلاعات پاکستان هستند، ایران فعلا باید نظاره گر باشد ولی قطعا" قدرت گیری گروه طالبان و حقانی در افغانستان برای افغانستان و ایران خطرناک خواهد بود
    • IR ۲۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      13 0
      گمان نمی‌کنم ایران بتواند روی روس ها حسابی باز کند ..
  • دلسوز IR ۲۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    16 1
    بدون تردید طالبان بازی ما نیست و درصورت سیطره برافغانستان برای منافع ملی ایران خطرناک خواهدشد.طلبان متحد پاکستان وقطر و به تبع آن ترکیه ست‌ .ازطرفی ایدئولوژی طالبان بانگاه سلفی به قدرت سیاسی که درمفهوم کلیدی امارت اسلامی بجای مفهوم جمهوریت ،خودشو نشان داده ،درصورت داشتن قدرت لازم قطعا برای ایران دردسر خواهد شدو تهدید کننده منافع ملی ماست‌،بنابراین ایجاد یا حمایت از یک نیروی بالانس کننده در افغانستان یک ضرورت سیاسی،امنیتی است!!! ایران باید در افغانستان یک موضع اصولی وایجابی منطبق ومتناسب با منافع ملی و تهدیدها در پیش بگیرد اگر سیاستی سلبی در پیش بگیرد قطعا متحمل هزینه خواهدشد ‌.ازطرفی میدان افغانستان یک فرصتی هم در اختیار ایران گذاشته که روی عنصر فرهنگی ایران تاریخی مانور بدهد و مخصوصا با تاجیکستان رابطه نزدیکی ایجادکند‌.واکنش افکارعمومی داخلی ایران و فارسی زبانان افغانستان و مردم تاجیک نسبت به ماجرای پنجشیر یک اتفاق راهگشا و بستری مناسب برای اتخاذسیاستی ایجابی در مرزهای ایران فرهنگی ،تاریخی مهیا کرده که نباید ازکنار این فرصت بسادگی عبور کند‌.و عنصر ایران فرهنگ،تاریخی که درسیاست منطقه ای ما سالهاست مغفول مانده الان وقته که بعنوان یک ظرفیت بزرگ روی آن سرمایه گذاری کند‌‌‌‌....
    • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      9 1
      درود بر شما هم میهن گرامی .. 100%
  • IR ۲۳:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    7 3
    بعد از انتقال پرونده پاکستان به ترکی فیصل احتمالا عربستان دنبال الگويي یمنی در افغانستان است باید کاملا هوشمندانه وارد عمل شد علی الخصوص بعد از اینکه مشخص شد پاکستان دنبال پشتون سازی بافت جمعیتی افغانستان با کوچ اجباری است
    • IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
      7 2
      نزدیک به دویست سال پشتون سازی در افغانستان در جریان ، فقط طی این چند دهه اخیر دولت پاکستان هم وارد معرکه شده در راستای این آرمان و هدف اقوام پشتون
  • دلسوز IR ۲۳:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    7 0
    البته نه به این روش که مستقیما وارد منازعه طرفین در افغانستان بشود.حمایت ازپنچشر درصورت‌ تداوم حمله طالبان می‌تواند با پهپاد و از خاک تاجیکستان اتفاق بیفته‌‌‌‌‌....
  • DE ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    9 4
    چرا موقعیکه امریکا با طالبان درحال مذاکره بود احمد مسعود هیچگونه اعتراضی نکرد ولی حالا صداش بلند شده ؟ چون اونموقع اجازه نداشت اعتراض کنه و امریکا داشت مذاکره میکرد ولی حالا امریکا قصد ایجاد تشنج مجدد و دائمی در افغانستان رو داره و احمد مسعود باید شلوغ کنه و رسانه های وابسته به امریکا باید احمد مسعود رو بزرگش کنند .
  • DE ۰۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 5
    چرا موقعیکه امریکا با طالبان درحال مذاکره بود احمد مسعود هیچگونه اعتراضی نکرد ولی حالا صداش بلند شده ؟ چون اونموقع اجازه نداشت اعتراض کنه و امریکا داشت مذاکره میکرد ولی حالا امریکا قصد ایجاد تشنج مجدد و دائمی در افغانستان رو داره و احمد مسعود باید شلوغ کنه و رسانه های وابسته به امریکا باید احمد مسعود رو بزرگش کنند
  • NL ۰۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    7 0
    این اندیشکده آمریکایی داره به ایران القاء می کنه که در حمایت از جبهه ملی افغانستان وارد جنگ با طالبان بشویم. کاری که خود آمریکائیها از عهده اش بر نیومدند. واقعیت اینه که خود طالبان هم در باتلاق افغانستان فرو خواهد رفت. فقط کمی صبر باید.
  • IR ۰۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    13 2
    مثل اینکه افغانستان قرار نیست، کشور بشه. این اسم زشت و شوم رو ازین کشور بردارید. افغانستان یعنی فغان و شورش. ننگ بر کسانی که این اسم رو انتخاب و به دنبال تحققش رفتن!!!!!!!!!!!!!!!!! ببینید بیسوادی با این کشور چه ها که نکرده؟؟؟؟؟ ؟ زنان نادان و بیسواد یا پسرانی وحشی و خشن میزایند یا ترسو. و این یک واقعیت تاریخی است. تنها در آفریقا و افغانستان این میزان جنایت علیه خودشون صورت میگیره و این میزان بیسوادی بالاست. افغانستان ملعبه همه هست الا اراده خودش. پس دوباره جنگ نیابتی؟؟؟؟ ؟؟؟؟؟؟؟ راستی چرا تو آمریکا جنگ شمال و جنوب راه نمیفته!؟؟؟؟؟ چرا مسلمونها اینقده نا آرامن؟؟ انگار بدترین دشمن مسلمونها خودشونن. شاعر هم همینو گفته جنگ هفتاد و دو ملت همه را صلح بنه. ترکیه، عربستان، پاکستان و ایران تو این جنگ افغانستان دوباره مطرح میشن. حالا این وسط پاکستان و ایران مرز مشترک دارن. ترکیه حریص و عربستان سقوطی چی میگن!!؟؟؟؟؟؟!!!! ؟؟؟؟؟؟!!! ؟؟؟؟؟؟؟!!
    • IR ۰۷:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
      0 2
      آخه تو از کجا می دانی افغان یعنی فغان شاید در زبان پشتون معنی دیگری داشته باشه
  • CA ۰۷:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 6
    علت اصلی شکست در هر جنگی شکست ایدیولوژیک هست و طالبان علت پیروزی اش تنها نبود ایدئولوژی بهتر می‌باشد و احمد مسعود نیز شکست خواهد خورد چون این منطقه خواهان دفن لیبرالیسم می‌باشد و هر کشور دخالت کند در این روند برای خود مشکلات بزرگی درست خواهد کرد.
  • IR ۰۷:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 0
    آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی بدل خواهد شد؟ برنارد لوئیس:ان شاء الله
  • IR ۰۹:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 4
    کی گفته همه طالبان بدن ....ایران باید روی پشتون ها هم سرمایه گذاری کنه ....ایران باید ملا برادر را بدزده بیاره ایران و با حمد مسعود و اسماعیل خان تو یه خونه حبس خانگی کنه تا بین اینها انس و الفت شکل بگیره ......بعد ولشون کنه .....البته بعد از امتحان های مختلف .....مثلا اون خانومه که نماینده مجلس افغانستان بود و با سفیر انگلستان دوست نزدیک بود را هم بدزده بیاره تو همین خونه ول کنه برای حس مودت و دوستی بیشتر ....
    • IR ۱۲:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      1 3
      زوال امپراطوری انگلیس در افغانستان کلید خورد. شوروی هم در باتلاق افغانستان مثل خر گیر کرد. بعد آمریکائیها شب تار از افغانستان فرار کردند.شاید این دفعه نوبت چینی ها شده باشه.
    • IR ۱۳:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      0 1
      عزیزم آنها رو چطور می‌شه دزدید همیشه جلیقه انتحاری به تن دارند آماده انفجار هستند ! خخخ
  • لطفاازنام بردن خودم معزورت میخواهم AF ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 0
    کشوردوست عزیزماایران که درحالات سختی دست ملت بیچاره راگرفته سپاس گزاریم ودستان رهبرعزیزمیبوسم بندافغانی هستم این یک پروژه امریکابوددوستان ایرانی بسیاربادقت بالااوضاع راتحت کنترول داشت باش چون امریکا وانگلیس وپاکستان خبیث این پروژه رابرای ناامن کردن ایران روسیه چین و....به راانداخته هرلحظه احتمال وجودداردکه طالیبان باوجوواختلافات داخلی یش 2دست شودبیرق سفیدپاین کنه سیاه بالاطالیب همون طالیب 25سال پیش است 8دیپلومات ایرانی هنوزدرذهن هم است که به چی نامردی شهیدکردن به هرحال یک یادورکردم هرف اصلی این کشوردوست ایران درهرحالات بایدکامل امدباش برای هرسناریوچون امریکاخبیث پشت پرده هتمن یک پلان داشت تا350هزاراردودرظرف 10روزسرنگون شوددوستان ایرانی وبرادران نان خشک بخوریم بهتراست نه که امریکاخبیث کشورزیباتان به اتش بکشه چون امنیت ایران درسراسرجهان اول است نگزاریدکشورزیباتان امریکاواسرایل ادم کش تباه کنه اونهاافغانستان راچنان تباه کردن که 100سال دیگه جورنمیشه طالیب سرقدرت اومدن یش پشت پرده برای کشورایران برنامه طرریزی کردمن هرفهای که زدم ازقول ادم سرشناس وسیاست گران است ولی من خودم تمام اوضاع افغانستان میبنم برداشتم این است که این گروهاگوناگون برای یک هدف اومده بنام طالیب تنهاکشورکه به امریکاسرخم نکردایران است افرین برغیرت ایرانی مابدبخت وبیچاره کردنگزاریدپلان شیطانی امریکاکامیاب شوداگرخدانکردجنگ ازطرف گروهای تندروطالیب باایران شروع شودراحم نکنیدواگراسراعیل جنگ شروکردرهبرعزیزگفت ازنقشه حذف یش کنید20هزارموشک برتلویوبندازیدیک لحظ تردیدنکنیدتاریخ ایران کامل خواندم ایران اغازگرجنگ نبودولی به هرشیطنت بایدچنان پاسخ بدهیدکه دنیادرکتاب خودیش ثبت کنه زنده ابادرهبرعزیزماافغانهادرخدمت شمادرمقابل هرحیوان وهشی که کشورایران نابودی یش بخاحددرصف اول برای دفاع امده هستیم خودم افغانستان هستم میدانم جنگ درراه است
  • LU ۱۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    0 0
    وصیت نامه شهید سید جمال دربان فلک ای امت حزب اللهی! اسلام مکتب انسان سازی است و انقلاب اسلامی با رهنمودها و رهبری صحیح امام امت (خمینی بت شکن) می رود تا جهانی شود و تمامی ابرقدرت ها را نابود کند و انقلاب را به صاحب اصلی اش امام زمان (عج) تحویل دهد پس بر همه شما وظیفه شرعی است که در هرکجا که باشید از اسلام و جمهوری اسلامی دفاع کنید..... از ولایت فقیه و روحانیت مبارز اطاعت و پشتیبانی کنید که هردو ضامن پیروزی و پشتوانه اسلام هستند". وصیت نامه شهید صفر علی داوودی "مادرم سلام این فرزندت را از کردستان غریب و مظلوم بپذیر، اینجا کسی را جز خدای بزرگ و ملائک نداریم مادرم برای ما دعا کن".
  • US ۱۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    1 0
    مقاومت پنجشیر نباید زود اقدام کند و کشور را به آشوب بکشد طالبان در حکومت هم بماند به هزاران دلیل نمیتواند دوام بیاورد و طبق روال جوامع جهانی تغیر ماهیت خواهد داد
  • جاویدایران NL ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    4 2
    درباره حرفهای رئیس تازه سازمان انرژی اتمی ایران که از راه اندازی هرچه سریعتر نیروگاه آب سنگین اراک گفته هم یه گزارش منتشرکنید که معنی حرفهای اسلامی رو بفهمیم، منظورش آب سنگین قبل از برجام با توان تولید پلوتونیوم هستش یا چیزی که بعداز برجام توافق شده بود!!؟؟ اگه منظورش بازطراحی شده بعداز برجام هست چرا وقتی تحریم ها برداشته نشده مابه طرح قبلی خودمون در این نیروگاه برنگشتیم؟ چرا همه برنامه های اتمیمون حتی بهتر از قبل برجام برگشت داده شد اما آب سنگین اراک برگشت داده نشد!؟ اصلاً نیروگاه اراک بعد از بازطراحی پس از برجام بازم آب سنگینه یا تبدیل به سبک شده؟ اگه سنگین مونده پس چطوره که دیگه پلوتونیوم کافی تولید نمیکنه این نیروگاه؟؟ خداییش اراک همچنان آب سنگین مونده یا باخیانت برخی مسئولین پیشین نامحسوس تبدیل به آب سبک شد!!؟؟ حیف نبود اگه تبدیلش کرده باشن به آب سبک!؟ استراتژیک بودنش به آب سنگین بودنش بود، به تولیدپلوتونیومش بود وگرنه غربی ها ازش حساب نمیبرن که! سرنوشت نیروگاه اراک هیچ وقت واضح بیان نشد!!
    • IR ۱۶:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
      2 1
      درود بر شما ...
  • محمد شیون IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    5 0
    مشرق جان 45ساله افغانستان. میدان قدرت هاست،حالا هم شد پشتونستان،
  • IR ۲۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۶
    3 0
    جنگ‌ نیابتی سالهاست در جریان است جالبت است ظاهرا روشنفکران گفتمان گرا می خواهند ما را وارد این جنگ کرده خونهای بی گناهان زیادی را در افغانستان و مرزهای ایران ب گر زمین بریزد احمد مسعود عزیز فرزند شایسته ی پنجشیر هم شایسته‌ است برای طی مسیر درست به حای دل بستن و کمک‌گرفتن از کسانی که به صورت کاملا مشهود فهیم او را از او‌گرفنند پدرش را شهید کردند و .. مانند آقای لوی ، با عمو اسماعیل خودبرادر همرزم عمو قاسم شهیدش پیمان همراهی ببندد تا راه را خردمندانه و با پیروزی و افتخار طب کند
  • DE ۰۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    4 0
    آیا افغانستان به صحنه جنگ نیابتی منطقه‌ای تبدیل خواهد شد؟ نه الحمدالله دست اصلاح تبه کاران روشد و ضد انقلاب و منافقین و بهایی ها ....با غربگدایان داخلی و ستون پنجم دشمن هم بشدت دستشان رو شد . نه ایران نه عراق نه کشور اسلامی دیگر افغان کُشی نخواهد کرد. افغانستان بایستی با انتخابات آزاد بدست مردم افغانستان در راه آزادی و استقلال و انشاالله جمهوری اسلامی افغانستان پای بگذارد و خواهد گذاشت. طالبان احمق نیست او میداند که علت عدم مقاومت مردم افغانستان فرصت دادن به طالبان مدعی صلح است که وقتی عکس آن مشخص شود کل ملت افغانستان علیه طالبان وارد عمل خواهند شد و یکبار برای همیشه ریشه ظلم را خواهند کند. افغانستان کشوری با فرهنگ کهن است و تکه جدا نشدنی از جامعه مسلمین جهان.
  • محسن IR ۱۱:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۷
    0 9
    سلام.باید به موضوع افغانستان دقیقتر نگاه کرد.طالبان توسط سیستم های اطلاعاتی آمریکا،انگلیس و فرانسه به وجود آمد. جالبه اکنون این کشورها هم از طالبان و هم از احمد مسعود حمایت می کنند.چرا؟؟ برنامه غرب چیز دیگریست.برنامه شان جنگ فرسایشی بین گروه های مختلف در افغانستان است . در این حالت افغانستان متحد شکل نخواهد گرفت تا قد علم کند در برابر غرب احمد مسعود نباید فریب می خورد و لازم بود مدتی صبر پیشه کند. توجه کنید که همه طرفداران غرب در داخل ایران و بیرون از ایران از احمد مسعود اعلام حمایت کردند.چرا؟؟ یعنی احمد مسعود در حال چه خدمتی به غرب است؟؟

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس