پوتین: کشورهای عضو پیمان امنیت جمعی در معرض خطر قرار گرفته‌اند

«ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه گفت: شرایط برای کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» نه تنها بی‌ثبات شده، بلکه این کشورها را در معرض خطر قرار داده است.

به گزارش مشرق، پوتین که دوره قرنطینه کرونایی را سپری می کند، روز پنجشنبه از طریق ارتباط ویدئویی در نشست سران سازمان پیمان امنیت جمعی در دوشنبه پایتخت تاجیکستان، تصریح کرد: اوضاع در محدوده مسوولیت این سازمان و مرزهای آن نه فقط بی ثبات است، بلکه چالش‌های جدید و خطرپذیری‌هایی برای امنیت کشورهای ما دربردارد.

وی افزود: خروج شتاب زده نیروهای ائتلاف غربی از افغانستان، تهدیدهای جدید برای منطقه بوجود آورده است.

پوتین در ادامه یادآوری کرد: بلافاصله پس از خروج شتاب زده نیروهای آمریکایی و متحدان این کشور از افغانستان و روی کار آمدن گروه طالبان، ما در اجلاس فوق‌العاده پیمان امنیت جمعی، درباره خطرات تغییر اساسی اوضاع این کشور تبادل نظر کردیم.

وی ادامه داد: همه (شرکت کنندگان در اجلاس سران سازمان پیمان امنیت جمعی) از این نتیجه‌گیری حمایت کردند که در شرایط کنونی بیش از هر زمان دیگری نیاز به هماهنگی نزدیک و انسجام کشورهای عضو این سازمان وجود دارد.

پوتین خاطرنشان کرد که سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی با ضرورت آماده شدن برای هر شرایط به منظور استفاده از پتانسیل‌ها و توانمندیهای این سازمان به منظور حفظ صلح و ثبات کشورهای عضو موافقت کردند.  

نشست سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) شامل شش کشور ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان ساعتی پیش در شهر دوشنبه آغاز شد.

تغییرات در افغانستان یکی از موضوعات کلیدی در نشست امروز سران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO ) در دوشنبه اعلام شده است.

روز گذشته نیز اجلاس وزرای خارجه، دفاع و مشاورین امنیتی کشورهای سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در شهر دوشنبه برگزار شد و آمادگی خود را برای ارائه هرگونه کمک به تاجیکستان در صورت "تشدید وضعیت امنیتی در مرز افغانستان" و "تهدید مرزهای جنوبی این سازمان" اعلام کردند.

طالبان بعد از ۲۰ سال دوباره قدرت را در افغانستان به دست گرفتند. اگرچه نمایندگان آن گفته‌اند که هیچ برنامه‌ای برای حمله به همسایگان خود ندارند، اما کشورهای سازمان پیمام امنیت جمعی که مرز تاجیکستان با افغانستان مرزهای جنوبی آنها محسوب می‌شود، در این مورد نگرانی‌هایی دارند.

سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در سال ۱۹۹۲ تأسیس شد و در حال حاضر شامل ارمنستان، بلاروس، روسیه، تاجیکستان، قزاقستان و قرقیزستان است. CSTO با هدف "تقویت صلح، امنیت و ثبات در منطقه و جهان، حفاظت جمعی از استقلال، تمامیت ارضی و تمامیت ارضی کشورهای عضو" تأسیس شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۶:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    قرنطینه کجا بود این ادم مغرور این کشورها رو در سطح روسیه نمی دونه و کارش تحقیرآمیزه حالا اگه جلسه با کشورهای مهم اروپا و امریکا باشه بدو بدو میره

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس