سه رزمایش نظامی در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار می‌شود

کشورهای عضو «سازمان پیمان امنیت جمعی» (CSTO) در ماه آینده میلادی سه رزمایش بزرگ در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار می‌کنند.

به گزارش مشرق، پایگاه اطلاع رسانی «آسیا پلاس» تاجیکستان امروز (پنجشنبه) به نقل از یک منبع در وزارت دفاع این کشور نوشت: این رزمایش‌های نظامی شامل تمرینات اطلاعاتی و شناسایی، واحدهای پشتیبانی و واکنش سریع جمعی می‌شود و قرار است در ماه اکتبر در نزدیکی مرز تاجیکستان و افغانستان برگزار شود.  

به گفته این منبع که به نام وی اشاره نشده، در زمینه برگزاری این رزمایش‌های نظامی، «امام‌علی سبیرزاده» معاون اول وزیر دفاع و رئیس ستاد کل نیروهای مسلح تاجیکستان با «میخائیل تپلینسکی» رئیس ستاد مرکزی نیروهای مسلح روسیه در شهر دوشنبه دیدار و گفت و گو کرده است.

به گفته وی، روزهای دقیق برگزاری این رزمایش‌های نظامی در ماه اکتبر مشخص نشده و قرار است کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی (CSTO) در مورد زمان دقیق، تعداد نیروها و نوع تجهیزات شرکت کننده توافق کنند.  

این منبع، هدف از برگزاری این رزمایش‌ها را ارزیابی عملی نیروها در زمینه انجام کار اطلاعاتی و تجهیزات نظامی و شناسایی کشورهای عضو بیان کرد و اظهار داشت: در طول تمرینات، تجربه سازماندهی و پشتیبانی نیروهای «CSTO » برای آماده‌سازی و اجرای عملیات مشترک مورد آزمایش و ارزیابی قرار می‌گیرد.

وزیران دفاع و کمیته دبیران شورای امنیت سازمان پیمان امنیت جمعی یک روز قبل از برگزاری اجلاس سران این پیمان و سازمان همکاری‌های شانگهای در دوشنبه پایتخت تاجیکستان گردهم آمدند و در خصوص موضوعات مختلف از جمله امنیت کشورهای عضو این پیمان بعد از تحولات داخلی در افغانستان گفت وگو کردند.

سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی یکی از سازمان‌های فعال رزمی و چندمنظوره در حوزه آسیای میانه و قفقاز است که پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی، روسیه با هدف بالابردن ظرفیت‌ها و متحد نگه داشتنِ کشورهای عضو پیشین، چنین سازمانی را پایه‌ گذاری کرد.

یکی از دیگر اهداف عمدهٔ سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی، محدود کردن زمینه گسترش «سازمان پیمان آتلانتیک شمالی» (ناتو) و نفوذ ایالات متحده آمریکا در حوزه کشورهای همسایه و متحدان پیشینِ آن است.

این پیمان در ۱۵ مه ۱۹۹۲ در شهر تاشکند ازبکستان امضا شد. امضاکنندگان این پیمان کشورهای ارمنستان، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، ازبکستان روسیه بودند. جمهوری آذربایجان در ۲۴ سپتامبر ۱۹۹۳، گرجستان در ۹ دسامبر ۱۹۹۳ و بلاروس در ۳۱ دسامبر ۱۹۹۳ این پیمان را امضا نمودند و پیمان مذکور از ۲۰ آوریل ۱۹۹۴ رسماً فعالیتش را آغاز کرد.

در ماه اکتبر ۲۰۰۷، سازمان پیمان امنیت دسته‌جمعی موافقتنامه‌ای را با سازمان همکاری‌های شانگهای درباره‌ گسترش همکاری‌ها میان دو سازمان در حوزه مسائلی از جمله فراهم‌سازی امینت، مبارزه با جرائم و قاچاق مواد مخدر، در شهر دوشنبه امضا کرد.

منبع: ایرنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس