کد خبر 1272658
تاریخ انتشار: ۲۵ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۸
احتمال احیای مذاکرات ۶ جانبه با حضور کره شمالی

ادعا می شود که چارچوب مذاکرات شش جانبه که در سال ۲۰۰۹ متوقف شد احتمالاً تا قبل از پایان ۲۰۲۱ در راستای حل مسئله هسته ای کره شمالی، احیا خواهد شد.

به گزارش مشرق، یک منبع دیپلماتیک به خبرگزاری تاس گفته است که احتمال احیای چارچوب مذاکرات شش جانبه با موضوع حل و فصل برنامه هسته ای کره شمالی وجود دارد و گمان می رود که این اقدام قبل از پایان سال جاری میلادی (۲۰۲۱) عملی شود.

گفته می شود که طرفین ذی نفع شامل آمریکا، چین، روسیه، کره جنوبی و ژاپن از همین حالا مشغول رایزنی های فشرده دیپلماتیک با هدف مقدمه چینی برای احیای این چارچوب هستند.

این منبع افزود: شانس اینکه همه طرفین ازجمله کره شمالی قبل از پایان سال جاری میلادی، پای میز مذاکره بیایند؛ زیاد است.

از زمان خروج کره شمالی از ان پی تی در ژانویه ۲۰۰۳ تا آگوست همین سال، چین موفق شد پیونگ یانگ و دیگر کشورها را به شروع مذاکراتی در این چارچوب متقاعد کند. بین سالهای ۲۰۰۳ تا ۲۰۰۹ مجموعا ۶ دور مذاکرات ۶ جانبه برگزار شد که البته به سرانجام نرسید.

اکنون دوباره همسایگان کره شمالی، برای احیای مذاکرات دست به دامن چین شده اند که اصلی ترین متحد پیونگ یانگ از دهه ۱۹۹۰ تا به امروز است.

پیونگ یانگ در حدفاصل شنبه تا چهارشنبه گذشته، ۲ آزمایش موشکی انجام داد که مورد اول شامل پرتاب نوع جدیدی از موشک های کروز و مورد دیگر، شامل پرتاب دو موشک بالستیک به داخل دریای ژاپن بود که بُرد آنها به ۸۰۰ کیلومتر و ارتفاع پروازی شان به ۶۰ کیلومتر می رسید.

خبرگزاری مرکزی کره شمالی در گزارش خود درباره جدیدترین آزمایش موشکی این کشور اعلام کرد که این اقدام از سوی یگان موشکی قابل حمل بر روی قطار که اوایل امسال سازماندهی شده بود، انجام شده است.

منبع: مهر

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • انتشار یافته: 1
  • در انتظار بررسی: 0
  • غیر قابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۵
    1 0
    جناب کیم جونگ اون ، لطفأ گول این یانکی های وحشی رو نخورین!!!!!

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس